Tags: lichidare, dizolvare fara lichidare, obligatii contabile, impozit microintreprinderi
Dizolvarea poate avea loc:
- cu lichidare, inregistrata in registrul comertului (Titlul VII, ,,Lichidarea societatilor", art.260 din Legea societatilor nr.31/1990) sau la instantele judecatoresti, potrivit legii. Este lichidarea urmata de radiere: la cerere/din oficiu de catre registrul comertului/tribunal;
- fara lichidare, in cazul fuziunii ori divizarii totale a societatii sau in alte cazuri prevazute de lege, potrivit prevederilor Titlului VI, ,,Dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor", art.233 din Legea societatilor nr.31/1990; adica nu isi inceteaza existenta, patrimoniul ei se transmite altei societati care ia fiinta.
I. Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare au urmatoarele obligatii:
A) din punct de vedere contabil
- La deschiderea procedurii de lichidare, societatile comerciale intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare. Aceste situatii financiare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor.
Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1039. Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din
Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr.897/2015.
- Pe perioada lichidarii, societatile comerciale aflate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, o raportare contabila anuala care se intocmeste cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1004. Termen: 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic.
Baza legala: art.36, alin.(3) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata.
- in vederea radierii, dupa terminarea lichidarii, lichidatorii intocmesc situatia financiara cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039. Aceasta situatie financiara se depune si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice odata cu depunerea la oficiul registrului comertului.
In termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare.
Baza legala: art.260, alin.(6), art.263, alin.(1), (1^1), art.268, alin.(1), (2) din Legea nr.31/1990, anexa nr.1, pct.9 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare:
a) nu au obligatii privind declararea si plata impozitului pe profit astfel incat nu depun formularul 100 trimestrial;
b) au obligatia depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit (formularului 101) si platii impozitului pe profit aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
in cazul dizolvarii urmate de lichidarea contribuabilului, perioada impozabila se incheie la data incheierii operatiunilor de lichidare, dar nu mai tarziu de data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
Baza legala: art.16, alin.(4), lit.b, alin. (6), art.41, alin.(1), alin.(16), art.42 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul aferent.
Termen: pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal.
Baza legala: art.56, alin.(3) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
II. Persoanele juridice care se dizolva fara lichidare au urmatoarele obligatii:
A) Din punct de vedere contabil
Depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare.
Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor. Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa declare si sa plateasca impozitul pe profit (in functie de sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit aplicat);
b) sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (formularul 101) si sa plateasca impozitul pe profit aferent.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile*.
Baza legala: art.41, alin.(17) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
* Potrivit prevederilor art.16, alin.(4), lit.a din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal in cazul fuziunilor sau divizarilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanelor juridice absorbite/divizate prin dizolvare fara lichidare, perioada impozabila se incheie la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente sau de alte autoritati competente a noii persoane juridice ori a ultimeia dintre ele, in cazul constituirii uneia sau mai multor persoane juridice noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data inmatricularii persoanei juridice infiintate potrivit legislatiei europene, in cazul in care prin fuziune se constituie asemenea persoane juridice.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile.
Baza legala: art.56, alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lichidare societate cu cod de tva anulat. D311
Intrebare:
O societate are codul de tva anulat din oficiu. Societatea se afla in procedura de lichidare voluntara. In anul 2021 a achizitionat un teren pentru care s-au aplicat masurile de simplificare a TVA. Valoare tva la achizitie dedusa si colectata: 26172 lei.
Terenul va intra in proprietatea asociatului unic, conform raport repartizare bunuri. Detine raport evaluare teren, cu o valoare de piata redusa fata de achizitie.
Societatea va ajusta TVA-ul si daca da,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul contabil al operatiunilor de lichidare
Intrebare:
Pentru o societate comerciala infiintata in anul 2019 asociatii (51% persoana juridica si 49% persoana fizica) doresc lichidarea si radierea acesteia. Aceasta societate a avut pierdere de la infiintare, nu a reusit sa isi desfasoare obiectul de activitatea, a avut costuri doar pe zona juridica referitor actualizare date si taxe postale etc.
Societatea se va inchide prin procedura de dizolvare si lichidare voluntara.
In balanta de verificare sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Perioada fiscala de dupa inceperea procedurii de lichidare
Intrebare:
SC .... SA a intrat in dizolvare cu lichidare in iunie 2022. Pentru anul 2022, SC .... SA a depus declaratia 101 si a platit impozitul pe profit.
INTREBARE:
1. Pentru calculul si raportarea impozitului pe profit, incepand cu 01.01.2023 (1 ianuarie al anului urmator deschiderii procedurii de lichidare) SC..... SA trebuie/poate/este obligata sa aiba o singura perioada fiscala de calcul si raportare, care poate fi mai mare de un an (pe mai multi ani)? Care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Etape radiere ca urmare a dizolvarii si lichidarii simultane
Intrebare:
Doresc sa lichidez o societate fara activitate.
Pentru anul 2024 a fost depus D100 pentru Q1, Q2 si Q3 cu 0.
Acum urmeaza sa intocmesc bilantul + CPP si D101 pentru finalizarea anului 2024.
Care sunt etapele pe care trebuie sa le parcurg pentru radiere ca urmare a dizolvarii?
Inteleg ca in prima faza depun documentele specifice la Registrul Comertului si totodata depun S1039 cu bifarea primei casute?
Dupa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare societate. Transfer imobil catre asociat
Intrebare:
O firma a achizitionat in anul 2021 o vila prin taxare inversa in valoare de 545000 lei + 103550 lei tva. S-a amortizat valoarea de 45000 lei. Asociatul unic care este si administrator doreste sa lichideze societatea si sa-si treaca apartamentul pe numele lui. Va rugam sa ne spuneti cum procedam in situatia in care vrea sa vanda imobilul sau daca exista alta metoda prin lichidarea patrimoniului sa-si insuseasca bunul. Rugam sa ne dati si o monografie cu calcul de impozite si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<