Tags: implicatii tva, factura neinregistrata, corectare erori contabile
Ce se intampla in cazul in care o societate primeste o factura emisa in urma cu cativa ani, de la un furnizor care pretinde ca a livrat produse pentru care nu s-a achitat contravaloarea? La aceasta intrebare vor raspunde specialistii nostri.
Vom analiza cazul concret al firmei X, care a primit o informare de la un furnizor, cum ca are o
factura din 03.04.2015 in valoare de 1364,50 lei cu TVA inclus, care nu a fost achitata. In aceasta tranzactie au fost implicate 2 persoane - o persoana de la firma X si una de la furnizor care nu mai sunt angajate pentru a se afla informatii suplimentare.
Furnizorul pretinde ca a primit telefonic o comanda de la fostul angajat al firmei X, pe care a livrat-o unui client.
Pentru a nu strica relatia pe care o are cu furnizorul si pentru ca suma este mica s-a hotarat sa ca firma X sa achite
factura.
Intrebarea care apare este urmatoarea: se mai poate inregistra
factura cu luna august 2018?
Avand in vedere ca
factura este din 03.04.2015, se va inregistra drept cheltuieli nedeductibile si implicit nu se va deduce TVA. Deoarece este o marfa, daca va fi receptionata ca lipsa in stoc, iar furnizorul aplica
TVA la incasare, care este procedura de urmat? In decontul de TVA D300 va aparea tot pe luna August 2018? Daca da, la ce rubrica din decontul de TVA? In declaratia D394 apare tot cu luna August 2018 sau trebuie facuta rectificativa pentru declaratia D394 din luna Aprilie 2015? Se poate plati fara sa se mai inregistreze factura si suma de 1364,50 lei cu TVA? Cum este corect?
Iata care este raspunsul specialistului
Corect este ca furnizorul sa trimita un duplicat dupa factura care lipseste firmei X.
Factura se va inregistra ca pe o corectare a unei erori contabile in data in care este primit duplicatul (in acest sens se va face un Referat in care se va explica eroarea de omitere a inregistrarii facturii la vremea ei si o Decizie care aproba corectarea erorii).
Pentru ca este vorba despre cheltuieli ale unui exercitiu anterior (ma refer la scoaterea din gestiune a marfii vandute in 2015), se va inregistra pe seama contului 1174. Pentru ca duplicatul are rolul de original si achizitia s-a facut in scopul activitatii economice, se va deduce si cheltuiala si TVA aferenta acesteia:
371 = 401
4428 = 401
concomitent 1174 (in loc de 607) = 371.
Se pot considera bunurile din factura de exemplu ca marfa achizitionata pentru consumul in scopuri administrative si inregistra direct:
1174 = 401
4428 = 401
La plata facturii :
401 = 5121/5311
4426 = 4428
Operatiunea va aparea in jurnalul de cumparari al lunii August, se va raporta in decontul 300 aferent lunii August la randul de regularizari si in declaratia 394 a lunii August (sau se va rectifica declaratia 394 aferenta lunii aprilie 2015, an in care inca se mai putea rectifica declaratia 394 in astfel de situatii).
Se va rectifica si declaratia 101 aferenta anului 2015.
In cazul in care suma fara TVA se afla sub pragul de semnificatie stabilit pentru firma X, se poate inregistra cheltuiala ca pe una a perioadei (6xx) – asa cum se prevede la punctul 67 din OMFP 1802/2014, scapand astfel de obligatia de a rectifica declaratia 101.
Corectarea erorilor contabile se explica in documentele ce insotesc Situatiile financiare.
(Pentru a plati factura direct, fara a o mai inregistra in contabilitate, se poate “pretinde” ca se platesc penalitati conform contractului, pentru care nu este obligatoriu sa se primeasca factura, si se va inregistra:
6581 = 5121/5311
nu este deloc corect sa se procedeze astfel, dar este o “scurtatura” acceptabila din punct de vedere contabil, daca nu se doreste aplicarea intregii proceduri a corectarii erorii contabile).
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In spatiul in care se desfasoara activitatea de medicina de familie s-au efectuat lucrari de reparatii a constructiei, a instalatiilor electrice si sanitare. Mentionez ca spatiul il folosim pe baza unui contract de comodat intre srl si persoana fizica. Intrebarea mea este valoarea acestor lucrari le pun direct pe cheltuiala sau le amortizez?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca in trimestrul I din 2024 o societate platitoare de impozit pe profit are pierdere, este obligatoriu in declaratia D100 sa completeze cifra zero la randul 103 - Impozit pe profit/plati anticipate in contul imozit pe profit anual datorat de PJ romane sau cu sediul social in Romania (altele decat punct 1)? Sau nu mai depune deloc D100 in data de 25.04.2024, neavand impozit pe profit de declarat si de platit? Mentionez ca alte obligatii fiscale de declarat si de platit in 25.04.2024, aferente...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: D112 contributii sociale si tip asigurat, salariat in somaj tehnic platit de unitate luna martie 2024. Indemnizatia platita de angajator este de 2475 lei. In ordinul de completare a D112 B.2.C.N.P.P. regasim: In cazul salariatilor care, ca urmare a suspendarii contractului individual de munca in conditiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, beneficiaza de zile de intrerupere sau reducere temporara a activitatii, fara incetarea raportului de munca si de indemnizatia achitata in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O microintreprindere plateste conform bilantului interimar la 30.09.2023 dividende interimare in data de 15.10.2023 si impozitul aferent (8%) in data de 10.11.2023. Conform bilantului la 31.12.2023, aceeasi societate plateste dividende in data de 09.02.2024 si impozitul aferent in data de 09.02.2024. Din profitul nerepartizat in anul 2023 doreste sa se repartizeze dividende in luna mai 2024. Cand se intocmeste Declaratia unica pentru persoana fizica? Dividendele repartizate in anul 2023 se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua societati comerciale platitoare de impozit pe profit doresc sa faca un contract de imprumut intre ele. Doi dintre asociatii celor doua societati se afla in relatii de afiliere (tata-fiica). In aceste conditii este posibil ca acest imprumut sa se acorde fara dobanda in cazul in care ceilalti detinatori de actiuni respectiv parti sociale sunt de acord?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<