Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va aducem la cunostinta ca, in conformitate cu prevederile valabile din 2016, consiliile locale au posibilitatea de a decide majorarea impozitelor pentru locuinte, in anumite conditii prevazute in noul Cod fiscal. Daca impozitul pe locuinta se majoreaza cu 25%, trebuie stiut ca pentru cladirile utilizate in activitati economice si detinute de persoane fizice discutam de majorari care, in anumite conditii, vor ajunge si pana la 2.500%.
Un studiu intocmit de Adrian Benta, consultant fiscal si colaborator Contabilul.ro, intocmit impreuna cu consultantul fiscal Dragos Patroi si cu expertul contabil Robert Croitoru arata care sunt conditiile in care unele impozite vor fi majorate cu aceasta cota, in contextul in care, la ora actuala, 50 de localitati si-au facut publice proiectele de hotarare privind taxele locale aplicabile in anul 2016.
Astfel, studiu amintit aminteste urmatoarele:
"Pentru prima data in ultimii 25 ani impozitul pe locuinte nu mai tine cont de calitatea proprietarului persoana fizica sau persoana juridica, ci de scopul utilizarii cladirii. Astfel, impozitele sunt structurate in categoriile: folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%; folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani; folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Vorbim, asadar, de o schimbare a mecanismului de calcul a impozitului pe locuinta, in conditiile in care nu se mai tine cont de faptul ca proprietarul e persoana fizica sau juridica, ci de destinatia cladirii.
Prin urmare, avem urmatoarele impozite valabile din 2016:
- folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%;

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Examen Consultant Fiscal 2025

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani;
folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Redam, totodata, mai jos, prevederile referitoare la calculul impozitului pe cladirile rezidentiale si nerezidentiale, potrivit Legii 227/2015 privind Codul fiscal:
Calculul impozitului pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile rezidentiale si cladirile-anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% - 0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii. Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(...)
(8) Valoarea impozabila a cladirii, determinata in urma aplicarii prevederilor alin. (1) - (7), se reduce in functie de anul terminarii acesteia, dupa cum urmeaza:
a) cu 50%, pentru cladirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
b) cu 30%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 50 de ani si 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
c) cu 10%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 30 de ani si 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta.
Calculul impozitului pe cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2 – 1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobândite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.
(2) Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
(4) in cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457.
In studiul amintit mai sus se subliniaza si faptul ca, odata cu noul Cod fiscal, se majoreaza si baza impozabila pentru constructii: "valoarea metrului patrat de constructie in anul 2016 este de 1.000 lei/metru patrat, cu o crestere de 6,95% fata de valoarea de 935 lei/ metru patrat din anul 2015; cresterea indicelui de majorare a valorii constructiei pentru masurarea la exterior la procentul de 40%, respectiv la o valoare a indicelui de 1,4 fata de o valoare a indicelui aplicabila in 2015 de 1,2 cand procentul de actualizare era de 20%; autoritatile locale pot majora cu pana la 50% aceste procente".
Asa se explica, spun consultantii amintiti, de ce cresterea pentru anul urmator in cazul cladirilor nerezidentiale nereevaluate in ultimii 5 ani ajunge la 2.493% in cazul tuturor celor 50 de localitati, amintind ca diferenta ajunge de la 249,32% pana la 1.869,86% in cazul unor localitati precum Ramnicu Valcea, Calarasi, Turda si Campina.
Atentie! De retinut faptul ca o cota majora de impozitare se aplica, asadar, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice folosind in acest scop constructii reevaluate/ dobandite in ultimii 5 ani. Cresterea impozitului, in aceste cazuri, este de pana la zece ori mai mare fata de cuantumul platit in anul precedent. In plus, in cazul in care constructiile nu au fost reevaluate sau dobandite in ultimii 5 ani, impozitul pe locuinta creste de pana la 25 de ori.
Cititi continuarea aici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Transfer linie business. Sunt societatile obligate sa efectueze ajustari de TVA?Livrarea de constructii noi si de parti de constructii noi. Ce cota de TVA se aplica dupa modernizari?Un nou proiect modifica in Norme prevederi referitoare la accize si alte specialeDeclaratii fiscale cu termen in luna martie 2016Studiu de caz: Impozit achizitie licente din UE de la o firma neinregistrata in scop de TVA in statul sauUltimele articole
Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridiceTaxare inversa pentru vanzare teren si constructie catre o persoana juridica platitoare de TVAObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeTVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiArticole similare
Factura eronata. Cum procedam?Dobanzi si penalitati de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala actualizat 2010Vladescu anunta sfarsitul cotei unice, scaderea TVA si impozit progresiv, inclusiv pe toate pensiileUn adevarat compendiu care explica prevederile Noului Cod fiscal 2016Noul Cod Fiscal: Cheltuielile cu benzina raman nedeductibileUltimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFFactura electrica. Cota pentru facturile de pana la 31 iulie 2025, in contextul MAJORARIi TVAMajorare salariu minim in 2025. Noutati importante pentru angajatoriPensiile romanilor se majoreaza din 2025! Cu cat va creste Valoarea Punctului de ReferintaAmenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaArticole similare
Ziua in care romanii l-au sechestrat pe Ministrul de FinanteCodul fiscal 2008 - Capitolul V. Taxa pentru eliberarea certificatelor avizelor si autorizatiilor - art. 266-269Scutirea speciala de TVA pentru comertul efectuat prin magazinele duty-freeVanzare CLADIRI vechi. E obligatorie ajustarea TVA?Impozitul pe CLADIRI datorat la bugetul de stat. Ce aspecte retinem pentru 2014?Ultimele articole
TVA imobiliare si terenuri. Cum se emite factura + ce impozit se aplica la vanzarea lorCum se calculeaza taxa pe stalp. EXEMPLU practic privind regiile autonomeTVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentProdusele si Serviciile cu TVA 9% in 2025Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Articole similare
Servicii prestate de nerezidenti in afara Romaniei. Ce impozit platim?Studiu de caz: Plata in cazul unor servicii de consultanta prestate de nerezidentiDeclaratiile care se depun pana la 27 ianuarie 2017. Termen prelungitObligatii legate de optiunea de a fi platitor de impozit pe venituri pe microintreprinderi sau pe profitCum se impoziteaza de fapt pensiile in lume?Ultimele articole
Tichete de masa. Cum se face IMPOZITAREA lor si declararea in D112Salariu minim pe economie. Cum influenteaza IMPOZITAREA tichetelor de masa salariul netFacilitatea privind neIMPOZITAREA sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorCum se face IMPOZITAREA veniturilor din dividende distribuite DUPA data de 1 ianuarie 2025Platitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la IMPOZITAREA micro din 2025?Articole similare
Obligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilorDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneProiect: Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2018Calendar ANAF: Pana pe 7 august 2023 contribuabilii trebuie sa depuna declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale ORDIN AL ANAF Nr. 7 din 2010Ultimele articole
Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiSAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Calendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Vineri, 6 septembrie 2024, termen limita pentru declaratia privind schimbarea perioadei fiscale
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"