Tags: lichidare, dizolvare fara lichidare, obligatii contabile, impozit microintreprinderi
Dizolvarea poate avea loc:
- cu lichidare, inregistrata in registrul comertului (Titlul VII, ,,Lichidarea societatilor", art.260 din Legea societatilor nr.31/1990) sau la instantele judecatoresti, potrivit legii. Este lichidarea urmata de radiere: la cerere/din oficiu de catre registrul comertului/tribunal;
- fara lichidare, in cazul fuziunii ori divizarii totale a societatii sau in alte cazuri prevazute de lege, potrivit prevederilor Titlului VI, ,,Dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor", art.233 din Legea societatilor nr.31/1990; adica nu isi inceteaza existenta, patrimoniul ei se transmite altei societati care ia fiinta.
I. Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare au urmatoarele obligatii:
A) din punct de vedere contabil
- La deschiderea procedurii de lichidare, societatile comerciale intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare. Aceste situatii financiare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor.
Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1039. Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr.897/2015.
- Pe perioada lichidarii, societatile comerciale aflate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, o raportare contabila anuala care se intocmeste cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1004. Termen: 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic.
Baza legala: art.36, alin.(3) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata.
- in vederea radierii, dupa terminarea lichidarii, lichidatorii intocmesc situatia financiara cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039. Aceasta situatie financiara se depune si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice odata cu depunerea la oficiul registrului comertului.
In termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare.
Baza legala: art.260, alin.(6), art.263, alin.(1), (1^1), art.268, alin.(1), (2) din Legea nr.31/1990, anexa nr.1, pct.9 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare:
a) nu au obligatii privind declararea si plata impozitului pe profit astfel incat nu depun formularul 100 trimestrial;
b) au obligatia depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit (formularului 101) si platii impozitului pe profit aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
in cazul dizolvarii urmate de lichidarea contribuabilului, perioada impozabila se incheie la data incheierii operatiunilor de lichidare, dar nu mai tarziu de data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
Baza legala: art.16, alin.(4), lit.b, alin. (6), art.41, alin.(1), alin.(16), art.42 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul aferent.
Termen: pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal.
Baza legala: art.56, alin.(3) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
II. Persoanele juridice care se dizolva fara lichidare au urmatoarele obligatii:
A) Din punct de vedere contabil
Depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare.
Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor. Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039.
Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr. 897/2015.
B) Din punct de vedere fiscal
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa declare si sa plateasca impozitul pe profit (in functie de sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit aplicat);
b) sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (formularul 101) si sa plateasca impozitul pe profit aferent.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile*.
Baza legala: art.41, alin.(17) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
* Potrivit prevederilor art.16, alin.(4), lit.a din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal in cazul fuziunilor sau divizarilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanelor juridice absorbite/divizate prin dizolvare fara lichidare, perioada impozabila se incheie la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente sau de alte autoritati competente a noii persoane juridice ori a ultimeia dintre ele, in cazul constituirii uneia sau mai multor persoane juridice noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data inmatricularii persoanei juridice infiintate potrivit legislatiei europene, in cazul in care prin fuziune se constituie asemenea persoane juridice.
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”);
b) sa plateasca impozitul.
Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile.
Baza legala: art.56, alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Care este termenul de depunere al situatiilor financiare in anul 2023 pentru o societate aflata in faliment din anul 2019? Ce anexe sunt atasate in cazul in care societatea este in faliment? Care este formularul de bilant care se depune? (codul acestuia) Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <div>
Microintreprindere infiintata in anul 2022, a desfasurat activitate in cursul anului, iar in 14.12.2022 a depus la ONRC cerere pentru dizolvare si lichidare voluntara. Societatea va deveni incepand cu 01.01.2023 platitoare de impozit pe profit deoarece nu are angajati. La data depunerii la ONRC a cererii de dizolvare si lichidare are urmatoarea situatie:</div>
<div>
Sold 1012 = 200 lei</div>
<div>
Sold 121 = 56.844 lei...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un SRL, cu asociat unic, microintreprindere, neplatitoare de TVA, a depus la ONRC cerere de lichidare voluntara, s-a emis certificatul de mentiuni in data de 05.12.2022. Decizia a fost publicata in M Of 27.01.2023. Ce bilanturi si ce declaratii trebuie intocmite si depuse incepand cu data de 05.01.2023 (dupa 30 zile de la inscrierea de mentiuni) si cand? Multumim anticipat!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate (SRL) care a functionat in anul 2022 ca microintreprindere are obligatia ca incepand cu 01.01.2023 sa treaca la impozit pe profit (nu are salariati si obtine venituri din consultanta). Din acest motiv hotareste dizolvarea cu lichidarea simultana a societatii incepand cu data de 01.02.2023. La ONRC se inregistreaza mentiunea in 03.02.2023. Nu este inca publicata in Monitorul Oficial. S-a depus declaratia 700 de trecere la impozit pe profit incepand cu 01.01.2023 deoarece nu mai sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate a cumparat niste terenuri cu bani de la diverse persoane fizice persoane fizice straine care au creditat firma. Daca se doreste inchiderea firmei si nu exista bani in firma pentru restituirea creditelor, cum se procedeaza?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Microintreprindere depune in noiembrie 2022 la ONRC prima etapa hotarare AGA de dizolvare si radiere voluntara fara lichidator. De la 01.01.2023, societatea este obligata sa devina platitoare de impozit pe profit. In ianuarie 2023, depune la ONRC, ultima etapa de radiere. Avand in vedere ca la ONRC nu se mai depune bilantul de lichidare, ce obligatii declarative are societatea de contabilitate vis a vis de bilant de lichidare, fata de ANAF? Trebuie depuse situatii financiare la 31.12.2022? Dar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<