Tags: analiza de risc, securitatea fizica, norme metodologice, masuri de securitate
Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, prevede la art. 2 alin. 1 ca: "Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice (...), societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de natura capitalului social, precum si alte organizatii care detin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite in prezenta lege unitati, sunt obligate sa asigure PAZA acestora."
Prin normele metodologice de aplicare a legii, aprobate prin HG nr. 301/2012[1], se prevede la art. 2 alin. 1 ca "Adoptarea masurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor prevazute de lege se realizeaza pe baza unei analize de risc la securitate fizica. (2) Elaborarea analizei de risc la securitate fizica se face potrivit instructiunilor emise de ministrul administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
Termenul initial privind obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica, stabilit pentru data de 1 ianuarie 2015, a fost prorogat prin HG nr. 877/2014 pana la data de 1 ianuarie 2016, iar prin HG nr. 1002/2015 pana la data de 1 iulie 2017, pentru societatile infiintate pana la data de 16 iunie 2012.
[1] HG nr. 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare
2. PROBLEMELE CREATE DE HG NR. 301/2012 PENTRU APROBAREA NORMELOR METODOLOGICE DE APLICARE A LEGII NR. 333/2003 PRIVIND PAZA OBIECTIVELOR, BUNURILOR, VALORILOR SI PROTECTIA PERSOANELOR
Societatile reglementate de Legea nr. 31/1990 sunt obligate SA ASIGURE PAZA bunurilor ori valorilor detinute cu orice titlu, conform Legii nr. 333/2003 si NU Sa ELABOREZE ANALIZA DE RISC la securitate fizica.
Din analiza HG nr.877/2014 si HG nr. 1002/2015 reise ca doar unitatile infiintate PaNa LA DATA de 16 iunie 2012, NU AU obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica. Rezulta ca UNITATILE INFIINTATE DUPA 16 iunie 2012 au obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica[1] (potrivit art. 4 alin. 1 it. d din HG nr. 301/2012, constituie contraventie incalcarea prevederilor referitoare la efectuarea analizei de risc la securitate fizica si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 al 20.000 de lei).
Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de "analiza de risc la securitate fizica [2]".
Acesta expresie este introdusa de HG nr. 301/2012 pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii nr. 333/2003, act juridic normativ subordonat legii, el adaugand prin aceasta notiune la lege.
Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de "masuri de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor", aceasta fiind de asemenea introdusa de HG 301/2012.
3. POZITIA CNIPMMR REFERITOARE LA REALIZAREA ANALIZEI LA RISC LA SECURITATE FIZICA
Avand in vedere faptul ca:
Legea nr. 333/2003 nu prevede emiterea de norme metodologice privind "analiza de risc la securitate fizica" sau "masuri de securitate".
Legea nr. 333/2003, republicata, prevede emiterea de norme metodologice pentru aspecte clar determinate[3] (modelul documentelor specifice serviciului de paza, cerintele privind mijloacele de transport, cerintele tehnice ale elementelor de protectie mecanico-fizice a imobilelor si ale proiectelor sistemelor de alarmare, ocupatiile, tipul de formare, tematica programelor de formare profesionala) si nu la modul general. Dispoziíile art. 67 din lege stabilesc rangul actului normativ, respectiv hotarare a guvernului, prin care normele metodologice, prevazute de lege in mod expres, urmeaza sa fie aprobate.
HG nr. 301/2012 introduce notiunea de "elaborarea analizei de risc la securitate fizica", stabilind in art. 2 alin. 2 ca aceasta se face potrivit instructiunilor emise de ministrul de interne.
Hotararea anterioara HG nr. 301/2012, prin care au fost aprobate normele metodologice initiale de aplicare, respectiv HG nr. 1010/2004 nu utiliza/introducea notiunile de "analiza de risc la securitate fizica" sau "masuri de securitate".
CNIPMMR solicita abrogarea HG nr. 301/2012 privind aprobarea normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata si, implicit, a Instructiunii nr. 9/2013 a ministrului afacerilor interne privind elaborarea analizei de risc, avand ca efect eliminarea obligativitatii realizarii analizei de risc la securitate fizica, de catre toti agentii economici, acestia fiind in continuarea obligati sa asigure paza bunurilor si valorilor detinute, conform Legii nr. 333/2004.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Pentru majoritatea livrarilor de produse finite, clientii nostri isi organizeaza transportul prin diversi transportatori. In multe situatii camionul / masina care ridica marfa de la noi nu este cea care o livreaza. Marfa este descarcata intr-unul sau mai multe Hub-uri din RO, pana ajunge in camionul care paraseste RO. Pentru generarea codului UIT este OK sa trecem camionul care vine la noi la incarcare, iar mai apoi daca marfa este mutata cine face update la aceasta informatie? Noi sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a trecut de la impozit pe venit la impozit pe profit la 01.01.2023. La 31.12.2023 inregistreaza in D101 la rd. 40, pierdere fiscala de 5637 ron. La 30.03.2024 inregistreaza profit impozabil in valoare de 4418 ron. Calculul pentru impozitul pe profit aferent trim. I 2024: determinare suma neimpozabila prin recuperarea pierderii fiscale - 4418 x 70% = 3092 ron; determinare suma impozabila pt trim I 2024 - 4418 - 3092 = 1326 ron; impozit pe profit aferent trim. I 2024 - 1326 x 16% = 212...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a achizitionat un autobuz, a obtinut toate licentele si dorim sa efectuam transport international de persoane. Facem numai curse ocazionale pentru diferite grupuri de persoane, nu avem curse regulate. Ce cote de TVA folosim daca: - facem curse in interiorul tarii? - facem curse in Uniunea Europeana? - facem curse extracomunitare (ex. Serbia)? Comenzile sunt facute in majoritatea cazurilor de persoane fizice, parohii, deci neplatitori de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Achizitie produse - materiale pentru design, in valoare de aproximativ 80 E, de pe platforma Emag. Firma nu are cod special de TVA. Factura primita este emisa de catre o SC din Slovacia inregistrata ca platitoare tva, este in Vies (nu are si cod tva in Ro) si contine tva 19%. Este obligatoriu ca firma din Romania sa solicite cod special pentru achizitii intracomunitare in urma acestei achizitii? Care sunt obligatiile fiscale? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea X, platitoare de TVA, aplica regimul special pentru aur de investitii prevazut la art. 313 din Codul fiscal, operatiuni scutite. Bunurile indeplinesc conditiile de la art. 313, alin. 1, lit a, sunt aprovizionate pe factura de la societate de amanet (trasabilitatea la aceasta societate este foarte clara, contract, proprietate prin neplata, vanzare). Societatea X vinde aurul de investitii in regim en-detail, valoarea veniturilor realizate fiind inregistrata pe analitic distinct, la fel...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatii in care producem piese, le trimitem in Germania pentru o prelucrare suplimentara la furnizorul X, dupa care X trimite piesele la firma noastra din Germania, care le trimite la clientul final. Factura de vanzare catre clientul final o facem de pe firma din RO. Facem acest lucru pentru a scuti costurile suplimentare de transport de la furnizorul X inapoi in Ro si apoi catre clientul final, care este tot in Germania. In acest caz este suficient sa cream un cod UIT pentru avizul cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<