Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Operatiunile triunghiulare sunt operatiuni frecvente si implica un grad mai mare de complexitate: O operatiune triunghiulara impune, in primul rand, existenta a trei firme din trei state UE cu cod valid de TVA si conditia de transport asigurata de vanzator sau cumparator-vanzator, pentru aplicarea masurilor de simplificare.
Se va vedea insa daca este obligatoriu ca toate statele participante sa adere la masurile de simplificare si care acel stat care nu accepta masurile de simplificare atunci cand este beneficiar final.
De asemenea, vom vedea ce tratament TVA se aplica pentru societatea din Romania care este cumparator-vanzator.
Nota: tranzactiile incheiate sunt de comercializare marfuri.
In principiu, o operatiune este triunghiulara daca:
- sunt implicati trei agenti economici inregistrati in scopuri de TVA in trei State Membre diferite;
- se incheie doua tranzactii;
- are loc un singur transport.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Astfel, in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, nu este considerata operatiune impozabila in Romania achizitia intracomunitara de bunuri, efectuata in cadrul unei operatiuni triunghiulare, pentru care locul este in Romania in conformitate cu prevederile art. 132 indice 1 Codul Fiscal 2003 - Parlamentul Romaniei">alin. (1), atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
1. achizitia de bunuri este efectuata de catre o persoana impozabila, denumita cumparator revanzator, care nu este stabilita in Romania, dar este inregistrata in scopuri de TVA in alt stat membru;
2. achizitia de bunuri este efectuata in scopul unei livrari ulterioare a bunurilor respective, in Romania, de catre cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1;
3. bunurile astfel achizitionate de catre cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1 sunt expediate sau transportate direct in Romania, dintr-un alt stat membru decat cel in care cumparatorul revanzator este inregistrat in scopuri de TVA, catre persoana careia urmeaza sa ii efectueze livrarea ulterioara, denumita beneficiarul livrarii ulterioare;
4. beneficiarul livrarii ulterioare este o alta persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila, inregistrata in scopuri de TVA in Romania;
5. beneficiarul livrarii ulterioare a fost desemnat in conformitate cu art. 150 Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei >alin. (4) ca persoana obligata la plata taxei pentru livrarea efectuata de cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, in scopul aplicarii prevederilor art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, relatia de transport al bunurilor din primul stat membru in Romania trebuie sa existe intre furnizor si cumparatorul revanzator, oricare dintre acestia putand fi responsabil pentru transportul bunurilor, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in conformitate cu prevederile contractuale. Daca transportul este realizat de beneficiarul livrarii, nu sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare. Obligatiile ce revin beneficiarului livrarii ulterioare, daca Romania este al treilea stat membru:
a) sa plateasca taxa aferenta livrarii efectuate de cumparatorul revanzator care nu este stabilit in Romania in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (4) si art. 157 alin. (1) sau (2), dupa caz;
b) sa inscrie achizitia efectuata in rubricile alocate achizitiilor intracomunitare de bunuri din decontul de taxa prevazut la art. 1562 sau 1563 din Codul fiscal, precum si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal.
Asadar, masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare sunt aplicabile doar in cazul in care relatia de transport a bunurilor exista intre furnizorul din primul stat si cumparatorul revanzator din statul al doilea, oricare dintre acestia putand fi responsabil pentru transportul bunurilor, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in conformitate cu prevederile contractuale. Daca transportul este realizat de beneficiarul livrarii din al treilea stat membru, nu sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare.
In cazul operatiunilor triunghiulare efectuate in conditiile art. 126 alin. (8) lit. b), daca Romania este al doilea stat membru al cumparatorului revanzator si acesta a transmis furnizorului din primul stat membru codul sau de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 153 din Codul fiscal, cumparatorul revanzator trebuie sa indeplineasca urmatoarele obligatii:
a) sa emita factura prevazuta la art. 155 din Codul fiscal, in care sa fie inscris codul sau de inregistrare in scopuri de TVA in Romania si codul de inregistrare in scopuri de TVA din al treilea stat membru al beneficiarului livrarii;
b) sa nu inscrie achizitia intracomunitara de bunuri care ar avea loc in Romania ca urmare a transmiterii codului de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 153 din Codul fiscal in declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, prevazuta la art. 156 indice 4 din Codul fiscal, aceasta fiind neimpozabila. In decontul de taxa aceste achizitii se inscriu la rubrica rezervata achizitiilor neimpozabile;
c) sa inscrie livrarea efectuata catre beneficiarul livrarii din al treilea stat membru in rubrica rezervata livrarilor intracomunitare de bunuri scutite de taxa a decontului de taxa si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156 indice 4 din Codul fiscal urmatoarele date:
1. codul de inregistrare in scopuri de TVA, din al treilea stat membru, al beneficiarului livrarii;
2. codul T in rubrica corespunzatoare;
3. valoarea livrarii efectuate.
