Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cuprinsul studiului de caz de mai jos, avem ca punct de start o firma care a solicitat in iunie 2009 suspendarea activitatii, pe 3 ani si regim derogatoriu. Ulterior a intrat in inactivitate si i s-a anulat codul de TVA. Firma detine un autoturism, cu valoare neamortizata de 28 000.
Autoturismul, cumparat in ianuarie 2008, urma sa fie amortizat in 4 ani, insa pe perioada suspendarii si inactivitatii nu s-a inregistrat amortizare.La data suspendarii activitatii nu s-a facut ajustarea TVA aferent stocurilor.
In august 2014 firma doreste sa vanda autoturismul, cu 10.000 lei, unei persoane fizice care nu are legatura cu societatea.
Vom vedea astfel care sunt implicatiile fiscale din punct de vedere al TVA-ului si al impozitului pe profit in cazul in care firma face demersuri pentru reluarea activitatii si redobandirea codului de TVA avand in vedere ca autoturismul nu este amortizat integral.
De asemenea, daca firma nu reuseste sa vanda autoturismul, vom vedea cum va se va amortiza valoarea ramasa.
In plus, vom stabili daca poate firma sa vanda autoturismul fara sa ceara reluarea activitatii.
La anularea inregistrarii in scopuri de TVA societatea avea obligatia sa efectueze ajustarile de taxa conform art. art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal.
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In ceea ce priveste amortizarea contabila, conform pct. 110 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 amortizarea imobilizarilor corporale se calculeaza incepand cu luna urmatoare punerii in functiune si pana la recuperarea integrala a valorii lor de intrare.
In cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, in functie de politica contabila adoptata, entitatea inregistreaza in contabilitate o cheltuiala cu amortizarea sau o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata.
Pct. 31 stabileste ca ajustarile de valoare cuprind toate corectiile destinate sa tina seama de reducerile valorilor activelor individuale, stabilite la data bilantului, indiferent daca acea reducere este sau nu definitiva. Ajustarile de valoare pot fi: ajustari permanente, denumite amortizari, si/sau ajustarile provizorii, denumite ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare, in functie de caracterul permanent sau provizoriu al ajustarii activelor.
Din punct de vedere fiscal, conform punctului 70 indice 2 din normele metodologice date in aplicarea art. 24 din Codul fiscal, pentru perioada in care mijloacele fixe amortizabile nu sunt utilizate cel putin pe o perioada de o luna, recuperarea valorii fiscale ramase neamortizate se efectueaza pe durata normala de utilizare ramasa, incepand cu luna urmatoare repunerii in functiune a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala.
Asadar, pe perioada in care mijloacele fixe sunt trecute in conservare se inregistreaza in contabilitate fie cheltuielile cu amortizarea (contul 6811 - Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor) fie ajustari pentru depreciere ( 6813 "Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea imobilizarilor" = 291 "Ajustari pentru deprecierea imobilizarilor corporale") in functie de politica contabila adoptata de societate insa acestea nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil. Cota de amortizare fiscala se va recalcula incepand cu luna urmatoare repunerii in functiune a mijloacelor fixe.
In situatia in care autoturismul este vandut in perioada in care societatea este declarata inactiva conform art. 78 indice 1 din Codul de procedura fiscala aceasta este supusa obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de Codul fiscal (impozit pe profit, TVA) dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor.
Daca autoturismul se va vinde dupa incetarea inactivitatii cheltuielile efectuate (valoarea neamortizata) sunt cheltuieli deductibile fiind efectuate in scopul obtinerii de venituri impozabile.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cota impozit dividende nerezident persoana juridicaStudii de caz: Impozitul pe profit, impozitul forfetar, lichidareSistemul optional anual de declarare si plata a impozitului pe profit cu plati anticipate efectuate trimestrialCodul fiscal 2011 (Partea I.2): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011Microintreprindere. Cand trece la IMPOZIT PE PROFIT daca NU a depus bilantul la timp in 2025Ultimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
Modelul Formularului 307Inchiriere imobil in regim de scutire. Tratament TVANorme actuale privind AJUSTAREA TVA. Impactul asupra profitului impozabilAJUSTAREA TVA – contracte de leasingAjustare TVA stocuri la anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Cum procedam?Ultimele articole
Cum se realizeaza AJUSTAREA TVA la trecerea unui cabinet medical SRL la regimul normal de TVAAjustarea (regularizarea) TVA in cazul unor rabaturi acordate pentru livrari intracomunitare si interne de bunuriAJUSTAREA TVA pentru creante neincasate in cazul intrarii in faliment a beneficiaruluiCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + AJUSTAREA TVA-uluiVenituri sub plafonul de TVA. 2 conditii pentru a iesi din evidenta TVA in 2025Articole similare
Lichidator judiciar. Cifra de afaceri si AJUSTAREa bazei. Ce proceduri se aplica pentru lichidatori?Factura eronata. Cum procedam?Studiu de caz: AJUSTAREa TVA in cazul vanzarii unui mijloc fix sub valoarea ramasa neamortizataExpert TVA: 29 de spete fiscale esentiale pentru contabili!Analiza comparata a aplicarii TVA la achizitiile de autoturismeUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiInregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeSalariu compensatoriu acordat sub forma de bunuri: AJUSTARE negativa de TVA sau autocolectare prin autofactura?Regimul TVA al aportului in natura cu teren construibil la capitalul social al unei alte societatiDivizare cu transfer de active: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVAArticole similare
Clienti incerti si recuperare TVA. Cum procedam?Moneda nationala, in cadere libera! Bancile comerciale vand euro si cu peste 4,85 leiPrestari servicii intracomunitare. Termene limita pentru facturare, obligatii fiscale si contabileProcedura de insolventa. Cum procedam cu inregistrarea reevaluarii?Grecia, luata prin surprindere: FMI nu ii mai acorda momentan alti baniUltimele articole
Impozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleImpozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimDividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiCheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleArticole similare
Codul fiscal 2011 (Partea I.1): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011Noutati legislatie Fiscala 14-18 iulie 2008 - Monitorul OficialAutofactura - monografie completaTaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaProgramul IMM-Factor-Produs de garantare a creditului comercial, pus in dezbatere publica. Firmele trebuie sa indeplineasca 7 criterii de eligibilitateUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Inregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Divizare cu transfer de ACTIVE: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVATitluri de stat FIDELIS iunie 2026: dobanzi de pana la 7,60%, venituri neimpozabile si avantaje speciale pentru donatorii de sange
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



