Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Asa cum se arata datele transmise de auditorul extern al UE, Comisia nu a supravegheat in mod corespunzator "procesul de decuplare" a sprijinului agricol acordat de UE, proces adoptat in urma "bilantului de sanatate" din 2008 al politicii agricole comune.
Un raport publicat de Curtea de Conturi Europeana arata ca Comisia nu a supravegheat in mod adecvat calcularea, de catre statele membre, a drepturilor la plata aferente sprijinului acordat de UE fermierilor in cadrul schemei de plata unica in perioada 2010‑2012. Modul in care statele membre au distribuit sprijinul disponibil nu a respectat intotdeauna principiile si obiectivele de politica ale UE si, uneori, drepturile la plata au fost calculate in mod incorect.
"Schema de plata unica (SPU), introdusa in 2005, a inlocuit cele mai multe dintre vechile scheme de plata directa acordata in functie de productia agricola. Revizuirea din 2008 a reformei politicii agricole comune din 2003, cunoscuta sub denumirea de "bilant de sanatate", a extins aplicarea SPU la sectoare agricole in care schema nu fusese introdusa deloc sau fusese introdusa numai partial. Statele membre dispuneau de o marja de manevra considerabila in ceea ce priveste alocarea si calcularea drepturilor la plata, dar, cu toate acestea, responsabilitatea finala pentru plata sprijinului UE acordat fermierilor revine Comisiei. Potrivit constatarilor Curtii, Comisia nu a adoptat norme clare de punere in aplicare si nu a supravegheat corespunzator modul in care statele membre au distribuit catre fermieri sprijinul disponibil in valoare de aproximativ4,2 miliarde in perioada 2010‑2012. in consecinta, criteriile stabilite de statele membre nu au respectat intotdeauna principiile UE, in special principiul egalitatii de tratament acordat fermierilor, principiul proportionalitatii si principiul bunei gestiuni financiare si, uneori, drepturile la plata ale fermierilor au fost calculate incorect", a declarat dl Augustyn Kubik, membrul Curtii responsabil de raport, mentionand totodata ca " aceasta situatie ar putea avea un impact important si asupra noilor scheme de plata aplicabile fermierilor incepand cu 2015."
Decuplarea de productie a sprijinului direct acordat fermierilor si introducerea SPU au reprezentat elemente esentiale ale procesului de reforma a politicii agricole comune din 2003. SPU viza in principal reorientarea politicii, de la masuri de sprijinire a pietei la acordarea de sprijin decuplat pentru venit destinat fermierilor, sporind astfel nivelul de orientare catre piata al fermierilor si gradul de descentralizare. SPU a fost introdusa pana in prezent in 18 state membre si reprezinta 54% din bugetul total al UE destinat agriculturii si dezvoltarii rurale. Sprijinul acordat in cadrul SPU este independent ("decuplat") de productia agricola efectiva, dar fermierii trebuie sa detina drepturi la plata si teren eligibil pentru a primi ajutoare prin SPU. SPU se aplica pana la sfarsitul anului 2014. incepand cu anul 2015, SPU va fi inlocuita cu o noua schema de plata de baza, care se va raporta tot la drepturi la plata. in anumite conditii, statele membre pot transfera valoarea actuala a drepturilor la plata catre noul sistem. Prin urmare, calcularea drepturilor la plata din cadrul SPU ar putea avea un efect asupra viitoarelor plati acordate fermierilor pana in 2021.
Nota catre editori:
Rapoartele speciale ale Curtii de Conturi Europene se publica pe tot parcursul anului si prezinta rezultatele unor audituri selectate care au ca obiect domenii specifice ale bugetului UE sau aspecte specifice legate de gestiune.
Acest raport special (nr. 8/2014), intitulat "Comisia a gestionat in mod eficace integrarea sprijinului cuplat in schema de plata unica?", a evaluat modul in care Comisia a gestionat integrarea sprijinului pe care UE il ofera in functie de anumite volume ale productiei agricole (de exemplu, in functie de suprafata de teren cultivata sau de numarul animalelor) in schema de plata unica (SPU), dupa "bilantul de sanatate" din 2008 al politicii agricole comune (PAC). Mai precis, auditorul extern al UE a examinat daca Comisia a supravegheat si a verificat in mod adecvat calcularea drepturilor la plata in statele membre, daca legislatia statelor membre respecta conditiile si principiile stabilite in legislatia UE si daca autoritatile competente instituisera verificari eficace pentru a asigura calcularea si alocarea corecta a drepturilor la plata.
Potrivit constatarilor Curtii, Comisia nu si-a folosit mandatul pe care il detine pentru a se asigura ca criteriile aplicate pentru distributia sprijinului disponibil respecta in toate cazurile principiile UE, in special principiul nediscriminarii fermierilor si principiul proportionalitatii. in plus, Comisia nu s-a asigurat ca aceste criterii respecta principiile bunei gestiuni financiare sau ca nu afecteaza conditiile de pe piata.
