Tags: transferul contributiilor, angajator, salariati
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada 19-27 octombrie 2017 o consultare care a vizat evaluarea impactului mutarii contributiilor de la angajator la angajat, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul site-ului www.cnipmmr.ro, la nivelul vizitatorilor acestuia si ai membrilor CNIPMMR. Respondentii, in numar de 748, sunt: 37,7% microintreprinderi, 20,8% intreprinderi mici 17,5% intreprinderi mijlocii, 13,1% intreprinderi mari si 10,9% alte forme juridice.
Intrebati daca sustin trecerea contributiilor de la angajator la salariat, 82% dintre respondenti au raspuns ca nu sustin aceasta modificare.
Cele mai importante efecte pozitive considerate de catre respondentii ca vor genera odata cu trecerea contributiilor de la angajator la salariat, au fost: pentru bugetul de stat: cresc veniturile bugetare ca urmare a cresterii salariilor, amenzilor, etc. (50%), niciun efect pozitiv (39%), salariatii vor cunoaste toate cheltuielile salariale ale angajatorului privind postul ocupat (11%).
La intrebarea "Considerati ca trecerea contributiilor de la angajator la salariat va avea efecte negative?", 84,3% dintre respondenti au raspuns pozitiv.
Printre efectele negative considerate de respondenti ca vor considerate odata cu trecerea contributiilor de la angajator la salariat, au fost mentionate: cresterea birocratiei pentru angajator, prin incheierea de acte aditionale la toate contractele individuale de munca (69,6%), scaderea salariilor nete (67,6%), cheltuieli suplimentare privind actualizarea programelor informatice (64,8%), cresterea amenzilor ca urmare a cresterii salariului minim (59,7%), cresterea fiscalitatii asupra unor categorii de contribuabili (PFA, pentru drepturile de autor, veniturile din chirii, etc.) (48,3%), altele (10%).
Intrebati daca sunt de acord cu introducerea unei taxe de 2% din fondul de salarii platit de angajator, 98% au mentionat ca nu sunt de acord.
Pozitia CNIPMMR privind mutarea contributiilor de la angajator la salariat
Trecerea contributiilor de la angajator la salariat reprezinta o reforma ampla, cu implicatii multiple sociale si economice, fiind imperios necesar ca inainte de adoptarea unei hotarari in acest domeniu sa fie realizate analize de impact si testul IMM, potrivit art. 91 din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit cu care: "initiatorii actelor normative trebuie sa evalueze efectele introducerii noii reglementari, mai intai si cu precadere, asupra activitatii intreprinderilor mici si mijlocii". "Evaluarea sistematica a impactului proiectelor de acte normative … se face prin aplicarea Testului IMM".
Analizele de impact si testul IMM trebuie sa vizeze intregul pachet de modificari legislative, in contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2018 se vor aplica concomitent mai multe reforme:
- trecerea contributiilor de la angajator la salariat;
- instituirea contributiei asiguratoare pentru munca de 2,25% in sarcina angajatorului;
- reducerea impozitului de la 16% la 10%;
- eliminarea deducerii personale pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.600 lei;
- cresterea salariului minim de la 1.450 de lei la 1.900 de lei;
- cresterea plafonului de incadrare ca microintreprindere de la 500.000 de euro la 1 milion de euro (in prezent, IMM din aceasta categorie platind impozit de 16% pe profit) si includerea in acest sistem de impozitare a tuturor contribuabililor care desfasoara activitati exceptate in prezent.
De asemenea, este necesara respectarea principiilor fiscalitatii, respectiv asigurarea informarii contribuabililor, cu modificarea/completarea Codului fiscal "prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I", precum si predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie sa se asigure "stabilitatea impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii", "pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii".
Pentru modificarea legislatiei fiscale este strict necesara si implicarea confederatiilor patronale reprezentative la nivel national, potrivit dispozitiilor art. 121 lit. b) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicata care prevede "consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra initiativelor legislative sau de alta natura cu caracter economico-social".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim tva facturare despagubiri
Intrebare:
O casa de expeditii a fost contractata de catre un client pentru efectuarea unui transport de marfuri. Casa de expeditii a livrat marfa prin intermediul unui furnizor. Respectivul furnizor a pierdut marfa. Clientul a facturat penalitatile casei de expeditii si casa de expeditii la randul sau furnizorului. Factura se emite cu tva sau nu?
Nu exista o hotarare judecatoreasca a instantei in acest sens.
Casa de expeditii si clientul sunt inregistrare in scopuri...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie din Cehia cu livrare in Ungaria
Intrebare:
O firma inregistrata in scopuri de TVA in Romania, achizitioneaza marfa de o firma inregistrata in scopuri de TVA in Cehia. Marfa se livreaza direct la clientul din Ungaria, iar firma din Romania emite factura catre acest client din Ungaria care, de asemenea, este inregistrat in scopuri de TVA. Deoarece marfa nu ajunge pe teritoriul Romaniei nu este necesar cod UIT, corect? Cum se declara aceasta achizitie in D300 si D390?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare dividende catre noii asociati
Intrebare:
Avem in contul 1171 profit nerepartizat de anul trecut. Pana la 01.07.2025 firma avea asociat unic care beneficia de 100% din dividende. De la 01.07.2025 firma mai are un asociat.
Intrebarea este daca si cel de-al doilea asociat poate ridica dividende din profitul anului trecut, cand nu era asociat in firma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Valorificare stocuri ca deseuri
Intrebare:
Fabrica face pasii necesari pentru a se inchide. Dupa oprirea productiei au ramas stocuri de materii prime de aproximativ 10 milioane ron. Aceste materii prime au fost achizitionate atat de pe piata interna, UE, dar si importuri (tva amanare la plata).
S-a luat legatura cu furnizorii precum si cu alti producatori locali pentru a se preda aceste stocuri chiar si la un pret mai scazut, dar fara succes. Prin urmare, s-au cautat firme de reciclare pentru aceste stocuri. S-a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare societate
Intrebare:
O firma depune la ONRC in 17.06.2025 cererea de lichidare cu dizolvare. Mentiunea este aprobata in 19.06.2025 si se ridica in data de 20.06.2025.
Va rugam sa ne spuneti care este perioada de lichidare si cand trebuie depus bilantul de lichidare?
Noi am considerat inceperea lichidarii in 17.06.2025 si finalizarea la 30.06.2025, pentru care depunem declaratiile fiscale. Multumim.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie parti sociale la alta societate
Intrebare: Societatea noastra a achizitionat parti sociale intr-o alta companie reprezentand 10% din capitalul social al societatii respective (partile sociale au fost platite catre o persoana fizica care are calitatea de asociat in societatea respectiva). Va rugam sa ne confirmati daca inregistrarile contabile de mai jos sunt corecte, iar in caz contrar va rugam sa ne spuneti care sunt cele corecte:
1. La data semnarii contractului de vanzare cumpare privind achizitia de parti sociale datat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<