Tags: stabilire din oficiu, procedura simplificata a falimentului, impozit anual, impozit pe venituri
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 897 din 06.11.2019, a fost publicata Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice, din 24.10.2019. Actul normativ este in vigoare de miercuri, 6 noiembrie a.c.
Stabilirea din oficiu a impozitului pe venit va fi facuta de compartimentul cu atributii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal central competent.
De aseemenea, este important de stiut faptul ca stabilirea din oficiu a obligatiei de plata se va face pentru toate veniturilor impozabile in Romania si pentru fiecare an fiscal pentru care nu au fost depuse declaratii de impunere, conform legii.
Extras din Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice, din 24.10.2019
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Nedepunerea declaratiei de impunere da dreptul organului fiscal central competent de a stabili din oficiu impozitul pe venitul net anual impozabil/impozitul anual datorat, pe fiecare sursa si categorie de venit, potrivit art. 107 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul de procedura fiscala.
2. Stabilirea din oficiu a impozitului pe venit se efectueaza de catre compartimentul cu atributii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal central competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
3. Prin organ fiscal central competent se intelege:
a) organul fiscal central in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in Romania;
b) organul fiscal central competent, potrivit legii, pentru administrarea contribuabililor persoane fizice fara domiciliu fiscal in Romania.
4. Stabilirea din oficiu a obligatiei de plata se efectueaza asupra veniturilor impozabile in Romania, potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru fiecare an fiscal pentru care nu au fost depuse declaratii de impunere, conform legii.
5.
(1) Stabilirea din oficiu a impozitului anual pe venit se realizeaza in cadrul perioadei de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si nu priveste perioadele pentru care contribuabilul a fost supus inspectiei fiscale.
(2) Cuantumul impozitului pe venit se stabileste sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit legii.
6. Compartimentul de specialitate este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea situatiei fiscale a contribuabilului.
CAPITOLUL II
Identificarea si notificarea contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, potrivit legii
SECTIUNEA 1
Identificarea contribuabililor care au obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii
7.
(1) Compartimentul de specialitate genereaza Lista persoanelor fizice care au obligatia depunerii declaratiei de impunere pe baza informatiilor existente in evidenta fiscala constituita pe baza datelor declarate de contribuabili, platitorii de venituri sau intermediarii/societatile de administrare a investitiilor/societatile de investitii autoadministrate, dupa caz, in functie de natura venitului realizat, precum si din schimbul de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritati fiscale din strainatate.
(2) Lista de la alin. (1) va cuprinde persoanele fizice care au realizat, in anul de impunere, urmatoarele tipuri de venit:
a) activitati independente pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
b) drepturi de proprietate intelectuala pentru care venitul net se stabileste in sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, altele decat cele pentru care impozitul se retine la sursa;
c) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
d) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, cu exceptia veniturilor din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si pentru care nu s-a exercitat optiunea pentru stabilirea venitului net anual in sistem real;
e) activitati agricole pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
f) silvicultura si/sau piscicultura;
g) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, pentru care chiria este exprimata in lei, in conditiile derularii contractului de inchiriere in anul de impunere;
h) activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, in conditiile continuarii activitatii in anul de impunere;
i) cedarea folosintei bunurilor calificata in categoria venituri din activitati independente, impuse pe baza normelor de venit, in conditiile continuarii activitatii in anul de impunere;
j) transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului financiar;
k) venituri din activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit;
l) venituri din strainatate pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii.
(3) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. a) -f), la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere informatiile cuprinse in declaratiile unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, completate la sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate" subsectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real" de la capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate", depuse pentru anul de impunere.
(4) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. g), la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere informatiile cuprinse in declaratiile unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, completate la sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate" subsectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real" de la capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate", depuse pentru anul precedent celui de impunere.
(5) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. g), la intocmirea listei de la alin. (1) nu se au in vedere veniturile pentru care a fost exercitata optiunea pentru stabilirea venitului net anual in sistem real sau veniturile pentru care, la sfarsitul anului de raportare, sunt indeplinite conditiile pentru calificarea acestora in categoria veniturilor din activitati independente.
(6) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. h) si i), la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere informatiile cuprinse in declaratiile unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, completate la sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate" subsectiunea 2 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse pe baza de norme de venit" de la capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate", depuse pentru anul precedent celui de impunere.
(7) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. j), la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere informatiile cuprinse in Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit (formularul 205), depusa pentru anul de impunere.
(8) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. k), la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere informatiile cuprinse in declaratiile anuale de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale (formularul 204), completate la "Anexa nr. . . . privind calcularea venitului net anual impozabil din activitati agricole, impuse pe baza de norme de venit, la nivelul asocierii fara personalitate juridica", depuse pentru anul de impunere.
