Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul de mai jos, in urma unui control fiscal ANAF, nu este recunoscut TVA-ul dedus la modernizarea sediului cu activitate de birouri argumentand ca potrivit Codului civil la contractele de comodat nu se fac modernizari, ci doar reparatii. Se mentioneaza ca ar fi putut fi modernizat sediul daca ar fi existat un contract de inchiriere. Vom vedea ce tratament fiscal se aplica.
Iata raspunsul oferit de specialist:
Abordarea este gresita intrucat nu exista niciun articolul din Titlul VI din vechiul Cod fiscal care sa conditioneze in vreun fel deductibilitatea TVA de modalitatea in care bunul este la dispozitia persoanei impozabile. Singura conditie este ca bunul sa fi utilizat in folosul operatiunilor taxabile ale persoanei impozabile respective, iar achizitiile sa fie reale si sa justificate cu documente conform art. 145 alin. 2 lit. a si art. 146 alin. 1 lit. a din Codul fiscal in vigoare pana la 31 decembrie 2015.
De altfel, acest lucru rezulta chiar din prevederile art. 149 alin. 1 lit. a din Codul fiscal care defineste bunurile de capital ca incluzand si operatiunile de constructie, transformare sau modernizare a bunurilor imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestor active, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui alt contract prin care activele fixe corporale se pun la dispozitia unei alte persoane.
Cu alte cuvinte, textul de lege prevede expres ca modernizarile sunt bunuri de capital (bineinteles, daca se respecta si celelalte conditii) si daca ele sunt efectuate de beneficiarul unui contract de inchiriere sau al oricarui alt tip de contract prin care un bun imobil este pus la dispozitia acestuia, cum poate fi, spre exemplu, si contractul de comodat, prin care bunul imobil este pus la dispozitia beneficiarului pentru a se folosi de el fara plata (spre deosebire de inchiriere, in care folosinta bunului este data in schimbul unui pret - chiria).
In acelasi sens pledeaza chiar si prevederile pct. 135^1 din Normele metodologice date in aplicarea art. 61 din vechiul Cod fiscal conform carora in valoarea bruta a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor este inclusa si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
In fond, argumentatia care face trimitere la Codul civil scapa din vedere faptul ca nici in cazul contractelor de inchiriere nu exista vreo prevedere legala care sa oblige in vreun fel chiriasul sa efectueze modernizari ori investitii la bunul inchiriat, ci dimpotriva, este chiar obligatia proprietarului sa asigure repararea si mentinerea in stare de siguranta in exploatare si de functionare a cladirii inchiriate.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Examen Consultant Fiscal 2025

Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Faptul ca partile convin prin contract (fie el de inchiriere, fie de comodat) ca beneficiarul (chirias, comodatar) sa efectueze el insusi eventuale lucrari de amenajare, modernizare ori transformare a bunului tine doar de negocierea partilor si nicidecum de indeplinirea ori neindeplinirea vreunei obligatii prevazute de Codul civil.
In concluzie, diferenta de tratament nu se justifica, in conditiile in care chiar textul de lege face trimiteri la modernizari asupra bunului ce face obiectul oricarui tip de contract prin care activele fixe corporale se pun la dispozitia unei alte persoane, iar comodatul este un astfel de contract.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Imbunatatiri sediu social luat in comodat. Impozit pe profit si regimul TVAMonitorul Oficial: OANAF nr. 108 privind spatiul cu destinatie de sediu socialStudiu de caz: Regimul TVA in cazul amenajarii unui sediu in proprietatea administratoruluiCe cheltuieli poate deduce un PFA in 2016?Decontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportUltimele articole
Cladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Ce este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteDecontarea transportului la si de la locul de munca. 5 intrebari si raspunsuri utilePFA: Pentru a fi considerate deductibile, cheltuielile trebuie sa fie efectuate in cadrul activitatilor independenteImpunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorArticole similare
Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?Noile acte normative importante din intervalul 24-30.07.2015Achizitie bauturi alcoolice din UE de catre persoana fizica. Plata accizelorAchizitie de bunuri cu transport din tara UE, dar facturata de o tara non-UE. Declaratia 390Necesitatea prezentarii certificatului de rezidenta fiscalaUltimele articole
Impozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025TVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentFacturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?Articole similare
Vanzare imobile vechi si modernizare. Ce tratament TVA se aplica?Modernizare sediu social si tratament TVA. Ce cheltuieli sunt deductibile?Articole similare
S-a stabilit un grup de lucru pentru rambursarea TVAPrincipalele modificari ale OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilorAchizitie intracomunitara autoturism si cautiune (garantie). Ce regim TVA se aplica?Deductibilitatea si exigibilitatea TVA 2013: Furnizor versus beneficiarCe obligatii privind TVA are o societate la achizitie autoturism din UE?Ultimele articole
Impunere TVA din oficiu. MONOGRAFIE contabila necesara contribuabililorDeclaratia 300. Cum se pot corecta erorile materiale din decontul de TVAAchizitii intracomunitare sub plafon. Tratament fiscal util firmelor cu cod special de TVATVA la incasare. Cum se face intrarea si iesirea din sistem in 2025Trecere de la platitor la neplatitor de TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixe
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"