Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Valabil la 9.09.2011 - Deoarece se inregistreaza uneori nelamuriri in ceea ce priveste depasirea plafonului TVA, se considera ca si neclaritatile posibile din timpul unui control fiscal pot intra in categoria mai sus mentionata. Astfel este si cazul unei intreprinderi individuale care a atins plafonul de TVA in luna noiembrie a anului 2008. La sfarsitul anului 2009 s-a cerut inregistrarea in scopuri de TVA si s-a calculat TVA-ul de plata pentru intervalul scurs, fiind achitata suma respectiva. In prezent, in cadrul unui control, organele fiscale au considerat ca intreprinderea nu avea voie sa deduca TVA aferent cumpararilor deoarece in Codul fiscal este mentionata "plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata...". Se va vedea astfel in ce mod trebuie interpretat textul de lege si care sunt argumentele legale care sustin situatia prezentata.
Mai intai trebuie precizat ca pentru anul 2008, potrivit art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), este mai mare sau egala cu plafonul de scutire in decursul unui an calendaristic, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art.153, in termen de 10 zile de la data atingerii sau depasirii plafonului.Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, conform art.153. Daca persoana impozabila respectiva nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organele fiscale competente au dreptul sa stabileasca obligatii privind taxa de plata si accesoriile aferente, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrat in scopuri de taxa, conform art.153.
Alin 9 al art 152 prevede:
"(9) Prin norme se stabilesc regulile de inregistrare si ajustarile de efectuat in cazul modificarii regimului de taxa."
Conform pct. 62 alin (2) din Normele de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, in sensul art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea conform art. 153 din Codul fiscal, in termenul prevazut de lege, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele fiscale competente inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art.153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi datorat-o daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art.153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata organele de control vor inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa conform art.153 alin. (7) din Codul fiscal;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, organele fiscale competente vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi datorat-o daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art.153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data la care a fost inregistrata.
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In acceptiunea ANAF, avand in vedere cele prezentate mai sus, rezulta ca valoarea TVA de plata, in cazul persoanelor care nu au solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, este taxa care ar fi fost colectata daca persoana ar fi fost inregistrata conform art.153 din Codul fiscal, pentru operatiuni taxabile realizate pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa, daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata, precizam ca, potrivit pct. 61 alin. (4) din normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin HG 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana respectiva are dreptul / obligatia de ajustare a TVA, aferente :
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
b) bunurilor de capital definite la art. 149 alin. (1) din Codul fiscal, aflate inca in folosinta, in scopul desfasurarii activitatii economice in momentul trecerii la regimul normal de taxa, cu conditia ca perioada de ajustare a deducerii, prevazuta la art. 149 alin. (2) din Codul fiscal, sa nu fi expirat.
In acceptiunea ANAF termenul de "normal" se refera numai la colectarea TVA, intrucat exercitarea dreptului de deducere a TVA este conditionata de valorificarea unui alt drept care, asa cum s-a retinut mai sus, nu a luat nastere, a nerespectrarii de catre contribuabil a obligatiei de a se inregistra ca platitor de TVA, nefiind inregistrat ca platitor de TVA nu are nici dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile effectuate in intervalul scurs dintre data la care trebuia sa se inregsitreze si data inregistrarii effective.
Prin urmare, nu se accepta la deducere TVA aferent achizitiilor de bunuri si servicii din perioada la care persoana impozabila era obligata sa se inregistreze in scop de TVA si data la care s-a inregistrat, ci la momentul respectiv doar se permitea ajustarea TVA pentru bunurile aflate in stoc sau bunurilor de capital, conform pct 61 mentionat mai sus. Se poate considera ca interpretarea organelor fiscale este una fortata, insa in prezent exista foarta multa cazuistica si jurisprudenta pe aceasta tema, unde ANAF a castigat in instanta contestatiile depuse de contribuabili, neacceptand si deducerea TVA.
Ulterior, incepand cu 1 ianuarie 2010 - reglementarile legale au prevazut in mod experes deducerea TVA aferent achizitiilor de bunuri si servicii din perioada de la care trebuia sa se inregistreze in scop de TVA pana la inregistrarea efectiva.
