Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

A fost aprobata Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.392/2011 publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 816/18.11.2011.
Obligatie
Stabilirea obligatiei de plata se efectueaza pentru fiecare impozit, taxa sau contributie cuprins(a) in vectorul fiscal al fiecarui contribuabil si pentru fiecare perioada fiscala pentru care nu au fost depuse declaratii. Cuantumul impozitelor, taxelor si contributiilor se stabileste sub rezerva verificarii ulterioare.
Stabilirea din oficiu se face in cadrul perioadei de prescriptie si nu priveste perioadele pentru care obligatiile fiscale au facut obiectul unei inspectii fiscale.
Procedura nu se aplica:
- contribuabililor declarati inactivi pentru ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, s-au sustras de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau care nu si-au indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa;
- contribuabililor care beneficiaza de regimul de declarare derogatoriu, pentru perioada pentru care acesta a fost aprobat;
- obligatiilor fiscale stabilite ca urmare a actiunii de inspectie fiscala;
- persoanelor fizice, pentru impozitul pe venit.
Formularistica
Ordinul stabileste modelul si continutul formularelor:
- „Referat privind impunerea din oficiu”;

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Manual de politici contabile - Stick USB
- 160 „Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa”, cod 14.13.02.99/i.o;
- „Decizie de desfiintare a deciziei de impunere din oficiu”, cod 14.13.02.99/d.
Stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata
Potrivit procedurii, organul fiscal identifica contribuabilii care aveau obligatia declararii impozitelor, taxelor si contributiilor cuprinse in vectorul fiscal si care nu s-au achitat de aceasta obligatie la termen si editeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative.
Inainte de stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata, organul fiscal trebuie sa ii notifice, printr-o instiintare, pe contribuabili in legatura cu depasirea termenului legal de depunere a declaratiilor. Aceste instiintari trebuie comunicate contribuabilului in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale.
In termen de 20 de zile de la data comunicarii instiintarilor privind nedepunerea in termen a declaratiilor fiscale, se actualizeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, prin eliminarea contribuabililor care, ca urmare a instiintarilor primite, au depus declaratiile fiscale pentru obligatiile fiscale cuprinse in lista sau pentru care, la data actualizarii listei a intervenit una din situatiile prevazute mai sus, respectiv, inactivitate, regim derogatoriu sau stabilirea de obligatii fiscale in urma inspectiei fiscale. Actualizarea listei se realizeaza zilnic, pana la finalizarea procedurii de impunere din oficiu si comunicarea deciziilor de impunere din oficiu.
A. Impunerea din oficiu in sistem automat
Dupa expirarea termenului de 20 de zile, organul fiscal va verifica daca pentru fiecare contribuabil cuprins in lista mentionata mai sus si pentru fiecare impozit, taxa sau contributie care urmeaza a fi impuse din oficiu exista cel putin 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei. Perioada supusa analizei este o perioada anterioara de 24 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare lunar, sau de 36 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare trimestrial sau semestrial.
In cazul in care organul fiscal va identifica cele 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei, va aplica procedura de impunere in sistem automat. Suma stabilita din oficiu se calculeaza ca medie aritmetica a sumelor de plata (pozitive) reprezentand impozite, taxe sau contributii declarate de contribuabil in perioada supusa analizei, actualizata pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza, cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.
B. Impunerea din oficiu pe baza analizei documentare
In cazul in care, in perioada supusa analizei, nu se identifica cele 4 declaratii fiscale amintite sau in cazul in care obligatia fiscala calculata prin metoda descrisa anterior (procedura automata) este egala cu zero, procedura de impunere din oficiu se realizeaza pe baza analizei documentare. Tot pe baza analizei documentare, se va stabili din oficiu si impozitul pe profit datorat de organizatiile nonprofit si societatile care obtin venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura.
Analiza documentara se efectueaza pe baza documentelor si a informatiilor relevante pentru impunere, existente la data inceperii analizei, si anume:
- documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz, din cadrul perioadei de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale: declaratii fiscale, declaratii informative, fise fiscale, decizii emise de inspectia fiscala;
- situatii financiar-contabile;
- informatii de la terti, obtinute in baza protocoalelor de schimb de informatii incheiate de catre ANAF;
- alte informatii care au relevanta.
In cazul impozitului pe profit, se va avea in vedere si compararea sumelor estimate cu impozitul minim pe perioadele de aplicare, conform Codului Fiscal, corespunzator situatiei contribuabilului, determinat pe baza documentelor care ofera informatii privind veniturile realizate (situatii financiare, deconturi de TVA, cereri de inregistrare fiscala etc.).
Organul fiscal stabileste obligatia de plata printr-o „Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa”. Formularul se intocmeste in doua exemplare, din care unul se transmite contribuabilului, iar celalalt se pastreaza la dosarul fiscal.
