keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Normele metodologice ale impozitului specific au fost publicate. Cele 25 exemple de calcul!

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ioana Andreea Pavel la 18 Apr. 2017 Exclusiv
Tags: impozitul specific, norme metodologice impozit specific 2017, caen, exemple calcul

Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati au fost publicate prin Ordinul Ministerului Turismului MFP nr. 264/464/2017.

In temeiul art. 13 alin. (2) din Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, al art. 9 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 24/2017 privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului si al art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul turismului si ministrul finantelor publice emit urmatorul ordin:

Art. 1. - Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ministrul turismului,

Mircea-Titus Dobre

Ministrul finantelor publice,

Viorel Stefan


NORME METODOLOGICE de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati

Art 1. - (1) Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit, care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitatea/activitatile corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN: 5510 - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520 - "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530 - "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 - "Alte servicii de cazare", 5610 - "Restaurante", 5621 -"Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 - "Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630 - "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor", sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati. Aceste prevederi se aplica si persoanelor juridice romane care au devenit platitoare de impozit pe profit ca urmare a exercitarii optiunii potrivit art. 48 alin. (5) si (52) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit, care au inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala sau secundara una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, denumita in continuare lege, dar nu desfasoara efectiv activitate in domeniile respective, nu sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati.

(3) Microintreprinderile care aplica prevederile titlului III din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la 1 ianuarie 2017 nu aplica impozitul specific unor activitati.

(4) indeplinirea conditiilor prevazute la art. 3 din lege se verifica la data intrarii in vigoare a legii, la inceputul fiecarui an fiscal, pe baza situatiei existente la data de 31 decembrie a anului precedent. Comunicarea catre organul fiscal teritorial se efectueaza pana la data de 31 martie 2017 inclusiv sau, dupa caz, pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator.

(5) Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care au optat pentru anul fiscal diferit de anul calendaristic intra in sistemul de impozit specific unor activitati incepand cu 1 ianuarie 2017.

Art. 2. - (1) in aplicarea art. 2 alin. (1) lit. c) din lege, complexul hotelier este format din cladiri si terenuri care includ in acelasi edificiu ori edificii legate fizic sau functional structuri de primire turistice cu diverse functiuni. Prin alte activitati desfasurate de complexul hotelier se intelege activitatile de alimentatie publica de tip restaurant, bar, agrement, tratament balnear/wellness sau de infrumusetare, prestate in cadrul respectivei cladiri, cu mijloace proprii, activitati ce fac parte din oferta turistica a contribuabilului, fiind oferite turistilor individual sau in cadrul pachetelor turistice definite potrivit legii pe cele 5 tipuri de cazare in structurile de primire turistica.

In situatia in care serviciile prestate in cadrul complexului hotelier, cu mijloace proprii, pentru a oferi turistilor facilitatile din oferta turistica, sunt incluse in pachetul prestabilit de servicii, vandute la pret total, corespunzator tipului de cazare, contravaloarea acestora reprezinta venituri pentru care complexul hotelier se impoziteaza conform anexei nr. 3 la lege.

In cazul in care turistii sau alti clienti beneficiaza de servicii oferite de complexul hotelier, care nu au fost incluse in pachetul prestabilit de servicii, definit potrivit legii, pe cele 5 tipuri de cazare, servicii corespunzatoare unor activitati in afara codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege, veniturile realizate din aceste activitati sunt supuse impozitarii conform art. 10 din lege. Acestea pot fi servicii de: frizerie, coafura, manichiura, pedichiura, parcare etc.

(2) Prin activitate clasificata ca impusa se intelege structura de primire turistica cu functiune de alimentatie publica clasificata ca impusa conform Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 65/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare si alimentatie publica, a licentelor si brevetelor de turism, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 3. - In aplicarea prevederilor art. 5 alin. (3) din lege, contribuabilii care obtin venituri din exploatarea mai multor unitati determina impozitul specific anual prin insumarea impozitului specific anual aferent fiecarei unitati, calculat conform formulei stabilite in anexa corespunzatoare codului CAEN.

Exemplu: Un contribuabil desfasoara activitatea prin doua unitati/restaurante situate in Bucuresti in zone diferite, astfel:

- restaurantul 1 este situat in zona A si are o suprafata de 80 mp;

- restaurantul 2 este situat in zona D si are o suprafata de 80 mp.

Impozitul specific anual aferent fiecarui restaurant se calculeaza conform anexei nr. 1 la lege, dupa cum urmeaza: Restaurantul 1: impozitul specific anual/unitate = k*(x + y*q)*z, unde:

k - 1.400, valoarea impozitului standard (lei); x- 17, variabila in functie de rangul localitatii; y- 16, variabila in functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii; z - 0,45, coeficient de sezonalitate; q - 0,9, coeficient de ajustare pentru spatiu tehnic unitate - locatie de desfasurare a activitatilor.

Valoarea impozitului specific anual pentru restaurantul 1 este:

1.400 * (17 + 16 * 0,9) *0,45 = 19.782 lei.

