Tags: lichidare, dizolvare fara lichidare, obligatii contabile, impozit microintreprinderi
Dizolvarea poate avea loc:
- cu lichidare, inregistrata in registrul comertului (Titlul VII, ,,Lichidarea societatilor", art.260 din Legea societatilor nr.31/1990) sau la instantele judecatoresti, potrivit legii. Este lichidarea urmata de radiere: la cerere/din oficiu de catre registrul comertului/tribunal;
- fara lichidare, in cazul fuziunii ori divizarii totale a societatii sau in alte cazuri prevazute de lege, potrivit prevederilor Titlului VI, ,,Dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor", art.233 din Legea societatilor nr.31/1990; adica nu isi inceteaza existenta, patrimoniul ei se transmite altei societati care ia fiinta.
I. Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare au urmatoarele obligatii:
A) din punct de vedere contabil
- La deschiderea procedurii de lichidare, societatile comerciale intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare. Aceste situatii financiare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor.
Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1039. Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr.897/2015.
- Pe perioada lichidarii, societatile comerciale aflate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, o raportare contabila anuala care se intocmeste cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1004. Termen: 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic.
Baza legala: art.36, alin.(3) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata.
- in vederea radierii, dupa terminarea lichidarii, lichidatorii intocmesc situatia financiara cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039. Aceasta situatie financiara se depune si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice odata cu depunerea la oficiul registrului comertului.
In termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare.
Baza legala: art.260, alin.(6), art.263, alin.(1), (1^1), art.268, alin.(1), (2) din Legea nr.31/1990, anexa nr.1, pct.9 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare:
a) nu au obligatii privind declararea si plata impozitului pe profit astfel incat nu depun formularul 100 trimestrial;
b) au obligatia depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit (formularului 101) si platii impozitului pe profit aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
in cazul dizolvarii urmate de lichidarea contribuabilului, perioada impozabila se incheie la data incheierii operatiunilor de lichidare, dar nu mai tarziu de data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
Baza legala: art.16, alin.(4), lit.b, alin. (6), art.41, alin.(1), alin.(16), art.42 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul aferent.
Termen: pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal.
Baza legala: art.56, alin.(3) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
II. Persoanele juridice care se dizolva fara lichidare au urmatoarele obligatii:
A) Din punct de vedere contabil
Depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare.
Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor. Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa declare si sa plateasca impozitul pe profit (in functie de sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit aplicat);
b) sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (formularul 101) si sa plateasca impozitul pe profit aferent.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile*.
Baza legala: art.41, alin.(17) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
* Potrivit prevederilor art.16, alin.(4), lit.a din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal in cazul fuziunilor sau divizarilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanelor juridice absorbite/divizate prin dizolvare fara lichidare, perioada impozabila se incheie la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente sau de alte autoritati competente a noii persoane juridice ori a ultimeia dintre ele, in cazul constituirii uneia sau mai multor persoane juridice noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data inmatricularii persoanei juridice infiintate potrivit legislatiei europene, in cazul in care prin fuziune se constituie asemenea persoane juridice.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile.
Baza legala: art.56, alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lichidare voluntara societate
Intrebare:
O societate infiintata in ianuarie 2024 decide sa inceapa demersurile de dizolvare si lichidare voluntara la registrul comertului in decembrie 2024.
- 12.12.2024 decizia asociat unic de dizolvare si lichidare voluntara;
- 31.12.2024 primim certificatul de inregistrare mentiune;
- la data de 15.01.2025 inca nu s-a publicat in Monitorul Oficial.
Cum ar trebui sa procedez? Care sunt pasii de urmat?
La finalul lui...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare voluntara societate. Termen situatii financiare
Intrebare:
Asociatul unic al unei societati cu raspundere limitata, fara activitate de la sfarsitul anului 2019, neplatitoare de TVA, platitoare de impozit pe profit, a hotarat la data de 16.12.2024 lichidarea voluntara a societatii. Soldurile din balanta la data deciziei sunt: C1012 = 600; C1061 = 100; D1171 = 75842; D4482 = 108; D461 (avans nedecontat la data bilanutul) = 4750; C4551 = 80000. Va rog,
1. Care este termenul de depunere a bilantului la inceputul lichidarii? La...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul contabil al datoriilor neplatite la data lichidarii
Intrebare:
O societate SRL urmeaza sa intre in lichidare. Activitatea a fost creditata de asociatul unic cu suma de 40.000 lei de-a lungul ultimilor 2 ani.
Acum, la inchiderea activitatii, care este tratamentul contabil, privind suma cu care acesta a creditat firma, avand in vedere ca inregistreaza pierderi in suma de 20.297 lei la 31.12.2023 si de 18.720 lei la 30.11.2024?
Poate sa inchida pierderile cu suma creditata?
Daca nu, rog a preciza ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Dizolvare cu lichidare
Intrebare:
O societate platitoare de impozit pe profit, neplatitoare de TVA, doreste dizolvarea societatii cu lichidare.
Detine un imobil care va trece in patrimoniul celor 2 asociati.
Ce impozite datoreaza si ce declaratii/ situatii financiare trebuie depuse?
Situatia patrimoniului la data de 30.11.2024 este urmatoarea:
Activ
121 Pierdere 15.045,94
2111 Teren aferent imobilului 150.576,00
212...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<