Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Valabil la 9.09.2011 - Deoarece se inregistreaza uneori nelamuriri in ceea ce priveste depasirea plafonului TVA, se considera ca si neclaritatile posibile din timpul unui control fiscal pot intra in categoria mai sus mentionata. Astfel este si cazul unei intreprinderi individuale care a atins plafonul de TVA in luna noiembrie a anului 2008. La sfarsitul anului 2009 s-a cerut inregistrarea in scopuri de TVA si s-a calculat TVA-ul de plata pentru intervalul scurs, fiind achitata suma respectiva. In prezent, in cadrul unui control, organele fiscale au considerat ca intreprinderea nu avea voie sa deduca TVA aferent cumpararilor deoarece in Codul fiscal este mentionata "plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata...". Se va vedea astfel in ce mod trebuie interpretat textul de lege si care sunt argumentele legale care sustin situatia prezentata.
Mai intai trebuie precizat ca pentru anul 2008, potrivit art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), este mai mare sau egala cu plafonul de scutire in decursul unui an calendaristic, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art.153, in termen de 10 zile de la data atingerii sau depasirii plafonului.Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, conform art.153. Daca persoana impozabila respectiva nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organele fiscale competente au dreptul sa stabileasca obligatii privind taxa de plata si accesoriile aferente, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrat in scopuri de taxa, conform art.153.
Alin 9 al art 152 prevede:
"(9) Prin norme se stabilesc regulile de inregistrare si ajustarile de efectuat in cazul modificarii regimului de taxa."
Conform pct. 62 alin (2) din Normele de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, in sensul art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea conform art. 153 din Codul fiscal, in termenul prevazut de lege, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele fiscale competente inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art.153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi datorat-o daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art.153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata organele de control vor inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa conform art.153 alin. (7) din Codul fiscal;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, organele fiscale competente vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi datorat-o daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art.153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data la care a fost inregistrata.
Manual de politici contabile - Stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
In acceptiunea ANAF, avand in vedere cele prezentate mai sus, rezulta ca valoarea TVA de plata, in cazul persoanelor care nu au solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, este taxa care ar fi fost colectata daca persoana ar fi fost inregistrata conform art.153 din Codul fiscal, pentru operatiuni taxabile realizate pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa, daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata, precizam ca, potrivit pct. 61 alin. (4) din normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin HG 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana respectiva are dreptul / obligatia de ajustare a TVA, aferente :
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
b) bunurilor de capital definite la art. 149 alin. (1) din Codul fiscal, aflate inca in folosinta, in scopul desfasurarii activitatii economice in momentul trecerii la regimul normal de taxa, cu conditia ca perioada de ajustare a deducerii, prevazuta la art. 149 alin. (2) din Codul fiscal, sa nu fi expirat.
In acceptiunea ANAF termenul de "normal" se refera numai la colectarea TVA, intrucat exercitarea dreptului de deducere a TVA este conditionata de valorificarea unui alt drept care, asa cum s-a retinut mai sus, nu a luat nastere, a nerespectrarii de catre contribuabil a obligatiei de a se inregistra ca platitor de TVA, nefiind inregistrat ca platitor de TVA nu are nici dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile effectuate in intervalul scurs dintre data la care trebuia sa se inregsitreze si data inregistrarii effective.
Prin urmare, nu se accepta la deducere TVA aferent achizitiilor de bunuri si servicii din perioada la care persoana impozabila era obligata sa se inregistreze in scop de TVA si data la care s-a inregistrat, ci la momentul respectiv doar se permitea ajustarea TVA pentru bunurile aflate in stoc sau bunurilor de capital, conform pct 61 mentionat mai sus. Se poate considera ca interpretarea organelor fiscale este una fortata, insa in prezent exista foarta multa cazuistica si jurisprudenta pe aceasta tema, unde ANAF a castigat in instanta contestatiile depuse de contribuabili, neacceptand si deducerea TVA.
Ulterior, incepand cu 1 ianuarie 2010 - reglementarile legale au prevazut in mod experes deducerea TVA aferent achizitiilor de bunuri si servicii din perioada de la care trebuia sa se inregistreze in scop de TVA pana la inregistrarea efectiva.
"Incepand cu anul 2010 sunt valabile urmatoarele prevederi:
Art. 152 al.6
62. (1) Persoanele care aplica regimul special de scutire, conform art. 152 din Codul fiscal, au obligatia sa tina evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii care ar fi taxabile daca nu ar fi realizate de o mica intreprindere, cu ajutorul jurnalului pentru vanzari, precum si evidenta bunurilor si a serviciilor taxabile achizitionate, cu ajutorul jurnalului pentru cumparari.
