keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Venituri din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Regim FISCAL

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 23 Nov. 2020 Exclusiv
Tags: regim fiscal, regim fiscal al veniturilor realizare de zilieri, facilitati fiscale

Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Gerenala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a publicat un material informativ cu privire la regimul fiscal al veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri.

ZILIER: persoana fizica, cetatean roman sau strain, ce are capacitate de munca si care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional, pentru un beneficiar, contra unei remuneratii;

BENEFICIAR: unitatile administrativ-teritoriale, persoana juridica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala, pentru care zilierul desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional.

 [articolul 1 alineatul (1) literele a) si b) din Legea 52/2011]

Durata activitatii ocazionale care poate fi exercitata este de minimum o zi, corespunzator cu 8 ore de munca. [articolul 4 alineatul (1) din Legea 52/2011]

Niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic si nici nu poate presta activitati in regim zilier mai mult de 120 de zile in decursul unui an calendaristic, indiferent de numarul de beneficiari.

Exceptii:

- zilierii care presteaza activitati in domeniul agriculturii, cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate, precum si in domeniul viticol; in cazul acestora, perioada nu poate depasi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic

 [articolul 4 alineatele (4), (6) din Legea 52/2011]

- zilierii care ocupa un loc de munca in urma intermedierii realizate de o agentie acreditata pot presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada de maximum 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic

[articolul 135 din Legea 52/2011]

Beneficiarul nu poate utiliza o persoana mai mult de 25 de zile calendaristice in mod continuu in activitatile de tip zilier, dar daca activitatea depusa de zilier necesita o perioada mai mare, acesta poate fi utilizat pe baza de contract de munca pe perioada determinata.

[articolul 4 alineatele (7), (8) din Legea 52/2011]

Munca necalificata cu caracter ocazional se poate presta in urmatoarele domenii prevazute in

Clasificarea activitatilor din economia nationala:
 
 a) agricultura, vanatoare si servicii anexe - diviziunea 01;
 b) silvicultura, cu exceptia exploatarilor forestiere - diviziunea 02;
 c) pescuit si acvacultura - diviziunea 03;
 d) activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor - grupa 823;
 e) publicitate - grupa 731;
 f) activitati de interpretare artistica - spectacole - clasa 9001, activitati-suport pentru interpretarea artistica -
spectacole - clasa 9002 si activitati de gestionare a salilor de spectacole - clasa 9004;
 g) cresterea si reproductia animalelor semidomesticite si a altor animale - clasa 0149;
 h) activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente - diviziunea 5621;
 i) activitati de intretinere peisagistica - plantarea, ingrijirea si intretinerea de parcuri si gradini, cu exceptia
facilitatii de locuit particulare - clasa 8130;
 j) restaurante - clasa 5610;
 k) baruri si alte activitati de servire a bauturilor - clasa 5630;
 l) activitati ale gradinilor zoologice, botanice si ale rezervatiilor naturale - clasa 9140.
 m) hoteluri si alte facilitati de cazare - diviziunea 55; facilitati de cazare similare - clasa 5510; facilitati de
cazare pentru vacante si perioade de scurta durata - clasa 5520 - tabere de copii, organizate de Ministerul Tineretului si Sportului, direct sau prin unitatile din subordinea acestuia;
 n) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata - clasa 5520 - cabane;
 o) activitati ale bazelor sportive - clasa 9311;
 p) activitati ale cluburilor sportive - clasa 9312.

 Activitatile de manipulare marfuri si activitatile de curatenie si intretinere se presteaza numai in doomeniile de activitate mentionate anterior. [articolul 13 alineatele (1) si (2) din Legea 52/2011]
 
OBLIGATII FISCALE IN CAZUL VENITURILOR REALIZATE DE ZILIERI

Venitul realizat de zilieri sub forma remuneratiei zilnice reprezinta venit asimilat salariului pentru care zilierul datoreaza:

- impozit pe salarii, 10% asupra diferentei intre remuneratia bruta si CAS;
- contributia de asigurari sociale, 25% asupra remuneratiei brute, incepand cu veniturile lunii mai 2019, conferind zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.

