Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Incasarea sumelor de la clienti poate sa devina in multe situatii o problema, fapt care duce la intarzieri la plata salariilor si, implicit, intarzieri la plata impozitelor si contributiilor. Dificultatile sunt binecunoscute si se refera, mai intai, la blocajul financiar resimtit de catre toti operatorii economici.
O alta problema, care insa nu tine de contextul actual, priveste incapacitatea sistemului judiciar de a asigura o rapida finalitate a demersurilor initiate in vederea recuperarii creantelor. Procedurile greoaie in instanta, urmate de costurile si ritmul lent al executorilor judecatoresti, pe fondul cresterii numarului de cazuri, determina necesitatea unor solutii noi de recuperare a creantelor si de diminuare a consecintelor, in cazul in care deja sunt inregistrate si intarzieri la plata obligatiilor fiscale.
O solutie inedita este de a utiliza administratia fiscala in procesul de recuperare a creantelor - in cazul in care exista si obligatii fiscale neachitate. Desigur ca responsabilitatea indeplinirii obligatiilor fiscale revine exclusiv si in totalitate persoanei obligate la plata. Ca urmare a acestei reguli, de la care se deroga doar in cazurile angajarii raspunderii personale a administratorului, asociatului sau altor persoane juridice in conditiile art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala, organele fiscale nu pot fi silite sa intreprinda masuri impotriva unor terti debitori ai persoanei obligate la plata.
Cu toate acestea, in cazul in care nu este efectuata plata la scadenta, organele fiscale, prin intermediul compartimentelor de executare silita, pot initia masurile de executare atat impotriva debitorului, cat si impotriva tertilor, fiind insa libere sa decida asupra oportunitatii vreuneia dintre modalitatile de executare. Aceasta poate fi directa asupra sumelor din casierie, prin poprirea disponibilului din conturile debitorului, prin sechestrarea si valorificarea bunurilor mobile si imobile ale acestuia, dar, fara indoiala, si prin poprirea sumelor datorate de terti, in conditiile art. 149 si 150 din Codul de procedura fiscala.
In mod practic, colaborarea cu organul de executare este permisa si posibila, prezentarea unor modalitati si surse de stingere a obligatiilor de plata mai putin costisitoare decat executarea silita mobiliara si imobiliara putand fi cu usurinta insusita ca mijloc rapid si eficient de incasare a creantelor fiscale.
In aceste conditii, este posibila initiativa societatii de a informa organul fiscal cu privire la posibilitatea executarii prin poprire asupra sumelor datorate de catre terti. in cadrul acestei proceduri, tertul poprit, sub sanctiunea unei executari silite directe din partea organului fiscal, este obligat sa vireze imediat sumele datorate societatii creditoare, in contul bugetar indicat de organele de executare silita.
In acest sens este necesara nu numai o lista a acestor terti dar, pentru a fi certa calitatea acestora de debitori si apoi posibila executarea silita prin poprire, este necesara prezentarea inscrisurilor din care rezulta obligatia de plata (contracte, comenzi etc.), dar si caracterul exigibil al sumelor.

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Manual de politici contabile - Stick USB
Aceasta din urma caracteristica nu este obligatorie pentru instituirea popririi deoarece, potrivit art.149 alin.1 din Codul de procedura fiscala, pot fi poprite si sumele datorate in viitor, nescadente la data cererii adresate organului fiscal. Exigibilitatea creantei detinute fata de debitori va avea relevanta din perspectiva operativitatii masurilor de executare, putand avea un rol suplimentar de persuasiune.
Trebuie avut in vedere si faptul ca, in paralel cu masurile de executare propuse, pot fi luate, concomitent, si alte masuri de executare, direct catre societatea debitoare. Iata deci cum, prin executarea silita prin poprire, societatea debitoare va putea fi determinata sa isi achite sumele datorate - e drept, nu direct in contul societatii creditoare, ci stingand obligatiile fiscale ale acesteia din urma.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Atragerea raspunderii solidare - modalitate de recuperare a creantelor fiscaleANAF adopta modelul spaniol pentru recuperarea creantelor fiscale din alte stateClientii bancilor pot alege raul cel mai mic: RECUPERARE CREANTE sau rate intarziate la bancaRECUPERARE CREANTE de la o firma aflata in falimentHotararea Nr. 3 din 2010 a Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din RomaniaUltimele articole
Persoanele fizice au fost incluse, conform Legii 134/2023, in categoria dezvoltatorilor imobiliari. Acestea vor putea acorda si crediteEste OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)Cererea de esalonare la plata si documentele justificative, modificate! (OPANAF 1960/2019)Cum puteti recupera creantele de la partenerii rau-platnici?Solutii de criza pentru recuperarea creantelorArticole similare
Noutati legislatie Fiscala 10-14 noiembrie 2008 - Monitorul OficialFurnizor cu cod TVA anulat din oficiu. Mare atentie la consecintele fiscale!Factura de la furnizor si erori in decontul de TVA. Sfatul expertuluiAnulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursRegistrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal a fost anulataUltimele articole
E-Factura in 2025: De la 1 ianuarie 2025 sistemul este obligatoriu in relatia B2CAmnistie fiscala, somatii primite de firme de la ANAF. Ce recomanda specialistii in acest cazServiciul Programari online ANAF. Ce recomanda institutia contribuabililorBilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieProcedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura executari siliteArticole similare
Studiu de caz: Decontul de TVA si scoaterea din evidenta a clientilor incertiPrejudicii produse clientului. Ce documente intocmim pentru justificarea retinerilor?Este OFICIAL! A fost modificata procedura de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante (Ordinul 2998/2020)Ce crede Crin Antonescu despre plata TVA la incasareBuletin ANAF: Ce noutati fiscale importante retinem din luna ianuarie?Ultimele articole
Amnistie fiscala 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Termenul pentru aplicarea facilitatilor stabilite prin OUG 107/2024, PRELUNGIT de Min. FinantelorANAF a publicat lista contribuabililor cu obligatii fiscale RESTANTE la 30 septembrie 2024Noua modificare asupra procedurii de aplicare a amnistiei fiscale (Ordinul 6438/2024)Amnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetare
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"