Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o societate din Romania este autorizata sa efectueze transport international si este inregistrata in scopuri de TVA.
Vom vedea care este procedura de urmat.
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit prevederilor art. 294 alin. (1) lit.c) si d) din Codul fiscal, sunt scutite de taxa:
-prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 292, legate direct de exportul de bunuri;
- prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 292, daca acestea sunt direct legate de importul de bunuri si valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 289;
Scutirea de taxa se justifica cu documentele reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv:
-pentru transportul legat de exportul de bunuri cu urmatoarele documente:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta contine cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele specifice de transport prevazute la alin. (4), in funcţie de tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documente din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost exportate.
-pentru transportul legat de importul de bunuri cu urmatoarele documente.
a) factura sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta contine cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele specifice de transport, in functie de tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documentele din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost importate in Uniunea Europeana si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate.
In situatia mentionata de dvs. avem incidente urmatoarele dispozitii legale:
Potrivit prevederilor art. 157 din Codul vamal, regimul de admitere temporara permite utilizarea pe teritoriul vamal al Romaniei, cu exonerarea totala sau partiala de drepturi de import si fara a fi supuse masurilor de politica comerciala, a marfurilor straine destinate reexportului, fara sa fi suferit vreo modificare in afara deprecierii normale datorate utilizarii lor.
In cazul in care marfurile aflate in regim de admitere temporara cu exonerare totala de drepturi de import sunt importate, elementele de taxare sunt cele in vigoare la data inregistrarii declaratiei vamale de import.
In aceste conditii potrivit prevederilor art. 295 alin (1) lit. a) , sunt scutite de taxa livrarea de bunuri care urmeaza:
1.sa fie plasate in regim vamal de admitere temporara, cu exonerare totala de la plata drepturilor de import;
La lit. c) se precizeaza ca sunt scutite de taxa si prestarile de servicii aferente livrarilor prevazute la lit. a) sau efectuate in locaţiile prevazute la lit. a), pentru bunurile aflate in regimurile sau situaţiile prevazute la lit. a);
De asemenea potrivit prevederilor pct. 66 din Normele metodologice de aplicare , scutirile de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 295 din Codul fiscal nu se aplica in cazul regimurilor vamale suspensive care nu se regasesc la alin. (1) lit. a) al aceluiaÅŸi articol, cum sunt cele de admitere temporara cu exonerare partiala de drepturi de import, transformare sub control vamal, perfectionare activa in sistemul de rambursare.
Potrivit prevederilor art. 1 alin (2) din O.P.A.N.A.F. nr. 4147/2015 privind aprobarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 295 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prestarile de servicii mentionate la art. 295 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal asupra bunurilor aflate inca in unul dintre regimurile mentionate la art. 295 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata in masura in care prestarea acestor servicii este autorizata de legislatia vamala.
La alin (4) se precizeaza ca scutirea de taxa prevazuta la art. 295 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de transport de bunuri, se justifica de persoana impozabila care factureaza transportul, in masura in care locul prestarii serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 278 din Codul fiscal, si daca aceasta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art. 307 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa. Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta contine cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele din care sa rezulte ca transportul este aferent livrarilor de bunuri prevazute la art. 295 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 4-7 din Codul fiscal sau este efectuat in locatiile prevazute la art. 295 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 4-7 din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile sau in situatiile prevazute la art. 295 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 ÅŸi 4-7 din Codul fiscal;
d) documentele specifice de transport, in functie de tipul transportului, sau copii de pe aceste documente, dupa caz.
In situatia in care importurile respective sunt exonerare de la plata drepturilor de import in totalitate , prestarile de servicii - in speta serviciile de transport, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata in masura in care prestarea acestor servicii este autorizata de legislatia vamala.
In aceasta situatie scutirea de taxa se va justifica cu documentele mentionate mai sus.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Societate consultanta, fara venituri in anul 2014. Cum impozitam?E-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTratament TVA. Ce obligatii declarative avem la o livrare intracomunitara scutita de TVA?Proiectul noului COD FISCAL. Noi operatiuni supuse masurilor de simplificareIncasare avansuri. Cum procedam la colectarea TVA si emiterea facturii?Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemArticole similare
Prestare servicii de depozitare pentru o societate din UE. TRATAMENT TVATRATAMENT TVA pentru marfurile achizionate din China si vandute in UEJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreCheltuiei protocol. Conditii deducere TVAVanzare cota indiviza de teren. Care este tratamentul TVA?Ultimele articole
Locul prestarii serviciilor din perspectiva TVA: regula generala, exceptiile si 3 erori frecventeAchizitii intracomunitare de bunuri receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in Romania[GHID complet] Reducerile comerciale si financiare: Reguli contabile, TRATAMENT TVA si studiu de cazStudiu de caz - Vanzare cu puncte de fidelizare: TRATAMENT TVA, inregistrari contabileTVA locuinte. Care este tratamentul TVA aplicat vanzarii unui imobil in 2026Articole similare
Nou de la ANAF: Procedurile privind inregistrarea si radierea in/din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul de TVA la incasareTVA de 9% la vanzarea de locuinte. Valoarea de 600.000 lei include si TVA?Suspendarea activitatii firmei. Ce obligatii declarative au contribuabilii in acest caz?Noile declaratii ale premierului cu privire la incasarile din urma reducerii de TVACalcul impozit pe venit pentru trimestrul I 2014. Cum se calculeaza baza de impozitare?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVA
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



