Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Asa cum se arata datele transmise de auditorul extern al UE, Comisia nu a supravegheat in mod corespunzator "procesul de decuplare" a sprijinului agricol acordat de UE, proces adoptat in urma "bilantului de sanatate" din 2008 al politicii agricole comune.
Un raport publicat de Curtea de Conturi Europeana arata ca Comisia nu a supravegheat in mod adecvat calcularea, de catre statele membre, a drepturilor la plata aferente sprijinului acordat de UE fermierilor in cadrul schemei de plata unica in perioada 2010‑2012. Modul in care statele membre au distribuit sprijinul disponibil nu a respectat intotdeauna principiile si obiectivele de politica ale UE si, uneori, drepturile la plata au fost calculate in mod incorect.
"Schema de plata unica (SPU), introdusa in 2005, a inlocuit cele mai multe dintre vechile scheme de plata directa acordata in functie de productia agricola. Revizuirea din 2008 a reformei politicii agricole comune din 2003, cunoscuta sub denumirea de "bilant de sanatate", a extins aplicarea SPU la sectoare agricole in care schema nu fusese introdusa deloc sau fusese introdusa numai partial. Statele membre dispuneau de o marja de manevra considerabila in ceea ce priveste alocarea si calcularea drepturilor la plata, dar, cu toate acestea, responsabilitatea finala pentru plata sprijinului UE acordat fermierilor revine Comisiei. Potrivit constatarilor Curtii, Comisia nu a adoptat norme clare de punere in aplicare si nu a supravegheat corespunzator modul in care statele membre au distribuit catre fermieri sprijinul disponibil in valoare de aproximativ4,2 miliarde in perioada 2010‑2012. in consecinta, criteriile stabilite de statele membre nu au respectat intotdeauna principiile UE, in special principiul egalitatii de tratament acordat fermierilor, principiul proportionalitatii si principiul bunei gestiuni financiare si, uneori, drepturile la plata ale fermierilor au fost calculate incorect", a declarat dl Augustyn Kubik, membrul Curtii responsabil de raport, mentionand totodata ca " aceasta situatie ar putea avea un impact important si asupra noilor scheme de plata aplicabile fermierilor incepand cu 2015."
Decuplarea de productie a sprijinului direct acordat fermierilor si introducerea SPU au reprezentat elemente esentiale ale procesului de reforma a politicii agricole comune din 2003. SPU viza in principal reorientarea politicii, de la masuri de sprijinire a pietei la acordarea de sprijin decuplat pentru venit destinat fermierilor, sporind astfel nivelul de orientare catre piata al fermierilor si gradul de descentralizare. SPU a fost introdusa pana in prezent in 18 state membre si reprezinta 54% din bugetul total al UE destinat agriculturii si dezvoltarii rurale. Sprijinul acordat in cadrul SPU este independent ("decuplat") de productia agricola efectiva, dar fermierii trebuie sa detina drepturi la plata si teren eligibil pentru a primi ajutoare prin SPU. SPU se aplica pana la sfarsitul anului 2014. incepand cu anul 2015, SPU va fi inlocuita cu o noua schema de plata de baza, care se va raporta tot la drepturi la plata. in anumite conditii, statele membre pot transfera valoarea actuala a drepturilor la plata catre noul sistem. Prin urmare, calcularea drepturilor la plata din cadrul SPU ar putea avea un efect asupra viitoarelor plati acordate fermierilor pana in 2021.
Nota catre editori:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Rapoartele speciale ale Curtii de Conturi Europene se publica pe tot parcursul anului si prezinta rezultatele unor audituri selectate care au ca obiect domenii specifice ale bugetului UE sau aspecte specifice legate de gestiune.
Acest raport special (nr. 8/2014), intitulat "Comisia a gestionat in mod eficace integrarea sprijinului cuplat in schema de plata unica?", a evaluat modul in care Comisia a gestionat integrarea sprijinului pe care UE il ofera in functie de anumite volume ale productiei agricole (de exemplu, in functie de suprafata de teren cultivata sau de numarul animalelor) in schema de plata unica (SPU), dupa "bilantul de sanatate" din 2008 al politicii agricole comune (PAC). Mai precis, auditorul extern al UE a examinat daca Comisia a supravegheat si a verificat in mod adecvat calcularea drepturilor la plata in statele membre, daca legislatia statelor membre respecta conditiile si principiile stabilite in legislatia UE si daca autoritatile competente instituisera verificari eficace pentru a asigura calcularea si alocarea corecta a drepturilor la plata.
Potrivit constatarilor Curtii, Comisia nu si-a folosit mandatul pe care il detine pentru a se asigura ca criteriile aplicate pentru distributia sprijinului disponibil respecta in toate cazurile principiile UE, in special principiul nediscriminarii fermierilor si principiul proportionalitatii. in plus, Comisia nu s-a asigurat ca aceste criterii respecta principiile bunei gestiuni financiare sau ca nu afecteaza conditiile de pe piata.