Activitatea desfasurata nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate. Acesta se poate asigura optional in sistemul public de sanatate potrivit articolului 180 din Codul fiscal.

Pentru remuneratia platita zilierilor, beneficiarul nu datoreaza contributia asiguratorie  pentru munca.

[articolele 76 alineatul 2 litera r), 78 alineatul (2) litera b), 138 litera a), 139 alineatul (1) litera s) din Codul fiscal
si articolul 9 alineatele (1) - (3) din Legea 52/2011]
 
DECLARARE SI PLATA

Impozitul si contributia de asigurari sociale (CAS) datorate de zilieri se calculeaza si se retine de beneficiarul lucrarilor si se declara in declaratia 112 la sectiunea A si sectiunea E din cadrul anexei 1.2 Asigurat.

Declararea si virarea la bugetul de stat a impozitului si CAS calculate si retinute se efectueaza de catre beneficiarul de lucrari pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.

[articolele 7 si 9 din Legea 52/2011, articolele 80 alineatul (1), 132, 146 alineatul (3) si 147 din Codul fiscal]

Prin exceptie, calculeaza si retin impozitul si CAS aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, declara si platesc pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, urmatorii beneficiari de lucrari:

 a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
 b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
 c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
 d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.
 
[articolele 80 alineatul (2), 146 alineatul (3),147 alineatul (4) din Codul fiscal]

ATENTIE!

Numarul zilierilor nu se ia in calculul numarului mediu de salariati (exclusiv 3) in functie de care se stabileste termenul de declarare si de plata lunar sau trimestrial. La calculul acestui numar se au in vedere numai salariatii cu contract de munca din declaratia 112.

 [articolul 80 alineatul (3), articolul 147 alineatele (6) si (7) din Codul fiscal]
 
REGISTRUL ELECTRONIC DE EVIDENTA A ZILIERILOR
 
 
-Beneficiarii de lucrari efectuate de zilieri au obligatia de a infiinta, completa si transmite Registrul electronic de evidenta a zilierilor.
-pentru infiintarea Registrului, Beneficiarul obtine numele de utilizator si parola de la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi are sediul;
-completarea Registrului se face cu ajutorul aplicatiei informatice pentru dispozitive mobile "Inspectia Muncii", in conformitate cu instructiunile de utilizare obtinute de pe pagina de internet a inspectiei Muncii, fiind disponibila si distribuita in mod gratuit prin accesarea aplicatiilor PlayStore sau AppStore, in functie de sistemul de operare al dispozitivului mobil;
- in Registru se completeaza in ordine cronologica, in termenele prevazute de lege, toti zilierii care presteaza pentru beneficiar activitati necalificate, cu caracter ocazional;
-Registrul se transmite on-line de catre Beneficiar sau de catre persoanele imputernicite de acesta, prin aplicatia informatica "Inspectia Muncii", dupa completarea acestuia in cadrul aceleiasi aplicatii.


(Ordinul 1140/2020 pentru aprobarea Metodologiei de intocmire si transmitere a Registrului electronic de evidenta a zilierilor, precum si inregistrarile care se efectueaza in acesta)
 
FACILITATI pentru activitatile desfasurate de zilieri afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2
 
-pentru zilierii care isi desfasoara activitatea intr-unul din domeniile afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pentru o perioada de 3 luni, la alegerea beneficiarului de lucrari, dar nu mai tarziu de 31 decembrie
2020, se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca;

-beneficiarii de lucrari vor acorda aceste sume din bugetul propriu, la momentul platii contravalorii muncii zilnice si, ulterior, le vor deconta integral, la cerere, de la bugetul de stat prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Decontarea se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, in baza unei proceduri care se aproba prin hotarare a Guvernului.

(Ordonanta de urgenta 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul Situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca)
 
 
BAZA LEGALA:

- Legea 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea 52/2011privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul 831/600/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 52/2011;
- Ordinul 1140/2020 pentru aprobarea Metodologiei de intocmire si transmitere a Registrului electronic de evidenta a zilierilor, precum si inregistrarile care se efectueaza in acesta, publicat in Monitorul Oficial 651 din 23 iulie 2020
- Ordonanta de urgenta 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial 720 din 10 august 2020


Sursa: ANAF
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016