Cu toate ca statele membre utilizasera in mod corect datele de referinta ale fermierilor in majoritatea cazurilor, Curtea a identificat deficiente considerabile in aplicarea corecta a normelor si a principiilor de calcul. Cadrul creat de Comisie nu a oferit suficiente clarificari in ceea ce priveste verificarile pe care statele membre trebuie sa le efectueze pentru a asigura calcularea corecta a drepturilor la plata, iar calitatea sistemelor de control ale statelor membre varia. S-au identificat deficiente si in modul in care Comisia a monitorizat respectarea plafoanelor aplicabile, a verificat respectarea legislatiei aplicabile a UE de catre statele membre si a asigurat corectarea erorilor.
Curtea a formulat in atentia Comisiei urmatoarele recomandari:
Comisia ar trebui sa asigure consecventa punerii in aplicare a masurilor PAC in cadrul viitoarelor scheme de plata directa, elaborand orientari clare, la nivelul adecvat, si solicitand statelor membre sa demonstreze caracterul obiectiv si nediscriminatoriu al criteriilor adoptate, ceea ce ar evita denaturarea pietei sau a concurentei;
Comisia ar trebui sa supravegheze in mod eficace respectarea plafoanelor aplicabile si sa adopte o abordare mai cuprinzatoare in raport cu inspectiile de verificare a conformitatii, abordare care ar trebui, pe de o parte, sa acorde atentie riscurilor specifice schemelor de sprijin bazate pe drepturi si, pe de alta parte, sa accelereze urmarirea cazurilor de neconformitate;
Comisia ar trebui sa asigure corectarea drepturilor la plata ale caror cuantumuri nu au fost calculate in conformitate cu normele aplicabile, precum si recuperarea drepturilor la plata si a platilor acordate in mod necuvenit, in special in cazul erorilor sistematice; si
Comisia ar trebui sa introduca obligatia ca agentiile de plati sa adopte proceduri clare in care sa se includa verificari eficace cu privire la fiabilitatea datelor pe baza carora se efectueaza calculele si la corectitudinea drepturilor la plata alocate de statele membre.
Sursa: Comisia Europeana
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Decuplarea sprijinului agricol din fonduri europene. De ce e invinovatita Comisia":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
APIA demareaza Campania de depunere a Cererilor Unice de Plata 2020UE a rambursat Romaniei peste 10 miliarde euro
Mai multe articole despre schema de plata unica
Articole similare
Sprijin de 8,5 milioane de euro pentru Romania din Fondul de Solidaritate al Uniunii EuropenePeste 60 de culturi de legume si fructe romanesti primesc cea mai prestigioasa certificare de calitate din lumeCum puteti accesa cofinantarea pentru proiectele europene prin IFNCE: Plata facturilor si mai multe investitii: pozitia PE privind bugetul UE pentru 2015Sprijinul pentru instalarea tinerilor FERMIERI a atins plafonul maxim alocatUltimele articole
Schema programului IMM Invest a fost prelungita pana la 30 IUNIE 2021, iar bugetul aferent a fost majoratPlan national de relansare economica. Guvernul sprijina firmele prin acordare de granturi si instrumente de asigurare a lichiditatiiLudovic Orban: Somajul tehnic va fi inlocuit. Acordam un procent de pana la 41,5% din salariul brut pentru fiecare angajatVioleta Alexandru, vizita oficiala in Germania pentru a verifica situatia angajatilor romaniAPIA demareaza Campania de depunere a Cererilor Unice de Plata 2020
Mai multe articole despre fermieri
Articole similare
Achizitie cereale pe baza de borderou. Ce tratament fiscal se aplica veniturilor din activitati agricole?Documentar fiscal: Cum impozitam veniturile realizate din arendarea terenurilor?In ce mod inregistram un furt din productia neasigurata?Studiu de caz: Rambursare TVA pentru investitie finantata din fonduri nerambursabileIn ce sector agricol e cel mai bine sa-ti deschizi o afacereUltimele articole
Ponta vrea Codul fiscal aprobat pana saptamana viitoareSe modifica impozitul pe veniturile din agriculturaNoi masuri fiscale reglementate printr-un proiect MFP: o mai buna comunicare cu ANAFIn ce mod se va reduce impozitul pe veniturile din agricultura pentru 2013Ce crede Chitoiu despre reducerea CAS si a TVA la unele produse
Mai multe articole despre productia agricola
Articole similare
In fata crizei externe, Romania e protejata de scutul TrezorerieiCE: Plata facturilor si mai multe investitii: pozitia PE privind bugetul UE pentru 2015COMISIA EUROPEANA: TVA se va modificaPropunere: Metode moderne de colectare a TVA in Romania, pentru scaderea pierderilor anuale de peste 6 miliarde de euroCOMISIA EUROPEANA: Fara TVA la taxa autoUltimele articole
Schema programului IMM Invest a fost prelungita pana la 30 IUNIE 2021, iar bugetul aferent a fost majoratNou! In anul 2021 nu se datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile, calculate incepand cu data de 1 ianuarie (OUG 226/2020)Munca cu forme legale, beneficiu garantat pentru angajati si angajatori. Inspectia Muncii a participat la o campanie europeana in acest sensIntrebari si raspunsuri MEEMA cu privire la utilizarea platformei granturi.imm.gov.roMFP modifica din nou normele de aplicare a Programului IMM Invest Romania. 10 schimbari preconizate (Proiect de Hotarare)
Mai multe articole despre comisia europeana

Atentie contabili!
Modificari importante privind scutirea de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"NOUTATI din Contabilitate in 2021 - Noua procedura pentru Scutirea de TVA"