Tags: tva, refacturare, amenda ministri
Care este tratamentul fiscal aplicat in cazul amenzilor, mai precis aplicarea TVA la refacturarea de amenzi. O societate dealer auto primeste amenzi de la politie pentru masinile in proprietate care sunt inchiriate, iar in contractul de inchiriere sunt prevazute aceste posibile cheltuieli ce urmeaza sa se recupereze de la cel caruia I s-a inchiriat masina.
Raspunsul specialistului
Avand in vedere ca operatiunea nu este de natura unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii, dar nici de natura unei cheltuieli accesorii unei livrari de bunuri sau prestari de servicii, consider ca nu trebuie emisa o
factura pentru recuperarea sumei achitate, fiind suficienta o notificare prin care se solicita suma respectiva, dovedita cu documente. In notificare trebuie sa se faca referire la clauzele contractuale privind obligatiile cumparatorului cu privire la respectarea legislatiei privind circulatia pe drumurile publice.
Cheltuielile accesorii aferente unei livrari de bunuri sau prestari de servicii sunt definite prin art. 286 alin. (3) lit. b) "Baza de impozitare cuprinde urmatoarele: ……. b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, care fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii. "Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 31 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 286 "In cazul refacturarii de cheltuieli, se aplica structura de comisionar conform prevederilor pct. 7 alin. (4) sau, dupa caz, ale pct. 8 alin. (3).
Totusi, structura de comisionar nu se aplica in situatia in care se aplica prevederile pct. 30 alin. (4) si (5), respectiv daca sunt cheltuieli cu impozite si taxe sau sunt cheltuieli accesorii, care cad in sarcina furnizorului/prestatorului in legatura cu operatiunile pe care le-a realizat, fiind recuperate de la client. "
Practic, nu se poate considera ca are loc o refacturare de cheltuieli deoarece dealerul/vanzatorul a primit doar un Proces Verbal de amenda, care nu este de natura unei operatiuni din sfera de aplicare a TVA. Suma respectiva poate fi tratata drept un prejudiciu creat de catre cumparatorul B, in defavoarea vanzatorului A.
Valoarea unui prejudiciu nu intra in baza de impozitare a TVA, motiv pentru care emiterea unei facturi nu este obligatorie, dar nici interzisa.
In baza de impozitare a TVA nu intra sumele solicitate pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale, aspect reglementat prin art. 286 "Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii" alin. (4) lit. b) din Codul fiscal "Baza de impozitare" nu cuprinde urmatoarele: .... b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate; ".
Recuperarea valorii amenzii se incadreaza in categoria "alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale".
Avand in vedere faptul ca nu reprezinta operatiune din sfera de aplicare a TVA, valoarea facturii emise nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se raporteaza, nici prin
decontul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia informativa cod 394.
Pana la incasarea sumei facturate, este recomandabil ca inregistrarea sa fie efectuata prin formula contabila 461 "Debitori", = 472 "Venituri inregistrate in avans",,urmand ca dupa incasarea facturii 5121 = 461 sa se efectueze inregistrarea contabila 472 = 7588. In acest context, am in vedere prevederile pct. 53 alin. (3) din O.M.F.P. nr. 1802 “Veniturile si cheltuielile care rezulta direct si concomitent din aceeasi tranzactie sunt recunoscute simultan in contabilitate, prin asocierea directa intre cheltuielile si veniturile aferente, cu evidentierea distincta a acestor venituri si cheltuieli. ”
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzarea unei cladiri vechi si tratamentul TVA aplicabil
Intrebare:
Societatea Comerciala X, societate platitoare de TVA cu activitate in domeniul constructiilor achizitioneaza in Ianuarie 2005 o cladire - Cladire Administrativa + teren, mentionam ca valoarea terenului este mai mica decat valoarea cladirii, de la o Societate Comerciala, platitoare de TVA. Factuara a fost facuta cu TVA.
In Octombrie 2025 societatea X, doreste sa vanda cladirea unui Societati Y, platitoare de TVA, care la randul ei doreste in viitor sa o...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<SAF-T achizitie de la furnizor care aplica TVA la incasare
Intrebare:
Avem facturi primite de la furnizori care aplica TVA la incasare. Avem situatii in care facturile sunt primite intr-o luna si sunt platite in luna urmatoare. Pentru aceasta situatie, in SAF-T (Purchase invoices), facturile sunt inregistrate in luna primirii pe codificarea 301305 si la plata in GL pe 301104.
Pentru facturile care sunt primite si platite in aceeasi luna (de la furnizori care aplica TVA la incasare), ce TaxCode pentru Purchase Invoices trebuie folosit in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitii de la contribuabil inactiv
Intrebare:
Furnizor care azi ne-a notificat ca de 3 luni este declarat de catre ANAF inactiv pentru sediu expirat. Furnizorul are activitate in domeniul serviciilor stomatologice, scutie de tva. In perioada in care actificatea este suspendata, facturile de la acest furnizor nu sunt deductibile fiscal. Clientul firma care a primit facturile este platitoare de impozit pe profit.
Intrebari:
- pentru perioada in care aceste facturi s-au contabilizat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzarea unui drum de acces realizat de o persoana fizica. Se aplica TVA?
Intrebare:
O persoana fizica achizitioneaza un teren intravilan categoria curti/constructii cu pretul de 300.000 lei. Terenul se invecineaza cu cel al unei societati comerciale care construieste o hala de productie in acea zona si are nevoie de o cale de acces prin terenul persoanei fizice. Conform unei intelegeri intre cei doi vecini, persoana fizica amenajeaza un drum de acces pe cheltuiala proprie pentru societatea comerciala, urmand ca dupa finalizarea drumului sa-i vanda societatii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cod TVA anulat emitere facturi
Intrebare:
Societatea mea a avut codul de TVA anulat din oficiu in perioada de suspendare a activitatii. Dupa reluarea activitatii, nu am solicitat reinregistrarea in scopuri de TVA si, din eroare, am emis o factura cu TVA.
Pentru acea factura am depus declaratia D301 si am achitat integral suma de TVA aferenta, desi clientul nu a achitat contravaloarea facturii (nici baza, nici TVA-ul).
In aceasta situatie:
1. Suma de TVA platita la bugetul de stat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<