keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Operatiuni triunghiulare. Cum aplicam masurile de de simplificare?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 14 Ian. 2014 Exclusiv
Tags: taxe si impozite, masuri de simplicare, operatiuni triunghiulare, achizitii, aplicabilitate, obligati

Operatiunile triunghiulare sunt operatiuni frecvente si implica un grad mai mare de complexitate: O operatiune triunghiulara impune, in primul rand, existenta a trei firme din trei state UE cu cod valid de TVA si conditia de transport asigurata de vanzator sau cumparator-vanzator, pentru aplicarea masurilor de simplificare.



Se va vedea insa daca este obligatoriu ca toate statele participante sa adere la masurile de simplificare si care acel stat care nu accepta masurile de simplificare atunci cand este beneficiar final.

De asemenea, vom vedea ce tratament TVA se aplica pentru societatea din Romania care este cumparator-vanzator.

Nota: tranzactiile incheiate sunt de comercializare marfuri.

In principiu, o operatiune este triunghiulara daca:

-    sunt implicati trei agenti economici inregistrati in scopuri de TVA in trei State Membre diferite;
-    se incheie doua tranzactii;
-    are loc un singur transport.


 
Astfel, in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, nu este considerata operatiune impozabila in Romania achizitia intracomunitara de bunuri, efectuata in cadrul unei operatiuni triunghiulare, pentru care locul este in Romania in conformitate cu prevederile art. 132 indice 1 Codul Fiscal 2003 - Parlamentul Romaniei">alin. (1), atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:

   1. achizitia de bunuri este efectuata de catre o persoana impozabila, denumita cumparator revanzator, care nu este stabilita in Romania, dar este inregistrata in scopuri de TVA in alt stat membru;
   2. achizitia de bunuri este efectuata in scopul unei livrari ulterioare a bunurilor respective, in Romania, de catre cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1;
   3. bunurile astfel achizitionate de catre cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1 sunt expediate sau transportate direct in Romania, dintr-un alt stat membru decat cel in care cumparatorul revanzator este inregistrat in scopuri de TVA, catre persoana careia urmeaza sa ii efectueze livrarea ulterioara, denumita beneficiarul livrarii ulterioare;
   4. beneficiarul livrarii ulterioare este o alta persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila, inregistrata in scopuri de TVA in Romania;
   5. beneficiarul livrarii ulterioare a fost desemnat in conformitate cu art. 150 Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei >alin. (4) ca persoana obligata la plata taxei pentru livrarea efectuata de cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1.
 
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, in scopul aplicarii prevederilor art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, relatia de transport al bunurilor din primul stat membru in Romania trebuie sa existe intre furnizor si cumparatorul revanzator, oricare dintre acestia putand fi responsabil pentru transportul bunurilor, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in conformitate cu prevederile contractuale. Daca transportul este realizat de beneficiarul livrarii, nu sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare. Obligatiile ce revin beneficiarului livrarii ulterioare, daca Romania este al treilea stat membru:

a) sa plateasca taxa aferenta livrarii efectuate de cumparatorul revanzator care nu este stabilit in Romania in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (4) si art. 157 alin. (1) sau (2), dupa caz;
b) sa inscrie achizitia efectuata in rubricile alocate achizitiilor intracomunitare de bunuri din decontul de taxa prevazut la art. 1562 sau 1563 din Codul fiscal, precum si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal.

 
Asadar, masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare sunt aplicabile doar in cazul in care relatia de transport a bunurilor exista intre furnizorul din primul stat  si cumparatorul revanzator din statul al doilea, oricare dintre acestia putand fi responsabil pentru transportul bunurilor, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in conformitate cu prevederile contractuale. Daca transportul este realizat de beneficiarul livrarii din al treilea stat membru, nu sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare.
 
In cazul operatiunilor triunghiulare efectuate in conditiile art. 126 alin. (8) lit. b), daca Romania este al doilea stat membru al cumparatorului revanzator si acesta a transmis furnizorului din primul stat membru codul sau de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 153 din Codul fiscal, cumparatorul revanzator trebuie sa indeplineasca urmatoarele obligatii:

a) sa emita factura prevazuta la art. 155 din Codul fiscal, in care sa fie inscris codul sau de inregistrare in scopuri de TVA in Romania si codul de inregistrare in scopuri de TVA din al treilea stat membru al beneficiarului livrarii;

b) sa nu inscrie achizitia intracomunitara de bunuri care ar avea loc in Romania ca urmare a transmiterii codului de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 153 din Codul fiscal in declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, prevazuta la art. 156 indice 4 din Codul fiscal, aceasta fiind neimpozabila. In decontul de taxa aceste achizitii se inscriu la rubrica rezervata achizitiilor neimpozabile;

c) sa inscrie livrarea efectuata catre beneficiarul livrarii din al treilea stat membru in rubrica rezervata livrarilor intracomunitare de bunuri scutite de taxa a decontului de taxa si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156 indice 4 din Codul fiscal urmatoarele date:

1. codul de inregistrare in scopuri de TVA, din al treilea stat membru, al beneficiarului livrarii;
2. codul T in rubrica corespunzatoare;
3. valoarea livrarii efectuate.
 
Astfel, acestea sunt obligatiile ce ii revin societatii din Romania in calitate de cumparator - revanzator in cadrul operatiunilor triunghiulare efectuate in conditiile art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal. Acestea nu sunt conditionate de acceptarea unor masuri de simplificare pentru operatiuni triunghiulare de catre statele membre implicate in tranzactii.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016