Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Problema:O societate din Polonia efectueaza transportul de bunuri din Polonia in Romania sub forma de colete pentru o societate persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de ...
Problema:
O societate din Polonia efectueaza transportul de bunuri din Polonia in Romania sub forma de colete pentru o societate persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care are magazine in tara. La sfarsiul saptamanii se emite documentul de transport (scrisoarea de trasura) pentru toate coletele transportate in cursul saptamanii la care se anexeaza bonurile de livrare din cursul saptamanii. Daca in aceasta situatie se poate dovedi ca bunurile au fost transportate din Polonia in Romania pentru a fi considerate achizitii intracomunitare de bunuri?
Solutie oferita in iulie 2009:
Conform art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal, achizitie intracomunitara de bunuri este obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
Definitia achizitiei intracomunitare de bunuri de la art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal este definitia "in oglinda" a definitiei livrarii intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in functie de locul acestei operatiuni stabilit conform prevederilor de la art. 1321 din Codul fiscal.
Conform art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, livrarea intracomunitara de bunuri este transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar, care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.
Conform definitiilor date in Codul fiscal livrarii intracomunitare de bunuri si achizitiei intracomunitare de bunuri obiectul acestor operatiuni sunt bunuri mobile corporale care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru.
Conform art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, si pct. 10 alin. (1) din normele metodologice, bunurile sunt considerate a fi transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert care actioneaza in numele si in contul unuia dintre acestia, daca ori furnizorul ori cumparatorul este persoana insarcinata sa realizeze transportul. Terta persoana care realizeaza transportul in numele si in contul furnizorului sau al cumparatorului este transportatorul sau orice alta persoana care intervine in numele si in contul furnizorului ori al cumparatorului in realizarea serviciului de transport.
Locul achizitiei intracomunitare de bunuri impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata se stabileste conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, si este considerat a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, respectiv locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.
In cazul in care, conform art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.
Conform art. 21 din Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 1777/2005 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata, statul membru in care se incheie expeditia sau transportul isi exercita competenta de impozitare, indiferent de tratamentul TVA aplicat tranzactiei in statul membru in care a inceput expeditia sau transportul.
Baza de impozitare a achizitiei intracomunitare de bunuri efectuate in Romania se determina conform art. 1381 din Codul fiscal, fiind egala cu baza de impozitare a livrarii intracomunitare efectuate in alt stat membru, cuprinzand elementele prevazute la art. 137 alin. (2) din Codul fiscal si nu cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (3) din Codul fiscal, si/sau, dupa caz, se ajusteaza in conformitate cu prevederile art. 138 din Codul fiscal. Cheltuielile de transport se cuprind in baza impozabila a bunurilor achizitionate intracomunitar numai daca transportul este in sarcina vanzatorului sau pentru partea din transport care este in sarcina vanzatorului.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
In cazul din exemplul nostru transportul bunurilor din Polonia in Romania (serviciul de transport) se realizeaza de o alta persoana in contul cumparatorului din Romania numita transportator, caz in care cheltuielile de transport nu se cuprind in baza impozabila a bunurilor achizitionate intracomunitar.
Transportatorul efectueaza un transport intracomunitar de bunuri avand loc de plecare situat in Polonia si loc de sosire situat in Romania. Pentru fiecare transport intracomunitar de bunuri se intocmeste documentul specific de transport, dar se emite si factura in care trebuie specificat serviciul prestat, respectiv transport intracomunitar de bunuri din Polonia in Romania.
Emiterea facturii se supune legislatiei in domeniul TVA din Polonia, care trebuie sa fie asemanatoare cu cea din Romania fiind doua state membre care aplica legislatia privind TVA armonizata cu Directiva 2006/112/CEE privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata. De exemplu, Codul fiscal roman prevede la art. 155 alin. (8) lit. a) ca se poate intocmi o factura centralizatoare pentru mai multe livrari separate de bunuri sau prestari separate de servicii, daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa se refere la livrari de bunuri, inclusiv livrari intracomunitare, si/sau prestari de servicii catre acelasi client, pentru care faptul generator al taxei ia nastere intr-o perioada ce nu depaseste o luna calendaristica;
b) toate documentele emise la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii sa fie obligatoriu anexate la factura centralizatoare.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 30 iulie 2009
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.25 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Tratament TVA aplicabil 2016. Cum procedam pentru stornare avansuri?Deductibilitatea si exigibilitatea TVA 2013: Furnizor versus beneficiarServicii de alimentatie publica. Cum se reflecta corect inregistrarile in jurnalul de TVA?Prejudicii de 459,71 milioane lei stabilite de Directia Antifrauda Fiscala in primele doua luni din 2015Ordin ANAF nr. 700 din 2012: modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVAUltimele articole
E-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?TVA Intracomunitar: ghidul completTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleExamenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenDigitalizare ANAF. Ce programe vor fi implementate de institutie in 2024Articole similare
ANAF a publicat aplicatia pentru validarea fisierele XML create de aparatele de marcat electroniceCalcul impozit pe profit in urma unui control de fondData de raportare la ANAF a operatiunilor efectuate cu aparatele de marcat electroniceConsultanta oferita de ANAF cu privire la casele de marcat cu jurnal electronicAtentie la depunerea Declaratiei 394!Ultimele articole
Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe BONURIle fiscaleTVA zahar 2024. Studii de caz practiceProiect MFP: Procedura de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofitFirme care factureaza catre persoane juridice. Au obligativitatea de a achizitiona case de marcat?Modificari importante ale normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr.28/1999Articole similare
Taxarea inversa pentru livrarea de materiale lemnoase. Se aplica masurile de simplificare pentru livrarea pomilor de Craciun?Ghid practic pentru asocierea in participatiune: 27 de trucuri si sfaturi pentru profit maximPrestari servicii intracomunitare. Cum procedam privind facturarea cu TVA?Incasarile de TVA la buget au crescut cu 20% in primele doua luni ale anuluiCe trebuie sa stim in 2013 despre decontul de TVA cod 300Ultimele articole
Marti, 30 aprilie 2024, termen limita pentru depunere a Declaratiei speciale de TVACalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereArticole similare
Noutati privind aplicarea impozitului specific unor activitatiInfiintarea unui sediu secundar. Obligatii declarativeVenituri cuprinse in plafonul de 33% din salariul de baza de la 1 ianuarie 2023Ce venituri nu se supun impozitului pe venit in 2016?Contract de leaseback. Cum intocmim monografia si cum inregistram factura de vanzare?Ultimele articole
Pensiile aferente lunii mai se platesc inaintea sarbatorilor pascaleMarti, 30 aprilie 2024, termen limita pentru depunere a Declaratiei speciale de TVAE-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?Din 1 octombrie 2024 este OBLIGATORIE dotarea cu aparate de marcat electronice si in cazul automatelor comercialeTermene limita de depunere a situatiilor financiare anuale aferente anului 2023Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"