keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Impozit pe profit si impozit specific. Cum aflam ce tip de impozit datoram?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 26 Mai. 2017 Exclusiv
Tags: impozit pe profit, impozit specific, legea 170/2016, coduri caen

In analiza urmatoare, aducem in prim-plan conditiile de aplicare a impozitului pe profit, in contextul reglementarilor care vizeaza impozitul specific. Astfel, avem exemplul unui restaurant care datoreaza impozit specific si nu desfasoara alte activitati ocazional. Societatea vinde mijloace fixe uzate (eventual imobile), materiale, ambalaje etc. Pentru veniturile realizate din aceste activitati vom vedea daca se datoreaza impozit pe profit si daca este necesara evidenta distincta conform art. 9 din Ordinul 264/2017.

La art. 6 alin. (1)  si art. 10 alin. (1) din Legea 170/2016, privind impozitul specific unor activitati, se prevede ca:
“Art. 6 alin.(1) Impozitul specific anual corespunzator codurilor CAEN 5610 "Restaurante", 5621 "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 "Alte servicii de alimentatie n.c.a." se calculeaza, pe fiecare unitate, conform formulei stabilite in anexa nr. 1.”
Art. 10 alin.(1)Contribuabilii care, in cursul anului, realizeaza venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Asadar, societatea trebuie sa fie inregistrata in vectorul fiscal, atat pentru impozitul specific cat si pentru impozitul pe profit.
Conform prevederilor de la  art. 10 alin. (1) din Legea 170/2016 si ale art. 9 din Normele metodologice de aplicare a Legii 170/2016, aprobate prin OMT si OMFP comun 264/464/2017, societatea va trebui sa organizeze si sa conduca evidenta contabila astfel incat sa permita determinarea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare  activitatii de restaurant si alte actvitati.
 
Pentru stabilirea cheltuielilor comune care vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, se utilizeaza o metoda rationala de alocare, potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau prin repartizarea proportional cu ponderea veniturilor obtinute din activitatile vizate in veniturile totale realizate de contribuabil.
 
Redam in continuare prevederile de la art. 9 alin. (1) –(3) din OMT si OMFP comun 264/464/2017 Anexa- Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati:
“Art. 9
(1) In aplicarea prevederilor art. 10 alin. (1) din lege, contribuabilii care realizeaza venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege sunt obligati sa determine si sa plateasca concomitent:
- impozitul specific pentru veniturile din activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege;
- impozitul pe profit, conform titlului II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege, cu toate obligatiile ce decurg din acest titlu si a normelor metodologice de aplicare a acestui titlu, potrivit Hotararii Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), contribuabilii trebuie sa organizeze si sa conduca evidenta contabila potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare activitatilor vizate.
 
Pentru stabilirea cheltuielilor comune care vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal se utilizeaza o metoda rationala de alocare, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sau prin repartizarea proportional cu ponderea veniturilor obtinute din activitatile vizate in veniturile totale realizate de contribuabil.
 
Exemplu: Un contribuabil realizeaza in cursul anului venituri din alte activitati, in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege, si pentru acestea aplica impozitul pe profit. Cheltuielile comune ale contribuabilului se repartizeaza proportional cu ponderea veniturilor obtinute din alte activitati in veniturile totale realizate de contribuabil.
 
Total venituri obtinute de contribuabil - 100.000 lei
Total cheltuieli - 80.000 lei, din care: directe 50.000 lei si comune 30.000 lei
Venituri obtinute din alte activitati - 40.000 lei
Cheltuieli directe aferente veniturilor din alte activitati - 20.000 lei
Ponderea veniturilor din alte activitati in total venituri: (40.000/100.000)*100 = 40%
Cheltuielile comune care se vor lua in calcul la determinarea rezultatului fiscal din alte activitati sunt: 30.000 lei *40% = 12.000 lei.
 
La determinarea impozitului pe profit, conform titlului II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se au in vedere veniturile si cheltuielile aferente activitatilor desfasurate in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege, astfel:
- venituri din alte activitati in suma de 40.000 lei;
- cheltuieli aferente veniturilor din alte activitati in suma de 32.000 lei, din care: cheltuieli directe 20.000 lei si comune 12.000 lei.
(3) In sensul prevederilor art. 10 alin. (1) din lege, veniturile din dobanzi si diferentele de curs, altele decat cele aferente functiei de cazare/alimentatie publica, venituri obtinute din activitati de subfrancizare, refacturari de produse alimentare, inchirieri spatii etc., sunt considerate venituri din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege.”
In ceea ce priveste impozitul specific, ANAF a raspuns pe Facebook la o serie de intrebari.
 
Puteti vizualiza raspunsul la intrebarea nr. 49, accesand acest link.
 
 
 
 
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
 
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016