Restaurantul 2: impozitul specific anual/unitate = k*(x + y*q)*z, unde:

k- 1.400, valoarea impozitului standard (lei); x- 13,5, variabila in functie de rangul localitatii; y- 16, variabila in functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii; z - 0,45, coeficient de sezonalitate; q - 0,9, coeficient de ajustare pentru spatiu tehnic unitate - locatie de desfasurare a activitatilor.

Valoarea impozitului specific anual pentru restaurantul 2 este:

1.400 * (13,5 + 16 * 0,9) * 0,45 = 17.577 lei.

Valoarea totala a impozitului specific anual datorat de contribuabil se determina prin insumarea impozitului specific anual aferent celor doua restaurante, acesta fiind de: 19.782 lei + 17.577 lei = 37.359 lei.

Art. 4. - in aplicarea art. 5 alin. (4) din lege, contribuabilii care desfasoara mai multe activitati cu codurile CAEN prevazute la art. 1 din lege, cu exceptia celor care desfasoara activitati prin intermediul unui complex hotelier, determina impozitul specific prin insumarea impozitului stabilit potrivit art. 6 din lege, pentru fiecare activitate desfasurata.

Exemplu: Un contribuabil desfasoara activitate printr-un restaurant situat in Bucuresti, zona A, cu o suprafata de 100 mp, si in cadrul aceleiasi unitati desfasoara activitate printr-un bar cu o suprafata de 80 mp, cu suprafete distincte.

Impozitul specific anual se determina prin insumarea impozitelor specifice stabilite potrivit art. 6 din lege, pentru fiecare activitate desfasurata, dupa cum urmeaza:

- se determina impozitul specific anual corespunzator activitatii desfasurate in restaurant, conform formulei stabilite in anexa nr. 1 la lege, astfel:

1.400 * (17 + 21 * 0,9) * 0,45 = 22.617 lei;

- se determina impozitul specific anual corespunzator activitatii desfasurate in bar, conform formulei stabilite in anexa nr. 2 la lege, astfel:

900 * (16 + 8* 0,9) * 0,45 = 9.396 lei;

- impozitul specific anual pentru intreaga unitate se stabileste prin insumarea impozitelor specifice determinate pentru fiecare activitate desfasurata in restaurant si bar, astfel:

22.617 lei + 9.396 lei = 32.013 lei.

Art. 5. - (1) in aplicarea art. 5 alin. (5) din lege, prin incepe rea/incetarea unei activitati se intelege inceperea/incetarea exploatarii economice a unei structuri de primire turistice sau unitati de alimentatie publica de tip restaurant, bar sau a unei parti a acesteia. inchiderea structurii/unitatii si predarea certificatului de clasificare in vederea radierii, dupa caz, se considera incetarea exploatarii unei structuri de primire turistice cu functiune de cazare, de alimentatie publica sau a unei unitati de alimentatie publica de catre un contribuabil. Modificarea suprafetei/numarului locurilor de cazare se realizeaza in urmatoarele situatii, fara a se limita la acestea: inchiderea activitatii unei terase pe timpul iernii, inchiderea activitatii unui bar in extrasezon, scoaterea din circuitul turistic a unui numar de camere, introducerea de camere in circuitul turistic prin modificarea anexei la certificatul de clasificare sau a autorizatiei de functionare.

(2) Pentru structurile de primire turistice cu functiune de cazare si alimentatie publica de pe litoralul romanesc, clasificate, potrivit legii, ca desfasurand activitate sezoniera, impozitul specific aferent perioadei din anul calendaristic pentru care contribuabilul a desfasurat activitate se determina prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei din anul calendaristic in care contribuabilul a desfasurat activitatea, perioada mentionata in certificatul de clasificare/autorizatia de functionare.

Exemplu: Un contribuabil desfasoara activitatea printr-un hotel de 3* in statiunea Mamaia, cu o capacitate de 100 de locuri de cazare, care functioneaza 170 de zile/an.

Impozitul specific se stabileste pe baza tabelului nr. 3 din anexa nr. 3 la lege, dupa cum urmeaza:

(171 lei/loccazare/anx 100locuri)/365zile* 170 zile =7.964 lei.

(3) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul incetarii voluntare temporare a exploatarii structurii de primire turistice sau a unitatii de alimentatie publica, caz in care operatorul structurii de primire turistice/alimentatie publica solicita autoritatii centrale pentru turism/autoritatii care a emis certificatul de clasificare/autorizatia de functionare suspendarea certificatului de clasificare/ autorizatiei de functionare pentru o perioada determinata. Suspendarea certificatului de clasificare/autorizatiei de functionare va inceta, fara nicio notificare, la data precizata in cererea de suspendare, in perioada de valabilitate a acestuia/ acesteia. Valabilitatea certificatului de clasificare/autorizatiei de functionare nu se va prelungi cu perioada de suspendare temporara a activitatii.

Cititi normele integrale din Anexa 2 aici!
Ioana Andreea Pavel de Ioana Andreea Pavel
Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016