Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va aducem la cunostinta ca, in conformitate cu prevederile valabile din 2016, consiliile locale au posibilitatea de a decide majorarea impozitelor pentru locuinte, in anumite conditii prevazute in noul Cod fiscal. Daca impozitul pe locuinta se majoreaza cu 25%, trebuie stiut ca pentru cladirile utilizate in activitati economice si detinute de persoane fizice discutam de majorari care, in anumite conditii, vor ajunge si pana la 2.500%.
Un studiu intocmit de Adrian Benta, consultant fiscal si colaborator Contabilul.ro, intocmit impreuna cu consultantul fiscal Dragos Patroi si cu expertul contabil Robert Croitoru arata care sunt conditiile in care unele impozite vor fi majorate cu aceasta cota, in contextul in care, la ora actuala, 50 de localitati si-au facut publice proiectele de hotarare privind taxele locale aplicabile in anul 2016.
Astfel, studiu amintit aminteste urmatoarele:
"Pentru prima data in ultimii 25 ani impozitul pe locuinte nu mai tine cont de calitatea proprietarului persoana fizica sau persoana juridica, ci de scopul utilizarii cladirii. Astfel, impozitele sunt structurate in categoriile: folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%; folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani; folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Vorbim, asadar, de o schimbare a mecanismului de calcul a impozitului pe locuinta, in conditiile in care nu se mai tine cont de faptul ca proprietarul e persoana fizica sau juridica, ci de destinatia cladirii.
Prin urmare, avem urmatoarele impozite valabile din 2016:
- folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani;
folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Redam, totodata, mai jos, prevederile referitoare la calculul impozitului pe cladirile rezidentiale si nerezidentiale, potrivit Legii 227/2015 privind Codul fiscal:
Calculul impozitului pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile rezidentiale si cladirile-anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% - 0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii. Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(...)
(8) Valoarea impozabila a cladirii, determinata in urma aplicarii prevederilor alin. (1) - (7), se reduce in functie de anul terminarii acesteia, dupa cum urmeaza:
a) cu 50%, pentru cladirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
b) cu 30%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 50 de ani si 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
c) cu 10%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 30 de ani si 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta.
Calculul impozitului pe cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2 – 1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobândite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.
(2) Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
(4) in cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457.
In studiul amintit mai sus se subliniaza si faptul ca, odata cu noul Cod fiscal, se majoreaza si baza impozabila pentru constructii: "valoarea metrului patrat de constructie in anul 2016 este de 1.000 lei/metru patrat, cu o crestere de 6,95% fata de valoarea de 935 lei/ metru patrat din anul 2015; cresterea indicelui de majorare a valorii constructiei pentru masurarea la exterior la procentul de 40%, respectiv la o valoare a indicelui de 1,4 fata de o valoare a indicelui aplicabila in 2015 de 1,2 cand procentul de actualizare era de 20%; autoritatile locale pot majora cu pana la 50% aceste procente".
Asa se explica, spun consultantii amintiti, de ce cresterea pentru anul urmator in cazul cladirilor nerezidentiale nereevaluate in ultimii 5 ani ajunge la 2.493% in cazul tuturor celor 50 de localitati, amintind ca diferenta ajunge de la 249,32% pana la 1.869,86% in cazul unor localitati precum Ramnicu Valcea, Calarasi, Turda si Campina.
Atentie! De retinut faptul ca o cota majora de impozitare se aplica, asadar, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice folosind in acest scop constructii reevaluate/ dobandite in ultimii 5 ani. Cresterea impozitului, in aceste cazuri, este de pana la zece ori mai mare fata de cuantumul platit in anul precedent. In plus, in cazul in care constructiile nu au fost reevaluate sau dobandite in ultimii 5 ani, impozitul pe locuinta creste de pana la 25 de ori.
Cititi continuarea aici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
MFP informeaza cu privire la masurile de reducere TVA si a modificarii unor taxe si impoziteProcedura de inregistrare in scopuri de TVA pentru anul 2016. Ce etape urmam?Vanzare cladire. Care este tratamentul TVA care se aplica?Cele mai importante informatii despre NOUL COD FISCAL vor fi discutate in perioada 29 – 31 Ianuarie la Poiana BrasovNOUL COD FISCAL: Exceptii de la livrarea de bunuriUltimele articole
Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridiceTaxare inversa pentru vanzare teren si constructie catre o persoana juridica platitoare de TVAObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeTVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiArticole similare
Isarescu: Efectul maximal al MAJORARIi TVA asupra inflatiei va fi de 3,9 la sutaAct semnat pentru scutirea de la plata unor penalitati de intarziereBriefing de presa sustinut de ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, la finalul sedintei de GuvernMAJORARI salariale 2024. In ce domenii vor fi aplicate cresterile, incepand cu 1 martie 2024Modificari TVA 2024. TOT trebuie sa stiiUltimele articole
Pensiile romanilor se majoreaza din 2025! Cu cat va creste Valoarea Punctului de ReferintaAmenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaGuvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneDepunere declaratii online. Cum se poate achizitiona semnatura electronicaArticole similare
Atentie! MFP anunta noi modificari in Codul fiscalCodul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul VIII - Cotele de taxaGuvernul a stabilit un termen nou pentru impozitul pe CLADIRIConditii de scutire a impozitului si taxelor localeCodul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul XIV - Dispozitii finaleUltimele articole
CLADIRI inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Este OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026Impozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216D394 in 2024. In formular se declara contractele de sponsorizare, asigurarea privata de sanatate si asigurarile RCA/Casco?D216 in 2024. Care este termenul limita de depunereArticole similare
Contracte de cercetare finantate din fonduri europene. Regimul TVALista seminariilor web pentru luna iulie, publicata pe portalul ANAFBoc: Scadem TVA daca vom gasi alternativa acceptata de Parlament, IMPOZITAREA pensiilor nu ajungeCamera Deputatilor a decis: SupraIMPOZITAREA contractelor part-time, ELIMINATA de la 1 ianuarie 2020Veniturile din conventii civileUltimele articole
Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027IMPOZITAREA veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalTaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaLista seminariilor web pentru octombrie 2024. Care sunt cele 7 teme propuseLista seminariilor web pentru septembrie 2024, publicata de ANAF. Temele sunt diverseArticole similare
Legea 169 din 2013 a modificat Codul fiscal. Vezi tabelul complet cu noile prevederi!Declararea contribuabililor inactivi. Un comunicat al Finantelor PubliceJoi, 7 septembrie 2023, termen limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscalePlan national de relansare economica. Guvernul sprijina firmele prin acordare de granturi si instrumente de asigurare a lichiditatiiCererea de esalonare la plata si documentele justificative, modificate! (OPANAF 1960/2019)Ultimele articole
SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Calendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Vineri, 6 septembrie 2024, termen limita pentru declaratia privind schimbarea perioadei fiscaleNoutati privind combaterea evaziunii fiscale aduse de Legea 126/2024Care este structura raportarilor contabile la 30 iunie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"