Cu toate ca statele membre utilizasera in mod corect datele de referinta ale fermierilor in majoritatea cazurilor, Curtea a identificat deficiente considerabile in aplicarea corecta a normelor si a principiilor de calcul. Cadrul creat de Comisie nu a oferit suficiente clarificari in ceea ce priveste verificarile pe care statele membre trebuie sa le efectueze pentru a asigura calcularea corecta a drepturilor la plata, iar calitatea sistemelor de control ale statelor membre varia. S-au identificat deficiente si in modul in care Comisia a monitorizat respectarea plafoanelor aplicabile, a verificat respectarea legislatiei aplicabile a UE de catre statele membre si a asigurat corectarea erorilor.
Curtea a formulat in atentia Comisiei urmatoarele recomandari:
Comisia ar trebui sa asigure consecventa punerii in aplicare a masurilor PAC in cadrul viitoarelor scheme de plata directa, elaborand orientari clare, la nivelul adecvat, si solicitand statelor membre sa demonstreze caracterul obiectiv si nediscriminatoriu al criteriilor adoptate, ceea ce ar evita denaturarea pietei sau a concurentei;
Comisia ar trebui sa supravegheze in mod eficace respectarea plafoanelor aplicabile si sa adopte o abordare mai cuprinzatoare in raport cu inspectiile de verificare a conformitatii, abordare care ar trebui, pe de o parte, sa acorde atentie riscurilor specifice schemelor de sprijin bazate pe drepturi si, pe de alta parte, sa accelereze urmarirea cazurilor de neconformitate;
Comisia ar trebui sa asigure corectarea drepturilor la plata ale caror cuantumuri nu au fost calculate in conformitate cu normele aplicabile, precum si recuperarea drepturilor la plata si a platilor acordate in mod necuvenit, in special in cazul erorilor sistematice; si
Comisia ar trebui sa introduca obligatia ca agentiile de plati sa adopte proceduri clare in care sa se includa verificari eficace cu privire la fiabilitatea datelor pe baza carora se efectueaza calculele si la corectitudinea drepturilor la plata alocate de statele membre.
Sursa: Comisia Europeana
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Se prelungeste termenul de aplicare a schemei de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor pana la 31 decembrie 2022UE a rambursat Romaniei peste 10 miliarde euroAPIA demareaza Campania de depunere a Cererilor Unice de Plata 2020Articole similare
APIA a reluat platile catre FERMIERI: 11,26 de milioane de euro, intr-o singura ziAPIA: Campanie de plati in avans de pana la 70% pentru Cererile unice de plata depuse in 2019Sprijin nerambursabil de pana la 70.000 de euro pentru tinerii FERMIERI. Care sunt conditiile pentru accesarea banilorMinistrul Economiei: Debirocratizam comertul si eliminam mai multe obligatii care le revin antreprenorilorCe va insemna reducerea TVA la alimentele bio procesateUltimele articole
IMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companii Noua schema IMM Plus, propusa de Finante. Vor fi acordate 12,5 miliarde lei pentru sprijinul antreprenorilorVor fi acordate granturi pentru producatorii agricoli afectati de seceta pedologica din perioada martie-septembrie 2022FERMIERIi pot depune pana pe 31 mai 2023 cererile pentru subventii fara sa fie penalizati, conform Hotararii 422/223A fost publicata schema de ajutor de stat din cadrul Programului RURAL INVESTArticole similare
Informare ANAF: Agricultorii pot beneficia de o compensatie in cota forfetara, in anumite conditiiIn ce mod se va reduce impozitul pe veniturile din agricultura pentru 2013Documentar fiscal: Cum impozitam veniturile realizate din arendarea terenurilor?Arenda in natura. Aplicarea TVA de catre arendasBaza de impozitare TVA bunuri acordate drept cota de distributie in cadrul societatilor agricoleUltimele articole
Cotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaTVA zahar 2024. Studii de caz practiceModificari aduse cotelor reduse de TVA de Legea nr. 296/2023 incepand cu 1 ianuarie 2024Modificari aduse TVA care se aplica de la 1 ianuarie 2023Modificari importante aduse TVA care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2023Articole similare
Noi autorizatii de export sunt necesare in regim de urgenta pentru produsele cu dubla utilizareDivergentele dintre tarile UE subrezesc economiaInvitatie de participare in cadrul proiectului transnational e-EmporioMasuri UE in domeniul afacerilor. Noile idei pentru relansarea cresterii economiceConsiliul Uniunii Europene propune un nou prag peste care firmele sunt obligate sa plateasca TVAUltimele articole
Pensiile romanilor se majoreaza din 2025! Cu cat va creste Valoarea Punctului de ReferintaPragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Precizari ANAF referitoare la Registrul RO e-Factura optionalFinantele introduc obligatoriu, de la 1 ianuarie 2025, facturarea electronica pentru relatia B2CIMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companiiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"