Tags: declaratia unica 2019, depunere declaratie unica, impozitul pe venit, oug 35/3019
In anul 2019 conform prevederilor art. 122 alin. (5) din Codul fiscal si Instructiunilor de completare a declaratiei unice aprobate prin OANAF 49/2019 declaratia unica se putea depune doar prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
UPDATE, 03 iun. 2019
Prin OUG nr. 35/2019 publicata in M.Of. nr. 427 din 30 mai 2019 au fost abrogate prevederile art. 122 alin. (15) din Codul fiscal astfel incat declaratia unica sa poata fi depusa si in format hartie. In acest sens este necesar sa se modifice corespunzator si instructiunile de completare a formularului.
Posibilitatea de depunere a declaratiei in format hartie a fost reintrodusa in scopul evitarii unor blocaje in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor declarative ale contribuabililor persoane fizice. Depunerea declaratiei exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta ar putea fi reintrodusa dupa modernizarea sistemului informatic al Agentiei Nationale de Administrare fiscala.
Reamintim ca, in anul 2019 termenul de depunere a declaratiei unice a fost prorogat prin O.U.G nr.15/2019 pana la data de 31 iulie 2019, inclusiv.
Articol initial, 18 ian. 2019
Prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019 din data de 16.01.2019 au fost aprobate modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice".
Termene de depunere
Declaratia se depune pana la data de 15 martie 2019 inclusiv, de catre persoanele fizice care au obligatia:
- declararii impozitului pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate in anul 2018;
- declararii impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din Romania in anul 2019;
- declararii venitului estimat pentru incadrarea ca platitor de contributii sociale pentru anul 2019 si, dupa caz, a declararii contributiilor sociale datorate in anul fiscal 2018.
Vezi AICI cum arata noul Formular!
In cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal si a celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole, silvicultura si piscicultura pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor incheiate intre parti in care chiria este exprimata in lei sau reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, depun declaratia in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, in situatia incetarii activitatii in cursul anului, respectiv a intreruperii temporare, sunt obligati ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna declaratia la organele fiscale competente si sa isi recalculeze impozitul pe venit.
In cazul incetarii sau suspendarii temporare a activitatii in cursul anului, contribuabilii care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, vor notifica evenimentul organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii acestuia, prin depunerea declaratiei si isi vor recalcula impozitul anual datorat.
Declaratia este structurata pe doua capitole, astfel:
• Capitolul I - "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate in anul 2018"
• Sectiunea 1 - "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania in anul 2018"
- Subsectiunea 1 - "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania, impuse in sistem real"
- Subsectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania, impuse pe baza de norme de venit, in cazul contribuabililor care au inceput activitatea in luna decembrie 2018"
- Subsectiunea a 3-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania de persoanele fizice, in perioada 1.01- 22.03.2018 inclusiv, ca urmare a participarii la jocuri de noroc la distanta si festivaluri de poker"
• Sectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate in anul 2018"
• Sectiunea a 3-a "Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate pentru anul 2018"
- Subsectiunea 1 - "Date privind contributia de asigurari sociale datorata"
- Subsectiunea a 2-a - "Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata"
• Sectiunea a 4-a "Stabilirea impozitului anual datorat pe venitul net anual impozabil realizat in anul 2018, din activitati independente si drepturi de proprietate intelectuala, impuse in sistem real"
• Sectiunea a 5-a Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate pentru anul 2018
• Sectiunea a 6-a "Destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul datorat pe venitul net/castigul net anual impozabil"
• Capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2019"
• Sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania in anul 2019"
- Subsectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real"
- Subsectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse pe baza de norme de venit"
- Subsectiunea a 3-a "Date privind impozitul pe veniturile estimate din activitati agricole, impuse pe baza de norme de venit"
• Sectiunea a 2-a "Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate estimate pentru anul 2019"
- Subsectiunea 1 "Date privind contributia de asigurari sociale estimata"
- Subsectiunea a 2-a - "Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata"
• Sectiunea a 3-a - Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul estimat si contributiile sociale estimate datorate pentru anul 2019
In acest an declaratia se depune exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, respectiv:
- prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual" (SPV);
- pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnatura electronica calificata.
de
Irina DumitrescuEconomist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Scutire impozit profit reinvestit
O societate platitoare de impozit pe profit trimestrial prezinta urmatoarea situatie:
Profit contabil brut trimestrul 1 2024 - 150.000 lei
Cheltuieli nedeductibile - 350.000 lei
Profit impozabil trimestrul 1 2024 - 500.000 lei
Achizitie utilaje noi trimestrul 1 2024 (conform art.22 alin. (1) din Legea 227/2015) - 200.000 lei
Profit contabil brut trimestrul 2 2024 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un mod de calcul si o monografie contabila pentru urmatoarea situatie: Un salariat care are un venit brut lunar in valoare de 4.800 lei beneficiaza in aceeasi luna de un telefon oferit cu titlu gratuit. Salariatul are un singur copil in intretinere si nu beneficieaza de vreo scutire a impozitului pe venit. Pe factura telefonului avem urmatoarele date: 1500 lei baza, TVA 285lei, total factura 1.785lei. Care este netul pe care il va incasa salariatul?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Un titular a avut un PFA pana in 10 octombrie 2024, cand l-a inchis. Nu a avut nici un fel de activitate pe el. In perioada 01.01.2024 - 12.08.2024, titularul a avut calitatea de somer, iar din 01.09.2024 angajat cu norma intreaga cu salariu minim. Ce taxe si ce valoare va trebui sa plateasca titularul pentru PFA-ul detinut pana in luna octombrie 2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate a devenit platitoare de impozit pe profit in luna ianuarie 2023, deoarece avea un salariat angajat pe perioada nedeterminata cu norma de 2 ore/zi.
In anul 2025, poate sa revina la plata impozit pe veniturile microintreprinderilor daca se schimba norma la 8 ore/zi sau ramane platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate comerciala avand actionar majoritar din afara RO este creditata de actionar cu sume necesare derularii activitatii, imprumutul acordat fiind fara dobanda. Ar putea fi vreo problema legata de acordarea imprumutului cu dobanda zero? Exista vreun risc fiscal pentru societate/actionar pentru ca acest imprumut sa fie acordat fara dobanda? Exista riscul de reincadrare a imprumutului ca aport la capital?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societate cu capital integral de stat am primit din Republica Moldova o factura de cazare pentru un angajat trimis in delegatie, in valoare de 220 euro cu TVA de 8% de 17,6 euro, total factura 237,6 euro.
Care este monografia contabila si cum se declara?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<