Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru ca exista foarte multi romani care au decis sa lase Romania in urma si sa isi ia viata de la capat peste hotare, vom discuta astazi, din nou, despre stabilirea rezidentei fiscale. Daca multora dintre ei li se pare suficient sa lucreze cu acte legale in statul de rezidenta, iata ca mai sunt cateva obligatii declarative pe care le au, totusi, in statul "mama" - Romania. Asadar, vom discuta in materialul de fata despre avantajele si dezavantajele completarii chestionarului privind stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la plecarea din Romania.
1. “Care sunt avantajele si dezavantajele completarii acestui formular? Este necesar de completat? Precizez ca sunt persoana fizica si nu mai lucrez in Romania din 2001 si nu inteleg de ce ar trebui sa completez un formular care nu imi este absolut deloc necesar”.
Raspuns OFICIAL ANAF
Depunerea chestionarelor privind rezidenta fiscala este necesara in vederea stabilirii de catre organul fiscal a statului in care contribuabilii sunt rezidenti fiscali (in Romania sau in alt stat). In cazul in care, organul fiscal nu este informat in mod corespunzator si nu detine informatiile necesare stabilirii rezidentei fiscale atunci contribuabililor li se va aplica tratamentul fiscal specific in functie de informatiile detinute.
De exemplu, daca o persoana fizica figureaza inscrisa in evidentele fiscale ca cetatean roman cu domiciliul in Romania, atunci acesteia i se va aplica tratamentul fiscal specific acestei categorii, fiind considerata ca rezidenta fiscal in Romania, avand obligatiile declarative si de plata specifice. Ca urmare a depunerii chestionarelor, organul fiscal va analiza datele comunicate si va notifica contribuabilul, comunicandu-i acestuia daca se mentine sau nu rezidenta fiscala pe teritoriul tarii noastre. Informarea autoritatii fiscale din Romania prin intermediul chestionarelor si stabilirea rezidentei fiscale permite organului fiscal sa aplice conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate cu alte state.
In cazul dumneavoastra, in situatia in care ati plecat din Romania in anul 2001, nu aveti obligatia depunerii chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
2. “Cum se procedeaza in cazul persoanelor care sunt plecate din tara de 2 ani si sunt stabilite in alta tara. Mai este necesara depunerea documentelor?”
Legislatia prevede ca persoana fizica rezidenta in Romania care pleaca din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, au obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din
3. “Imi puteti da, va rog, exemple de documente justificative acceptate?”
Raspuns OFICIAL ANAF
Pe langa formularul "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania", contribuabilii trebuie sa depuna si orice alte documente ce pot sta la baza determinarii rezidentei, precum certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea fiscala straina sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale conform legislatiei interne a acelui stat, in original sau in copie legalizata, insotit de o traducere autorizata in limba romana, actul de identitate, dovada existentei unei locuinte permanente in Romania, s.a. Mentionam ca, organul fiscal poate solicita si alte documente pe care le considera relevante in vederea stabilirii rezidentei fiscale, spre exemplu: dovada detinerii unor autovehicule inregistrate in Romania/statul strain; permis de conducere emis de autoritatile competente din Romania/statul strain; pasaport emis de autoritatile competente din Romania/statul strain; etc. Aceste documente se vor solicita, in cazul in care sunt necesare, de catre organul fiscal. Mentionam ca, toate documentele justificative emise intr-o limba straina trebuie sa fie insotite de o traducere autorizata in limba romana. Documentele sunt inscrise si in cadrul instructiunilor de completare a chestionarelor, pe care le puteti vizualiza prin accesarea urmatorului link : https://static.anaf.ro/.../ formulare/A2_OMFP_1099_2016.pdf
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Documentele justificative care trebuie sa insoteasca Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din RomaniaArticole similare
Noi prevederi privind regimul de declarare derogatoriu pentru persoanele in inactivitate temporaraSPONSORIZARI efectuate de microintreprinderi in 2019. Formularul 107 (informare ANAF)Controale ANAF: 5,28 milioane lei lei sume stabilite suplimentar, in urma verificarilor efectuate in luna mai 2023Proiect ANAF: Inregistrarea sau anularea in scopuri de TVA va depinde de nivelul riscului fiscalDocumentar fiscal: Formular 710 Declaratie rectificativaUltimele articole
Afla cat dureaza un control ANAF in 2025. Termene, etape si sfaturi utileFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitatee-TVA si Notificarile de conformare: Raspunsul nu este (inca) obligatoriu in 2025SPV ANAF. Documente de care ai nevoie pentru inregistrarea in SPVANAF SPV. Mai transmiteti in sistem facturile emise INAINTE de 1 iulie 2024, dar primite in 2025?Articole similare
Titlul II Capitolul IIIDeductibilitate cheltuieli cu bon fiscal fara CIF. Cum procedam?Firmele NU trebuie sa acorde diurna angajatilor daca masa si cazarea sunt suportate de clientiTransmiterea facturilor in format electronic. Ce autorizatii sunt necesare?Documente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentUltimele articole
Diurna. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE pentru firmele care acorda diurna angajatilore-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorMijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ul
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



