Tags: tva, tva, cod tva anulat, formular 311, corectare factura
In studiul de caz de astazi va aducem in atentie situatia unei firme care se confrunta cu urmatoarea problema:
"In luna 07/2018 societatea achizitioneaza de la un PFA cu activitate agricola o cantitate de grau. PFA-ul emite pentru aceasta tranzactie o factura fiscala cu taxare inversa, stiindu-se inregistrat in scopuri de TVA. Aceasta factura s-a inregistrat in contabilitate 371 = 401 valoaraea graului si 4426 = 4427 TVA aferent.
Dupa cateva luni afla ca la data emiterii facturii avea codul de TVA anulat din oficiu conform art. 316 alin. (11) lit. e) din Legea 227/2015. Ce trebuie sa faca furnizorul de grau? Ce trebuie sa faca societatea care a cumparat graul?".
Raspuns specialist
Societatea care a cumparat graul poate solicita stornarea facturii emise initial prin utilizarea codului de TVA precedat de simbolul RO si emiterea unei noi facturi in care furnizorul inscrie doar codul de TVA. In noua
factura emisa furnizorul trebuie sa inscrie drept mentiuni, cel putin urmatoarele informatii:
numarul si data facturii stornate; inclusiv sau exclusiv TVA. In situatia in care inscrie mentiunea "exclusiv TVA", inseamna ca pretul a fost negociat fara TVA, iar cumparatorul trebuie sa achite furnizorului suma TVA datorata ca urmare a colectarii effective a acesteia de catre furnizorul cu codul de TVA anulat din oficiu.
In situatia in care furnizorul nu storneaza factura emisa initial, cumparatorul este obligat sa ajusteze negativ suma TVA deductibila dedusa, inregistrata in debitul contului 4426 din formula contabila 4426 = 4427. Suma TVA deductibila astfel ajustata, fie reintregeste costul de achizitie al bunurilor 371 = 4426, daca aceste bunuri mai exista in stoc, fie se inregistreaza pe cheltuieli de exploatare prin formula 6588 = 4426. Valoarea operatiunii se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”, fara a se raporta si prin declaratia informativa cod 394.
In situatia in care furnizorul corecteaza factura emisa initial si emite o noua factura cu TVA inclusa, cumparatorul trebuie sa anuleze aplicarea regimului de taxare inversa prin formula contabila 4427 = 4426.
Valoarea anularii acestui regim se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 cu semnul minus, la randul 12 “Achizitii de bunuri si servicii supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)”, corespunzator rulajului creditor al contului 4427 si la randul 25 alocat pentru "Achizitii de bunuri si servicii supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)". Valoarea facturii emise in calitate de persoana impozabila cu codul de TVA anulat din oficiu se raporteaza de catre cumparator doar prin decontul de TVA la randul 28 "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile,….", fara a se raporta si prin declaratia informativa cod 394.
La emiterea facturii de corectie, furnizorul trebuie sa aiba in vedere ca dupa reinregistrarea in scopuri de TVA va avea obligatia sa respecte una din prevederile pct. 5 1 alin. (2) de la lit. a) la lit. d) din normele de aplicare ale art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, in functie de modalitatea de facturare si declarare a operatiunii in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu
"(2) Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita facturi in care sa inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata". In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii:
a) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar nu a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care sa includa informatiile obligatorii prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, care a fost colectata in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat. Aceste facturi nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile;
b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata";
c) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Facturile de corectie nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal"*). Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform art. 173 si 181 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana la data platii taxei, in baza declaratiei sus-mentionate;
d) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal si nu a emis facturi. In aceasta situatie, facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal". Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform art. 173 si 181 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana la data platii taxei, in baza declaratiei sus-mentionate."
Cele patru variante posibile, de la lit.a) la lit.d) acceptate prin normele de aplicare a Codului fiscal trebuie avute in vedere de catre furnizor. In concluzie, in situatia in care realizeaza operatiuni taxabile in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, furnizorul trebuie sa cunoasca faptul ca este obligat sa colecteze TVA, dar raportarea valorii facturilor emise nu este posibila prin decontul de TVA cod 300, fiind obligatorie prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal"reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 188 din 22 ianuarie 2018.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O S.R.L. platitoare de tva trimestrial a depus cerere de lichidare voluntara cu radiere la Reg, Com in luna aprilie 2024 (etapa 1), iar radierea efectiva s-a facut in luna iulie 2024 (etapa a doua, dupa publicarea hotararii in monitorul oficial). Societatea nu a mai desfasurat activitate in anul 2024. In acest caz mai trebuie sa depuna D300 si D394 pentru trimestrul 2 /2024? Dar pentru trim 3 2024, dat fiind ca radierea efectiva a fost pe 10.07.2024?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Avem o factura de servicii consultanta emisa de un furnizor persoana juridica cu sediul in Slovenia. O parte din serviciile de consultanta au fost prestate la sediul nostru din Romania si o alta parte a fost prestata online.<br />
Avand in vedere conventia de evitare a dublei impuneri existenta intre Romania si Slovenia, ar trebui retinut impozit la sursa pentru aceste venituri din consultanta? Ce conditii trebuie indeplinite de furnizor pentru a nu i se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Unui furnizor i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA. Dupa data anularii, compania noastra a primit facturi cu TVA de la acest furnizor. Conform art. 11 alin. (9) Codul Fiscal, noi nu avem voie sa deducem acel TVA, implicit inregistram facturile cu suma totala pe cheltuiala. In situatia in care furnizorul isi recapata dreptul la TVA, tot conform art. 11 Codul Fiscal noi suntem indreptatiti sa deducem TVA-ul acelor facturi emise in timpul perioadei anularii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Achizitionam intracomunitar produse lactate din Grecia, pe care le vindem atat in Romania, cat si intracomunitar. Unul dintre clientii nostri este din Bulgaria. Pentru a scurta procesul de vazare si a reduce costurile, clientul solicita ca marfa pe care i-o vindem sa o lasam direct in Bulgaria, in cadrul transportului Grecia-Romania. Conditia de livrare a produselor din Grecia este EXW, transportul este suportat de noi, societatea din RO. Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<