Tags: tva, refacturare, amenda ministri
Care este tratamentul fiscal aplicat in cazul amenzilor, mai precis aplicarea TVA la refacturarea de amenzi. O societate dealer auto primeste amenzi de la politie pentru masinile in proprietate care sunt inchiriate, iar in contractul de inchiriere sunt prevazute aceste posibile cheltuieli ce urmeaza sa se recupereze de la cel caruia I s-a inchiriat masina.
Raspunsul specialistului
Avand in vedere ca operatiunea nu este de natura unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii, dar nici de natura unei cheltuieli accesorii unei livrari de bunuri sau prestari de servicii, consider ca nu trebuie emisa o
factura pentru recuperarea sumei achitate, fiind suficienta o notificare prin care se solicita suma respectiva, dovedita cu documente. In notificare trebuie sa se faca referire la clauzele contractuale privind obligatiile cumparatorului cu privire la respectarea legislatiei privind circulatia pe drumurile publice.
Cheltuielile accesorii aferente unei livrari de bunuri sau prestari de servicii sunt definite prin art. 286 alin. (3) lit. b) "Baza de impozitare cuprinde urmatoarele: ……. b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, care fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii. "Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 31 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 286 "In cazul refacturarii de cheltuieli, se aplica structura de comisionar conform prevederilor pct. 7 alin. (4) sau, dupa caz, ale pct. 8 alin. (3).
Totusi, structura de comisionar nu se aplica in situatia in care se aplica prevederile pct. 30 alin. (4) si (5), respectiv daca sunt cheltuieli cu impozite si taxe sau sunt cheltuieli accesorii, care cad in sarcina furnizorului/prestatorului in legatura cu operatiunile pe care le-a realizat, fiind recuperate de la client. "
Practic, nu se poate considera ca are loc o refacturare de cheltuieli deoarece dealerul/vanzatorul a primit doar un Proces Verbal de amenda, care nu este de natura unei operatiuni din sfera de aplicare a TVA. Suma respectiva poate fi tratata drept un prejudiciu creat de catre cumparatorul B, in defavoarea vanzatorului A.
Valoarea unui prejudiciu nu intra in baza de impozitare a TVA, motiv pentru care emiterea unei facturi nu este obligatorie, dar nici interzisa.
In baza de impozitare a TVA nu intra sumele solicitate pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale, aspect reglementat prin art. 286 "Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii" alin. (4) lit. b) din Codul fiscal "Baza de impozitare" nu cuprinde urmatoarele: .... b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate; ".
Recuperarea valorii amenzii se incadreaza in categoria "alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale".
Avand in vedere faptul ca nu reprezinta operatiune din sfera de aplicare a TVA, valoarea facturii emise nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se raporteaza, nici prin decontul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia informativa cod 394.
Pana la incasarea sumei facturate, este recomandabil ca inregistrarea sa fie efectuata prin formula contabila 461 "Debitori", = 472 "Venituri inregistrate in avans",,urmand ca dupa incasarea facturii 5121 = 461 sa se efectueze inregistrarea contabila 472 = 7588. In acest context, am in vedere prevederile pct. 53 alin. (3) din O.M.F.P. nr. 1802 “Veniturile si cheltuielile care rezulta direct si concomitent din aceeasi tranzactie sunt recunoscute simultan in contabilitate, prin asocierea directa intre cheltuielile si veniturile aferente, cu evidentierea distincta a acestor venituri si cheltuieli. ”
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O S.R.L. platitoare de tva trimestrial a depus cerere de lichidare voluntara cu radiere la Reg, Com in luna aprilie 2024 (etapa 1), iar radierea efectiva s-a facut in luna iulie 2024 (etapa a doua, dupa publicarea hotararii in monitorul oficial). Societatea nu a mai desfasurat activitate in anul 2024. In acest caz mai trebuie sa depuna D300 si D394 pentru trimestrul 2 /2024? Dar pentru trim 3 2024, dat fiind ca radierea efectiva a fost pe 10.07.2024?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Avem o factura de servicii consultanta emisa de un furnizor persoana juridica cu sediul in Slovenia. O parte din serviciile de consultanta au fost prestate la sediul nostru din Romania si o alta parte a fost prestata online.<br />
Avand in vedere conventia de evitare a dublei impuneri existenta intre Romania si Slovenia, ar trebui retinut impozit la sursa pentru aceste venituri din consultanta? Ce conditii trebuie indeplinite de furnizor pentru a nu i se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Unui furnizor i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA. Dupa data anularii, compania noastra a primit facturi cu TVA de la acest furnizor. Conform art. 11 alin. (9) Codul Fiscal, noi nu avem voie sa deducem acel TVA, implicit inregistram facturile cu suma totala pe cheltuiala. In situatia in care furnizorul isi recapata dreptul la TVA, tot conform art. 11 Codul Fiscal noi suntem indreptatiti sa deducem TVA-ul acelor facturi emise in timpul perioadei anularii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Achizitionam intracomunitar produse lactate din Grecia, pe care le vindem atat in Romania, cat si intracomunitar. Unul dintre clientii nostri este din Bulgaria. Pentru a scurta procesul de vazare si a reduce costurile, clientul solicita ca marfa pe care i-o vindem sa o lasam direct in Bulgaria, in cadrul transportului Grecia-Romania. Conditia de livrare a produselor din Grecia este EXW, transportul este suportat de noi, societatea din RO. Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<