Tags: inregistrare tva, anulare inregistrare, risc fiscal
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 364 din 6 mai 2020 a fost publicata Hotararea Guvernului (HG) nr. 340/2020 pentru modificarea si completarea titlului VII ,,Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare a legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016.
Actul normativ a intrat in vigoare din data de 6 mai 2020 si adauga, dupa anexa nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VII din din Codul fiscal, doua noi anexe.
ANEXA 1 prevede criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal, precum si in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal si carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal in baza procedurii de evaluare a intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice in sfera de aplicare a TVA.
ANEXA 2 prevede criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, precum si pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal care au avut anulata inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal in baza procedurii de evaluare a riscului fiscal.
Extras din Hotararea 340/2020:
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 316 alin. (9) si alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La punctul 86 alineatul (2), literele e) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
e) pietrele pretioase, indiferent daca sunt sau nu taiate, sparte in lungul fibrei, gradate sau slefuite, insa nu montate sau fixate, ce pot fi utilizate pentru producerea de bijuterii clasice si fantezie, obiecte de aurarie si argintarie si similare;
. . . . . . . . . .
h) obiectele vechi care sunt executate din metale pretioase sau si cu pietre pretioase, cum ar fi bijuteriile (clasice si fantezie), obiectele de aurarie si argintarie si toate celelalte obiecte vechi, inclusiv uneltele, integral sau partial formate din aur, argint, platina, pietre pretioase, indiferent de gradul de puritate a metalelor si pietrelor pretioase, daca aceste obiecte nu mai sunt apte sa indeplineasca functionalitatea lor initiala si nu au pastrat decat functionalitatile inerente acestor metale si pietre."
2. La punctul 86, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"
(21) In aplicarea prevederilor alin. (2) lit. h), pentru a determina daca un obiect care contine metale pretioase sau pietre pretioase a avut o alta functionalitate decat cea inerenta materialelor din care este compus, daca a pastrat aceasta functionalitate si daca poate fi reutilizat, in aceeasi stare sau dupa reparatii, trebuie avute in vedere toate circumstantele obiective in care a avut loc revanzarea. In acest sens, pot fi luate in considerare elemente precum: prezentarea obiectelor, metoda de evaluare a valorii respectivelor obiecte si metoda de facturare, respectiv in vrac (brut/greutate) sau per unitate."
3. La punctul 88, dupa alineatul (19) se introduc doua noi alineate, alineatele (20) si (21), cu urmatorul cuprins:
(20) In aplicarea art. 316 alin. (9) si (12) din Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile, societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal, precum si al persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal si carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal in baza procedurii de evaluare a intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice in sfera de aplicare a TVA, sunt prevazute in anexa nr. 5, care face parte integranta din prezentele norme metodologice.
(21) In aplicarea art. 316 alin. (11) lit. h) si alin. (12) din Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, precum si pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile, societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal si carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal in baza procedurii de evaluare a riscului fiscal, sunt prevazute in anexa nr. 6, care face parte integranta din prezentele norme metodologice."
4. Dupa anexa nr. 4 se introduc doua noi anexe, anexele nr. 5 si 6, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 1 si 2 la prezenta hotarare.
Art. II. -
Cererile de inregistrare in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) si alin. (12) lit. e) din Codul fiscal, depuse si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se solutioneaza conform legislatiei in vigoare la data depunerii acestora.
Pentru a citi cele doua ANEXE, click AICI.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Modificarea duratelor de utilizare a MF
Intrebare: Am achizitionat in 2023 si 2024 autoturisme la care am pus durata de amortizare 4 ani, rata lunara de amortizare depasiind 1500 lei. Ce depaseste 1500 lei am pus pe cheltuieli nedeductibile. In ce conditii am putea schimba durata de amortizare de la 4 ani la 6 ani, de acum inainte? Ce implicatii fiscale ar avea aceste modificari? Multumim pentru suport.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie autoturism. Deductibilitate cheltuieli
Intrebare:
Societatea a achizitionat o Dacie DusterTCe 150 EDC Journey, in leasing. Are sub 3500 kg si 5 locuri. Daca va fi folosita exclusiv de administrator pentru contractare clienti, vizionari si stabilire detalii comenzi se poate deduce 100% TVA-ul si cheltuielile aferente, in timp?
Ce trebuie sa intocmim sau cum putem demonstra ca exista activitate economica 100% cu aceasta masina?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata dobanzi catre societate din Ungaria
Intrebare:
O firma din Romania trebuie sa plateasca dobanzi catre o societate din Ungaria. Se retine impozit?
Societatea din Ungaria detine societatea din Romania peste 25%, pe o perioada mai mare de 2 ani. Se aplica scutirea sau se retine 15% impozit din conventie?
Va rog cu transmiterea bazei legale, atat din Directiva, cat si din conventie.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Refacturare combustibil
Intrebare:
O societate X care are ca obiect de activitate transport rutier de marfuri, colaboreaza, pe baza de comanda, si cu alti transportatori (adica alte societati cu acelasi obiect de activitate ca si societatea X). Adica societatea X cumpara servicii de transport si de la alte societati. Exista cazuri in care acesti alti transportatori alimenteaza cu combustibil, folosind cardurile societatii X, carduri emise de catre furnizorul de carburant al societatii X.
Varianta 1. Este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit chirie achitata in avans in anul 2023
Intrebare:
O persoana juridica a inchiriat de la o persoana fizica o boxa intr-un bloc din Bucuresti. Contractul s-a incheiat in noiembrie 2023 si persoana juridica a platit in avans chiria pentru 2 luni 2023 si anul 2024. Avand in vedere ca plata s-a efectuat integral in 2023, persoana juridica nu a retinut lunar in anul 2024 persoanei fizice impozit din cedarea bunurilor. In luna octombrie 2025 persoana fizica primeste Notificare de la ANAF pentru neplata acestui impozit. Persoana juridica se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratia cod 394, raportare bonuri fiscale si facturi solicitate de client
Intrebare:
Societatea presteaza servicii catre persoane fizice, emite bon fiscal, dar in proportie de 70%, se emit si facturi la solicitarea clientilor (facturi incasate cu bon fiscal). S-a solicitat de catre organele de control clarificare, pentru ca aceste bonuri si facturi sunt dublate in evidenta ANAF, atat ca venituri, cat si ca tva colectat (s-a stabilit si debit suplimentar).
Pentru a evita aceste neconcordante cum trebuie declarate acestea bonuri fiscale pentru care s-au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<