Astfel, acestea sunt obligatiile ce ii revin societatii din Romania in calitate de cumparator - revanzator in cadrul operatiunilor triunghiulare efectuate in conditiile art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal. Acestea nu sunt conditionate de acceptarea unor masuri de simplificare pentru operatiuni triunghiulare de catre statele membre implicate in tranzactii.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Trei tipuri de venituri neimpozabile la calculul profitului impozabil, clarificate prin OUG 102 din 2013Nu va fi redus impozitul pentru cladirile si terenurile din turismTVA-ul ar putea sa scada in urmatoarele luniCalculul accizelor in 2014. Ce curs euro vom folosi?Alerta fiscalitate 9-13 iunie 2008Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Codul fiscal 2008 - Capitolul XIII. Obligatii - art. 153-158^1Verifica daca te incadrezi la plata TVATaxarea inversa si Declaratia 394. Cum procedam la achizitii incluse in cartusele E si F din Ordinul 376915?Declaratia recapitulativaInregistrarea in ROI. Ce obligatii avem pentru prestarea de servicii?Ultimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Articole similare
PFA face achizitie de bunuri intracomunitare. Are obligatia de a plati TVA?E-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteReinregistrarea in scopuri de TVA. Exercitarea dreptului de deducere. Cum procedam?Noutati in legea ACHIZITIIlor publice. E nevoie de transparenta inainte si dupa procedura!Servicii de publicitate online. Inregistrarea contractelor. AutofacturaUltimele articole
e-Factura in 2025: Mai este obligatorie existenta facturii tiparite pe hartie?Factura avans ACHIZITII intracomunitare. Se declara sau nu aceste operatiuni in D300 si D390Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700e-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate ACHIZITIIle intracomunitare in sistem?Articole similare
Analiza expertului contabil privind reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fiziceModificarea OMFP 103/2016 - justificarea scutirilor de TVA (propunere CCF)ORDIN ANAF nr. 2.289 din 2010 privind obligatiile fiscale restanteNoi dispozitii cu privire la reducerea timpului de munca, incepand cu data de 10 august (Informare ITM)Analiza complexa: TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013Ultimele articole
TollRo. Noua taxa de drum pentru transportatori, cu APLICABILITATE din 2026OSS (One-Stop-Shop): Ce este, cine si cum trebuie sa se inregistreze in sistem + studii de caz utilePlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Din 1 ianuarie 2025 impozitul pe dividende creste de la 8% la 10%Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Articole similare
OUG 107/2024. Accesoriile OBLIGATIilor de plata la fondul de mediu beneficiaza de masura?Tratament TVA pentru servicii facturate pentru persoane fizice si juridice din state terteD100 in 2023. Cum se completeaza formularul pentru inregistrarea in scopuri de TVA confom art. 317 din Codul FiscalOrdin ANPC nr. 760/2019: Noi OBLIGATIi pentru operatorii economiciOrdinul 1926/2020: Scutiri de taxe si exonerarea de TVA la importuri pentru combaterea efectelor epidemieiUltimele articole
Majorare plafon TVA la 395.000 lei, conform OG 22/2025. EXEMPLU concret de aplicare pentru firmeDeclaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMRegistrul contribuabililor inactivi ANAF: ce este, cum se ajunge pe lista si ce consecinte suntDrepturile de autor si PFA in 2025. Trebuie sau nu sa emiti facturaAfla cat dureaza un control ANAF in 2025. Termene, etape si sfaturi utile
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



