Tags: transferul contributiilor, angajator, salariati
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada 19-27 octombrie 2017 o consultare care a vizat evaluarea impactului mutarii contributiilor de la angajator la angajat, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul site-ului www.cnipmmr.ro, la nivelul vizitatorilor acestuia si ai membrilor CNIPMMR. Respondentii, in numar de 748, sunt: 37,7% microintreprinderi, 20,8% intreprinderi mici 17,5% intreprinderi mijlocii, 13,1% intreprinderi mari si 10,9% alte forme juridice.
Intrebati daca sustin trecerea contributiilor de la angajator la salariat, 82% dintre respondenti au raspuns ca nu sustin aceasta modificare.
Cele mai importante efecte pozitive considerate de catre respondentii ca vor genera odata cu trecerea contributiilor de la angajator la salariat, au fost: pentru bugetul de stat: cresc veniturile bugetare ca urmare a cresterii salariilor, amenzilor, etc. (50%), niciun efect pozitiv (39%), salariatii vor cunoaste toate cheltuielile salariale ale angajatorului privind postul ocupat (11%).
La intrebarea "Considerati ca trecerea contributiilor de la angajator la salariat va avea efecte negative?", 84,3% dintre respondenti au raspuns pozitiv.
Printre efectele negative considerate de respondenti ca vor considerate odata cu trecerea contributiilor de la angajator la salariat, au fost mentionate: cresterea birocratiei pentru angajator, prin incheierea de acte aditionale la toate contractele individuale de munca (69,6%), scaderea salariilor nete (67,6%), cheltuieli suplimentare privind actualizarea programelor informatice (64,8%), cresterea amenzilor ca urmare a cresterii salariului minim (59,7%), cresterea fiscalitatii asupra unor categorii de contribuabili (PFA, pentru drepturile de autor, veniturile din chirii, etc.) (48,3%), altele (10%).
Intrebati daca sunt de acord cu introducerea unei taxe de 2% din fondul de salarii platit de angajator, 98% au mentionat ca nu sunt de acord.
Pozitia CNIPMMR privind mutarea contributiilor de la angajator la salariat
Trecerea contributiilor de la angajator la salariat reprezinta o reforma ampla, cu implicatii multiple sociale si economice, fiind imperios necesar ca inainte de adoptarea unei hotarari in acest domeniu sa fie realizate analize de impact si testul IMM, potrivit art. 91 din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit cu care: "initiatorii actelor normative trebuie sa evalueze efectele introducerii noii reglementari, mai intai si cu precadere, asupra activitatii intreprinderilor mici si mijlocii". "Evaluarea sistematica a impactului proiectelor de acte normative … se face prin aplicarea Testului IMM".
Analizele de impact si testul IMM trebuie sa vizeze intregul pachet de modificari legislative, in contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2018 se vor aplica concomitent mai multe reforme:
- trecerea contributiilor de la angajator la salariat;
- instituirea contributiei asiguratoare pentru munca de 2,25% in sarcina angajatorului;
- reducerea impozitului de la 16% la 10%;
- eliminarea deducerii personale pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.600 lei;
- cresterea salariului minim de la 1.450 de lei la 1.900 de lei;
- cresterea plafonului de incadrare ca microintreprindere de la 500.000 de euro la 1 milion de euro (in prezent, IMM din aceasta categorie platind impozit de 16% pe profit) si includerea in acest sistem de impozitare a tuturor contribuabililor care desfasoara activitati exceptate in prezent.
De asemenea, este necesara respectarea principiilor fiscalitatii, respectiv asigurarea informarii contribuabililor, cu modificarea/completarea Codului fiscal "prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I", precum si predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie sa se asigure "stabilitatea impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii", "pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii".
Pentru modificarea legislatiei fiscale este strict necesara si implicarea confederatiilor patronale reprezentative la nivel national, potrivit dispozitiilor art. 121 lit. b) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicata care prevede "consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra initiativelor legislative sau de alta natura cu caracter economico-social".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare sub cost de achizitie
Intrebare:
Societatea care ca domeniu de activitate prelucrarea cartofilor. Anul trecut s-a cumparat samanta de cartofi, insa o parte din aceasta nu fost plantata, a ramas pe stoc si se doreste vanzarea sub cost de achizitie. Ce implicatii sunt dpdv TVA si impozit daca se vinde sub costul de achizitie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tichete si masa calda acordata salariatilor
Intrebare:
O societate acorda salariatilor tichete de masa conform reglementarilor legale (se retine impozit pe salarii si CASS). Suplimentar, acorda o masa calda salariatilor care doresc acest lucru, aceasta masa calda fiind tratata ca si avantaj de natura salariala si pentru care se retine impozit pe salar si contributii aferente (CAS,CASS,CAM). Aceasta masa calda este asigurata de catre un furnizor al societatii care emite factura in acest sens. Cum trebuie tratata aceasta cheltuiala la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Leasing operational. Nerezident Ungaria
Intrebare:
Firma noastra, Autonom Services SA, din Romania detine 100% din actiunile Autonom Ungaria. Autonom Ungaria are incheiat cu o firma Rondo din Sibiu un contract de leasing operational pentru o masina, pe care ei o folosesc si pentru operatiunile lor din Romania si pentru cele din Ungaria. Desi le este pus anual la dispozitie certificat de rezidenta fiscala de catre Autonom Ungaria, Rondo Romania opreste lunar 10% din valoarea facturii si o vireaza catre bugetul de stat din Ro cu titlu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor donate
Intrebare:
O Societate SRL cu capital majoritar de stat intentioneaza sa doneze doua mijloace de transport (autobuze) amortizate 100% catre un Stat care nu este membru UE, un stoc de piese care se afla in gestiune (pentru autobuze) si carburant care se afla in rezervoarele autobuzelor (trebuie evaluare pentru mijloace fixe de catre un autoevalotor extern pentru a determina valoarea reziduala, aprobare AGA).
1. Care sunt pasii de urmat, monografie contabila pentru a le scoate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Transport bunuri cu locul in Romania, beneficiar din stat tert
Intrebare:
Societatea SPEDITION S.R.L., platitoare de tva, desfasoara activitate potrivit CAEN 5229 Alte activitati anexe transporturilor.
Va rugam sa ne ajutati cu un punct de vedere cu privire la urmatoarea speta:
1. O societate din Romania (din Bistrita) exporta produse catre o firma din Liban, livrarea efectiva fiind in Gabon (Africa). Factura este emisa catre firma din Liban, fara tva. Pe factura este mentionat ca destinatarul final este o firma din Gabon.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul TVA al bunurilor livrate in regim de consignatie
Intrebare:
Persoana juridica romana (Consignatar) are un contract de consignatie cu o alta persoana juridica romana (Consignantul), marfurile ajung pe baza de aviz de insotire marfii in depozitul consignatarului. Intrebarea noasta catre dvs este urmatoarea: se poate efectua o singura factura de achizitie emisa de catre consignant catre consignatar pentru vanzarile efectuate de catre consignatar intr-o perioada anume de timp? Din perspectiva noastra se pune problema dreptului de proprietate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<