(9) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. l), la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere informatiile obtinute in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritati fiscale din strainatate, in cazul veniturilor realizate din strainatate pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii, prin intermediul aplicatiei informatice nationale "Automatic Exchange of Information" (AEOI), incepand cu data de la care va deveni operationala.
(10) In cazul activitatilor incepute in luna decembrie a anului precedent celui de impunere, in conditiile continuarii activitatii, la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere informatiile cuprinse in declaratiile unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, completate la sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania" de la capitolul I "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate", depuse pentru anul precedent celui de impunere.
(11) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. a) -k), la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere si informatiile de la terti, obtinute pe baza declaratiilor fiscale sau in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si alte institutii.
(12) Pentru anul fiscal 2018, la intocmirea listei de la alin. (1) se au in vedere urmatoarele surse de informatii:
a) declaratiile unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, completate la sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania in anul 2018" subsectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real" de la capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2018", depuse pentru anul fiscal 2018, in cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. a) -f);
b) deciziile de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit/impozitul anual datorat (formularul 260), emise de organul fiscal pentru anii anteriori, in cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. g) -i);
c) declaratiile privind veniturile estimate/norma de venit (formularul 220), depuse pentru anul 2017, in cazul activitatilor incepute in luna decembrie a anului 2017, in conditiile continuarii activitatii in anul 2018;
d) declaratiile informative privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit (formularul 205), depuse pentru anul 2018, in cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. j);
e) informatii de la terti, obtinute pe baza declaratiilor fiscale sau in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si alte institutii, in cazul veniturilor obtinute din Romania;
f) informatii obtinute in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritati fiscale din strainatate, in cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. l).
(13) In cazul veniturilor prevazute la alin. (2) lit. a) -f) se vor avea in vedere si informatiile cuprinse in declaratiile anuale de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale (formularul 204), depuse pentru anul de impunere, precum si informatiile cuprinse in deciziile de impunere prevazute la alin. (12) lit. b), dupa caz.
SECTIUNEA a 2-a
Lista contribuabililor care nu au depus declaratia de impunere
8.
(1) In termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor de impunere, compartimentul de specialitate, prin aplicatia informatica, emite Lista persoanelor fizice care nu au depus declaratia de impunere, prin compararea Listei persoanelor fizice care au obligatia depunerii declaratiei de impunere cu Lista persoanelor fizice care au depus declaratia de impunere.
(2) Lista persoanelor fizice care nu au depus declaratia de impunere cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele contribuabilului;
b) codul numeric personal/numarul de identificare fiscala al contribuabilului;
c) categoria/categoriile de venit pentru care contribuabilul are obligatia declararii;
d) tara in care s-a realizat venitul;
e) anul la care se refera obligatia de declarare.
SECTIUNEA a 3-a
Notificarea contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, potrivit legii
9.
(1) In termen de 15 zile de la emiterea Listei persoanelor fizice care nu au depus declaratia de impunere, compartimentul de specialitate emite si comunica persoanelor din lista Notificarea privind nedepunerea la termen a declaratiei de impunere, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.695/2016 pentru aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Derogari (1)
(2) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1), in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la pct. 7 alin. (2) lit. g) -i) si k), compartimentul de specialitate emite si comunica notificarea prevazuta la alin. (1) in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de plata a impozitului, prevazut la art. 107 alin. (7), respectiv la art. 1201 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Organul fiscal efectueaza urmatoarele operatiuni:
a) editeaza, prin aplicatia informatica, notificarile privind nedepunerea declaratiilor de impunere;
b) comunica contribuabililor notificarile, potrivit legii;
c) inregistreaza data comunicarii notificarii in evidenta fiscala.
(4) Dispozitiile art. 9 din Codul de procedura fiscala se aplica corespunzator.
(5) Stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale nu se poate face inainte de implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei de impunere.
SECTIUNEA a 4-a
Actualizarea Listei persoanelor fizice care nu au depus declaratia de impunere
10.
(1) In termen de 15 zile de la data comunicarii notificarilor privind nedepunerea in termen a declaratiilor de impunere, compartimentul de specialitate actualizeaza Lista contribuabililor care nu au depus declaratia de impunere, prin eliminarea din aceasta a contribuabililor care, ca urmare a notificarii primite, au depus declaratia de impunere.
(2) Actualizarea listei se realizeaza zilnic, pana la finalizarea procedurii de impunere din oficiu si comunicarea deciziilor de impunere din oficiu, pentru fiecare an fiscal.
(3) In cazul depunerii declaratiei de impunere de catre un contribuabil pentru care a fost inceputa procedura de stabilire din oficiu a impozitului anual pe venit, compartimentul de specialitate inceteaza procedura de impunere din oficiu si intocmeste un referat aprobat de conducatorul unitatii fiscale, in care sunt expuse motivele care au condus la incetarea acesteia.
