Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In Monitorul Oficial nr. 839 din 12 decembrie 2008 a aparut un nou ordin al Institutului National de Statistica necesar pentru completarea Declaratiei statistice aferente tranzactiilor care se ...
In Monitorul Oficial nr. 839 din 12 decembrie 2008 a aparut un nou ordin al Institutului National de Statistica necesar pentru completarea Declaratiei statistice aferente tranzactiilor care se deruleaza incepand cu anul 2009. Ordinul respectiv are numarul 684 din 28 noiembrie 2008 si abroga Ordinul nr. 879 din 21 decembrie 2007care a fost in vigoare pentru declararea statistica a tranzactiilor derulate in cursul anului 2008.
Declararea statistica a operatiunilor este obligatorie doar pentru anumite categorii de operatori economici conform reglementarilor cuprinse in Legea nr. 422/2006 privind organizarea si functionarea sistemului statistic de comert international cu bunuri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006, elaborata in baza Regulamentului Parlamentului si Consiliului European nr. 638/2004 din 31 martie 2004 privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri intre statele membre ale Uniunii Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102 din 7 aprilie 2004.
Obligatia furnizarii de date statistice Intrastat revine doar operatorilor economici care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
❶ sunt inregistrati in scopuri de taxa pe valoarea adaugata;
❷ realizeaza schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
❸ valoarea totala anuala a schimburilor de bunuri depaseste pragul valoric Intrastat stabilit intr-un an, separat pe fiecare tip de flux.
Operatorul astfel obligat prin lege sa transmita declaratia Intrastat devine furnizor de informatii statistice.
Fluxuri supuse raportarii statistice
In declaratia statistica, raportarea se face pentru doua tipuri de fluxuri denumite „introduceri“ si „expedieri“.
La „introduceri“ se incadreaza fluxurile de bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene catre teritoriul Romaniei si la „expedieri“ se incadreaza fluxurile de bunuri care parasesc teritoriul Romaniei cu destinatia catre alte state membre ale Uniunii Europene.
Pragul valoric statistic pentru anul 2009
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025 Portal Institutii Publice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Pentru anul 2009, pragul valoric acceptat la raportare pentru fiecare flux a ramas neschimbat fata de anul 2008, astfel:
■ pentru introduceri : 300.000 lei;
■ pentru expedieri : 900.000 lei.
Tipuri de operatiuni care se declara prin Intrastat
Indiferent de faptul ca se incadreaza la introduceri sau la expedieri, prin Intrastat trebuie declarate urmatoarele 5 tipuri de operatiuni:
1. schimburi intracomunitare de bunuri care implica transfer de proprietate si sunt destinate utilizarii, consumului, investitiei sau revanzarii;
2. miscari de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene in altul, fara transfer de proprietate (transfer de stocuri, miscari de bunuri inainte si dupa procesare);
3. returnare de bunuri;
4. miscari specifice de bunuri;
5. leasing financiar si leasing operational cu o durata de peste 2 ani.
Tipuri de operatiuni care nu se declara prin Intrastat
Prin Intrastat nu se declara urmatoarele 6 tipuri de operatiuni:
1. comertul cu servicii;
2. tranzitul simplu de bunuri;
3. miscarile temporare de bunuri;
4. miscarile de bunuri atat la introducerea pentru reparatii sau intretinere, cat si pentru expedierea acestora dupa reparatii sau intretinere;
5. schimbul de bunuri cu teritoriile statelor membre ale Uniunii Europene care nu apartin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
6. schimburi de bunuri in cadrul operatiunilor triunghiular, dar numai in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul national al Romaniei din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din Romania catre alt stat membru al Uniunii Europene.
Pentru completarea declaratiei Intrastat, este necesara existenta urmatoarelor documente ce reprezinta surse ale informatiilor raportate:
➔ factura, din care se preiau informatii referitoare la valoarea marfurilor, conditia de livrare conform INCOTERMS 2000, tara de origine a bunurilor;
➔ packing list din care se preiau informatii referitoare la tranzactia efectuata;
➔ documentul de transport (CMR, scrisoare de transport, foaie de conosament) din care se preiau informatiile referitoare la client si furnizor;
➔ factura de transport in situatia in care conditia de livrare este Ex works, FCA etc.
