Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: In ce conditii se pot efectua plati catre fosti angajati a unor drepturi cuvenite si care nu au fost acordate la desfacerea contractului de munca, respectiv e vorba de plata concediilor ...
Intrebare: In ce conditii se pot efectua plati catre fosti angajati a unor drepturi cuvenite si care nu au fost acordate la desfacerea contractului de munca, respectiv e vorba de plata concediilor neefectuate de catre acestia pana la data plecarii.
Aceste drepturi nu au fost inregistrate in statul de plata si nici nu s-au platit. Daca platesc ulterior inchiderii cartii de munca, cum se rezolva problema declararii contributiilor aferente acestora in declaratiile de sanatate, CAS, somaj?
Raspuns: Angajatorul are obligatia sa acorde salariatilor sai toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca, in temeiul art. 40 alin. (2) lit. c) din Codul muncii.
Dreptul la concediu de odihna anual, precum si la indemnizatia de concediu de odihna si compensarea in bani a zilelor de concediu de odihna neefectuat in cazul incetarii contractului individual de munca sunt drepturi reglementate prin art. 139-147 din Codul muncii.
Asadar, concediul de odihna neefectuat se compenseaza in bani numai in cazul desfacerii contractului individual de munca si se plateste odata cu plata ultimilor drepturi salariale cuvenite. in cazul incetarii contractului individual de munca, efectuarea concediului de odihna nu mai este posibila si, din aceasta cauza, se naste dreptul salariatului de a primi o compensatie in bani pentru zilele de concediu ce i se cuveneau, proportional cu perioada lucrata, si pe care nu le-a efectuat.
Acesta este un drept al salariatului si o obligatia corelativa ce revine angajatorului.
Suma reprezentand compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat se adauga la venitul brut din salarii realizat aferent lunii in care are loc desfacerea contractului individual de munca, asupra caruia se calculeaza toate contributiile aferente. in aceasta situatie, va trebui sa rectificati declaratiile nominale de contributii din ultima luna de activitate, si implicit si declaratiile 100 si 102.
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cu toate acestea, in masura in care nu ati constituit dreptul respectiv la momentul incetarii contractului de munca, si il veti acorda ulterior, in acelasi mod in care puteti acorda fostilor salariati si alte venituri urmare contractului individual de munca, acestea vor reprezenta venit al lunii in care se platesc, societatea avand obligatia retinerii si virarii contributiilor si impozitului pe venit.
Din pacate declaratiile nominale de CAS si somaj nu sunt adaptate si pentru aceste situatii. in ceea ce priveste declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale, Ordinul 340/2001 prevede ca pentru situatiile in care au intervenit modificari cu privire la veniturile inscrise in declaratia nominala, prin acordarea retroactiva a unor drepturi banesti asupra carora se datoreaza contributie, nu se depune declaratie rectificativa.
Aceste venituri se includ in baza de calcul a lunii in care aceste drepturi se achita. Fac exceptie situatiile in care drepturile banesti in cauza au fost acordate in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, precum si situatiile in care prin astfel de hotarari se dispune reincadrarea in munca a unor persoane, cazuri pentru care se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni.
La depunerea la casa teritoriala de pensii a declaratiilor rectificative, acestea vor fi insotite de o nota justificativa intocmita de angajator, semnata de conducatorul unitatii, prin care se motiveaza necesitatea efectuarii rectificarilor, si de copia documentului legal care sta la baza acestora.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.29 din 5 din 19 voturi
Articole similare
Revisal in 2023: Este OBLIGATORIE inregistrarea absentelor nemotivate si suspendarea CIM in sistem?Codul fiscal 2011 - Titlul VIDeducerea taxei pentru persoana impozabila cu regim mixt – Partea a 2-aFacilitati fiscale in domeniul constructiilor pentru anii 2023 si 2024Clarificari ONRC cu privire la aplicarea Legii 206/2021. Au fost eliminate anumite obligatii care reveneau institutieiUltimele articole
IMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companii Noua schema IMM Plus, propusa de Finante. Vor fi acordate 12,5 miliarde lei pentru sprijinul antreprenorilorTOT ce trebuie sa stie firmele despre clauza de neconcurenta. Clarificari ITMControale ITM: Inspectorii au depistat un numar de 57 de persoane care NU aveau contract de muncaFirma din Bucuresti, amendata cu 600.000 lei pentru angajati care NU aveau contracte de muncaArticole similare
Normele de aplicare a OUG privind drepturile de autor vor fi modificate saptamana viitoareAplicare Kurzarbeit. ANGAJATORii trebuie sa indeplineasca 2 conditii obligatorii pentru a beneficia de masuraCine depune Declaratia 205 in anul 2016?Plafon de 33% beneficii extrasalariale. Facturile de masaj kineto se incadreaza in plafon?ANAF reaminteste contribuabililor ce documente ce se pot obtine prin intermediul SPVUltimele articole
Verificari ITM in 2024. Cum s-a desfasurat activitatea de control din luna februarieCalendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Controale ITM 2024. Au fost verificati ANGAJATORii care desfasoara activitati de Protectie si GardaIn atentia persoanelor care NU mai detin carnetele de muncaCe trebuie sa stie angajatii despre dreptul la pauza de masaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"