keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Contributii de platit privind contractul de prestarii servicii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 14 Iun. 2010
Tags: prestari servicii, contract de muca, salariat

Intrebare Un salariat cu contract de munca are incheiat cu acelasi angajator si un contract de prestari servicii. Contravaloarea serviciilor este recuperata de angajator de la o institutie de ...

Intrebare
Un salariat cu contract de munca are incheiat cu acelasi angajator si un contract de prestari servicii. Contravaloarea serviciilor este recuperata de angajator de la o institutie de invatamant in baza unui accord de parteneriat. Pentru aceste sume se retin contributii sociale atat de angajator cat si de salariat, sau numai 16%? (salariatul-prestatorul a optat pentru impozitarea cu 16% - venituri din alte surse).

Raspuns
Incadrarea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare a incheierii unor conventii civile, in conditiile art. 942 şi urmatoarele din Codul civil, in categoria veniturilor „Venituri din alte surse”, potrivit art. 78 din Codul fiscal, implica pentru platitorul venitului obligatia de a retine impozitul pe venit in cota de 16% aplicata la venitul brut.

Acest sistem alternativ de impozitare simplificata a unor venituri din activitati independente, aplicabil veniturilor mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a) – e) din Codul fiscal, consta in aplicarea cotei de 16% direct la venitul brut. Conditia mentionata in cuprinsul prevederilor legale, respectiv art. 52 alin. (4) şi art. 78 din Codul fiscal, este ca la momentul incheierii contractului persoana fizica beneficiara a venitului sa opteze pentru impunerea veniturilor cu o cota de impozit final de 16%.

Acest impozit este un impozit final pentru persoana fizica. Optiunea de impunere cu 16% trebuie exercitata in scris, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil şi este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfaşurate pe baza acestei/acestui conventii/contract.

In ceea ce priveşte cumularea de catre aceeaşi persoana şi in legatura cu aceeaşi persoana juridica a dublei calitati de salariat şi prestator in baza unei conventii civile atat organele fiscale, cat şi de cele ale Inspectoratului teritorial de munca vor putea considera aceasta operatiuniune destinata evitarii obligatiilor fiscale şi drepturilor ce decurg din raporturile de munca.

Astfel, pentru diferentierea intre tratamentul fiscal aplicat veniturilor din salariu şi cel aplicat veniturilor din contractul civil trebuie sa se realizeze o distinctie clara intre activitatea desfaşurata de salariat şi cea care decurge din conventia civila, care sa rezulte din conventia civila incheiata.

In fapt, insa, in lipsa unor distinctii majore intre activitatea efectiva desfaşurata de salariat activitatea prestata in baza conventiei civile va fi putea fi reconsiderata atat de catre organele fiscale, cat şi de cele ale Inspectoratului teritorial de munca drept o continuare a activitatii salariale in temeiul prevederilor cuprinse in Codul muncii, ale Codului fiscal şi ale Codului de procedura fiscala.

In scopul protejarii intereselor salariatilor din perspectiva drepturilor de asigurari sociale şi organele ITM vor putea considera ca activitatea salariatului, imbraca forma unei relatii dependente de natura raporturilor de munca, cumuland veniturile din contractul civil, cu cele ce decurg din contractul de munca.

Sunt de subliniat drept referinta şi dispozitiile Codului fiscal menite sa impiedice utilizarea unui alt mijloc de optimizare fiscala constand in plata veniturilor sub o alta forma decat salariala (pct. 24 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pct. 25 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pct. 68 lit. k) din Normele metodologice de aplicare a art. 55 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal).

Masura antiabuz, deşi poate fi evitata, este susceptibila de rectificare şi implica riscuri importante de aparitie a unei dispute cu organele mentionate mai sus.

In ceea ce priveşte contributiile obligatorii datorate pentru veniturile realizate in baza unei conventii civile, potrivit legislatiei in vigoare, ele cad in sarcina persoanei fizice, societatea neavand nici o obligatie in acest sens, in relatia cu persoana fizica cu care a incheiat conventia civila persoana juridica necomportandu-se asemenea unui angajator.

Spre exemplu, referitor la contributia la asigurarile sociale de sanatate datorata in cazul veniturilor urmare unei conventii civile impozitata potrivit art. 79 din Codul fiscal, obligatia virarii contributiei de asigurari sociale de sanatate revine asiguratilor persoane fizice pentru aceste venituri, in temeiul art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006. In acest sens, art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 95/2010 şi art. 11 şi 16 din OPCNAS nr. 617/2007 precizeaza in mod expres ca persoana asigurata are obligatia platii contributiei asupra acestor venituri, numai in cazul in care nu realizeaza in principal venituri din salarii.

Platitorul de venituri nu este insarcinat cu aceasta obligatie, intrucat nu poate cunoaşte cuantumul veniturilor realizate din diferite surse de persoana fizica in intregul an fiscal şi natura acestora, existand situatii care il pot exonera pe asigurat de la obligatia virarii CASS sau il pot obliga la plata CASS dar nu mai putin decat asupra unui salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

In ceea ce priveşte obligatiile societatii fata de venitul platit in baza conventiei civile, in calitate de platitor de venituri are urmatoarele obligatii :

- sa calculeze, sa retina şi sa vireze un impozit in cota de 16% aplicat la venitul brut platit de acesta, in temeiul art. 79 din Codul fiscal. Impozitul pe venit care trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul;
- sa completeze formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Aceasta declaratie se completeaza in conformitate cu OPANAF nr. 1709/2010, pentru suma totala datorata de societate in contul impozitului pe veniturile din alte surse (art. 79 din Codul fiscal) urmare optiunii exercitate de persoana fizica. Precizam ca in situatia in care este aplicata optiunea catre impunerea potrivit art. 78 din Codul fiscal, impozitul pe venit va fi retinut in baza art. 79 din Codul fiscal, iar in Declaratia 100, se va completa randul 21 „Impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice” - art. 79 si 93 din Legea nr. 571/2003;

- sa completeze şi sa depuna pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat formularul 205 “Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit” potrivit art. 93 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal. Declaratia 205 se completeaza, in conformitate cu OMFP 1803/2010, depunandu-se pentru fiecare categorie de venit cate o declaratie, dar cuprinzand toti beneficiarii veniturilor care au facut obiectul retinerii la sursa a impozitului in cursul anului fiscal pentru care se depune declaratia.

In cazul veniturilor venituri obtinute in baza unui contract civil pentru care beneficiarii veniturilor au optat pentru impunerea veniturilor potrivit prevederilor art. 78 şi 79 din Legea nr. 571/2003, pentru care impozitul retinut este final, in cuprinsul Declaratiei 205 se va bifa la sectiunea A „Natura veniturilor” casuta corespunzatoare naturii venitului, iar in cadrul sectiunii B „Natura impozitului retinut”, platitorii de venituri vor bifa casuta „Impozit final”.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016