Tags: livrare mancare, cota tva, tva 9%, codul fiscal
Care este cota corecta de TVA pe care trebuie sa o aplice o societate care presteaza servicii de livrare mancare (exemplu, Uber Eats/ Glovo etc.)? Trebuie sa aplice aceeasi cota de TVA cu cea a cosului de cumparaturi pe care il livreaza? Adica, in loc sa factureze cu 19%, sa aplice cota de 9% avand in vedere ca in mare parte produsele din cos reprezinta mancare?
"1) Codul fiscal:
« ART. 291 - Cotele
(2) Cota redusa de 9% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele prestari de servicii si/sau livrari de bunuri:
e) livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele, cu exceptia celor prevazute la alin. (3) lit. k). Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzatoare acestor bunuri;»
2) Norme de aplicare:
«37.
(11) In situatia in care se comercializeaza un pachet care cuprinde bunuri supuse atat cotei reduse de TVA, cat si cotei standard de TVA, la un pret total, si nu se poate stabili o operatiune principala, se aplica cota de TVA corespunzatoare fiecarui bun, in masura in care bunurile care compun pachetul pot fi separate, in caz contrar se considera ca are loc o operatiune complexa unica, aplicandu-se cota standard de TVA la valoarea totala a pachetului. Se excepteaza bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor in conditiile prevazute la pct. 7 alin. (10) lit. a).
Exemplul 1: La vanzarea unui cos care are un pret total, care cuprinde atat produse alimentare, cat si bauturi alcoolice si produse cosmetice, se aplica cota de TVA aferenta fiecarui produs in parte, in masura in care bunurile care compun cosul pot fi separate, in caz contrar aplicandu-se cota standard de TVA la valoarea totala a cosului.
Exemplul 2: La vanzarea unui aragaz, daca comerciantul ofera gratuit un pachet de spaghete, se considera ca acesta este acordat gratuit, in scopul stimularii vanzarilor, iar cota aplicabila pentru vanzarea aragazului este de 19%.»
3) INSTRUCTIUNI din 26 noiembrie 2018 de aplicare unitara a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) si alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
«Art. 1
(1) Prin prezentele instructiuni se stabilesc, in scopul aplicarii unitare a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) si alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, principalele elemente care stau la baza incadrarii din punctul de vedere al TVA a operatiunilor realizate de persoanele impozabile ca reprezentand:
a) livrari de alimente, pentru care se aplica cota redusa de TVA de 9%;
Art. 2
(1) Potrivit prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, se aplica o cota redusa de TVA de 9% pentru livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele.
(6) In situatia in care o persoana impozabila se limiteaza la livrarea unor feluri de mancare standardizate la o locatie precizata de client, fara niciun alt element suplimentar de prestare de servicii, sau atunci cand livrarea felurilor de mancare reprezinta elementul predominant al unei operatiuni, operatiunea reprezinta o livrare de alimente.
(7) Elementele de prestare de servicii care insotesc in mod normal o livrare de alimente si sunt accesorii acesteia, nefiind de natura a conduce la incadrarea operatiunilor ca prestari de servicii din punctul de vedere al TVA, includ: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinatia indicata de client, racirea sau incalzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, punerea la dispozitia clientului de tacamuri de unica folosinta, furnizarea de servetele de hartie, de mustar, ketchup, maioneza sau altele similare, furnizarea de cutii de gunoi, prezentarea generala a ofertei/meniului.»
