Tags: tva, impozit pe venit, persoana fizica
Codul fiscal, prin art. 111 defineste venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal:
(1) La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza prin aplicarea cotei de 3% asupra venitului impozabil. Venitul impozabil se stabileste prin deducerea din valoarea tranzactiei a sumei neimpozabile de 450.000 lei.
***
Alin. (1) al art. 111 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 3 din 6 ianuarie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 16 din 6 ianuarie 2017.
(2) Impozitul prevazut la alin. (1) nu se datoreaza in urmatoarele cazuri:
a) la dobandirea dreptului de proprietate asupra terenurilor si constructiilor de orice fel, prin reconstituirea dreptului de proprietate in temeiul legilor speciale;
b) la dobandirea dreptului de proprietate cu titlul de donatie intre rude si afini pana la gradul al III-lea inclusiv, precum si intre soti;
c) in cazul actelor de desfiintare cu efect retroactiv pentru actele de transfer al dreptului de proprietate asupra proprietatilor imobiliare;
d) constatarea in conditiile art. 13 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) in cazul transferului dreptului de proprietate imobiliara din patrimoniul personal, in conditiile prevederilor Legii nr. 77/2016 privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite, pentru o singura operatiune de dare in plata.
***
Lit. e) a alin. (2) al art. 111 a fost introdusa de pct. 2 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016..
(2^1) Dispozitiile alin. (2) lit. e) se aplica atat debitorului, cat si codebitorilor, coplatitorilor, garantilor personali sau ipotecari ai debitorului, in cazul in care prin operatiunea de dare in plata se transfera dreptul de proprietate imobiliara din patrimoniul personal al acestora.
***
Alin. (2^1) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016..
(2^2) Persoanele fizice prevazute la alin. (2^1) beneficiaza de prevederile alin. (2) lit. e) o singura data, pentru prima operatiune de dare in plata, astfel cum rezulta din registrul prevazut la alin. (2^3), indiferent de calitatea pe care acestea o au intr-o alta operatiune de dare in plata efectuata in conditiile prevederilor Legii nr. 77/2016.
***
Alin. (2^2) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016..
(2^3) Pentru identificarea primei operatiuni de dare in plata, in vederea aplicarii prevederilor alin. (2) lit. e), se infiinteaza la nivelul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania Registrul national notarial de evidenta a actelor de dare in plata prevazute de Legea nr. 77/2016 privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite, denumit in continuare RNNEADP, in care se inscriu actele autentificate de notarul public si hotararile judecatoresti de dare in plata emise in conformitate cu prevederile Legii nr. 77/2016. RNNEADP este administrat de Centrul National de Administrare a Registrelor Nationale Notariale (CNARNN - Infonot).
***
Alin. (2^3) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016.
(2^4) in cazul in care darea in plata pentru care se solicita aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) se face prin notarul public, persoanele fizice prevazute la alin. (2^1) solicita acestuia un certificat eliberat de CNARNN care sa ateste faptul ca nu s-a mai inregistrat niciun alt act de dare in plata potrivit Legii nr. 77/2016, pana la data autentificarii actului de dare in plata de catre acesta.
***
Alin. (2^4) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016.
(2^5) Aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) de catre notarul public se efectueaza in baza certificatului eliberat potrivit alin. (2^4).
***
Alin. (2^5) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016.
(2^6) Notarii publici care autentifica acte de dare in plata potrivit Legii nr. 77/2016 au obligatia sa le transmita la RNNEADP in aceeasi zi, in vederea inregistrarii lor, cu evidentierea distincta a persoanelor fizice care au calitatea de parte in actul de dare in plata.
***
Alin. (2^6) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016..
(2^7) in cazul in care darea in plata pentru care persoanele fizice, prevazute la alin. (2^1), solicita aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) se face pe cale judecatoreasca, acestea au obligatia transmiterii unui exemplar al hotararii judecatoresti definitive la CNARNN, in termen de 30 de zile de la data comunicarii hotararii, in vederea inregistrarii acesteia in RNNEADP.
