Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Potrivit prevederilor Codului de Procedura Fiscala (CPF), in cazul impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri ale Bugetului general consolidat al statului administrate de Ministerul Finantelor Publice, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, domiciliul fiscal este reprezentat astfel:
- pentru persoanele fizice, adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu;
- pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
- pentru persoanele juridice, sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, in cazul in care acestea nu se realizeaza la sediul social declarat;
- pentru asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, sediul acestora sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.
Prin notiunea "adresa unde locuiesc efectiv" se intelege adresa locuintei pe care o persoana o foloseste in mod continuu peste 183 de zile intr-un an calendaristic, intreruperile de scurta durata nefiind luate in considerare. Daca sederea are un scop exclusiv de vizita, concediu, tratament sau alte scopuri particulare asemanatoare si nu depaseste perioada unui an, nu se considera adresa unde locuiesc efectiv.
Atentie! In situatia in care domiciliul fiscal nu se poate stabili ca fiind sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, respectiv locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala, acesta este locul in care se afla majoritatea activelor.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T pentru Contribuabili Mici
In cazul celorlalte creante fiscale ale Bugetului general consolidat al statului, prin domiciliu fiscal se intelege domiciliul reglementat potrivit dreptului comun sau sediul social inregistrat potrivit legii.
Inregistrarea domiciliului fiscal
Domiciliul fiscal se inregistreaza la organul fiscal in toate cazurile in care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social.
Inregistrarea domiciliului fiscal, pentru persoanele fizice, se face prin depunerea la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal, a unei cereri de inregistrare a domiciliului fiscal (formularul 050 "Cerere de inregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului), insotita, dupa caz, de:
- copie de pe actul care face dovada titlului in temeiul caruia, potrivit legii, persoana detine spatiul destinat domiciliului fiscal (calitatea de proprietar, chirias, uzufructuar si altele asemenea);
- copie de pe actul de identitate in care a fost inscrisa, potrivit legii speciale, mentiunea de stabilire a domiciliului si a resedintei la care se solicita inregistrarea domiciliului fiscal.
In cazul persoanelor juridice, cererea de inregistrare a domiciliului fiscal va fi insotita de copii de pe actele care fac dovada detinerii legale a spatiului pentru domiciliul fiscal, care vor fi certificate pe fiecare pagina de organul fiscal competent, pentru conformitate cu originalul.
Transferul dosarului fiscal
Cererea de inregistrare a domiciliului fiscal, formular 050, se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal, urmand ca acesta sa o transmita de indata catre organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul a avut ultimul domiciliu fiscal, in vederea intocmirii formalitatilor de transfer al dosarului fiscal.
Dosarul fiscal se transmite in termen de cel mult 30 de zile de la primirea cererii si va fi insotit de certificatul de atestare fiscala, precum si de fisa de evidenta pe platitor.
La primirea dosarului fiscal, organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla noul domiciliu fiscal va emite de indata decizia de inregistrare a noului domiciliu fiscal, care se va comunica contribuabilului potrivit prevederilor CPF.
Inregistrarea in Registrul contribuabililor de la noul organ fiscal, precum si scoaterea din Registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei de inregistrare a noului domiciliu fiscal. Pana la data la care s-au operat modificarile in Registrul contribuabililor, competenta pentru solutionarea oricarei probleme privind administrarea revine organului fiscal de la vechiul domiciliu fiscal.
*
Baza legala: art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 513/31.07.2007; Hotararea Guvernului nr. 1.050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 651/20.07.2004; Ordinul ministrului Economiei si Finantelor nr. 419/2007 pentru aprobarea procedurii de schimbare a sediului social, precum si pentru aprobarea formularului "Decizie de inregistrare a sediului social si a domiciliului fiscal", cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 473/13.07.2007.
Sursa: Directia Generala a Finantelor Publice Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noile proceduri de inregistrare si modificare a domiciliului fiscalNoi proceduri de inregistrare sau modificare a domiciliului fiscalZoom fiscal: Inregistrarea in evidenta fiscala a persoanelor care nu realizeaza venituriArticole similare
Ce prevederi noi aduce ANAF la dosarul fiscal?Depunere formular 313 si completare. DOSAR FISCAL completANAF permite accesul la dosarul fiscalOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadouDOSAR FISCAL: Recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit potrivit Ordinului ANAF nr. 2365/2014Ultimele articole
DOSAR FISCAL: Transferul de bunuri intre state membre fara a exista un transfer de drept de proprietateCorectare declaratii si transfer DOSAR FISCAL. Posibilitatea ca cererea din partea ANAF sa fie prescrisaDOSAR FISCAL: Veniturile impozabile din cedarea folosintei bunurilorDOSAR FISCAL: Impozitul pe venitul din arendarea bunurilor agricoleCum accesam informatiile cuprinse in dosarul fiscal online?Articole similare
Noi reguli pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit. In ce constau modificarile?Formularul 010 trebuie depus de firme la ANAF ori de cate ori se modifica datele declarate anteriorAnulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale apar?DECIZIE de declarare in inactivitateCare e procedura pentru a redeveni platitor de TVA?Ultimele articole
Registrul RO e-Factura. Cine are obligatia de a solicita inregistrarea pana la 1 iulie 2025Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura executari siliteNeindeplinirea obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu amenzi care pot ajunge pana la 5.000 leiObligatii declarative in cazul contribuabililor care nu desfasoara activitateCe obligatii fiscale au de indeplinit firmele care isi suspenda activitateaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"