Asadar, din paragrafele legale citate, rezulta urmatoarele:
- livrarea de produse alimentare la o destinatie indicata de catre client nu este considerata prestare de servicii - de natura restaurantului sau cateringului - fiind supusa cotei reduse de 9% sau cotei standard de 19%;
- referitor la una dintre cele doua cote (9% sau 19%) care se aplica pachetului livrat, raspunsul se afla in normele citate, si anume:
a) daca se comercializeaza un pachet care cuprinde bunuri supuse atat cotei reduse de TVA de 9%, cat si cotei standard de TVA de 19%, la un pret total, si nu se poate stabili o operatiune principala, se aplica cota de TVA corespunzatoare fiecarui bun, in masura in care bunurile care compun pachetul pot fi separate – asadar, daca intreaga livrare a cosului este reprezentata de livrarea de produse alimentare cu 9%, de bauturi alocoolice cu 19% si de produse nealimentare (tacamuri de unica folosinta, cu 19%, presupunand ca nu sunt furnizate gratuit), atunci nu exista o singura operatiune principala, pentru care sa se aplice o singura cota, de 19%, ci se stabileste si se factureaza cota de TVA aferenta fiecarui tip de produs livrat: alimentare (9%), bauturi alcoolice (19%), nealimentare (19%);
sau
b) daca se comercializeaza un pachet care cuprinde bunuri supuse atat cotei reduse de TVA de 9%, cat si cotei standard de TVA de 19%, la un pret total, dar se poate stabili o operatiune principala (adica scopul livrarii este livrarea de alimente si de bauturi nealcoolice supuse cotei de 9%, dar si tacamuri de unica folosinta, contra cost si la cererea clientului, supuse cotei de 19% - operatiunea principala fiind livrarea alimentelor si bauturilor racoritoate, supuse cotei de 9%), se considera ca are loc o operatiune complexa unica, aplicandu-se cota standard de TVA de 19% la valoarea totala a pachetului.
- bref, in cazul dumneavoastra, consider ca nu exista o operatiune unica de baza, ci exista atat operatiunea de livrare de bunuri alimentare, supuse cotei reduse de 9%, cat si operatiunea de livrare de bauturi alcoolice, supuse cotei standard de 19%; toate aceste bunuri pot fi identificate distinct, produs cu produs, ca urmare trebuie sa facturati (sa emiteti bonul fiscal) mentionand fiecare produs in parte cu cota de TVA corespunzatoare", spune expertul nostru in raspunsul oferit cititorului care a prezentat speta discutata.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare produse pentru promovare online. Persoana fizica
Intrebare:
Am incheiat cu o persoana fizica, neautorizata in vreun fel, un contract de barter prin care firma noastra ii vinde un produs cu un discount de 70%, in schimbul promovarii acelui produs de catre persoana fizica respectiva, pe diverse canale mass media. Practic, barterul e la nivelul acelui discount acordat. Noi am emis factura de vanzare cu discountul inclus. Adica pretul de vanzare intreg 10000 ron (inclus TVA) MINUS 7000 (discount 70%) = 3000 rest de plata. E corect asa? Prin acel...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie garantie suplimentara
Intrebare:
Societatea "X" a achizitionat echipamente din SUA prin import definitiv in valoare de 5.000 usd necesare activitatii firmei. Aceste echipamamente au o garantie initiala de 1 an de zile. Conducerea societatii "X" doreste prelungirea garantiei echipamentelor importate cu inca 2 ani, pentru care primeste un invoice din SUA in suma de 1.000 usd pe care societatea "X" o va achita. Intrebare: Cum interpretati extinderea garantiei cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Fuziune societati
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 13.06.2025. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.03.2025. AGA societatii absorbante de aprobarea finalizarii procedurii de fuziune prin absorbtie va avea loc in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontarea ochelarilor de vedere pentru salariati. Tratament fiscal
Intrebare:
Compania imi ofera asigurare de sanatate prin care imi pot deconta pretul ochelariilor de vedere numai o data. Deoarece jobul este cel in contabilitate unde este necesar a sta in fata calculatorului cel putin 8 ore pe zi, sunt in situatia in care trebuie sa imi schimb dioptriile ochelarilor de vedere.
De la departamentul HR mi s-a comunicat ca, compania deconteaza ochelari de vedere in suma maxima de 1000 lei insa trebuie trebuie urmata urmatoarea procedura:
vezi AICI raspunsul specialistilor <<