Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In situatiile in care avem de-a face cu livrari de bunuri pe teritoriul UE, se aplica unele prevederi care obliga si la emiterea autofacturii. In cazul de astazi, o societate din Romania a primit in 22 decembrie un uilaj dintr-un alt stat membru UE (Italia), pe baza de CMR, in suma de 5000 euro, achizitie pentru care nu a primit factura.
In luna ianuarie, societatea din Romania, pe baza facturii proforme, achita o parte din datoria pentru utilaj in suma de 4.000 euro. Se va vedea ce documente trebuie intocmite de societatea din Romania, tinand cont ca nici pana azi, 12.02.2014, nu a primit factura pentru utilajul cumparat ( se face referire la autofactura pentru a stabili daca trebuie facuta o autofactura atat pentru livrare, cat si pentru plata avansului, inclusiv cu data corecta si declaratia corespunzatoare).
Din punctul de vedere al TVA, exista o relatie clara intre faptul generator in cazul unei livrari de bunuri si faptul generator in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, care intervin in acelasi moment, respectiv in momentul livrarii de bunuri.
Conform art. 135, alin. (2) din Codul fiscal, in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul echivalent art. 155 alin. (14) sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 155 alin. (8) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva.
Pentru a evita orice neconcordanta intre livrarile intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, in statul membru de origine (Italia, in cazul dvs.), si achizitiile intracomunitare, in Romania, momentul exigibilitatii a fost stabilit fie in a cincisprezecea zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul generator.
Cat priveste data intocmirii autofacturii, Codul fiscal este suficient de explicit, in sensul ca autofactura se va intocmi cel mai tarziu in a 15-a zi lucratoare a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul generator (livrarea bunurilor).
In consecinta, societatea dvs. avea obligatia sa emita o autofactura pana , cel mai tarziu, la data de 15 ianuarie 2014. La primirea facturii de la furnizor, societatea dvs. va inscrie pe factura o referire la autofactura, iar pe autofactura, o referire la factura.
Calendarul contabilului vesel 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Achizitia intracomunitara de bunuri se declara, pe baza autofacturii, in decontul de TVA si in declaratia recapitulativa aferente lunii ianuarie.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Reinregistrarea in scopuri de TVA. Obligatii fiscale TVAProcedura de implementare a sesiunii nr. 2 aferente Masurii 1 -Microgranturi din fonduri externe nerambursabileOUG 130/2020: Microgranturi de pana la 2.000 euro din fonduri externe nerambursabile pentru IMM-uri. Cum pot utiliza beneficiarii sumeleProgramul „IMM Leasing de echipamente si UTILAJe†a fost publicat in Monitorul Oficial (OUG 118/2020)Normele metodologice si schema de aplicare a programului IMM Leasing de echipamente si UTILAJe, publicate in monitor (HG. 766/2020)Ultimele articole
Cesiunea de creanta. In ce conditii poate fi dedus TVA-ul din facturiLivrari catre clienti din state terte. Care este regimul fiscal TVACladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare Fiscala5 sfaturi pentru renovarea locuintei taleArticole similare
PFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UEStudiu de caz: Corectarea erorilor de calcul privind ajustarea TVAInregistrare bon fiscal in Declaratia 394. Cum procedam?Bon fiscal. Obligativitatea stampilariiDin categoria abrogarilorUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURAre si obligatiile ambelor partiDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o FACTURA de achizitie neinregistrataFACTURA de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURAre intra in sfera TVAFACTURA abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Criza a redus programul saptamanal de lucru al romanilor cu circa 20 de minuteMinistrul demis al Finantelor critica dur Programul de Guvernare: Ascunde adevaratele intentii, precum revenirea la austeritateCe ii intereseaza cel mai mult pe investitori? Opinia consilierului guvernatorului BNRDocumente care justifica AVANSurile spre decontare primite anterior. Cum calculam corect?Schimbarea cotei de TVA. Care sunt implicatiile fiscale si contabile?Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreVeniturile inregistrate in AVANS in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Depasirea plafonului de scutire TVA. Facturarea tranzactiei prin care se depaseste plafonul si regularizarea AVANSurilor platite inainte de depasire plafonInregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeArticole similare
Reguli noi TVA in 2013 | Operatiuni de sponsorizare, mecenat si protocolRaportare SAF-T: Cum se completeaza in D406 achizitiile prin bon fiscal?Corectare erori de calcul TVA deductibila si TVA colectataInregistrare cadouri acordate clientilor cu ocazia sarbatorilor de iarna. Se deduce TVA?Ce tratament fiscal aplicam pentru avansul la o achizitie auto nefinalizata?Ultimele articole
Salariu compensatoriu acordat sub forma de bunuri: ajustare negativa de TVA sau autocolectare prin AUTOFACTURA?Achizitie autoturisme second hand de la persoane fizice din UE: Obligatii TVA, AUTOFACTURA si documente justificativeAUTOFACTURA primita de la furnizorul de energie electrica. Raportare in D300, D394, D406Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriArticole similare
Ce operatiuni sunt scutite de taxa in interiorul tariiIdentificarea prestarii de servicii. Ce operatiuni sunt incluse in aceasta categorie?Deducerea TVA inscrisa in facturile furnizorilor intracomunitariCodul fiscal 2008 - Capitolul II. Alte produse accizabile - art. 207-214TVA - Regimuri speciale pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitatiUltimele articole
Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorImport din China urmat de LIVRARE in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorExamenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVALIVRAREa bunurilor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVA
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



