Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
A fost aprobata Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.392/2011 publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 816/18.11.2011.
Obligatie
Stabilirea obligatiei de plata se efectueaza pentru fiecare impozit, taxa sau contributie cuprins(a) in vectorul fiscal al fiecarui contribuabil si pentru fiecare perioada fiscala pentru care nu au fost depuse declaratii. Cuantumul impozitelor, taxelor si contributiilor se stabileste sub rezerva verificarii ulterioare.
Stabilirea din oficiu se face in cadrul perioadei de prescriptie si nu priveste perioadele pentru care obligatiile fiscale au facut obiectul unei inspectii fiscale.
Procedura nu se aplica:
- contribuabililor declarati inactivi pentru ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, s-au sustras de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau care nu si-au indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa;
- contribuabililor care beneficiaza de regimul de declarare derogatoriu, pentru perioada pentru care acesta a fost aprobat;
- obligatiilor fiscale stabilite ca urmare a actiunii de inspectie fiscala;
- persoanelor fizice, pentru impozitul pe venit.
Formularistica
Ordinul stabileste modelul si continutul formularelor:
- „Referat privind impunerea din oficiu”;
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- 160 „Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa”, cod 14.13.02.99/i.o;
- „Decizie de desfiintare a deciziei de impunere din oficiu”, cod 14.13.02.99/d.
Stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata
Potrivit procedurii, organul fiscal identifica contribuabilii care aveau obligatia declararii impozitelor, taxelor si contributiilor cuprinse in vectorul fiscal si care nu s-au achitat de aceasta obligatie la termen si editeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative.
Inainte de stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata, organul fiscal trebuie sa ii notifice, printr-o instiintare, pe contribuabili in legatura cu depasirea termenului legal de depunere a declaratiilor. Aceste instiintari trebuie comunicate contribuabilului in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale.
In termen de 20 de zile de la data comunicarii instiintarilor privind nedepunerea in termen a declaratiilor fiscale, se actualizeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, prin eliminarea contribuabililor care, ca urmare a instiintarilor primite, au depus declaratiile fiscale pentru obligatiile fiscale cuprinse in lista sau pentru care, la data actualizarii listei a intervenit una din situatiile prevazute mai sus, respectiv, inactivitate, regim derogatoriu sau stabilirea de obligatii fiscale in urma inspectiei fiscale. Actualizarea listei se realizeaza zilnic, pana la finalizarea procedurii de impunere din oficiu si comunicarea deciziilor de impunere din oficiu.
A. Impunerea din oficiu in sistem automat
Dupa expirarea termenului de 20 de zile, organul fiscal va verifica daca pentru fiecare contribuabil cuprins in lista mentionata mai sus si pentru fiecare impozit, taxa sau contributie care urmeaza a fi impuse din oficiu exista cel putin 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei. Perioada supusa analizei este o perioada anterioara de 24 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare lunar, sau de 36 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare trimestrial sau semestrial.
In cazul in care organul fiscal va identifica cele 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei, va aplica procedura de impunere in sistem automat. Suma stabilita din oficiu se calculeaza ca medie aritmetica a sumelor de plata (pozitive) reprezentand impozite, taxe sau contributii declarate de contribuabil in perioada supusa analizei, actualizata pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza, cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.
B. Impunerea din oficiu pe baza analizei documentare
In cazul in care, in perioada supusa analizei, nu se identifica cele 4 declaratii fiscale amintite sau in cazul in care obligatia fiscala calculata prin metoda descrisa anterior (procedura automata) este egala cu zero, procedura de impunere din oficiu se realizeaza pe baza analizei documentare. Tot pe baza analizei documentare, se va stabili din oficiu si impozitul pe profit datorat de organizatiile nonprofit si societatile care obtin venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura.
Analiza documentara se efectueaza pe baza documentelor si a informatiilor relevante pentru impunere, existente la data inceperii analizei, si anume:
- documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz, din cadrul perioadei de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale: declaratii fiscale, declaratii informative, fise fiscale, decizii emise de inspectia fiscala;
- situatii financiar-contabile;
- informatii de la terti, obtinute in baza protocoalelor de schimb de informatii incheiate de catre ANAF;
- alte informatii care au relevanta.
In cazul impozitului pe profit, se va avea in vedere si compararea sumelor estimate cu impozitul minim pe perioadele de aplicare, conform Codului Fiscal, corespunzator situatiei contribuabilului, determinat pe baza documentelor care ofera informatii privind veniturile realizate (situatii financiare, deconturi de TVA, cereri de inregistrare fiscala etc.).
