Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cele ce urmeaza redam principalele aspecte privind intocmirea si utilizarea borderoului de achizitie. In primul rand, mentionam ca operatorii economici (persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale) care achizitioneaza de la populatie diverse produse (produse agricole, cereale si produse procesate din cereale, alte produse etc.) pot utiliza in activitatea financiar-contabila urmatoarele formulare:
- Borderoul de achizitie, cod 14-4-13;
- Borderoul de achizitie, cod 14-4-13/b, de la producatorii individuali;
1. Borderoul de achizitie, cod 14-4-13, si Borderoul de achizitie, cod 14-4-13/b, de la producatorii individuali sunt documente financiar contabil folosite ca:
- documente justificative de inregistrare in contabilitate a valorii bunurilor cumparate;
- documente pentru justificarea sumelor primite ca avans spre decontare pentru achizitii sau pentru decontarea sumelor platite pentru achizitii;
Se intocmesc in doua exemplare de catre persoana care efectueaza aprovizionarea cu bunuri de pe piata taraneasca, de la producatorii individuali sau de la alte persoane fizice, in momentul achizitiei si circula in gestiune pentru semnarea de primire a bunurilor si intocmirea Notei de receptie si constatare de diferente.
SAF-T Ghid de raportare corecta
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Manual de politici contabile - Stick USB
Un exemplar circula la compartimentul financiar-contabil iar cel de-al doilea exemplar ramane in carnet.
Se semneaza de catre persoana care face achizitiile respective si de catre gestionarul care primeste bunul.
Mod de completare
Borderoul de achizitie trebuie sa contina un minim obligatoriu de informatii, astfel:
1. formularul cod 14-4-13:
- denumirea unitatii; codul de identificare fiscala; sediul (localitate, strada, numar); judet;
- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- produsul; codul; U/M; cantitatea; pretul unitar de achizitie; valoarea achizitiei;
- semnaturi: achizitor, gestionar;
2. formularul cod 14-4-13/b:
- denumirea unitatii; codul de identificare fiscala; sediul (localitate, strada, numar); judet;
- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- numarul si data contractului; producatorul: numele si prenumele, domiciliul, seria si numarul actului de identitate, dupa caz;
- denumirea produselor; codul; U/M; cantitatea; pretul unitar; valoarea; avansul acordat; suma platita; semnatura de primire a sumei;
- semnaturi: achizitor, gestionar.
2. Borderoul de achizitie, cod 14-4-13/c, pentru cereale si produse procesate din cereale este un formular cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare asigurat de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" folosit numai pentru achizitia de cereale si produse procesate din cereale, de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata.
Acest document este folosit ca:
- document de inregistrare in gestiune a produselor cumparate;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii produselor cumparate.
Se intocmeste in 3 exemplare si circula astfel:
- la gestiune, pentru semnarea de primire a produselor si intocmirea Notei de receptie si constatare de diferente - exemplarele 1 si 2;
- a compartimentul financiar-contabil - exemplarul 1;
- in carnet - exemplarul 2;
- la vanzatorul cerealelor - exemplarul 3.
Se semneaza de persoana care face achizitiile respective si de gestionarul care primeste marfa.
Mod de intocmire
Formularul cod 14-4-13/c trebuie sa contina un minim obligatoriu de informatii, astfel:
- cumparatorul: (denumirea unitatii; codul de identificare fiscala; numarul de inregistrare la ORC; sediul (localitate, strada, numar); judetul;
- seria; numar document;
- vanzatorul: nume, prenume, buletin/carte de identitate; seria; numar, eliberat/eliberata.
- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- numarul si data contractului; denumirea produsului; UM; cantitatea; pretul unitar; valoarea; suma platita; semnatura de primire a sumei;
- total (lei);
- datele delegatului cumparatorului: (nume, prenume, buletin/carte de identitate; seria; numar, eliberat/eliberata); mijloc de transport, numar;
- semnaturi: delegat cumparator; gestionar.
Formularul poate sa contina pe langa aceste date si alte elemente pe care societatea le considera necesare, respectiv date referitoare la calitatea produselor.
*
Baza legala: Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1.027 din 19 iunie 2006 privind aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera cerealelor si a produselor procesate din cereale; Ordinul ministrului Economiei si Finantelor nr. 3.512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitia de marfuri de la o persoana fizica: Regimul fiscal si declarativ al cumpararilor de bunuri pe baza de borderouZoom fiscal: Cum tratam fiscal achizitiile de la persoane fiziceCod CAEN 3832: Ce obligatii fiscale are o societate de colectare deseuri fata de persoanele fizice de la care se face achizitia?Contributii sociale datorate de persoanele fizice care vand produse agricole. Formularul de declarareCe obligatii apar la achizitia unor produse de la persoane fizice?Ultimele articole
Produse achizitionate de la persoane fizice. Ce obligatii apar privind retinerile la sursa?Articole similare
Decontarea cheltuielilor pe baza facturilor si a bonurilor fiscale in copie. Pasi de urmatInregistrarea marfurilor primite in baza avizului de insotireStudiu de caz: Bonurile fiscaleStudiu de caz: Valoarea fiscala ramasa neamortizata aferenta partilor inlocuite ale mijloacelor fixeCand descoperim operatiunile asimilate unei livrari de bunuri?Ultimele articole
Facturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Situatii financiare. Cine are dreptul sa semneze situatiile financiareRaportari contabile la 30 iunie 2024: pana cand se depun si cine are aceasta obligatieCum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariModificari aduse Legii 241/2025 prin Legea 126/2024 privind combaterea evaziunii fiscale. Tabel comparativArticole similare
Programul IMM Invest va fi prelungit pana pe 30 iunie 2022 (Proiect)UE impune reguli noi pentru producerea vinului bioPFA: Ce exceptii exista privind casa de marcat fiscalaReglementari noi si vechi cu iz de TVA privind aparatele de marcat electronice fiscaleE-Factura in 2024: Este OBLIGATORIE utilizarea sistemului si in tranzactiile B2C?Ultimele articole
Produsele si Serviciile cu TVA 9% in 2025Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulCotele TVA pentru 2025, aplicabile in RomaniaObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?Informare ANAF: Agricultorii pot beneficia de o compensatie in cota forfetara, in anumite conditiiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"