***
Alin. (2^7) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016..
(2^8) in situatia prevazuta la alin. (2^7), pentru a beneficia de prevederile alin. (2) lit. e), persoanele fizice prevazute la alin. (2^1) au obligatia depunerii unei cereri la organul fiscal competent, in termen de 90 de zile de la data comunicarii hotararii judecatoresti, sub sanctiunea decaderii, la care sa anexeze certificatul eliberat de CNARNN, din care sa rezulte faptul ca hotararea judecatoreasca definitiva s-a inregistrat in RNNEADP si nu s-a mai inregistrat niciun alt act de dare in plata potrivit Legii nr. 77/2016, pana la data inregistrarii hotararii judecatoresti. Certificatul se obtine de la CNARNN - Infonot de persoana fizica, direct sau prin intermediul unui notar public.
***
Alin. (2^8) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016.
(2^9) Cererea prevazuta la alin. (2^8) va cuprinde cel putin informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, calitatea de parte in cadrul unei hotarari judecatoresti obtinute in conformitate cu prevederile Legii nr. 77/2016, numarul si data hotararii judecatoresti definitive, adresa la care este situat bunul imobil instrainat care face obiectul transferului dreptului de proprietate ca urmare a actului de dare in plata.
***
Alin. (2^9) al art. 111 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANtA DE URGENta nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016..
(3) Pentru transmisiunea dreptului de proprietate si a dezmembramintelor acestuia cu titlul de mostenire nu se datoreaza impozitul prevazut la alin. (1), daca succesiunea este dezbatuta si finalizata in termen de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii. in cazul nefinalizarii procedurii succesorale in termenul prevazut mai sus, mostenitorii datoreaza un impozit de 1% calculat la valoarea masei succesorale.
(4) Impozitul prevazut la alin. (1) si (3) se calculeaza la valoarea declarata de parti in actul prin care se transfera dreptul de proprietate sau dezmembramintele sale. in cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii minime stabilite prin studiul de piata realizat de catre camerele notarilor publici, notarul public notifica organelor fiscale respectiva tranzactie.
(5) Camerele notarilor publici actualizeaza cel putin o data pe an studiile de piata care trebuie sa contina informatii privind valorile minime consemnate pe piata imobiliara specifica in anul precedent si le comunica directiilor generale regionale ale finantelor publice din cadrul A.N.A.F.
(6) Impozitul prevazut la alin. (1) si (3) se calculeaza si se incaseaza de notarul public inainte de autentificarea actului sau, dupa caz, intocmirea incheierii de finalizare a succesiunii. Impozitul calculat si incasat se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost incasat. in cazul in care transferul dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor acestuia, pentru situatiile prevazute la alin. (1) si (3), se realizeaza prin hotarare judecatoreasca ori prin alta procedura, impozitul prevazut la alin. (1) si (3) se calculeaza si se incaseaza de catre organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei. Instantele judecatoresti care pronunta hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii comunica organului fiscal competent hotararea si documentatia aferenta in termen de 30 de zile de la data hotararii judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotararii judecatoresti definitive si executorii.
Pentru alte proceduri decat cea notariala sau judecatoreasca contribuabilul are obligatia de a declara venitul obtinut in maximum 10 zile de la data transferului, la organul fiscal competent, in vederea calcularii impozitului.
in cazul transferului prin executare silita impozitul datorat de contribuabilul din patrimoniul caruia a fost transferata proprietatea imobiliara se calculeaza si se incaseaza de catre organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei.
(7) Impozitul stabilit in conditiile alin. (1) si (3) se distribuie astfel:
a) o cota de 50% se face venit la bugetul de stat;
b) o cota de 50% se face venit la bugetul unitatilor administrativ-teritoriale pe teritoriul carora se afla bunurile imobile ce au facut obiectul instrainarii.