CAPITOLUL III
Stabilirea din oficiu a impozitului pe venit
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
11. Dupa parcurgerea etapelor procedurale de la pct. 7-10, la sfarsitul fiecarei zile, compartimentul de specialitate genereaza Lista persoanelor fizice care urmeaza a fi impuse din oficiu.
12. Lista persoanelor fizice care urmeaza a fi impuse din oficiu cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele contribuabilului;
b) codul numeric personal/numarul de identificare fiscala al contribuabilului;
c) categoria de venit pentru care contribuabilul are obligatia declararii;
d) tara in care s-a realizat venitul;
e) anul la care se refera obligatia de declarare.
SECTIUNEA a 2-a
Estimarea bazei de impozitare
13.
(1) Estimarea bazei de impozitare se efectueaza pe baza informatiilor cuprinse in urmatoarele documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului sau a informatiilor existente in evidenta fiscala, dupa caz, referitoare la anul de impunere sau anii anteriori, dupa caz, din cadrul perioadei de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale:
a) declaratii fiscale: declaratii de impunere, declaratii anuale de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, deconturile privind taxa pe valoarea adaugata;
b) decizii emise de inspectia fiscala pentru anii anteriori;
c) decizii de impunere din oficiu emise in anii anteriori;
d) informatii de la terti, obtinute pe baza declaratiilor fiscale sau in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si alte institutii;
e) informatii obtinute in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritati fiscale din strainatate;
f) informatii despre contribuabilii cu activitati si conditii de desfasurare a activitatii similare;
g) nivelul normei de venit de la locul desfasurarii activitatii, aprobata pentru anul de impunere, corespunzatoare activitatii desfasurate;
h) contracte privind cedarea folosintei bunurilor;
i) alte informatii care au relevanta in procesul de stabilire din oficiu a impozitului pe venit.
(2) Estimarea bazei de impozitare se efectueaza avand in vedere toate datele si documentele care au relevanta pentru stabilirea din oficiu a impozitului pe venit, identificandu-se acele elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale.
(3) Compartimentul de specialitate decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.
14.
(1) In cazul veniturilor din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat, potrivit legii, pe baza normei de venit de la locul desfasurarii activitatii, aprobata pentru anul fiscal de impunere, corespunzator activitatii desfasurate.
(2) In cazul veniturilor din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala pentru care venitul net se determina pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat prin deducerea din venitul brut a cotei de cheltuieli forfetare prevazute de legislatia specifica pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu.
(3) In cazul veniturilor din activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat pe baza normei de venit aprobate pentru anul fiscal de impunere, corespunzator grupei de produse vegetale/animale si suprafetelor destinate productiei agricole vegetale/numarului de capete de animale/familii de albine detinute.
(4) In cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se determina pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat prin deducerea din venitul brut anual a cotei de cheltuieli forfetare prevazute de legislatia specifica pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu.
(5) In cazul veniturilor din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat pe baza normei de venit aprobate pentru anul fiscal de impunere.
(6) In cazul castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si pentru transferul aurului financiar, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere castigul net anual determinat ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv, cumulat de la inceputul anului. Castigul net anual se stabileste pe baza datelor din declaratiile fiscale depuse de intermediar, societatea de administrare a investitiilor/societatea de investitii autoadministrata sau alti platitori de venit, dupa caz.
(7) Pentru urmatoarele categorii de venituri pentru care venitul net se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, compartimentul de specialitate estimeaza venitul net anual pe baza documentelor si informatiilor relevante pentru impunere, prevazute la pct. 13 alin. (1):
a) venituri din activitati independente;
b) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
c) venituri din activitati agricole;
d) venituri din silvicultura;
e) venituri din piscicultura;
f) venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala;
g) venituri din cedarea folosintei bunurilor.
(8) Sumele utilizate pentru impunerea din oficiu se actualizeaza pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza cu indicele de inflatie.
(9) In cazul veniturilor din activitati independente care se regasesc in nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit sau al veniturilor din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, venitul net anual nu poate fi mai mic decat norma de venit aprobata pentru anul fiscal de impunere, corespunzator activitatii desfasurate.
(10) In cazul veniturilor din alte surse pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, baza de impozitare se determina pe baza venitului brut din alte surse.
(11) In cazul veniturilor din strainatate, venitul net anual se determina pe fiecare tara si sursa de venit, dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.
15.
(1) Compartimentul de specialitate intocmeste "Referatul privind estimarea bazei de impozitare a veniturilor persoanelor fizice", prevazut in anexa nr. 2 la ordin, in care se consemneaza elementele care stau la baza stabilirii din oficiu a impozitului pe venit, precum si rezultatul analizei efectuate in scopul stabilirii, din oficiu, a impozitului pe venit.
