Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Prin O.M.E.F. nr. 1372 din 6 mai 2008, publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008 a fost abrogat O.M.F.P. nr. 2217 din 22 decembrie 2006 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea ...
Prin O.M.E.F. nr. 1372 din 6 mai 2008, publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008 a fost abrogat O.M.F.P. nr. 2217 din 22 decembrie 2006 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 alin. (1) - (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Evidenta fiscala a taxei se organizeaza pe baza jurnalelor si registrelor specifice in care sunt consemnate toate operatiunile economice realizate atat de catre toate persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA cat si de catre persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA
Scopul!
Scopul organizarii evidentei fiscale este prezentarea sistematizata a tuturor informatiilor fiscale necesare identificarii operatiunilor consemnate in documente justificative si inregistrate in evidenta contabila.
Atentie!
Evidenta fiscala trebuie intocmita in stricta concordanta cu evidenta contabila.
Retineti! Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025 Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari Manual de politici contabile - Stick USB
Evidenta fiscala sta la baza intocmirii tuturor declaratiilor si raportarilor fiscale referitoare la TVA:
- decontul de TVA cod 300;
- decontul de TVA cod 301;
- declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cod 390;
- declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, cod 394.
Atat prin O.M.F.P. nr. 2217/2006 cat si prin O.M.E.F. nr. 1372/2008 s-a avut in respectarea obligatiilor cuprinse in articolul 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. in baza acestui articol, obligatia organizarii unei evidente corecte si complete revine urmatoarelor categorii de platitori:
1) persoanelor impozabile stabilite in Romania, inregistrate in scopuri de TVA care:
- realizeaza operatiuni economice taxabile, scutite cu drept de deducere a TVA, scutite fara drept de deducere a TVA si neimpozabile;
- achizitioneaza bunuri si servicii necesare realizarii operatiunilor economice din sfera T.VA.
2) persoanelor impozabile stabilite in Romania, neinregistrate in scopuri de TVA care achizitioneaza bunuri si servicii necesare realizarii operatiunilor economice din sfera T.VA.;
3) persoanelor impozabile si persoanele juridice neimpozabile, neinregistrate in scopuri de TVA , care realizeaza achizitii intracomunitare;
4) asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile realizate in baza unui contract de asociere in participatie.
Conform punctului 79 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari, registrele, evidentele si alte documente similare ale activitatii economice trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare stabilirii urmatoarelor elemente:
valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;
2. livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;
3. livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;
valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
1. achizitii intracomunitare de bunuri;
2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (1) lit. b) - g) din Codul fiscal;
3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;
taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;
taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;
calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, a taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro-rata, evidentiind distinct:
1. taxa dedusa conform art. 147 alin. (3) din Codul fiscal;
2. taxa nededusa conform art. 147 alin. (4) din Codul fiscal;
3. taxa dedusa pe baza de pro-rata conform art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.
Nu uitati!
Documentele de evidenta fiscala nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor, fapt care permite persoanelor impozabile sa isi intocmeasca modele specifice proprii, in functie de obiectul de activitate. Documentele se pot intocmi manual sau prin utilizarea sistemului informatic, la alegere.
Pentru orientarea dvs., va prezentam modelele jurnalelor si registrelor reglementate prin O.M.E.F. nr. 1372/2008:

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Manualul contabilului din firmele mici, un instrument esential in 2013!Ce metode au la dispozitie contribuabilii pentru a depune, solicita sau elibera DOCUMENTE FISCALE onlineMaterial ANAF: Cum se face inregistrarea in SPV a persoanelor fizice si ce servicii au la dispozitie contribuabiliiS-a modificat legea privind numarul de evidenta a platiiTVA - Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de serviciiUltimele articole
Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileImpunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorDe la 1 MARTIE 2022, Institutiile/autoritatile publice sunt obligate sa se inroleze in Sistemul Informatic PatrimVen, pentru a obtine DOCUMENTE FISCALEDOCUMENTE FISCALE necesare firmelor care vor sa acorde reduceri comercialeCum pot obtine persoanele fizice documentele fiscale necesare in strainatate. Informare ANAFArticole similare
Incadrarea corecta a rambursarii TVA. Se considera venit?Cum se scoate din EVIDENTA TVA-ul de rambursatCum se face scoaterea din EVIDENTA TVAOptiunea de scoatere din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVACe obligatii are un PFA dupa iesirea din evidenta platitorilor de TVA?Ultimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorActivitate de cercetare directa. Inregistrarea in scopuri de TVA in regim normalAnularea inregistrarii in scopuri de TVA la cererea contribuabiluluiStudiu de caz: Achizitii declarate in jurnalul de cumparari si in decontul 300Scoaterea din evidenta platitorilor de TVA. Ce declaratii se depun?Articole similare
Implicatii vamale, fiscale si declarative in cazul importului intr-un stat UE. Achizitie in RomaniaCasa Nationala de Pensii: Precizari privind indicele de corectie si modul de aplicare a prevederilor din Legea 263/2010Declaratia 150Tratamentul TVA in Romania dupa achizitia unui mijloc de transportFactura din UE. Ce tratament se aplica privind TVA-ul si facturarea unor asigurari private?Ultimele articole
e-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Plafon TVA de 300.000 lei depasit. Trebuie facuta trecerea la platitor de TVA?Prevederile privind Notificarea de conformare RO e-TVA, SUSPENDATE pana la 31 decembrie 2025Leasing. Ce cota TVA se aplica pentru contractele de leasing financiarMajorare TVA la 21%. Ce cota TVA se aplica pentru servicii prestate INAINTE de 1 august 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"