Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: In ce conditii se pot efectua plati catre fosti angajati a unor drepturi cuvenite si care nu au fost acordate la desfacerea contractului de munca, respectiv e vorba de plata concediilor ...
Intrebare: In ce conditii se pot efectua plati catre fosti angajati a unor drepturi cuvenite si care nu au fost acordate la desfacerea contractului de munca, respectiv e vorba de plata concediilor neefectuate de catre acestia pana la data plecarii.
Aceste drepturi nu au fost inregistrate in statul de plata si nici nu s-au platit. Daca platesc ulterior inchiderii cartii de munca, cum se rezolva problema declararii contributiilor aferente acestora in declaratiile de sanatate, CAS, somaj?
Raspuns: Angajatorul are obligatia sa acorde salariatilor sai toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca, in temeiul art. 40 alin. (2) lit. c) din Codul muncii.
Dreptul la concediu de odihna anual, precum si la indemnizatia de concediu de odihna si compensarea in bani a zilelor de concediu de odihna neefectuat in cazul incetarii contractului individual de munca sunt drepturi reglementate prin art. 139-147 din Codul muncii.
Asadar, concediul de odihna neefectuat se compenseaza in bani numai in cazul desfacerii contractului individual de munca si se plateste odata cu plata ultimilor drepturi salariale cuvenite. in cazul incetarii contractului individual de munca, efectuarea concediului de odihna nu mai este posibila si, din aceasta cauza, se naste dreptul salariatului de a primi o compensatie in bani pentru zilele de concediu ce i se cuveneau, proportional cu perioada lucrata, si pe care nu le-a efectuat.
Acesta este un drept al salariatului si o obligatia corelativa ce revine angajatorului.
Suma reprezentand compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat se adauga la venitul brut din salarii realizat aferent lunii in care are loc desfacerea contractului individual de munca, asupra caruia se calculeaza toate contributiile aferente. in aceasta situatie, va trebui sa rectificati declaratiile nominale de contributii din ultima luna de activitate, si implicit si declaratiile 100 si 102.
![Operare SAGA Exemple practice si recomandari](https://www.rs.ro/dbimg/product/2841-operare-saga-ex.png)
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
![Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2850-cartea-verde-a-.jpg)
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
![Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/2785-planul-de-contu.png)
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cu toate acestea, in masura in care nu ati constituit dreptul respectiv la momentul incetarii contractului de munca, si il veti acorda ulterior, in acelasi mod in care puteti acorda fostilor salariati si alte venituri urmare contractului individual de munca, acestea vor reprezenta venit al lunii in care se platesc, societatea avand obligatia retinerii si virarii contributiilor si impozitului pe venit.
Din pacate declaratiile nominale de CAS si somaj nu sunt adaptate si pentru aceste situatii. in ceea ce priveste declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale, Ordinul 340/2001 prevede ca pentru situatiile in care au intervenit modificari cu privire la veniturile inscrise in declaratia nominala, prin acordarea retroactiva a unor drepturi banesti asupra carora se datoreaza contributie, nu se depune declaratie rectificativa.
Aceste venituri se includ in baza de calcul a lunii in care aceste drepturi se achita. Fac exceptie situatiile in care drepturile banesti in cauza au fost acordate in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, precum si situatiile in care prin astfel de hotarari se dispune reincadrarea in munca a unor persoane, cazuri pentru care se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni.
La depunerea la casa teritoriala de pensii a declaratiilor rectificative, acestea vor fi insotite de o nota justificativa intocmita de angajator, semnata de conducatorul unitatii, prin care se motiveaza necesitatea efectuarii rectificarilor, si de copia documentului legal care sta la baza acestora.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.29 din 5 din 19 voturi
Articole similare
Inchiriere utilaje. Cum facem ajustarea de TVA?Norme actuale privind ajustarea TVA. Impactul asupra profitului impozabilDezbatere MMPS: Digitalizarea si simplificarea relatiilor de munca. Au fost propuse 7 modificari ale Legii 53/2003Salariatul angajat cu CIM cu timp partial poate efectua ore suplimentare?Contributie sanatate venituri din dobanzi si salarii. Cand se platesc?Ultimele articole
Prin OUG 59/2024 fost majorata suma neimpozabila din CIMTOT ce trebuie sa stii despre perioada de preaviz acordata in cadrul CIMCum se ajusteaza taxa deductibila dupa achizitionarea unui autoturismMasuri ITM pentru reducerea accidentelor de munca din constructii, in contextul venirii calduriiContractul de munca in 2024. 15 lucruri pe care trebuie sa le stie angajatorii si angajatiiArticole similare
Tratamentul fiscal al cheltuielilor cu cazarea salariatilorMonografie contabila pentru suma de 400 lei acordata salariatilor aflati in telemunca. Cum se recupereaza acesti bani?Asigurari de viata facute angajatilor. Cheltueli deductibile. Calcul impozit pe profitOamenii de afaceri cer scaderea TVA si CAS. Ce argumente existaFara o reforma a sistemului de pensii, toate tarile UE vor intra in colapsUltimele articole
ITM: Infomatii utile pentru angajat si ANGAJATOR, cu privire la perioada de probaImportant pentru firme! Masuri de protectie pe timp de caniculaControale firme. Inspectia Muncii verifica aplicarea prevederilor OUG 99/2000 in aceasta perioadaCe trebuie sa stie firmele despre protectia maternitatii la locul de muncaPFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratii![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"