(2) in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea conform prevederilor art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata, organele fiscale competente vor inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa. Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se va stabili data de la care persoanele respective vor fi inregistrate in scopuri de taxa;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, organele de control vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si data la care a fost inregistrata.
(3) Dupa determinarea taxei de plata conform alin. (2), organele fiscale competente vor stabili obligatiile fiscale accesorii aferente conform prevederilor legale in vigoare.
(4) Persoanele impozabile care nu au solicitat inregistrarea in scopuri de TVA in termenul prevazut de lege, indiferent daca au facut sau nu obiectul controlului organelor fiscale competente, au dreptul sa ajusteze in primul decont depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, in conditiile prevazute la art. 145 - 149 din Codul fiscal:
a) taxa deductibila aferenta bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
b) taxa deductibila aferenta activelor corporale fixe, inclusiv celor aflate in curs de executie, aflate in proprietatea sa la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, cu conditia, in cazul bunurilor de capital, ca perioada de ajustare a deducerii, prevazuta la art. 149 alin. (2) din Codul fiscal, sa nu fi expirat;
c) taxa deductibila aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data la care a fost inregistrata.
(5) Pentru ajustarea taxei prevazuta la alin. (4), persoana impozabila trebuie sa indeplineasca conditiile si formalitatile prevazute la art. 145 - 149 din Codul fiscal. Prin exceptie de la prevederile art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, factura pentru achizitii de bunuri/servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 153 din Codul fiscal.
(6) Persoanele impozabile care au aplicat regimul special pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 din Codul fiscal si care au fost inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul fiscal, daca ulterior inregistrarii realizeaza numai operatiuni fara drept de deducere, vor solicita scoaterea din evidenta conform art. 153 alin. (11) din Codul fiscal. Daca, ulterior scoaterii din evidenta, aceste persoane impozabile vor realiza operatiuni care dau drept de deducere a taxei, vor aplica prevederile art. 152 din Codul fiscal."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Drepturile de autor si deducerea retroactiva a TVANoul Cod de procedura fiscala va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016. Fiti la curent cu toate noutatileSocietati cu regim mixt - deducerea TVA aferenta investitiilorRezolvam rapid spetele dificile: facturarea transportului catre casa de expeditii din RomaniaAchizitie si vanzare bunuri pe teritoriul unui stat tert. Care va fi tratamentul TVA?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITArticole similare
Rate de leasing si avans. Care este regimul TVA?Accize pentru autoturisme. Modalitate de completare a Formularului 103TVA leasing auto. Cheltuiala nedeductibila conform OG nr. 24 din 2012Bunuri in perfectionare pasiva. Cand e obligatorie declaratia vamala?Studiu de caz: Refacturarea utilitatilor si tratamentul contabil aferentUltimele articole
Calendar ANAF: Care sunt obligatiile fiscale cu termen la 16 noiembrie?ANAF: Declaratii fiscale cu termen in luna noiembrie 2015Ce declaratii fiscale au termen in luna octombrie 2015?Ce declaratii au termen-limita la 25 septembrie?Ce declaratii fiscale au termen in luna august 2015?Articole similare
DEPASIRE PLAFON TVA. Ce implicatii fiscale apar?Prestari servicii. Avansuri facturate. Cifra de afaceri DEPASIRE PLAFON TVASocietatea ramane platitoare de TVA pana la finalul anului?DEPASIRE PLAFON pentru inregistrarea in scop de TVA in luna iunie. Ce consecinte apar din cauza neinregistrarii?In atentia persoanelor care in anul precedent nu a depasit plafonul de scutire TVA de 65.000 euroUltimele articole
Firme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVACe se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataTVA Intracomunitar: ghidul completMicrointreprinderi care depasesc plafonul de 500.000 euro. De cand devin platitoare de impozit pe profitPFA la norma de venit. Daca depaseste plafonul de 25.000 euro este obligat sa treaca la sistemul real in 2024?Articole similare
Anulare cod TVA si raportare eronata 394. Ce implicatii fiscale si amenzi apar?Actiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei ANAF decaleaza termenele privind organizarea operatiunilor de rambursare TVAANAF aproba un nou formular pentru declararea livrarilor si a achizitiilorVanzarile produselor si serviciilor sub pretul de achizitie. Cum procedam si ce implicatii fiscale apar?Ultimele articole
Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneRezultatele activitatii de INSPECTIE FISCALA in luna august 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"