Atentie contabili!

Modificari importante privind scutirea de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 

Ajustarea TVA in cazul creantelor aferente falimentului

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

de InfoTva.ro

de InfoTva.ro la 26 Sep. 2019 Exclusiv
Tags: procedura simplificata a falimentului, creanta, provizion, ajustare tva, legea 30/2019

O societate are creante neincasate la un client reprezantand facturi emise in anul 2006, pentru care la data intrarii in insolventa a fost constituit provizion (nota contabila 6814-491 - 180000 lei valoare inclusiv TVA). La data de 07.10.2008, a fost pronuntata sentinta de intrare in procedura simplificata a falimentului. Pana in acest moment procedura nu s-a incheiat. In aceasta situatie care este procedura de recuperare a TVA conform legii 30/2019?

Specialistul nostru ne explica in cele ce urmeaza care sunt documentele care trebuie intocmite si care sunt inregistrarile contabile aferente. 
 
Conform Codului Fiscal, Baza de impozitare se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. 
 
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. 

Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.
In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. 
 
Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile

Vezi detalii

Declaratia 394. Tranzactii cu persoane afiliate
Declaratia 394. Tranzactii cu persoane afiliate

Vezi detalii

Ghidul practic al contabilitatii in 2020
Ghidul practic al contabilitatii in 2020

Vezi detalii

 
Mai mult, Normele Metodologice ale codului mentionat precizeaza faptul ca in situatiile prevazute mai sus, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului.
In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate.

In consecinta, in cazul in care creanta a fost modificata sau eliminate, societatea trebuie sa emita o factura cu semnul minus, cu suma respectiva si sa o transmita reprezentantului beneficiarului aflat in faliment (eventual lichidatorului judiciar), ajustand astfel si TVA-ul aferent.
 
Totodata, se va proceda la eliberarea provizionului constituit, inregistrarile contabile propuse fiind urmatoarele:

491. Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti (P) = 7812. Venituri din provizioane

4118. Clienti incerti sau in litigiu (A) =  %       (-)
                      7814. Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante  (-)
                      4427. TVA colectata (P)                                       (-)

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Autor: InfoTva.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Ajustarea TVA in cazul creantelor aferente falimentului":
Rating:

Nota: 3.6 din 5 din 5 voturi





NOUTATI din Contabilitate in 2020 - Noua procedura pentru Scutirea de TVA
Atentie contabili!
Modificari importante privind scutirea de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"NOUTATI din Contabilitate in 2020 - Noua procedura pentru Scutirea de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]
Atentie contabili!
NOUTATI din Contabilitate in 2020 - Noua procedura pentru Scutirea de TVA Modificari importante privind scutirea de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

"NOUTATI din Contabilitate in 2020 - Noua procedura pentru Scutirea de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016