Modalitatea de intocmire a declaratiei
In calitate de furnizor de informatii statistice, operatorul economic intocmeste si transmite declaratia statistica fie prin efort propriu, fie apeland la serviciile de specialitate ale unui alt operator economic. Acest prestator de servicii este denumit parte terta declaranta.
In functie de modalitatea selectata pentru completarea si transmiterea declaratiei, responsabilitatea pentru corectitudinea informatiilor statistice si transmiterea la termen revine fie operatorului economic, in situatia in care o intocmeste prin efort propriu, fie partii terte declarante.
Dovada serviciilor prestate de terti este asigurata prin incheierea unui contract in acest sens pe care trebuie sa il transmita Institutului National de Statistica in vederea inregistrarii.
Incetarea relatiilor contractuale intre operatorul economic obligat sa furnizeze informatii de servicii si partea terta declaranta trebuie notificata catre Institutul National de Statistica in vederea radierii din evidente.
Termenul de transmitere a declaratiei Declaratia Intrastat se transmite doar pe cale electronica intr-un interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea lunii de raportare.
Sanctiuni
Pentru urmatoarele contraventii se aplica amenzi cuprinse intre 7.500 lei si 15.000 lei de catre personalul imputernicit prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica:
✓ refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
✓ transmiterea datelor cu intarziere;
✓ comunicarea de date incorecte si incomplete;
✓ refuzul de a prezenta persoanelor autorizate din cadrul I.N.S. a documentelor si evidentelor necesare verificarii datelor statistice declarate;
✓ neaplicarea masurilor dispuse de catre Institutul National de Statistica prin atentionari sau procese-verbale de constatare a contraventiei.(Articol preluat din
Revista Romana de TVA nr. 1/ianuarie 2009)

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Livrari intracomunitare - operatiuni scutite cu drept de deducere a TVANontransfer intracomunitar de bunuri. Ce implicatii fiscale exista?Pragurile valorice INTRASTAT stabilite pentru anul 2017A aparut Ghidul practic care explica cum se taxeaza si se impoziteaza vanzarile pe InternetObligatia inregistrarii pentru DECLARATIA INTRASTAT. Care sunt etapele I.N.S.?Ultimele articole
Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileDECLARATIA INTRASTAT: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Modificari importante in completarea declaratiei statistice Intrastat incepand cu luna de referinta ianuarie 2021Achizitie intracomunitara de bunuri. Tratament fiscal TVAAchizitie materii prime. Care sunt implicatiile TVA?Articole similare
Import marfa in Olanda. Livrarea ulterioara catre clienti din Polonia. Ce obligatii TVA apar?Cel mai sigur instrument de lucru pentru expertii TVA: Revista Romana de TVA!Planuri noi pentru reducerea TVA. Ce spune ministrul AgriculturiiSituatii care genereaza inactivitatea fiscala. Consecinte si conditii de reactivareSplit TVA. Sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor OG 23/2017Ultimele articole
E-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat? Control antifrauda in 2025: TVA nedeductibil si obligatii suplimentare pentru firmeCadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVATVA imobiliare. Ce cota TVA trebuie aplicata la vanzarea imobilelor catre persoane fiziceArticole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL VIII - Capitolul VII - Alte masuri specialeCorectare valoare achizitie intracomunitara de bunuri din an precedentPrintati acest document: OBLIGATII FIRME privind TVA la incasare 2014Codul fiscal 2011 (Partea III.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011ANAF: Noul formular 088 nu se mai aplica de la 1 iulieUltimele articole
Impozit venituri din pensii. MODIFICARI importante aduse de OUG 11/2025D101 si D101 grup fiscal. Formularele au fost modificate prin Ordinul 206/2025Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitImpozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024SAF-T: Noi categorii de contribuabili vor fi EXCEPTATE de la depunerea D406
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"