Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va aducem la cunostinta ca, in conformitate cu prevederile valabile din 2016, consiliile locale au posibilitatea de a decide majorarea impozitelor pentru locuinte, in anumite conditii prevazute in noul Cod fiscal. Daca impozitul pe locuinta se majoreaza cu 25%, trebuie stiut ca pentru cladirile utilizate in activitati economice si detinute de persoane fizice discutam de majorari care, in anumite conditii, vor ajunge si pana la 2.500%.
Un studiu intocmit de Adrian Benta, consultant fiscal si colaborator Contabilul.ro, intocmit impreuna cu consultantul fiscal Dragos Patroi si cu expertul contabil Robert Croitoru arata care sunt conditiile in care unele impozite vor fi majorate cu aceasta cota, in contextul in care, la ora actuala, 50 de localitati si-au facut publice proiectele de hotarare privind taxele locale aplicabile in anul 2016.
Astfel, studiu amintit aminteste urmatoarele:
"Pentru prima data in ultimii 25 ani impozitul pe locuinte nu mai tine cont de calitatea proprietarului persoana fizica sau persoana juridica, ci de scopul utilizarii cladirii. Astfel, impozitele sunt structurate in categoriile: folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%; folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani; folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Vorbim, asadar, de o schimbare a mecanismului de calcul a impozitului pe locuinta, in conditiile in care nu se mai tine cont de faptul ca proprietarul e persoana fizica sau juridica, ci de destinatia cladirii.
Prin urmare, avem urmatoarele impozite valabile din 2016:
- folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani;
folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Redam, totodata, mai jos, prevederile referitoare la calculul impozitului pe cladirile rezidentiale si nerezidentiale, potrivit Legii 227/2015 privind Codul fiscal:
Calculul impozitului pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile rezidentiale si cladirile-anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% - 0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii. Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(...)
(8) Valoarea impozabila a cladirii, determinata in urma aplicarii prevederilor alin. (1) - (7), se reduce in functie de anul terminarii acesteia, dupa cum urmeaza:
a) cu 50%, pentru cladirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
b) cu 30%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 50 de ani si 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
c) cu 10%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 30 de ani si 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta.
Calculul impozitului pe cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2 – 1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobândite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.
(2) Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
(4) in cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457.
In studiul amintit mai sus se subliniaza si faptul ca, odata cu noul Cod fiscal, se majoreaza si baza impozabila pentru constructii: "valoarea metrului patrat de constructie in anul 2016 este de 1.000 lei/metru patrat, cu o crestere de 6,95% fata de valoarea de 935 lei/ metru patrat din anul 2015; cresterea indicelui de majorare a valorii constructiei pentru masurarea la exterior la procentul de 40%, respectiv la o valoare a indicelui de 1,4 fata de o valoare a indicelui aplicabila in 2015 de 1,2 cand procentul de actualizare era de 20%; autoritatile locale pot majora cu pana la 50% aceste procente".
Asa se explica, spun consultantii amintiti, de ce cresterea pentru anul urmator in cazul cladirilor nerezidentiale nereevaluate in ultimii 5 ani ajunge la 2.493% in cazul tuturor celor 50 de localitati, amintind ca diferenta ajunge de la 249,32% pana la 1.869,86% in cazul unor localitati precum Ramnicu Valcea, Calarasi, Turda si Campina.
Atentie! De retinut faptul ca o cota majora de impozitare se aplica, asadar, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice folosind in acest scop constructii reevaluate/ dobandite in ultimii 5 ani. Cresterea impozitului, in aceste cazuri, este de pana la zece ori mai mare fata de cuantumul platit in anul precedent. In plus, in cazul in care constructiile nu au fost reevaluate sau dobandite in ultimii 5 ani, impozitul pe locuinta creste de pana la 25 de ori.
Cititi continuarea aici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
MFP informeaza cu privire la masurile de reducere TVA si a modificarii unor taxe si impoziteAjustare TVA in cazul unei imobil cumparat in regim de taxare inversa. Care e procedura?Zoom fiscal: Ce trebuie sa stim despre drepturile de proprietate intelectuala in 2016Inregistrare bon fiscal in Declaratia 394. Cum procedam?Regim TVA autoturism second-hand. Cum deducem TVA?Ultimele articole
Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridiceTaxare inversa pentru vanzare teren si constructie catre o persoana juridica platitoare de TVAObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeTVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiArticole similare
Stock option plan. Ce tratament fiscal aplicam?MFP reglementeaza platile anticipate si salariile bugetarilor, castigate in instantaIn atentia societatilor: Finalizarea si consecintele inspectiei fiscaleCe masuri propune MFP pentru cresterea economica in 2013-2015TVA stabilit suplimentar in urma inspectiei fiscale. Cum procedam?Ultimele articole
TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleMAJORARI salariale 2024. In ce domenii vor fi aplicate cresterile, incepand cu 1 martie 2024E-Factura: Platile se fac inainte sau dupa ce sunt urcate in sistem facturile?Asociat unic si administrator de firma. Majorare salariu minim din ianuarie 2024ITM: Informare cu privire la majorarea salariului angajatilor incadrati cu salariul minim, cu vechime de peste 2 ani la aceeasi societateArticole similare
Amortizare mijloace fixe achizitionate din fonduri europeneEfectuare reevaluare. Cum stabilim impozitul in 2013?Plafonul de 700.000 lei pentru vanzarea de locuinte cu cota TVA de 5% se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2023Impozitele pentru proprietatile imobiliare cu suprafata mare vor creste in 2011Noi restrictii de la 1 august pentru operatorii economici! Activitati comerciale interzise si purtarea obligatorie a mastiiUltimele articole
Masuri ITM pentru reducerea accidentelor de munca din constructii, in contextul venirii calduriiControale Inspectia Muncii: 418 cazuri de munca nedeclarata si amenzi de 10.000.000 de lei aplicate de inspectoriImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiExamenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenRegulile de completare a D101 privind impozitul pe profit, modificate! Care sunt noutatile din 2024Articole similare
Noile modificari din Codul fiscal. Incepand cu 1 ianuarie 2015Taxele si impozitele din 2014 vor influenta negativ afacerile din RomaniaNoi prevederi privind TVA 2011 - Masuri de ordin tehnicNeplatitor de TVA: inregistrare achizitii intracomunitareFacturarea unor servicii si IMPOZITAREA redeventelor. Care sunt modificarile in 2015?Ultimele articole
ANAF deruleaza un program de conformare voluntara in domeniul serviciilor de infrumusetareCriterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a sumei de 500.000 euro pentru persoane afiliateSpeta zilei. Declararea, retinerea si plata impozitului pe dividendeCum se impoziteaza veniturile din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu 1 ianuarie 2024Lista seminariilor web pentru luna martie, publicata pe portalul ANAFArticole similare
Ce modificari a suferit Formularul 088 odata cu OANAF 2048/2016?O noua declaratie 112 - proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului acestui formularDeclaratia 390 VIESZoom fiscal: Cum depunem formularul 230?Declararea contribuabililor inactivi. Un comunicat al Finantelor PubliceUltimele articole
Cum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativDeclaratia Unica in 2024. ANAF a publicat un GHID util contribuabililorRegulile de completare a D101 privind impozitul pe profit, modificate! Care sunt noutatile din 2024Marti, 9 ianuarie 2024, termen limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleHG 1336/2023 si modificarile aduse impozitului pe venit care se aplica din 29 decembrie 2023Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"