Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial nr. 839 din 12 decembrie 2008 a aparut un nou ordin al Institutului National de Statistica necesar pentru completarea Declaratiei statistice aferente tranzactiilor care se ...
In Monitorul Oficial nr. 839 din 12 decembrie 2008 a aparut un nou ordin al Institutului National de Statistica necesar pentru completarea Declaratiei statistice aferente tranzactiilor care se deruleaza incepand cu anul 2009. Ordinul respectiv are numarul 684 din 28 noiembrie 2008 si abroga Ordinul nr. 879 din 21 decembrie 2007care a fost in vigoare pentru declararea statistica a tranzactiilor derulate in cursul anului 2008.
Declararea statistica a operatiunilor este obligatorie doar pentru anumite categorii de operatori economici conform reglementarilor cuprinse in Legea nr. 422/2006 privind organizarea si functionarea sistemului statistic de comert international cu bunuri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006, elaborata in baza Regulamentului Parlamentului si Consiliului European nr. 638/2004 din 31 martie 2004 privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri intre statele membre ale Uniunii Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102 din 7 aprilie 2004.
Obligatia furnizarii de date statistice Intrastat revine doar operatorilor economici care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
❶ sunt inregistrati in scopuri de taxa pe valoarea adaugata;
❷ realizeaza schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
❸ valoarea totala anuala a schimburilor de bunuri depaseste pragul valoric Intrastat stabilit intr-un an, separat pe fiecare tip de flux.
Operatorul astfel obligat prin lege sa transmita declaratia Intrastat devine furnizor de informatii statistice.
Fluxuri supuse raportarii statistice
In declaratia statistica, raportarea se face pentru doua tipuri de fluxuri denumite „introduceri“ si „expedieri“.
La „introduceri“ se incadreaza fluxurile de bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene catre teritoriul Romaniei si la „expedieri“ se incadreaza fluxurile de bunuri care parasesc teritoriul Romaniei cu destinatia catre alte state membre ale Uniunii Europene.
Pragul valoric statistic pentru anul 2009
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni Cartea verde a contabilitatii Examen Consultant Fiscal 2024
Pentru anul 2009, pragul valoric acceptat la raportare pentru fiecare flux a ramas neschimbat fata de anul 2008, astfel:
■ pentru introduceri : 300.000 lei;
■ pentru expedieri : 900.000 lei.
Tipuri de operatiuni care se declara prin Intrastat
Indiferent de faptul ca se incadreaza la introduceri sau la expedieri, prin Intrastat trebuie declarate urmatoarele 5 tipuri de operatiuni:
1. schimburi intracomunitare de bunuri care implica transfer de proprietate si sunt destinate utilizarii, consumului, investitiei sau revanzarii;
2. miscari de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene in altul, fara transfer de proprietate (transfer de stocuri, miscari de bunuri inainte si dupa procesare);
3. returnare de bunuri;
4. miscari specifice de bunuri;
5. leasing financiar si leasing operational cu o durata de peste 2 ani.
Tipuri de operatiuni care nu se declara prin Intrastat
Prin Intrastat nu se declara urmatoarele 6 tipuri de operatiuni:
1. comertul cu servicii;
2. tranzitul simplu de bunuri;
3. miscarile temporare de bunuri;
4. miscarile de bunuri atat la introducerea pentru reparatii sau intretinere, cat si pentru expedierea acestora dupa reparatii sau intretinere;
5. schimbul de bunuri cu teritoriile statelor membre ale Uniunii Europene care nu apartin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
6. schimburi de bunuri in cadrul operatiunilor triunghiular, dar numai in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul national al Romaniei din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din Romania catre alt stat membru al Uniunii Europene.
