Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
de Irina DumitrescuIntrebare: Firma noastra are un contract de franciza cu o societate de broker in asigurari si incaseaza un comision in functie de contractele incheiate, deci este un intermediar in ...
de Irina DumitrescuIntrebare: Firma noastra are un contract de franciza cu o societate de broker in asigurari si incaseaza un comision in functie de contractele incheiate, deci este un intermediar in operatiunile de asigurare. Pe langa aceste comisioane, firma presteaza si alte servicii (constructii, studii piata) catre alte firme, operatiuni impozabile in sfera TVA.
Catre firma de brokeraj se fac facturi fara TVA conform art. 141 alin. 2 lit. b, acestea fiind operatiuni scutite fara drept de deducere, conform art. 126 alin. 9 lit. c . In concluzie, ar trebui sa calculez pro-rata conform art. 147 alin. 6. Cu toate acestea, la art. 147 alin. 7 lit. c se spune ca aceste operatiuni se exclud din calculul pro-rata. Trebuie sau nu trebuie sa calculam pro-rata avand in vedere ca firma are si operatiuni taxabile si operatiuni scutite de taxa fara drept de deducere, dar totusi excluse de la calculul pro-ratei?
Raspuns (valabil la 26-Sep-2010): Deducerea TVA pentru persoana impozabila cu regim mixt este reglementata de art. 147 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal. Potrivit acestuia, persoana impozabila cu regim mixt este persoana impozabila care realizeaza sau urmeaza sa realizeze atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere (alin. (1)).
Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care permit exercitarea dreptului de deducere, inclusiv de investitii destinate realizarii de astfel de operatiuni, se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestora se deduce integral (alin. (3)).
Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere, precum si de investitii care sunt destinate realizarii de astfel de operatiuni se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari pentru aceste operatiuni, iar taxa deductibila aferenta acestora nu se deduce (alin. (4)).
Achizitiile pentru care nu se cunoaste destinatia, respectiv daca vor fi utilizate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere sau pentru operatiuni care nu dau drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina proportia in care sunt sau vor fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si operatiuni care nu dau drept de deducere se evidentiaza intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestor achizitii se deduce pe baza de pro-rata (alin. (5)).
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Cartea verde a contabilitatii 2026
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Alin. (6) al acestui articol stabileste ca pro-rata se determina ca raport intre:
a) suma totala, fara taxa, dar cuprinzand subventiile legate direct de pret, a operatiunilor constand in livrari de bunuri si prestari de servicii care permit exercitarea dreptului de deducere, la numarator; si
b) suma totala, fara taxa, a operatiunilor prevazute la lit. a) si a operatiunilor constand in livrari de bunuri si prestari de servicii care nu permit exercitarea dreptului de deducere, la numitor. Se includ sumele primite de la bugetul statului sau bugetele locale, acordate in scopul finantarii operatiunilor scutite fara drept de deducere sau operatiunilor care nu se afla in sfera de aplicare a taxei.
In conformitate cu prevederile alin. (7) lit. c) se exclud din calculul pro-rata valoarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a) si b), precum si a operatiunilor imobiliare, altele decat cele prevazute la lit. a), in masura in care acestea sunt accesorii activitatii principale.
In acest sens, punctul 47 alin. (2) si (3) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in sensul art. 147 alin. (7) lit. c) din Codul fiscal, operatiunile imobiliare reprezinta operatiuni de livrare, inchiriere, leasing, arendare, concesionare si alte operatiuni similare efectuate in legatura cu bunurile imobile.
O operatiune este accesorie activitatii principale daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a. realizarea acestei operatiuni necesita resurse tehnice limitate privind echipamentele si utilizarea de personal;
b. operatiunea nu este direct legata de activitatea principala a persoanei impozabile; si
c. suma achizitiilor efectuate in scopul operatiunii si suma taxei deductibile aferente operatiunii, sunt nesemnificative.
Asadar, operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se exclud din calculul pro-rata doar in masura in care acestea sunt accesorii activitatii principale, respectiv daca sunt indeplinite in mod cumulativ cele 3 conditii redate mai sus.
In masura in care aceste operatiuni nu sunt accesorii activitatii principale, pro-rata determinata conform prevederilor legale trebuie aplicata in scopul deducerii taxei aferente achizitiilor comune activitatilor desfasurate, respectiv a achizitiilor pentru care nu se poate determina proportia in care sunt utilizate in scopul realizarii operatiunilor cu drept de deducere sau a operatiunilor fara drept de deducere.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Livrare intracomunitara de bunuri si factura fara TVA. Care e solutia fiscala?Declaratia 319. E disponibila ultima versiuneInregistrarea in scopuri de TVA. PRO-RATA. Cum se procedeaza?Bacsis cu TVA sau fara? Se declara in decont 300?Amenajare spatiu inchiriat si cedat. Cum calculam ajustarea sumei TVA deduse?Ultimele articole
Vanzarea lingourilor de aur de investitii in UE si non UE: regimul fiscal aplicabilPro rata TVA: exemplu de calcul si coduri SAF-T folosite pentru achizitiile cu TVA la care se aplica prorataAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVACladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Articole similare
Studiu de caz: Plata TVA in vama de catre transportatorTVA - Transport intracomunitar, aplicarea regulii generaleSupriza pentru unele companii: primavara le aduce impozitul forfetarPrestari intracomunitare de servicii. Care va fi tratamentul TVA?Comercializarea autoturismelor second-hand. Regimul special TVAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Microintreprinderea in 2023. De cand se aplica noul plafon de 500.000 euro?Decontare de pana la 41,5% din partea statului la revenirea din somaj tehnic. Exceptii si conditii (OUG 92/2020)Precizari importante privind Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasareDreptul de deducere a TVALivrare intracomunitara. Furnizorul e obligat sa detina codul CAEN pentru transport?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



