Tags: declaratia unica 2019, depunere declaratie unica, impozitul pe venit, oug 35/3019
In anul 2019 conform prevederilor art. 122 alin. (5) din Codul fiscal si Instructiunilor de completare a declaratiei unice aprobate prin OANAF 49/2019 declaratia unica se putea depune doar prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
UPDATE, 03 iun. 2019
Prin OUG nr. 35/2019 publicata in M.Of. nr. 427 din 30 mai 2019 au fost abrogate prevederile art. 122 alin. (15) din Codul fiscal astfel incat declaratia unica sa poata fi depusa si in format hartie. In acest sens este necesar sa se modifice corespunzator si instructiunile de completare a formularului.
Posibilitatea de depunere a declaratiei in format hartie a fost reintrodusa in scopul evitarii unor blocaje in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor declarative ale contribuabililor persoane fizice. Depunerea declaratiei exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta ar putea fi reintrodusa dupa modernizarea sistemului informatic al Agentiei Nationale de Administrare fiscala.
Reamintim ca, in anul 2019 termenul de depunere a declaratiei unice a fost prorogat prin O.U.G nr.15/2019 pana la data de 31 iulie 2019, inclusiv.
Articol initial, 18 ian. 2019
Prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019 din data de 16.01.2019 au fost aprobate modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice".
Termene de depunere
Declaratia se depune pana la data de 15 martie 2019 inclusiv, de catre persoanele fizice care au obligatia:
- declararii impozitului pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate in anul 2018;
- declararii impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din Romania in anul 2019;
- declararii venitului estimat pentru incadrarea ca platitor de contributii sociale pentru anul 2019 si, dupa caz, a declararii contributiilor sociale datorate in anul fiscal 2018.
Vezi AICI cum arata noul Formular!
In cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal si a celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole, silvicultura si piscicultura pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor incheiate intre parti in care chiria este exprimata in lei sau reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, depun declaratia in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, in situatia incetarii activitatii in cursul anului, respectiv a intreruperii temporare, sunt obligati ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna declaratia la organele fiscale competente si sa isi recalculeze impozitul pe venit.
In cazul incetarii sau suspendarii temporare a activitatii in cursul anului, contribuabilii care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, vor notifica evenimentul organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii acestuia, prin depunerea declaratiei si isi vor recalcula impozitul anual datorat.
Declaratia este structurata pe doua capitole, astfel:
• Capitolul I - "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate in anul 2018"
• Sectiunea 1 - "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania in anul 2018"
- Subsectiunea 1 - "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania, impuse in sistem real"
- Subsectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania, impuse pe baza de norme de venit, in cazul contribuabililor care au inceput activitatea in luna decembrie 2018"
- Subsectiunea a 3-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania de persoanele fizice, in perioada 1.01- 22.03.2018 inclusiv, ca urmare a participarii la jocuri de noroc la distanta si festivaluri de poker"
• Sectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate in anul 2018"
• Sectiunea a 3-a "Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate pentru anul 2018"
- Subsectiunea 1 - "Date privind contributia de asigurari sociale datorata"
- Subsectiunea a 2-a - "Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata"
• Sectiunea a 4-a "Stabilirea impozitului anual datorat pe venitul net anual impozabil realizat in anul 2018, din activitati independente si drepturi de proprietate intelectuala, impuse in sistem real"
• Sectiunea a 5-a Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate pentru anul 2018
• Sectiunea a 6-a "Destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul datorat pe venitul net/castigul net anual impozabil"
• Capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2019"
• Sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania in anul 2019"
- Subsectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real"
- Subsectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse pe baza de norme de venit"
- Subsectiunea a 3-a "Date privind impozitul pe veniturile estimate din activitati agricole, impuse pe baza de norme de venit"
• Sectiunea a 2-a "Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate estimate pentru anul 2019"
- Subsectiunea 1 "Date privind contributia de asigurari sociale estimata"
- Subsectiunea a 2-a - "Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata"
• Sectiunea a 3-a - Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul estimat si contributiile sociale estimate datorate pentru anul 2019
In acest an declaratia se depune exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, respectiv:
- prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual" (SPV);
- pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnatura electronica calificata.

de
Irina DumitrescuEconomist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Preturi medii produse arenda
Intrebare:
Potrivit art. 84 alin. 5 din Codul fiscal, se folosesc preturile medii ANAF stabilite de consiliile locale ale comunelor. Daca o societate este inregistrata in judetul Galati, iar terenurile luate in arenda sunt de pe raza judetului Braila, care este pretul de referinta de pe raza judetului Galati sau Braila? Unde se precizeaza acest lucru? Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Implementare sistem integrat ERP
Intrebare:
Societate platitoare de impozit pe profit, achizitioneaza licente pentru implementarea unui sistem integrat ERP. Aceste licente sunt valabile doar pe perioada implementarii. Care este tratamentul contabil al acestor licente? Se pot inregistra in investitii in curs, iar la finalul implementarii valoarea acestora se va regasi in contul 208, unde vom inregistra si valoarea de achizitie a softului? Daca se duc in cont 208 cum se amortizeaza? Sau le putem considera niste cheltuieli ale...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Bunuri primite spre prelucrare. Refacturare servicii. TVA
Intrebare:
Avem un partener din Danemarca, de la care primim bunuri gratuite pentru a le prelucra. Partenerul este intregistrat in scopuri de TVA in Danemarca. Pentru noi aceastra prelucrare este un serviciu conform art.278 (2). Dupa prelucrare marfa se reintoarce la proprietar. Acum acest ne-a solicitat sa trimitem niste mostre catre un Hub de sterilizare din Cehia, in vederea verificarii calitatii. Mostre se distrug in Cehia ca parte din procesul de sterilizare. Serviciul de sterilizare este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata dividende interimare in suma mai mica
Intrebare:
Am facut bilant interimar la 30.09.2025 unde am cuprins nota 463 = 456 cu suma de 800.000 ron. Situatiile financiare au fost aprobate si trimise la ANAF in 22.10.2025 si primit recipisa. Intrebarea mea este pot sa inregistrez in contabilitate in 25.10.2025 HOT AGA de repartizare si plata doar a sumei de 280.000 ron si retinerea si plata impozitului de 10%, iar in noiembrie alta suma si asa pana la valoarea de 800.000? Impozitul de 10% se inregistreaza la toata suma repartizata sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Societate neplatitoare de tva. Achizitie autoturism
Intrebare:
Va rog o clarificare detaliata privind situatiile in care o societate neplatitoare de TVA, platitoare doar de impozit pe profit, poate achizitiona un autoturism, fie din Romania, fie dintr-un stat membru UE.
As dori sa inteleg urmatoarele aspecte, cu exemple practice, daca este posibil:
1. Achizitie in Romania
Poate o firma neplatitoare de TVA cumpara un autoturism de la un furnizor platitor de TVA?
Ce se intampla...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<