Tags: profit contabil, distribuirea dividendelor, distribuire dividende 2018
In analiza de astazi, specialistii nostri vor oferi informatii si vor face monografia contabila pentru procedura de distribuire a dividendelor din profitul contabil realizat in anul 2018.
Raspunsul specialistului
Prin Legea nr. 163/2018 din 10 iulie 2018 au fost modificate legea contabilitatii, legea societatilor si legea cooperatiei in sensul ca repartizarea trimestriala a profitului catre actionari sau asociati se poate efectua optional, in cursul exercitiului financiar, in limita profitului contabil net realizat trimestrial, plus eventualele profituri reportate si sume retrase din rezerve disponibile in acest scop, din care se scad orice pierderi reportate si sume depuse in rezerve in conformitate cu cerintele legale sau statutare, respectiv pe baza situatiilor financiare interimare aprobate de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor, dupa caz.
Potrivit modificarilor aduse, sumele aferente repartizarilor interimare de dividende se inregistreaza in contabilitate si se reflecta in situatiile financiare interimare drept creante fata de actionari, respectiv asociati.
461 = 5121 plata dividende nete
461 = 446 impozit pe dividende retinut la momentul platii
446 = 5121 plata impozit pe dividende platite in cursul anului (pana pe 25 ale lunii urmatoare celei in care s-au platit dividendele).
Anul urmator, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale, dividendele se repartizeaza in mod obisnuit, dar nu se mai retine impozit (a fost retinut in cursul anului):
117 = 457
si se compenseaza dividendele distribuite cu creanta fata de actionari inregistrata in cursul anului:
457 = 461
In cazul in care dividendele distribuite in cursul anului depasesc dividendele ce puteau fi distribuite legal, acestea vor fi restituite in termen de 60 de zile.
Regularizarea sumelor repartizate in cursul exercitiului financiar potrivit alin. (3^1) trebuie sa aiba loc dupa aprobarea situatiilor financiare anuale, iar dividendele repartizate si platite in plus in cursul exercitiului financiar se restituie in termen de 60 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare anuale. Obligatia de restituire intervine pentru persoanele care au incasat dividende trimestrial, iar conducerea societatii are obligatia de a urmari recuperarea acestor sume si de a dispune masurile ce se impun in acest scop.
Societatile care opteaza pentru repartizarea trimestriala de dividende au obligatia sa intocmeasca situatii financiare interimare.
Nota: In acest moment nu este in discutie ca ANAF sa procedeze la emiterea unui ordin pentru stabilirea modelului de situatii financiare interimare si, potrivit legislatiei in vigoare, nu exista obligatia depunerii la ANAF a acestor situatii financiare interimare. Opinia mea este ca se vor intocmi pe modelul situatiilor financiare anuale.
Situatiile financiare interimare sunt supuse auditului, in situatia in care persoanele care le intocmesc au obligatia de auditare statutara a situatiilor financiare anuale sau opteaza pentru auditarea acestora, potrivit legii si sunt supuse verificarii de catre cenzori in cazul in care situatiile financiare anuale fac obiectul verificarii de catre cenzori, potrivit legii.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitia si revanzarea brazilor de Craciun
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze de la o persoana fizica, fara nicio forma de organizare, brazi in vederea revanzarii lor catre alte societati. Care sunt documentele care trebuie sa le folosim? Este suficient borderoul de achizitie pentru intrare in gestiune? Pentru iesirea din gestiune este suficienta factura? In opinia noastra, acesti brazi nu intra in sfera materialului lemnos, este corecta abordarea noastra?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru tranzactii intracomunitare
Intrebare:
O societate cod caen 2562 cu un singur angajat, doreste sa prestezi servicii de sudura pe teritoriul Olandei. Care este posibilitatea de a emite factura cu tva 0 (taxare inversa), firma este neplatitoare de TVA in tara, iar beneficiarul este persoana impozabila (cu TVA verificat in vies). Daca obtine cod de TVA intracomunitar poate factura cu taxare inversa, prestarea de serviciu este in Olanda? Care este modalitatea si ce presupune acest cod?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<In Sistemul RO e-Transport se declara doar componenta de transport rutier
Intrebare:
Ne confruntam cu doua situatii distincte in ceea ce priveste emiterea codului UIT, unde avem nevoie de consultanta dumneavoastra:
- soseste din spatiul unional o marfa - achizitie (piese de schimb) pentru o nava sub pavilion Malta: furnizor din UE, cumparator din UE. Nava se afla la cheu in Romania pentru reparatii. Documentele comerciale se vor intocmi astfel: furnizor companie europeana (inregistrata in Germania) - destinatar (in CMR) nava sub pavilion Malta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de emitere a facturilor
Intrebare:
Daca noi vindem giftcarduri online prin intermediul site-ului nostru conectat la o alta platforma si nu avem posibilitatea de a controla informatiile colectate si nici modalitatea de a emite factura automat, neavand toate informatiile necesare, ce putem face? Cum putem declara veniturile? Avand in vedere ca datele colectare sunt doar numele si prenumele, adresa de email si suma platita. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<