Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, societatea care constituie subiectul principal livreaza marfa intr-un stat vecin, membru UE. Partenerul strain cere invoice si precizeaza ca factura nu trebuie sa aiba serie, ci doar un numar format din 10 cifre. Vom identifica procedura corecta si baza legala pentru aceasta operatiune.
Printre prevederile legale cu privire la emiterea facturii de catre o societatea din Romania catre orice partener (art.155 alin.19 din Codul fiscal si OMFP 2226/2006) nu se regasesc aspectele mentionate de partenerul dvs.
Conform legislatiei din Romania, care a transpus DirectivaUE 112 in materie de TVA, factura trebuie sa aiba o serie. Cu privire la denumirea acesteia, invoice etse traducerea denumirii de factura in engleza, termen care practic este formalizat la nivel de UE. Desigur, aceasta nu inseamna ca pe documnet trebuie sa scrieti invoice. Va recomandam sa scrieti Invoice /Factura.
Redam mai jos prevederile fiscale cu privire la ce informatii obligatorii trebuie sa contina factura:
"(19) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;

Manual de politici contabile - Stick USB

Cartea Verde a Contabilitatii

Manualul Contabilului Incepator - stick USB
d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153, ale reprezentantului fiscal;
f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila;
g) denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare prevazut la art. 153 ale reprezentantului fiscal;
h) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile prevazute la art. 125^1 alin. (3) in definirea bunurilor, in cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret, in cazul in care acestea nu sunt incluse in pretul unitar;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;
k) in cazul in care factura este emisa de beneficiar in numele si in contul furnizorului, mentiunea «autofactura»;
l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;
m) in cazul in care clientul este persoana obligata la plata TVA, mentiunea «taxare inversa»;
n) in cazul in care se aplica regimul special pentru agentiile de turism, mentiunea «regimul marjei - agentii de turism»;
o) daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, una dintre mentiunile «regimul marjei - bunuri second-hand», «regimul marjei - opere de arta» sau «regimul marjei - obiecte de colectie si antichitati», dupa caz;
p) in cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, mentiunea «TVA la incasare»;
r) o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeasi operatiune."
Anexa 4 din OMFP 2226/2006 prevede:
ANEXA 4
" Norme privind regimul intern de numerotare a facturii
1. Persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii vor desemna, prin decizie interna scrisa, o persoana sau mai multe, dupa caz, care sa aiba atributii privind alocarea si gestionarea numerelor aferente facturilor emise de societate.
2. Factura va avea un numar de ordine, in baza uneia sau mai multor serii, numar ce trebuie sa fie secvential, stabilit de societate, astfel incat sa se asigure necesarul in functie de numarul de facturi emis.
Anual, se stabileste numarul de la care se va emite prima factura.
In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.
3. Persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul de la care se emite prima factura."
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Plata FACTURI EXTERNE. Cum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutarANAF: Comert cu ridicata. Ce documente solicita inspectorii la un control inopinat?Control inopinat 2017: Ce acte sunt obligatorii in caz de control?Furnizori externi de asigurariRetur marfa produse neconforme calitativ. Documente necesare. TVAUltimele articole
Codul special pentru operatiuni intracomunitare. Cum se atribuie NIF asociatului unic strain?Pentru invoice trebuie sa emitem si factura?Studiu de caz: Regularizarea unui pret facturat eronat pentru o factura externaArticole similare
Deductibilitatea TVA aferenta unui contract de inchiriere imobilRetrospectiva: Modificarea unor formulare utilizate la inregistrarea in scopuri de TVAAvans achitat pentru o achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Cifra de afaceri de peste 2.250.000 lei | Neaplicarea sistemului TVA la incasareIalomitianu nu e de acord cu reducerea TVA. Vezi declaratiaUltimele articole
Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFIngrediente si alte produse alimentare. Cota TVA aplicabila din august 2025Declaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiArticole similare
Plata defalcata a TVA. 3 raspunsuri despre conturile de TVAIndemnizatie acordata salariatilor pentru supravegherea copiilor. Suma este deductibila fiscal?TVA - Inregistrare in contabilitate a operatiunilor realizate de agentiile de turismExercitarea dreptului de deducere pentru importul de bunuri. Ce solutii avem?Cesiune creanta. Aspecte contabile si fiscaleUltimele articole
Card POS. La INCASAREa prin POS exista obligatia emiterii facturii?e-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiTVA la INCASARE. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneMajorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025e-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVAArticole similare
Regimul de scutire TVA pentru LIVRARE export in comisionStudiu de caz: Inspectie tehnicaCe scutiri se aplica in 2012 pentru importuri de bunuri si pentru achizitii intracomunitareTVA. Deschidere punct de vanzare in tara. Cum procedam?Noi produse pentru care se aplica cota redusa TVA 9%. Ce presupune trecerea la aceasta cota TVAUltimele articole
Cod CAEN. Cum sa procedati daca NU aveti cod CAEN pentru serviciile de transportCota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Achizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390Firme care fac achizitii intracomunitare. EXEMPLU util pentru completarea D390
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"