Tags: lichidare, dizolvare fara lichidare, obligatii contabile, impozit microintreprinderi
Dizolvarea poate avea loc:
- cu lichidare, inregistrata in registrul comertului (Titlul VII, ,,Lichidarea societatilor", art.260 din Legea societatilor nr.31/1990) sau la instantele judecatoresti, potrivit legii. Este lichidarea urmata de radiere: la cerere/din oficiu de catre registrul comertului/tribunal;
- fara lichidare, in cazul fuziunii ori divizarii totale a societatii sau in alte cazuri prevazute de lege, potrivit prevederilor Titlului VI, ,,Dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor", art.233 din Legea societatilor nr.31/1990; adica nu isi inceteaza existenta, patrimoniul ei se transmite altei societati care ia fiinta.
I. Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare au urmatoarele obligatii:
A) din punct de vedere contabil
- La deschiderea procedurii de lichidare, societatile comerciale intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare. Aceste situatii financiare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor.
Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1039. Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din
Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr.897/2015.
- Pe perioada lichidarii, societatile comerciale aflate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, o raportare contabila anuala care se intocmeste cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1004. Termen: 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic.
Baza legala: art.36, alin.(3) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata.
- in vederea radierii, dupa terminarea lichidarii, lichidatorii intocmesc situatia financiara cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039. Aceasta situatie financiara se depune si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice odata cu depunerea la oficiul registrului comertului.
In termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare.
Baza legala: art.260, alin.(6), art.263, alin.(1), (1^1), art.268, alin.(1), (2) din Legea nr.31/1990, anexa nr.1, pct.9 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare:
a) nu au obligatii privind declararea si plata impozitului pe profit astfel incat nu depun formularul 100 trimestrial;
b) au obligatia depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit (formularului 101) si platii impozitului pe profit aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
in cazul dizolvarii urmate de lichidarea contribuabilului, perioada impozabila se incheie la data incheierii operatiunilor de lichidare, dar nu mai tarziu de data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
Baza legala: art.16, alin.(4), lit.b, alin. (6), art.41, alin.(1), alin.(16), art.42 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul aferent.
Termen: pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal.
Baza legala: art.56, alin.(3) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
II. Persoanele juridice care se dizolva fara lichidare au urmatoarele obligatii:
A) Din punct de vedere contabil
Depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare.
Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor. Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa declare si sa plateasca impozitul pe profit (in functie de sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit aplicat);
b) sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (formularul 101) si sa plateasca impozitul pe profit aferent.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile*.
Baza legala: art.41, alin.(17) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
* Potrivit prevederilor art.16, alin.(4), lit.a din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal in cazul fuziunilor sau divizarilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanelor juridice absorbite/divizate prin dizolvare fara lichidare, perioada impozabila se incheie la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente sau de alte autoritati competente a noii persoane juridice ori a ultimeia dintre ele, in cazul constituirii uneia sau mai multor persoane juridice noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data inmatricularii persoanei juridice infiintate potrivit legislatiei europene, in cazul in care prin fuziune se constituie asemenea persoane juridice.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile.
Baza legala: art.56, alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lichidarea societatilor comerciale: etape, regimuri contabil si fiscal
Intrebare:
As dori sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru lichidarea unei societati, cu inregistrarile contabile, calcul fiscal si alte aspecte procedurale fiscal-juridice, in conditiile expuse mai jos:
Nr. Cont Debit Credit
101200 0 1.000
117100 62.327,69 0
121000 6.449,10 0
231000 370.081,60 0
442401 2.930,23 0
442600 794,38 0
455101 0 587.055,66
455801 0...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare voluntara societate cu profit
Intrebare:
Ce inregistrari contabile face o societate care se lichideaza voluntar si ce declaratii trebuie sa depuna? Mentionam ca societatea respectiva nu detine bunuri nici imobile nici mobile. Se va lichida la sfarsitul lunii mai. Are profit in suma de 10000 lei nerepartizat la sfarsitul anului 2024 si pierdere de 1200 lei pana la data de 27.05.2025. In rest doar disponibil banesc in casa si banca si sume achitate in plus la impozit pe profit la finante.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Gestionarea stocului de marfa in cazul schimbarii obiectului de activitate
Intrebare:
O societate comerciala doreste sa isi modifice obiectul principal de activitate, renuntand la vechiul obiect care presupunea vanzare de marfa si trecand la un obiect care implica doar prestari de servicii.
In aceasta situatie, am avea urmatoarele intrebari:
Care este modul corect din punct de vedere contabil si fiscal de a gestiona stocul de marfa ramas (care nu mai este relevant pentru noua activitate)?
Putem vinde marfa ca lichidare de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare societate cu cod de tva anulat. D311
Intrebare:
O societate are codul de tva anulat din oficiu. Societatea se afla in procedura de lichidare voluntara. In anul 2021 a achizitionat un teren pentru care s-au aplicat masurile de simplificare a TVA. Valoare tva la achizitie dedusa si colectata: 26172 lei.
Terenul va intra in proprietatea asociatului unic, conform raport repartizare bunuri. Detine raport evaluare teren, cu o valoare de piata redusa fata de achizitie.
Societatea va ajusta TVA-ul si daca da,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<