Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul de mai jos, in urma unui control fiscal ANAF, nu este recunoscut TVA-ul dedus la modernizarea sediului cu activitate de birouri argumentand ca potrivit Codului civil la contractele de comodat nu se fac modernizari, ci doar reparatii. Se mentioneaza ca ar fi putut fi modernizat sediul daca ar fi existat un contract de inchiriere. Vom vedea ce tratament fiscal se aplica.
Iata raspunsul oferit de specialist:
Abordarea este gresita intrucat nu exista niciun articolul din Titlul VI din vechiul Cod fiscal care sa conditioneze in vreun fel deductibilitatea TVA de modalitatea in care bunul este la dispozitia persoanei impozabile. Singura conditie este ca bunul sa fi utilizat in folosul operatiunilor taxabile ale persoanei impozabile respective, iar achizitiile sa fie reale si sa justificate cu documente conform art. 145 alin. 2 lit. a si art. 146 alin. 1 lit. a din Codul fiscal in vigoare pana la 31 decembrie 2015.
De altfel, acest lucru rezulta chiar din prevederile art. 149 alin. 1 lit. a din Codul fiscal care defineste bunurile de capital ca incluzand si operatiunile de constructie, transformare sau modernizare a bunurilor imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestor active, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui alt contract prin care activele fixe corporale se pun la dispozitia unei alte persoane.
Cu alte cuvinte, textul de lege prevede expres ca modernizarile sunt bunuri de capital (bineinteles, daca se respecta si celelalte conditii) si daca ele sunt efectuate de beneficiarul unui contract de inchiriere sau al oricarui alt tip de contract prin care un bun imobil este pus la dispozitia acestuia, cum poate fi, spre exemplu, si contractul de comodat, prin care bunul imobil este pus la dispozitia beneficiarului pentru a se folosi de el fara plata (spre deosebire de inchiriere, in care folosinta bunului este data in schimbul unui pret - chiria).
In acelasi sens pledeaza chiar si prevederile pct. 135^1 din Normele metodologice date in aplicarea art. 61 din vechiul Cod fiscal conform carora in valoarea bruta a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor este inclusa si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
In fond, argumentatia care face trimitere la Codul civil scapa din vedere faptul ca nici in cazul contractelor de inchiriere nu exista vreo prevedere legala care sa oblige in vreun fel chiriasul sa efectueze modernizari ori investitii la bunul inchiriat, ci dimpotriva, este chiar obligatia proprietarului sa asigure repararea si mentinerea in stare de siguranta in exploatare si de functionare a cladirii inchiriate.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Faptul ca partile convin prin contract (fie el de inchiriere, fie de comodat) ca beneficiarul (chirias, comodatar) sa efectueze el insusi eventuale lucrari de amenajare, modernizare ori transformare a bunului tine doar de negocierea partilor si nicidecum de indeplinirea ori neindeplinirea vreunei obligatii prevazute de Codul civil.
In concluzie, diferenta de tratament nu se justifica, in conditiile in care chiar textul de lege face trimiteri la modernizari asupra bunului ce face obiectul oricarui tip de contract prin care activele fixe corporale se pun la dispozitia unei alte persoane, iar comodatul este un astfel de contract.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce cheltuieli poate deduce un PFA in 2016?Deductibilitate cheltuieli si combustibili autoturirsm pus la dispozitie gratuit (comodat)Autoturism. Cum exercitam dreptul de deducere a TVA?CONTRACT DE COMODAT pentru autoturisme. TVACladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Ultimele articole
Contractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceCe este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteDecontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportDecontarea transportului la si de la locul de munca. 5 intrebari si raspunsuri utilePFA: Pentru a fi considerate deductibile, cheltuielile trebuie sa fie efectuate in cadrul activitatilor independenteArticole similare
ORDIN Nr. 3.418 din 2009 al ministrului finantelor publiceNoutati privind formularul 394. Ce clarificari aduc FinanteleFactura primita din UE pentru recuperare combustibil si taxa card. Ce aspecte sunt obligatorii privind raportarea in 390 si 300?Contributii sociale pentru membrii consiliului de administratie. Raportam in Declaratia 112?Inregistrarea in scopuri de TVA la depasirea plafonului de scutire - documentar fiscalUltimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Modernizare sediu social si tratament TVA. Ce cheltuieli sunt deductibile?Vanzare imobile vechi si modernizare. Ce tratament TVA se aplica?Articole similare
Leasing financiar. Cum stabilim cursul valutar utilizat la inregistrarea ratelor de leasing?Legea privind evaziunea fiscala s-a modificat: pedepsele noi sunt drastice!Livrari de servicii taxabile si livrari cu taxare inversa. Cum corelam D300 cu D394?Miercuri, 10 mai 2023, termenul pentru depunerea notificarii privind aplicarea/incetarea aplicarii regimului special pentru agricultoriMFP a publicat noul proiect pentru garantarea creditelor la IMM-uriUltimele articole
e-Factura in tranzactii cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileTVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%Declaratia 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UENeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara Romaniei
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"