Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va prezentam principalele aspecte privitoare la corectarea informatiilor inscrise in facturi sau alte documente care tin loc de facturi, prevazute la art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul ...
Va prezentam principalele aspecte privitoare la corectarea informatiilor inscrise in facturi sau alte documente care tin loc de facturi, prevazute la art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF), cu modificarile si completarile ulterioare.
Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura
Documentul care tine loc de factura este documentul emis pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in conformitate cu obligatiile impuse de un acord sau tratat la care Romania este parte, care contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din CF.
Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
- in cazul in care documentul nu a fost transmis catre beneficiar, acesta se anuleaza si se emite un nou document;
- in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat.
In situatiile in care baza de impozitare a TVA se ajusteaza potrivit prevederilor prevazute la art. 138 din CF, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Daca o persoana impozabila a emis facturi aplicand regimul de taxare si ulterior intra in posesia documentelor justificative care ii dau dreptul la aplicarea unei scutiri de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143, 144 sau 144 indice 1 din CF, aceasta poate corecta facturile emise, conform prevederilor in care documentele au fost transmise beneficiarului, aplicand regimul de scutire corespunzator operatiunilor realizate.
Corectarea documentelor in cazul unei inspectii fiscale
Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie catre beneficiari. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 din CF.
Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea taxei pe valoarea adaugata in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din CF sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator.
Important!
Furnizorul/prestatorul are dreptul sa corecteze anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 155 alin. (5) din CF, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale. Aceasta factura va fi atasata facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar.
Furnizorii/prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (3) din CF, vor inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata si vor fi preluate, de asemenea, intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi.
Atentie!
Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 din CF, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 147 indice 1 alin. (2) din CF, respectiv 5 ani.
De retinut!
Prevederile privind corectarea documentelor stipulate la art. 159 din CF se aplica numai de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania. In cazul persoanelor care nu sunt inregistrate si nu au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania, se aplica prevederile art. 155 alin. (11) din CF.
*
Baza legala: art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pct. 81 indice 2 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea normelor metodologice privind aplicarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Diurna salariati: La calculul diurnei se tine cont de zilele calendaristice sau de zilele lucratoare?Societate cu asociat unic. Cum impozitam veniturile din lichidare societate?Achizitie intracomunitare prin licitatie externa. Situatii in care este necesara inscrierea in scopuri de TVA in regim specialDelegatie stat membru UE. Ce documente justificative sunt obligatorii pentru deducere costuri?Functionarea Comisiei fiscale centrale. Vezi noul ordin care schimba regulile!Ultimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Ajustarea TVA ca urmare a inregistrarii societatii in scop de TVA. Cum procedam?ANAF ramburseaza in noiembrie TVA de aproape 1 miliard de leiCum procedam privind exigibilitatea TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri?Ministrul Turismului: Vouchere de vacanta de 2.080 de lei pentru romanii care merg in concediu in extrasezonCum si cand inregistrez omisiunea unor rapoarte Z din lunile anterioare?Ultimele articole
Cifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroMijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEAplicarea TVA la incasare. Conditii, termene si erori frecvente in 2025SAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406Depunere declaratii. Luni, 30 iunie 2025, termen limita pentru D394Articole similare
Creditul fiscal extern. Cum tratam creditul ramas in sold?Declaratia 390 VIESImpozitarea tichetelor cadou. Cum procedam din punct de vedere fiscal?Inregistrare in scopuri de TVA. Cod TVA anulat. Se doreste reinceperea activitatiiClient in reorganizare judiciara. Regim fiscal creanta nerecuperataUltimele articole
Mod calcul si declarare impozit pe veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor in scop turisticAjustare baza de impozitare TVA. Raportare facturaVechea legislatie VS Noua legislatie privind limitarea dreptului de deducere a TVA pentru vehiculeTratament contabil pentru achizitii de la contribuabili inactiviObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeArticole similare
Controale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVAAjustare baza de impozitare TVA. Raportare facturaANAF: CORECTAREA DOCUMENTELOR urmare a unei inspectii fiscaleReglementari care privesc intocmirea si utilizarea documentelor financiar-contabileCodul fiscal 2011 - Titlul VIUltimele articole
Lichidator judiciar. Cifra de afaceri si ajustarea bazei. Ce proceduri se aplica pentru lichidatori?Studiu de caz: Facturi primite, emise de furnizor ca urmare a inspectiei fiscale privind TVACare este procedura de regularizare a TVA-ului cand factura se emite cu TVA?Corectare erori. Ce documente sunt necesare?Ajustarea bazei de impozitare a TVA in cazul declararii in stare de faliment a cumparatorului
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"