Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial nr. 839 din 12 decembrie 2008 a aparut un nou ordin al Institutului National de Statistica necesar pentru completarea Declaratiei statistice aferente tranzactiilor care se ...
In Monitorul Oficial nr. 839 din 12 decembrie 2008 a aparut un nou ordin al Institutului National de Statistica necesar pentru completarea Declaratiei statistice aferente tranzactiilor care se deruleaza incepand cu anul 2009. Ordinul respectiv are numarul 684 din 28 noiembrie 2008 si abroga Ordinul nr. 879 din 21 decembrie 2007care a fost in vigoare pentru declararea statistica a tranzactiilor derulate in cursul anului 2008.
Declararea statistica a operatiunilor este obligatorie doar pentru anumite categorii de operatori economici conform reglementarilor cuprinse in Legea nr. 422/2006 privind organizarea si functionarea sistemului statistic de comert international cu bunuri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006, elaborata in baza Regulamentului Parlamentului si Consiliului European nr. 638/2004 din 31 martie 2004 privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri intre statele membre ale Uniunii Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102 din 7 aprilie 2004.
Obligatia furnizarii de date statistice Intrastat revine doar operatorilor economici care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
❶ sunt inregistrati in scopuri de taxa pe valoarea adaugata;
❷ realizeaza schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
❸ valoarea totala anuala a schimburilor de bunuri depaseste pragul valoric Intrastat stabilit intr-un an, separat pe fiecare tip de flux.
Operatorul astfel obligat prin lege sa transmita declaratia Intrastat devine furnizor de informatii statistice.
Fluxuri supuse raportarii statistice
In declaratia statistica, raportarea se face pentru doua tipuri de fluxuri denumite „introduceri“ si „expedieri“.
La „introduceri“ se incadreaza fluxurile de bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene catre teritoriul Romaniei si la „expedieri“ se incadreaza fluxurile de bunuri care parasesc teritoriul Romaniei cu destinatia catre alte state membre ale Uniunii Europene.
Pragul valoric statistic pentru anul 2009
Manualul Contabilului Incepator - stick USB Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Pentru anul 2009, pragul valoric acceptat la raportare pentru fiecare flux a ramas neschimbat fata de anul 2008, astfel:
■ pentru introduceri : 300.000 lei;
■ pentru expedieri : 900.000 lei.
Tipuri de operatiuni care se declara prin Intrastat
Indiferent de faptul ca se incadreaza la introduceri sau la expedieri, prin Intrastat trebuie declarate urmatoarele 5 tipuri de operatiuni:
1. schimburi intracomunitare de bunuri care implica transfer de proprietate si sunt destinate utilizarii, consumului, investitiei sau revanzarii;
2. miscari de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene in altul, fara transfer de proprietate (transfer de stocuri, miscari de bunuri inainte si dupa procesare);
3. returnare de bunuri;
4. miscari specifice de bunuri;
5. leasing financiar si leasing operational cu o durata de peste 2 ani.
Tipuri de operatiuni care nu se declara prin Intrastat
Prin Intrastat nu se declara urmatoarele 6 tipuri de operatiuni:
1. comertul cu servicii;
2. tranzitul simplu de bunuri;
3. miscarile temporare de bunuri;
4. miscarile de bunuri atat la introducerea pentru reparatii sau intretinere, cat si pentru expedierea acestora dupa reparatii sau intretinere;
5. schimbul de bunuri cu teritoriile statelor membre ale Uniunii Europene care nu apartin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
6. schimburi de bunuri in cadrul operatiunilor triunghiular, dar numai in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul national al Romaniei din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din Romania catre alt stat membru al Uniunii Europene.
Pentru completarea declaratiei Intrastat, este necesara existenta urmatoarelor documente ce reprezinta surse ale informatiilor raportate:
➔ factura, din care se preiau informatii referitoare la valoarea marfurilor, conditia de livrare conform INCOTERMS 2000, tara de origine a bunurilor;
➔ packing list din care se preiau informatii referitoare la tranzactia efectuata;
➔ documentul de transport (CMR, scrisoare de transport, foaie de conosament) din care se preiau informatiile referitoare la client si furnizor;
➔ factura de transport in situatia in care conditia de livrare este Ex works, FCA etc.
Modalitatea de intocmire a declaratiei
In calitate de furnizor de informatii statistice, operatorul economic intocmeste si transmite declaratia statistica fie prin efort propriu, fie apeland la serviciile de specialitate ale unui alt operator economic. Acest prestator de servicii este denumit parte terta declaranta.
In functie de modalitatea selectata pentru completarea si transmiterea declaratiei, responsabilitatea pentru corectitudinea informatiilor statistice si transmiterea la termen revine fie operatorului economic, in situatia in care o intocmeste prin efort propriu, fie partii terte declarante.
Dovada serviciilor prestate de terti este asigurata prin incheierea unui contract in acest sens pe care trebuie sa il transmita Institutului National de Statistica in vederea inregistrarii.
Incetarea relatiilor contractuale intre operatorul economic obligat sa furnizeze informatii de servicii si partea terta declaranta trebuie notificata catre Institutul National de Statistica in vederea radierii din evidente.
Termenul de transmitere a declaratiei Declaratia Intrastat se transmite doar pe cale electronica intr-un interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea lunii de raportare.
Sanctiuni
Pentru urmatoarele contraventii se aplica amenzi cuprinse intre 7.500 lei si 15.000 lei de catre personalul imputernicit prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica:
✓ refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
✓ transmiterea datelor cu intarziere;
✓ comunicarea de date incorecte si incomplete;
✓ refuzul de a prezenta persoanelor autorizate din cadrul I.N.S. a documentelor si evidentelor necesare verificarii datelor statistice declarate;
✓ neaplicarea masurilor dispuse de catre Institutul National de Statistica prin atentionari sau procese-verbale de constatare a contraventiei.(Articol preluat din
Revista Romana de TVA nr. 1/ianuarie 2009)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Calendar declaratii octombrie 2014: Care sunt obligatiile declarative si de plata?Nontransfer intracomunitar de bunuri. Ce implicatii fiscale exista?TVA - Regimul fiscal/vamal si contabil al tranzactiior cu licente softwareDECLARATIA INTRASTAT: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Cat ne poate costa o declaratie informativa pentru operatiuni intracomunitare?Ultimele articole
Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileModificari importante in completarea declaratiei statistice Intrastat incepand cu luna de referinta ianuarie 2021Achizitie intracomunitara de bunuri. Tratament fiscal TVAAchizitie materii prime. Care sunt implicatiile TVA?Cum inregistram factura cu valoare zero in D390 si Intrastat?Articole similare
Aport in natura la capitalul social. Regim TVAReturul de bunuri defecte pe teritoriul national dupa achizitia de la furnizorul extern. Studiu de cazPlan national de relansare economica. Guvernul sprijina firmele prin acordare de granturi si instrumente de asigurare a lichiditatiiFormularul 088 se modifica si va fi gata pana la 1 iulieRefacturare taxa salubritate. Regim TVAUltimele articole
E-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportE-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaArticole similare
Procedura de calcul a dobanzilor si a penalitatilor de intarziereTitlul II Captitolul II partea a III-aD216 in 2024. Care este termenul limita de depunereA fost aprobat formularul 711- Declaratie de regularizare pentru cheltuielile cu educatia timpurieDocumente justificative in cazul achizitiilor online facute de firmeUltimele articole
A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Salariu minim brut pe tara, MAJORAT din ianuarie 2025. La ce suma va ajungeClarificari ANAF pentru aplicarea impozitului pe veniturile micro, in urma modificarilor aduse prin HG 1393/2024OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"