Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, discutam despre o societate care s-a inscris in ROI la data de 15.07.2015, in data de 20.07.2015 s-a facut o plata catre un furnizor din Germania pe baza unei facturi proforme, factura fiscala se va emite cu data de luna august cand se va face si livrarea.
Trecerea la decont de TVA lunar se face cu luna iulie cand s-a intrat in ROI si s-a facut plata catre furnizor sau cu luna august cand se va emite factura fiscala de la partener?
Prin legislatia contabila si fiscala din Romania, factura proforma nu este recunoscuta drept un document justificativ de inregistrare in evidenta contabila si fiscala a operatiunilor economice. Acest document este utilizat in mod frecvent doar pentru negocierea tranzactiilor economice.
Factura proforma nu se inregistreaza in contabilitate, deoarece nu este un document justificativ al operatiunilor economice (cu exceptia ultilizarii pentru accize). Ea are doar un rol informativ, cu privire la viitoarea factura, pentru a putea lua o decizie in acceptarea unei oferte.
Exigibilitatea TVA este determinata de data facturii emise de catre furnizorul intracomunitar.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Conform prevederilor de la alin. (6^1) al art. 156^1 din Codul fiscal : "Prin exceptie de la prevederile alin. (2) - (6), pentru persoana impozabila care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila in Romania, perioada fiscala devine luna calendaristica incepand cu:
a) prima luna a unui trimestru calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare de bunuri intervine in aceasta prima luna a respectivului trimestru;
b) a treia luna a trimestrului calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare de bunuri intervine in a doua luna a respectivului trimestru. Primele doua luni ale trimestrului respectiv vor constitui o perioada fiscala distincta, pentru care persoana impozabila va avea obligatia depunerii unui decont de taxa conform art. 156^2 alin. (1);
c) prima luna a trimestrului calendaristic urmator, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare de bunuri intervine in a treia luna a unui trimestru calendaristic."
In situatia prezentata, exigibilitatea TVA intervine in luna august 2015, adica in a doua luna a trimestrului III 2015, caz in care, perioada fiscala de raportare va deveni luna calendaristica din septembrie 2015, fiind aplicabile prevederile lit. b) ale alin. (6^1) al art. 156^1.
Modificarea perioadei fiscale se efectueaza dupa depunerea formularului cod 092 reglementat prin O.M.F.P. nr. 1165 din 29 mai 2009 privind aprobarea Procedurii de actualizare a vectorului fiscal pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Astfel, daca perioada fiscala de raportare este trimestrul calendaristic, aveti obligatia sa depuneti la organul fiscal competent formularul cod 092 pana pe data de 5 septembrie 2015, obligatie reglementata prin art. 156^1 alin. (6^2) "Persoana impozabila care potrivit alin. (6^1) este obligata sa isi schimbe perioada fiscala trebuie sa depuna o declaratie de mentiuni la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei intracomunitare care genereaza aceasta obligatie, si va utiliza ca perioada fiscala luna calendaristica pentru anul curent si pentru anul urmator. Daca in cursul anului urmator nu efectueaza nicio achizitie intracomunitara de bunuri, persoana respectiva va reveni conform alin. (1) la trimestrul calendaristic drept perioada fiscala. In acest sens va trebui sa depuna declaratia de mentiuni prevazuta la alin. (6)."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce greseli risca sa faca o asociatie fara scop patrimonial la o achizitie intracomunitaraTratament fiscal TVA pentru servicii de transport marfa - client externImportul de bunuri din SUA din perspectiva TVATranzactii B2G. Aspecte privind transmiterea facturilor prin SPVAchizitii bunuri in Romania. Cum declaram in D390 si in decont?Ultimele articole
STUDIU DE CAZ: Achizitie de bunuri de la furnizor din Marea Britanie, vamuita in Bulgaria si livrata in Romania. Cum se trateaza TVA?Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriDoua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiArticole similare
Au mai ramas doar cateva zile pentru depunerea decontului de taxaScoatere din oficiu din evidenta platitorilor de TVA. Ce riscuri apar privind rambursarea?Calendar fiscal martie 2013: Cine depune declaratii luna aceasta?Comercializarea autoturismelor second-hand. Regimul special TVAExigibilitate TVA la cesiunea creantelor. Cum procedam?Ultimele articole
Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Stabilirea si modificarea perioadei fiscale a TVA - TOT ce trebuie sa stiiAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalRetea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestratePlafon TVA depasit. Termen de trecere de la TVA trimestrial la TVA lunarArticole similare
Cheltuieli nedeductibile aferente serviciilor medicale. Cum intocmim monografia contabila?Contract de consignatie cu o tara din UE. Norme fiscale 2013Falimentul si protectia socialaRegim special de scutire TVA. Cum intocmim monografia de garantie de buna executie?Contribuabilii trebuie sa prezinte 5 documente atunci cand inspectorii fiscali solicita baza de date SAGAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
SAF-T ANAF. Perioada fiscala aplicabila + termen RAPORTARE D406 pentru firme cu cod special de TVAMasuri de simplificare. Cum procedam privind RAPORTAREa de livrari prin declaratia informativa 394?Pentru depunerea formularului 395 platitorul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001PFA si declaratia 112. Colaborare client neplatitor TVA. Ce optiuni are PFA-ul?MM: Noua metodologie de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediuUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreDeclaratia Intrastat pentru achizitii din UE se raporteaza in luna facturii sau in luna receptiei marfii?Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaArticole similare
Inregistrari contabile pentru creante bugetareZoom fiscal: Cum se aplica in 2016 sistemul TVA la incasarePERSOANA IMPOZABILA TVA: Infiintarea si functionarea grupului fiscal unicProcedeul rambursarii catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaRegim TVA pentru achizitii bunuri din UE. Ce reguli se impun unei microintreprinderi neinregistrate in ROI?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectRegimul fiscal de TVA la inchirierea unui spatiu comercial catre un locatar (persoana juridica) din alt stat membru
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



