Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Problema:O societate din Polonia efectueaza transportul de bunuri din Polonia in Romania sub forma de colete pentru o societate persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de ...
Problema:
O societate din Polonia efectueaza transportul de bunuri din Polonia in Romania sub forma de colete pentru o societate persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care are magazine in tara. La sfarsiul saptamanii se emite documentul de transport (scrisoarea de trasura) pentru toate coletele transportate in cursul saptamanii la care se anexeaza bonurile de livrare din cursul saptamanii. Daca in aceasta situatie se poate dovedi ca bunurile au fost transportate din Polonia in Romania pentru a fi considerate achizitii intracomunitare de bunuri?
Solutie oferita in iulie 2009:
Conform art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal, achizitie intracomunitara de bunuri este obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
Definitia achizitiei intracomunitare de bunuri de la art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal este definitia "in oglinda" a definitiei livrarii intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in functie de locul acestei operatiuni stabilit conform prevederilor de la art. 1321 din Codul fiscal.
Conform art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, livrarea intracomunitara de bunuri este transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar, care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.
Conform definitiilor date in Codul fiscal livrarii intracomunitare de bunuri si achizitiei intracomunitare de bunuri obiectul acestor operatiuni sunt bunuri mobile corporale care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru.
Conform art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, si pct. 10 alin. (1) din normele metodologice, bunurile sunt considerate a fi transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert care actioneaza in numele si in contul unuia dintre acestia, daca ori furnizorul ori cumparatorul este persoana insarcinata sa realizeze transportul. Terta persoana care realizeaza transportul in numele si in contul furnizorului sau al cumparatorului este transportatorul sau orice alta persoana care intervine in numele si in contul furnizorului ori al cumparatorului in realizarea serviciului de transport.
Locul achizitiei intracomunitare de bunuri impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata se stabileste conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, si este considerat a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, respectiv locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.
In cazul in care, conform art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.
Conform art. 21 din Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 1777/2005 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata, statul membru in care se incheie expeditia sau transportul isi exercita competenta de impozitare, indiferent de tratamentul TVA aplicat tranzactiei in statul membru in care a inceput expeditia sau transportul.
Baza de impozitare a achizitiei intracomunitare de bunuri efectuate in Romania se determina conform art. 1381 din Codul fiscal, fiind egala cu baza de impozitare a livrarii intracomunitare efectuate in alt stat membru, cuprinzand elementele prevazute la art. 137 alin. (2) din Codul fiscal si nu cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (3) din Codul fiscal, si/sau, dupa caz, se ajusteaza in conformitate cu prevederile art. 138 din Codul fiscal. Cheltuielile de transport se cuprind in baza impozabila a bunurilor achizitionate intracomunitar numai daca transportul este in sarcina vanzatorului sau pentru partea din transport care este in sarcina vanzatorului.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
In cazul din exemplul nostru transportul bunurilor din Polonia in Romania (serviciul de transport) se realizeaza de o alta persoana in contul cumparatorului din Romania numita transportator, caz in care cheltuielile de transport nu se cuprind in baza impozabila a bunurilor achizitionate intracomunitar.
Transportatorul efectueaza un transport intracomunitar de bunuri avand loc de plecare situat in Polonia si loc de sosire situat in Romania. Pentru fiecare transport intracomunitar de bunuri se intocmeste documentul specific de transport, dar se emite si factura in care trebuie specificat serviciul prestat, respectiv transport intracomunitar de bunuri din Polonia in Romania.
Emiterea facturii se supune legislatiei in domeniul TVA din Polonia, care trebuie sa fie asemanatoare cu cea din Romania fiind doua state membre care aplica legislatia privind TVA armonizata cu Directiva 2006/112/CEE privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata. De exemplu, Codul fiscal roman prevede la art. 155 alin. (8) lit. a) ca se poate intocmi o factura centralizatoare pentru mai multe livrari separate de bunuri sau prestari separate de servicii, daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa se refere la livrari de bunuri, inclusiv livrari intracomunitare, si/sau prestari de servicii catre acelasi client, pentru care faptul generator al taxei ia nastere intr-o perioada ce nu depaseste o luna calendaristica;
b) toate documentele emise la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii sa fie obligatoriu anexate la factura centralizatoare.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 30 iulie 2009

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Documentatie in vederea inregistrarii in scop de TVA prin optiune. Dosarul depus la ANAFInregistrarea in scopuri de TVA si Declaratia 088. Ce monografii intocmim in diferite situatii privind D088 si trecerea la platitor de TVA?Materiale constructii. TVA-ul aferent...Noua directiva europeana in domeniul TVA. Aspecte fiscaleCe declaratii au termen-limita la 25 septembrie?Ultimele articole
ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaArticole similare
Achizitii materiale/servicii cu BONURI fiscale care nu contin codul de inregistrare in scop de TVA. Studiu de cazCalcul impozit pe profit in urma unui control de fondFormularul 394. Depunere in anul 2015Obligatii fiscale privind veniturile din activitati agricole si jocuri de norocDrept deducere pentru achizitii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA. Ce tratament fiscal se aplica?Ultimele articole
E-TVA ANAF. MODEL de raspuns in cazul in care exista diferente de TVAE-TVA: De ce ti se dubleaza TVA-ul si cum justifici diferenteleSAF-T in 2025. Cum se face declararea facturilor emise cu codul 751BONURI de masa: Valoarea cu care cresc din aprilie 2025 este una simbolicaBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulArticole similare
Vineri, 30 august 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394Majorare TVA de la 1 august 2025. Ce cota se va aplica pentru avansul deja incasat la apartamenteAchizitie piese de schimb din UE. Ce declaratii depunem si ce regim fiscal se aplica?Studiu de caz: Calcul plafon de scutire pentru TVAMateriale achizitionate in alt stat comunitarUltimele articole
Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFIngrediente si alte produse alimentare. Cota TVA aplicabila din august 2025Declaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiArticole similare
Guvernul incaseaza din TVA \"datorita colectarii\", dar pierde venituri din impozit pe profit si venitDepasire plafon microintreprindere. Cum stabilim corect perioada fiscala TVA?Ministerul Sanatatii aproba tarifele care stabilesc bugetul pentru serviciile de ambulanta cu casele de asigurari de sanatateProcedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023 (Proiect)Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta la 20 septembrie 2024Ultimele articole
Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Declaratia 406. Cum si pana cand trebuie corectata D406 pentru a evita amenzile de 1.500 leiFonduri PNRR pentru sisteme fotovoltaice. Ce trebuie sa stie firmele despre contabilitate si facturareAchizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFIngrediente si alte produse alimentare. Cota TVA aplicabila din august 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"