(2) Referatul de la alin. (1) se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.
SECTIUNEA a 3-a
Stabilirea impozitului anual datorat/impozitului pe venitul/castigul net anual datorat
16.
(1) Impozitul anual datorat/Impozitul pe venitul/castigul net anual datorat se stabileste de organul fiscal prin aplicarea cotei de impozitare prevazute de legislatia in vigoare pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu asupra bazei de impozitare stabilite potrivit pct. 14.
(2) Dispozitiile art. 96 din Codul de procedura fiscala se aplica corespunzator.
(3) Inainte de emiterea deciziilor de impunere, compartimentul de specialitate verifica daca pentru obligatiile fiscale identificate pentru contribuabilii cuprinsi in Lista persoanelor fizice care urmeaza a fi impuse din oficiu au fost depuse declaratii de impunere, in vederea incetarii procedurii de impunere din oficiu. In aceasta situatie se vor aplica in mod corespunzator dispozitiile de la pct. 10, referitoare la actualizarea Listei persoanelor fizice care nu au depus declaratia de impunere.
(4) Pe baza referatului prevazut la pct. 15, compartimentul de specialitate stabileste impozitul pe venit si emite formularul 256 "Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice", prevazut in anexa nr. 3 la ordin.
(5) Formularul 256 "Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice" se emite de compartimentul de specialitate in doua exemplare, din care:
a) un exemplar se comunica contribuabilului;
b) un exemplar se pastreaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
17.
(1) In cazul in care, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu, contribuabilul depune declaratia de impunere privind obligatiile care au format obiectul acestei decizii, decizia de impunere din oficiu se anuleaza la data depunerii declaratiei de impunere, fiind aplicabile prevederile art. 107 alin. (5) din Codul de procedura fiscala.
(2) Compartimentul de specialitate emite formularul 257 "Decizia de anulare a deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice", prevazut in anexa nr. 4 la ordin, in doua exemplare, din care:
a) un exemplar se comunica contribuabilului;
b) un exemplar se pastreaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
18.
(1) Formularele "Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice" si "Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice" se comunica contribuabilului in conformitate cu dispozitiile art. 47 din Codul de procedura fiscala.
(2) In termen de 24 de ore de la primirea informatiei privind data comunicarii deciziilor de impunere din oficiu sau a deciziei de anulare a deciziei de impunere din oficiu, compartimentul de specialitate inregistreaza in evidenta fiscala data comunicarii acestora.
(3) Dupa operatiunea de la alin. (2), compartimentul de specialitate transmite, automat, prin sistemul informatic, datele privind sumele stabilite prin deciziile de impunere si data comunicarii acestora catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori persoane fizice.
19. In cazul in care contribuabilul depune declaratia de impunere privind obligatiile care au format obiectul impunerii din oficiu dupa termenul prevazut la art. 107 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, compartimentul de specialitate comunica contribuabilului faptul ca sumele stabilite prin decizia de impunere din oficiu se mentin, prin emiterea si transmiterea catre contribuabili a Notificarii privind nedepunerea la termen a declaratiei de impunere conform art. 107 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.695/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
20.
(1) In situatia in care informatiile si documentele necesare pentru aplicarea procedurilor de impunere din oficiu nu sunt disponibile, compartimentul de specialitate intocmeste, pentru fiecare an fiscal, o lista a persoanelor fizice pentru care nu exista informatiile necesare impunerii din oficiu.
(2) Lista persoanelor fizice pentru care nu exista informatiile necesare impunerii din oficiu cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele contribuabilului;
b) codul numeric personal/numarul de identificare fiscala al contribuabilului;
c) categoria de venit pentru care contribuabilul are obligatia declararii;
d) anul la care se refera obligatia de declarare;
e) motivul care a condus la includerea contribuabilului in lista.
(3) Lista persoanelor fizice pentru care nu exista informatiile necesare impunerii din oficiu se transmite, anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator celui in care persoanele fizice au fost incluse in lista, structurilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala cu atributii de inspectie fiscala persoane fizice, analiza de risc, analiza informatii fiscale, control operativ si inopinat, control venituri persoane fizice, executari silite cazuri speciale.
(4) Lista persoanelor fizice pentru care nu exista informatii necesare impunerii din oficiu poate fi utilizata de catre structurile prevazute la alin. (3) pentru efectuarea de analize ulterioare, iar in situatia identificarii unor informatii si date, utile pentru impunerea din oficiu, acestea vor fi transmise organelor de administrare competente in vederea stabilirii din oficiu a impozitului anual pe veniturile respectivelor persoane fizice.
SECTIUNEA a 4-a
Dispozitii tranzitorii
21. Pentru anul 2019, termenul prevazut la pct. 8 din prezenta procedura incepe sa curga de la data distribuirii aplicatiei informatice catre organul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<