Organul fiscal stabileste obligatia de plata printr-o „Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa”. Formularul se intocmeste in doua exemplare, din care unul se transmite contribuabilului, iar celalalt se pastreaza la dosarul fiscal.
In cazul in care, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu, contribuabilul depune declaratia fiscala privind obligatiile care au format obiectul deciziei, decizia de impunere din oficiu de desfiinteaza la data depunerii declaratiei fiscale.
C. Stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adaugata
In vederea stabilirii din oficiu a taxei datorate, organul fiscal utilizeaza informatiile privind taxa pe valoarea adaugata colectata din formularul 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” depus de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, din decizia de corectare a erorilor materiale din decont, precum si informatiile din formularul 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” cuprinse in baza de date, pe o perioada de 12 luni calendaristice anterioare perioadei supuse impunerii din oficiu.
In cazul in care, in cadrul perioadei de analiza de 12 luni, persoana impozabila nu a depus niciun formular mentionat mai sus analiza se extinde la o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare perioade supuse impunerii din oficiu.
Dupa identificarea deconturilor depuse de persoanele impozabile, se extrag sumele reprezentand TVA colectata si se calculeaza media acestora. De asemenea, din baza de date care cuprinde informatiile din formularele 394 se selecteaza TVA totala din Lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national pentru care contribuabilul supus impunerii din oficiu figureaza ca furnizor/prestator si se calculeaza media acestora
Suma medie a TVA colectate obtinuta din deconturile de TVA se compara cu suma medie a TVA colectate obtinuta din declaratiile informative, iar taxa datorata pentru perioada fiscala analizata, stabilita din oficiu, se considera suma medie cea mai mare obtinuta in urma compararii.
In situatia in care, in perioada de 24 de luni supusa analizei, persoana impozabila nu a depus niciun decont de TVA sau despre aceasta nu se regasesc informatii in niciun formular 394, analiza se extinde asupra informatiilor existente in baza de date care cuprinde declaratiile recapitulative (formularul 390 VIES) pe o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare. In acest caz, dupa identificarea formularelor 390 depuse de persoana impozabila se calculeaza media valorii achizitiilor intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de respectivul contribuabil, declarate in perioada analizata
Taxa datorata, stabilita din oficiu, se considera a fi media valorii achizitiilor intracomunitare, inmultita cu cota standard a TVA, in vigoare la data la care se efectueaza impunerea din oficiu, indiferent de perioada fiscala inscrisa in vectorul fiscal.
Sumele utilizate pentru impunerea din oficiu se actualizeaza pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Microintreprinderi: Ce procedura urmam pentru a deduce TVA aferent cheltuieli protocol?Recuperarea TAXEi auto! OUG 35/2019 prevede ca cei cu datorii la stat vor primi banii integral25 ianuarie, termen pentru comunicarea pro-ratei pentru calculul TVA deductibilVanzare de bunuri la un targ extern. Tratament fiscalCum aplicam practic Ordinul ANAF 59/2014?Ultimele articole
Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiJoi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleTVA Intracomunitar: ghidul completRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereCodul Fiscal, modificat prin OUG 30/2024. Ce schimbari au fost aduse accizelor si altor TAXE specialeArticole similare
Titlul II Captitolul II partea a II-aBancherii cauta artificii pentru a evita taxeleDeclaratia Unica in 2023 si instructiunile de completare aferente noului formular pus in dezbatere publica de ANAFNoutati ANAF cu incidenta fiscala, publicate in MonitorStimulente acordate angajatilor. Cum sunt considerate acestea la calculul salarial lunar?Ultimele articole
Noutate! Persoanele fizice pot angaja si plati legal personal pentru activitatile casniceModificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiJoi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleArticole similare
Ce trebuie sa stim privind procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriuCheltuieli petrecere Craciun. Ce tratament fiscal si contabil aplicam cheltuielilor?Declaratia privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venitServicii pentru beneficiar din stat tert. Ce tratament fiscal referitor la TVA se aplica?Un PFA depune trimestrial Declaratia 112?Ultimele articole
TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleCalculul impozitului pe dividende: ghid completImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiNeindeplinirea obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu amenzi care pot ajunge pana la 5.000 leiCalendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Articole similare
FMI-ul nu vede cu ochi buni reducerea TVAPasul urmator: Taxarea inversa la legume?Modalitati de diminuare a fondului de salariiTVA stocuri degradate neimputabile. Tratament contabil de la 1 ianuarie 2013CAS sau TVA? Asta-i intrebarea!Ultimele articole
Marti, 30 aprilie 2024, termen limita pentru depunere a Declaratiei speciale de TVACalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"