"Incepand cu anul 2010 sunt valabile urmatoarele prevederi:
Art. 152 al.6
62. (1) Persoanele care aplica regimul special de scutire, conform art. 152 din Codul fiscal, au obligatia sa tina evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii care ar fi taxabile daca nu ar fi realizate de o mica intreprindere, cu ajutorul jurnalului pentru vanzari, precum si evidenta bunurilor si a serviciilor taxabile achizitionate, cu ajutorul jurnalului pentru cumparari.
(2) in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea conform prevederilor art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata, organele fiscale competente vor inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa. Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se va stabili data de la care persoanele respective vor fi inregistrate in scopuri de taxa;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, organele de control vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si data la care a fost inregistrata.
(3) Dupa determinarea taxei de plata conform alin. (2), organele fiscale competente vor stabili obligatiile fiscale accesorii aferente conform prevederilor legale in vigoare.
(4) Persoanele impozabile care nu au solicitat inregistrarea in scopuri de TVA in termenul prevazut de lege, indiferent daca au facut sau nu obiectul controlului organelor fiscale competente, au dreptul sa ajusteze in primul decont depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, in conditiile prevazute la art. 145 - 149 din Codul fiscal:
a) taxa deductibila aferenta bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
b) taxa deductibila aferenta activelor corporale fixe, inclusiv celor aflate in curs de executie, aflate in proprietatea sa la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, cu conditia, in cazul bunurilor de capital, ca perioada de ajustare a deducerii, prevazuta la art. 149 alin. (2) din Codul fiscal, sa nu fi expirat;
c) taxa deductibila aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data la care a fost inregistrata.
(5) Pentru ajustarea taxei prevazuta la alin. (4), persoana impozabila trebuie sa indeplineasca conditiile si formalitatile prevazute la art. 145 - 149 din Codul fiscal. Prin exceptie de la prevederile art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, factura pentru achizitii de bunuri/servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 153 din Codul fiscal.
(6) Persoanele impozabile care au aplicat regimul special pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 din Codul fiscal si care au fost inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul fiscal, daca ulterior inregistrarii realizeaza numai operatiuni fara drept de deducere, vor solicita scoaterea din evidenta conform art. 153 alin. (11) din Codul fiscal. Daca, ulterior scoaterii din evidenta, aceste persoane impozabile vor realiza operatiuni care dau drept de deducere a taxei, vor aplica prevederile art. 152 din Codul fiscal."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Masuri de simplificare pentru deseuriAvansuri intracomunitare facturate. Ce declaram in D 390?Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleSistemul de TVA la incasare. Determinarea cifrei de afaceri de 2.250.000 leiContribuabil inactiv: Stornare facturi si returnare marfaUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Ajustare TVA la achizitie autovehicul. Identificare cheltuielilor deductibileDeducere TVA leasing auto. Cum deducem corect?Facturarea unor servicii si impozitarea redeventelor. Care sunt modificarile in 2015?Conditii de scutire a impozitului si taxelor localeMasa acordata gratuit. Colectam TVA la cheltuielile pentru care s-a dedus TVA la achizitie?Ultimele articole
Calendar ANAF: Care sunt obligatiile fiscale cu termen la 16 noiembrie?ANAF: Declaratii fiscale cu termen in luna noiembrie 2015Ce declaratii fiscale au termen in luna octombrie 2015?Ce declaratii au termen-limita la 25 septembrie?Ce declaratii fiscale au termen in luna august 2015?Articole similare
Societate inregistrata in scopuri de TVA in anul 2013. Cum stabilim corect perioada fiscala?Cine are obligatia sa se inregistreze ca platitor de TVA in luna iulie 2012DEPASIRE PLAFON micorintreprindere in trimestrul II 2019Monografia contabila pentru achizitii intracomunitare de bunuri. Vezi model aiciOG pentru modificarea Codului fiscal: regimul special de scutire TVA pentru intreprinderi miciUltimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAFirme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVACe se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataTVA Intracomunitar: ghidul completArticole similare
Rezultatele actiunilor ANAF in 2023: Au fost identificate obligatii fiscale nedeclarate de 10,62 miliarde leiFoaia de parcurs nesemnata | Aviz de insotire marfa neconfirmat prin semnaturaErori, erori, erori …TVA, taxe, impozite, contributii…buget de statStudiu de caz: Procedura de recuperare TVA in cazul unui PFAClasificarea erorilorUltimele articole
ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"