Pentru completarea declaratiei Intrastat, este necesara existenta urmatoarelor documente ce reprezinta surse ale informatiilor raportate:
➔ factura, din care se preiau informatii referitoare la valoarea marfurilor, conditia de livrare conform INCOTERMS 2000, tara de origine a bunurilor;
➔ packing list din care se preiau informatii referitoare la tranzactia efectuata;
➔ documentul de transport (CMR, scrisoare de transport, foaie de conosament) din care se preiau informatiile referitoare la client si furnizor;
➔ factura de transport in situatia in care conditia de livrare este Ex works, FCA etc.
Modalitatea de intocmire a declaratiei
In calitate de furnizor de informatii statistice, operatorul economic intocmeste si transmite declaratia statistica fie prin efort propriu, fie apeland la serviciile de specialitate ale unui alt operator economic. Acest prestator de servicii este denumit parte terta declaranta.
In functie de modalitatea selectata pentru completarea si transmiterea declaratiei, responsabilitatea pentru corectitudinea informatiilor statistice si transmiterea la termen revine fie operatorului economic, in situatia in care o intocmeste prin efort propriu, fie partii terte declarante.
Dovada serviciilor prestate de terti este asigurata prin incheierea unui contract in acest sens pe care trebuie sa il transmita Institutului National de Statistica in vederea inregistrarii.
Incetarea relatiilor contractuale intre operatorul economic obligat sa furnizeze informatii de servicii si partea terta declaranta trebuie notificata catre Institutul National de Statistica in vederea radierii din evidente.
Termenul de transmitere a declaratiei Declaratia Intrastat se transmite doar pe cale electronica intr-un interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea lunii de raportare.
Sanctiuni
Pentru urmatoarele contraventii se aplica amenzi cuprinse intre 7.500 lei si 15.000 lei de catre personalul imputernicit prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica:
✓ refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
✓ transmiterea datelor cu intarziere;
✓ comunicarea de date incorecte si incomplete;
✓ refuzul de a prezenta persoanelor autorizate din cadrul I.N.S. a documentelor si evidentelor necesare verificarii datelor statistice declarate;
✓ neaplicarea masurilor dispuse de catre Institutul National de Statistica prin atentionari sau procese-verbale de constatare a contraventiei.(Articol preluat din
Revista Romana de TVA nr. 1/ianuarie 2009)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Decontul de TVACum inregistram factura cu valoare zero in D390 si Intrastat?TVA - DECLARATIA INTRASTATStudiu de caz: Regimul TVA in cazul unei achizitii de soft dintr-o alta taraObligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVAUltimele articole
Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileDECLARATIA INTRASTAT: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Modificari importante in completarea declaratiei statistice Intrastat incepand cu luna de referinta ianuarie 2021Achizitie intracomunitara de bunuri. Tratament fiscal TVAAchizitie materii prime. Care sunt implicatiile TVA?Articole similare
Achizitie bauturi alcoolice din UE de catre persoana fizica. Plata accizelorPrinsa in noul Cod fiscal, cota de TVA de 19% depinde de rectificarea bugetara din iulieTVA pe tranzactii imobiliare: piata asteapta raspunsul UENu uitati sa depuneti la timp Formularul 311Completarea Declaratiei 390: Comert cu imbracaminte online - companie platitoare de TVAUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAImpozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaCalendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Articole similare
Legislatie: Modificarea si completarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale ale institutiilor publice, precum si a unor raportari financiare lunareOrdinul 596/2021. Noile documente necesare acordarii indemnizatiei pentru timp redus de lucruOMFP 1113/2015 completeaza Normele privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT)Noutati Legislatie Fiscala 24-28 mai 2009 - MONITORUL OFICIALCodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul VI - Impozitul pe dividendeUltimele articole
Proiect OUG: Va fi introdusa Declaratia Unica precompletata de ANAF. Cine primeste formularulCum a fost modificat Ordinul 3044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVAPrin Ordinul 6330/2024 a fost introdus noul model al D112. Cum arata formularulLegea 254/2024. Modificari asupra cotei de TVA de 9% aplicate din anul 2025Sistemul RO e-TVA: Noul regim al amenzilor in sistemul E-TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"