Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va aducem la cunostinta ca, in conformitate cu prevederile valabile din 2016, consiliile locale au posibilitatea de a decide majorarea impozitelor pentru locuinte, in anumite conditii prevazute in noul Cod fiscal. Daca impozitul pe locuinta se majoreaza cu 25%, trebuie stiut ca pentru cladirile utilizate in activitati economice si detinute de persoane fizice discutam de majorari care, in anumite conditii, vor ajunge si pana la 2.500%.
Un studiu intocmit de Adrian Benta, consultant fiscal si colaborator Contabilul.ro, intocmit impreuna cu consultantul fiscal Dragos Patroi si cu expertul contabil Robert Croitoru arata care sunt conditiile in care unele impozite vor fi majorate cu aceasta cota, in contextul in care, la ora actuala, 50 de localitati si-au facut publice proiectele de hotarare privind taxele locale aplicabile in anul 2016.
Astfel, studiu amintit aminteste urmatoarele:
"Pentru prima data in ultimii 25 ani impozitul pe locuinte nu mai tine cont de calitatea proprietarului persoana fizica sau persoana juridica, ci de scopul utilizarii cladirii. Astfel, impozitele sunt structurate in categoriile: folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%; folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani; folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Vorbim, asadar, de o schimbare a mecanismului de calcul a impozitului pe locuinta, in conditiile in care nu se mai tine cont de faptul ca proprietarul e persoana fizica sau juridica, ci de destinatia cladirii.
Prin urmare, avem urmatoarele impozite valabile din 2016:
- folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%;
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
SAF-T Ghid de raportare corecta
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
- folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani;
folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Redam, totodata, mai jos, prevederile referitoare la calculul impozitului pe cladirile rezidentiale si nerezidentiale, potrivit Legii 227/2015 privind Codul fiscal:
Calculul impozitului pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile rezidentiale si cladirile-anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% - 0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii. Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(...)
(8) Valoarea impozabila a cladirii, determinata in urma aplicarii prevederilor alin. (1) - (7), se reduce in functie de anul terminarii acesteia, dupa cum urmeaza:
a) cu 50%, pentru cladirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
b) cu 30%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 50 de ani si 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
c) cu 10%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 30 de ani si 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta.
Calculul impozitului pe cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2 – 1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobândite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.
(2) Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
(4) in cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457.
In studiul amintit mai sus se subliniaza si faptul ca, odata cu noul Cod fiscal, se majoreaza si baza impozabila pentru constructii: "valoarea metrului patrat de constructie in anul 2016 este de 1.000 lei/metru patrat, cu o crestere de 6,95% fata de valoarea de 935 lei/ metru patrat din anul 2015; cresterea indicelui de majorare a valorii constructiei pentru masurarea la exterior la procentul de 40%, respectiv la o valoare a indicelui de 1,4 fata de o valoare a indicelui aplicabila in 2015 de 1,2 cand procentul de actualizare era de 20%; autoritatile locale pot majora cu pana la 50% aceste procente".
Asa se explica, spun consultantii amintiti, de ce cresterea pentru anul urmator in cazul cladirilor nerezidentiale nereevaluate in ultimii 5 ani ajunge la 2.493% in cazul tuturor celor 50 de localitati, amintind ca diferenta ajunge de la 249,32% pana la 1.869,86% in cazul unor localitati precum Ramnicu Valcea, Calarasi, Turda si Campina.
Atentie! De retinut faptul ca o cota majora de impozitare se aplica, asadar, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice folosind in acest scop constructii reevaluate/ dobandite in ultimii 5 ani. Cresterea impozitului, in aceste cazuri, este de pana la zece ori mai mare fata de cuantumul platit in anul precedent. In plus, in cazul in care constructiile nu au fost reevaluate sau dobandite in ultimii 5 ani, impozitul pe locuinta creste de pana la 25 de ori.
Cititi continuarea aici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Documentar fiscal: Cum definim persoana impozabila in contextul noilor prevederi?Ponta vrea Codul fiscal aprobat pana saptamana viitoareRegim TVA autoturism second-hand. Cum deducem TVA?Cartea Verde a Contabilitatii 2016: informatii esentiale pentru domeniul contabilitatii, actualizate la ziTransfer linie business. Sunt societatile obligate sa efectueze ajustari de TVA?Ultimele articole
Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridiceTaxare inversa pentru vanzare teren si constructie catre o persoana juridica platitoare de TVAObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeTVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiArticole similare
Act semnat pentru scutirea de la plata unor penalitati de intarziereAdministratiile financiare nu mai elibereaza cazierul fiscal pentru infiintarea societatilor comercialeZoom fiscal: Inregistrarea fiscala conform noului Cod de procedura fiscalaOUG nr. 50 din 2013: noutati privind plata obligatiilor datorateVladescu anunta sfarsitul cotei unice, scaderea TVA si impozit progresiv, inclusiv pe toate pensiileUltimele articole
Pensiile romanilor se majoreaza din 2025! Cu cat va creste Valoarea Punctului de ReferintaAmenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaGuvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneDepunere declaratii online. Cum se poate achizitiona semnatura electronicaArticole similare
Cotele TVA pentru 2023, aplicabile in RomaniaCererile necesare ajutorului financiar pentru incalzirea locuintei trebuie depuse pana pe 15 octombriePrestari servicii de invatamant. Care este regimul TVA?Taxare inversa electronica. Ce tratament se aplica si care e procedura?Servicii la distanta, disponibile prin ANAF. Ce optiuni aveti in calitate de contribuabili?Ultimele articole
NOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpCLADIRI inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Este OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026Impozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216D394 in 2024. In formular se declara contractele de sponsorizare, asigurarea privata de sanatate si asigurarile RCA/Casco?Articole similare
IMPOZITAREA TVA pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tariiTop subiecte pe care orice contabil trebuie sa le cunoasca in 2016Profitul reinvestit ar putea scapa de impozitare!Servicii prestate de nerezidenti in afara Romaniei. Ce impozit platim?Lista seminariilor web pentru luna martie, publicata pe portalul ANAFUltimele articole
Platitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la IMPOZITAREA micro din 2025?In ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateDividende distribuite in 2024, dar platite in 2025. Ce cota de impozitare se aplicaCum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Articole similare
Au fost modificate Normele Codului Fiscal in contextul aplicarii noilor reguli TVA privind comertul electronic de la 1 iulieInregistrarea TVA a unei firme dintr-un stat membru prin reprezentantul fiscalServicii intracomunitareServiciu prestat pe teritoriu national. Factura emisa este grevata de TVA sau nu?Noile modificari ale Codului fiscal - ProiectUltimele articole
Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiSAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Calendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Vineri, 6 septembrie 2024, termen limita pentru declaratia privind schimbarea perioadei fiscaleNoutati privind combaterea evaziunii fiscale aduse de Legea 126/2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"