In cazul in care, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu, contribuabilul depune declaratia fiscala privind obligatiile care au format obiectul deciziei, decizia de impunere din oficiu de desfiinteaza la data depunerii declaratiei fiscale.
C. Stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adaugata
In vederea stabilirii din oficiu a taxei datorate, organul fiscal utilizeaza informatiile privind taxa pe valoarea adaugata colectata din formularul 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” depus de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, din decizia de corectare a erorilor materiale din decont, precum si informatiile din formularul 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” cuprinse in baza de date, pe o perioada de 12 luni calendaristice anterioare perioadei supuse impunerii din oficiu.
In cazul in care, in cadrul perioadei de analiza de 12 luni, persoana impozabila nu a depus niciun formular mentionat mai sus analiza se extinde la o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare perioade supuse impunerii din oficiu.
Dupa identificarea deconturilor depuse de persoanele impozabile, se extrag sumele reprezentand TVA colectata si se calculeaza media acestora. De asemenea, din baza de date care cuprinde informatiile din formularele 394 se selecteaza TVA totala din Lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national pentru care contribuabilul supus impunerii din oficiu figureaza ca furnizor/prestator si se calculeaza media acestora
Suma medie a TVA colectate obtinuta din deconturile de TVA se compara cu suma medie a TVA colectate obtinuta din declaratiile informative, iar taxa datorata pentru perioada fiscala analizata, stabilita din oficiu, se considera suma medie cea mai mare obtinuta in urma compararii.
In situatia in care, in perioada de 24 de luni supusa analizei, persoana impozabila nu a depus niciun decont de TVA sau despre aceasta nu se regasesc informatii in niciun formular 394, analiza se extinde asupra informatiilor existente in baza de date care cuprinde declaratiile recapitulative (formularul 390 VIES) pe o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare. In acest caz, dupa identificarea formularelor 390 depuse de persoana impozabila se calculeaza media valorii achizitiilor intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de respectivul contribuabil, declarate in perioada analizata
Taxa datorata, stabilita din oficiu, se considera a fi media valorii achizitiilor intracomunitare, inmultita cu cota standard a TVA, in vigoare la data la care se efectueaza impunerea din oficiu, indiferent de perioada fiscala inscrisa in vectorul fiscal.
Sumele utilizate pentru impunerea din oficiu se actualizeaza pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Consignatie produse spre vanzare. Ce inregistrari contabile si ce documente justificative intocmim?Reconsiderare activitate ca dependenta. Cand exista acest risc pentru un PFA?Romania ar avea de castigat daca s-ar aplica TVA zero la produsele bioCe se modifica la depasirea plafonului de 100.000 euroBaza de impozitarea a TVA in cazul subventiilorUltimele articole
PFA in domeniul IT? Atentie la codul CAEN ales si la plafonul de TVA5 operatiuni care NU intra in sfera TVACum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorTAXE SRL. Ce TAXE plateste un SRL in 2025Articole similare
Legea privind evaziunea fiscala s-a modificat: pedepsele noi sunt drastice!Ce crestere a inregistrat PIB-ul in primele noua luni ale anului 2013?Consignatie produse spre vanzare. Ce inregistrari contabile si ce documente justificative intocmim?Nu vrem simplificare fiscala!Nerezidenti. CASS pentru venituri din chirii si investitii. Ce implicatii fiscale exista?Ultimele articole
Salariu minim pe economie. Conditii pentru a beneficia de cei 300 lei netaxabiliPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Facilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorFacilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Salariati cu mai multe CIM. 4 aspecte importanteArticole similare
BCR: O noua majorare a taxelor ar creste foarte mult sansele ca economia sa scada si in 2011Studiu de caz: Plata TVA in vama de catre transportatorCe impozit ar putea fi redus la jumatate din iulieNoua procedura de obtinere a certificatului de scutire de TVA in vama pentru importuriProgram de Guvernare: Cota unica de impozitare, restructurarea ANAF si revizuirea unor acte normative precum legea split TVAUltimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si IMPOZITE implineste 30 de ani!Calcul IMPOZITE. Ce noutati au aparut in cazul impozitului pe constructiiSalariu minim pe economie. Conditii pentru a beneficia de cei 300 lei netaxabiliE-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineArticole similare
TVA-ul redus la carne ar ajuta familiile sa economiseasca 75 euro pe anAjustarea TVA in cazul falimentului, conform Codului fiscalProcedeul rambursarii catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaCodul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XV - Dispozitii tranzitoriiAjustarea de TVA si facturare. Solutii pentru vanzarea unei cladiriUltimele articole
E-TVA in 2025. 3 lucruri pe care trebuie sa le faceti daca primiti Notificarea de ConformareD700. Schimbarea perioadei fiscale TVA se poate face in timpul anului?Platitor de TVA. Termen limita pentru Declaratia privind schimbarea perioadei fiscale in MAI 2025Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?E-TVA, operational din 1 IULIE 2025. NU amanati verificarea fisierelor din SPV!
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"