(8) Procedura de calculare, incasare si plata a impozitului perceput in conditiile alin. (1) si (3), precum si obligatiile declarative se stabilesc prin norme metodologice emise prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului justitiei, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
Va oferim si un studiu de caz in acest sens: Impozitul pentru vanzarea proprietatilor imobiliare sub 450.000 lei in 2017
Incepand cu data de 1 februarie 2017 se aplica scutirea de impozit pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal pentru tranzactiile care nu depasesc suma de 450.000 lei.
La 6.01.2017 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 16, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 3 (OUG 3/2017) pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal.
Printre modificarile aduse de acest act normativ, e important sa retineti schimbarea adusa articolului 111, alin. (1) care a fost modificat si are urmatorul cuprins:
"La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prn acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza prin aplicarea cotei de 3% asupra venitului impozabil. Venitul impozabil se stabileste prin deducerea din valoarea tranzactiei a sumei neimpozabile de 450.000 lei."
Astfel, de la 1 februarie 2017, pentru tranzactiile care nu depasesc suma de 450.000 lei, nu se va percepe impozit pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
Afla care sunt toate Taxele si Impozitele locale stabilite in Romania pe www.fisc.ro 
de
Ionut UdristeEditor cu experienta de 5 ani in domeniul contabil si fiscal. Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim TVA refacturare servicii transport
Intrebare:
Refacturam servicii de transport RO-IT, IT-RO si de manipulare marfa catre un furnizor din Italia.
Serviciile facturate sunt legate de transportul si manipularea unui echipament neconform, care a fost returnat furnizorului in vederea remedierii acestuia. Dupa remediere, acesta a fost retrimis in RO, transportul fiind facturat de o firma de transport din RO , catre noi. Consideram ca refacturarea serviciilor trebuie facuta cu TVA, este corect ? Care sunt obligatiile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA distribuire sau vanzare bunuri la lichidare
Intrebare:
Societatea detine un imobil a carui valoare este de 392.000 lei si doreste sa se inchida, are un asociat unic. Care este varianta cu cele mai reduse costuri (impozite si taxe) de a prelua apartamentul asociatul unic? Contract vanzare-cumparare cu dare in plata sau trecerea in proprietatea asociatului unic a imobilului la lichidarea societatii? Multumesc anticipat.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul TVA al contractelor de superficie
Intrebare:
Societatea A (inregistrata in scopuri de TVA) are incheiat cu societatea B (inregistrata in scopuri de TVA) un contract de superficie asupra mai multor terenuri agricole pe care se doreste sa se construiasca un parc fotovoltaic.
Conform contractului, societatea B plateste societatea A la data de 15.10.2025 o suma de bani anuala intr-o singura transa.
Care este regimul tva la facturarea de catre Societatea A a indemnizatiei de superficie?
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare spatiu comercial. Regim tva persoana fizica
Intrebare:
Detin ca persoana fizica un spatiu comercial de 146,8 mp din 2019. Vreau sa-l vand unei alte persoane fizice cu pretul de 700 000 lei. Pentru aceasta tranzactie datorez tva sau alte impozite?
Dupa vanzare trebuie sa ma declar platitor de tva? Daca mai vand ulterior in anul acesta un teren cu pretul de 5 000 euro devin platitor de tva si trebuie sa platesc tva? E mai bine sa vand terenul in 2026 ca sa nu devin platitor de tva? Terenul il detin tot ca persoana fizica. La...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Depasire plafon scutire. Prestari servicii realizare soft client din UK
Intrebare:
O societate comerciala neinregistrata in scop de TVA, depaseste in cursul lunii septembrie plafonul de scutire de 395.000 lei. Aceasta cifra de afaceri a fost obtinuta din prestarea de servicii de realizare a softului la comanda catre un partener din Romania - 150.000 lei diferenta fiind obtinuta in prestarea de servicii de realizare a softului la comanda catre un partener din Marea Britanie, inregistrat in scop de TVA. Are obligatia, societatea noastra, sa solicite inregistrarea in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<