Tags: lichidare, dizolvare fara lichidare, obligatii contabile, impozit microintreprinderi
Dizolvarea poate avea loc:
- cu lichidare, inregistrata in registrul comertului (Titlul VII, ,,Lichidarea societatilor", art.260 din Legea societatilor nr.31/1990) sau la instantele judecatoresti, potrivit legii. Este lichidarea urmata de radiere: la cerere/din oficiu de catre registrul comertului/tribunal;
- fara lichidare, in cazul fuziunii ori divizarii totale a societatii sau in alte cazuri prevazute de lege, potrivit prevederilor Titlului VI, ,,Dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor", art.233 din Legea societatilor nr.31/1990; adica nu isi inceteaza existenta, patrimoniul ei se transmite altei societati care ia fiinta.
I. Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare au urmatoarele obligatii:
A) din punct de vedere contabil
- La deschiderea procedurii de lichidare, societatile comerciale intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare. Aceste situatii financiare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor.
Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1039. Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr.897/2015.
- Pe perioada lichidarii, societatile comerciale aflate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, o raportare contabila anuala care se intocmeste cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1004. Termen: 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic.
Baza legala: art.36, alin.(3) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata.
- in vederea radierii, dupa terminarea lichidarii, lichidatorii intocmesc situatia financiara cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039. Aceasta situatie financiara se depune si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice odata cu depunerea la oficiul registrului comertului.
In termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare.
Baza legala: art.260, alin.(6), art.263, alin.(1), (1^1), art.268, alin.(1), (2) din Legea nr.31/1990, anexa nr.1, pct.9 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare:
a) nu au obligatii privind declararea si plata impozitului pe profit astfel incat nu depun formularul 100 trimestrial;
b) au obligatia depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit (formularului 101) si platii impozitului pe profit aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
in cazul dizolvarii urmate de lichidarea contribuabilului, perioada impozabila se incheie la data incheierii operatiunilor de lichidare, dar nu mai tarziu de data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
Baza legala: art.16, alin.(4), lit.b, alin. (6), art.41, alin.(1), alin.(16), art.42 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul aferent.
Termen: pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal.
Baza legala: art.56, alin.(3) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
II. Persoanele juridice care se dizolva fara lichidare au urmatoarele obligatii:
A) Din punct de vedere contabil
Depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare.
Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor. Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa declare si sa plateasca impozitul pe profit (in functie de sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit aplicat);
b) sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (formularul 101) si sa plateasca impozitul pe profit aferent.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile*.
Baza legala: art.41, alin.(17) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
* Potrivit prevederilor art.16, alin.(4), lit.a din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal in cazul fuziunilor sau divizarilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanelor juridice absorbite/divizate prin dizolvare fara lichidare, perioada impozabila se incheie la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente sau de alte autoritati competente a noii persoane juridice ori a ultimeia dintre ele, in cazul constituirii uneia sau mai multor persoane juridice noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data inmatricularii persoanei juridice infiintate potrivit legislatiei europene, in cazul in care prin fuziune se constituie asemenea persoane juridice.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile.
Baza legala: art.56, alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Operatiuni lichidare
Intrebare:
O societate a depus in data de 27-11-2024 la registrul comertului mentiuni in vederea lichidarii societatii, primul bilant s1039, cu soldurile de la data mentiunii in cat timp se depune? Bilantul anual pentru anul 2024 se mai depune avand in vedere faptul ca s-a depus prima etapa de lichidare? Alte mentiuni in vector sunt necesare sau bifa in declaratia 100? Cum se inchid soldurile ct 1012 c 200, ct 121 d1450.95, ct 4551 c1250.95? Cel de-al doilea bilant cu solduri 0 in cat timp se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Etapele dizolvarii si lichidarii unui SRL
Intrebare:
Un SRL, platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor pana la data de 31.12.2023, devine platitor de impozit profit incepand cu data de 01.01.2024, intrucat la data de 31.12.2023 nu indeplineste conditiile pentru a ramane platitor de impozit pe venit (nu are salariati).
In data de 18.03.2024 asociatul unic plateste datoriile existente la Anaf, emite Hotararea de dizolvare si lichidare a societatii si incepe demersurile la Oficiul Registrul Comertului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare voluntara societate cu cladire
Intrebare:
Societate este platitoare de impozit pe profit si nu are activitate din anul 2021.
Soldurile din balanta la data de 31.10.2024 sunt: in credit: contul 1012- 210lei, 1068-11058 lei; 2812 ? 50000lei; 2814- 1994 lei; 378 ? 810lei;4551-116.311 lei;in debit: 117-123794lei; 212- 50000lei; 214-1994lei; 371-3417 lei; 5311-1178lei.
Soldul lui 117 nu mai poate fi folosit fiscal. Marfa si mijloacele fixe din contul 214 urmeaza a fi casate.
As dori sa ma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare voluntara cu transfer imobil la asociat
Intrebare:
O societate care detine un imobil se va lichidar voluntar, urmand ca imobilul sa intre in posesia asociatului persoana fizica prin dare in plata in contul unui imprumut.
Se va realiza evaluarea imobilului, valoarea reevaluta fiind mult mai mare decat valoarea contabila neta inregistrata in contabilitate.
Va rog sa ne spuneti daca transferul imobilului din patrimoniul societatii in patrimoniul persoanei fizice cu ocazia dizolvarii (in procesul transferului...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare societate. Diminuare capital social. Dare in plata imobil
Intrebare:
O societate care se lichideaza, prezinta in balanta de verificare urmatoarele solduri:
Pe credit: 1012 = 220000 lei, 105 = 4800 lei, 1061 = 40 lei, 1068 = 27000 lei, 401 = 500 lei, 411 = 2300 lei (are de restituit unei societati care nu mai exista).
A amortizat spatiul 2812 = 21000 lei, a amortizat complet autoturismul 2813 = 6000 lei, a amortizat aparatura de birou 2814 = 3600 lei
Pe debit: 1171 = 180000 lei, 121 = 4500 lei, 212 = 50000 lei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<