Tags: pfa in 2021, contract individual de munca, salariul de baza minim brut
Persoana fizica autorizata (PFA) reprezinta persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca.
PFA isi poate desfasura activitatea in mod individual si independent, ca persoana fizica autorizata , dar in conditiile legii, poate avea, in calitate de angajator, cel mult trei angajati proprii in acelasi timp, carora trebuie sa le incheie contract individual de munca (CIM).
Conform unui comunicat de presa al Inspectiei Muncii, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale prevede limitarile referitoare la numarul de angajati pe care ii poate avea o PFA.
Codul muncii defineste contractul individual de munca ca fiind ”contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu”.
Important! Contractul individual de munca trebuie incheiat si inregistrat in Revisal anterior inceperii activitatii de catre salariat, obligatie ce revine angajatorului.
De asemenea, incadrarea in munca este conditionata de certificatul medical, documentul atesta faptul ca viitorul salariat este in masura sa presteze activitatea pentru care este angajat.
Varsta minima de la care este legala angajarea unei persoane fizice este de 15 ani, iar incheierea CIM se poate face pe durata nedeterminata sau, in anumite cazuri expres prevazute de legislatie, pe durata determinata. In ceea ce priveste durata muncii, CIM poate fi cu norma intreaga sau cu timp partial.
Institutia precizeaza ca la angajarea unui salariat, angajatorul trebuie sa intocmeasca pentru fiecare persoana incadrata in munca un dosar personal. Aceasta obligatie este reglementata prin Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor.
Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente: actele necesare angajarii, fisa de aptitudini, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registrul general de evidenta a salariatilor.
PFA in calitate de angajator are obligatia de a respecta prevederile legale in vigoare privind atat relatiile de munca cat si securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor.
Atentie! Din ianuarie 2021, salariul de baza minim brut garantat in plata este de 2.300 lei pe luna, respectiv 3.000 lei pe luna in domeniul constructiilor.
Sursa: Inspectia Muncii
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<