Tags: analiza de risc, securitatea fizica, norme metodologice, masuri de securitate
Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, prevede la art. 2 alin. 1 ca: "Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice (...), societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de natura capitalului social, precum si alte organizatii care detin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite in prezenta lege unitati, sunt obligate sa asigure PAZA acestora."
Prin normele metodologice de aplicare a legii, aprobate prin HG nr. 301/2012[1], se prevede la art. 2 alin. 1 ca "Adoptarea masurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor prevazute de lege se realizeaza pe baza unei analize de risc la securitate fizica. (2) Elaborarea analizei de risc la securitate fizica se face potrivit instructiunilor emise de ministrul administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
Termenul initial privind obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica, stabilit pentru data de 1 ianuarie 2015, a fost prorogat prin HG nr. 877/2014 pana la data de 1 ianuarie 2016, iar prin HG nr. 1002/2015 pana la data de 1 iulie 2017, pentru societatile infiintate pana la data de 16 iunie 2012.
[1] HG nr. 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare
2. PROBLEMELE CREATE DE HG NR. 301/2012 PENTRU APROBAREA NORMELOR METODOLOGICE DE APLICARE A LEGII NR. 333/2003 PRIVIND PAZA OBIECTIVELOR, BUNURILOR, VALORILOR SI PROTECTIA PERSOANELOR
Societatile reglementate de Legea nr. 31/1990 sunt obligate SA ASIGURE PAZA bunurilor ori valorilor detinute cu orice titlu, conform Legii nr. 333/2003 si NU Sa ELABOREZE ANALIZA DE RISC la securitate fizica.
Din analiza HG nr.877/2014 si HG nr. 1002/2015 reise ca doar unitatile infiintate PaNa LA DATA de 16 iunie 2012, NU AU obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica. Rezulta ca UNITATILE INFIINTATE DUPA 16 iunie 2012 au obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica[1] (potrivit art. 4 alin. 1 it. d din HG nr. 301/2012, constituie contraventie incalcarea prevederilor referitoare la efectuarea analizei de risc la securitate fizica si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 al 20.000 de lei).
Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de "analiza de risc la securitate fizica [2]".
Acesta expresie este introdusa de HG nr. 301/2012 pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii nr. 333/2003, act juridic normativ subordonat legii, el adaugand prin aceasta notiune la lege.
Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de "masuri de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor", aceasta fiind de asemenea introdusa de HG 301/2012.
3. POZITIA CNIPMMR REFERITOARE LA REALIZAREA ANALIZEI LA RISC LA SECURITATE FIZICA
Avand in vedere faptul ca:
Legea nr. 333/2003 nu prevede emiterea de norme metodologice privind "analiza de risc la securitate fizica" sau "masuri de securitate".
Legea nr. 333/2003, republicata, prevede emiterea de norme metodologice pentru aspecte clar determinate[3] (modelul documentelor specifice serviciului de paza, cerintele privind mijloacele de transport, cerintele tehnice ale elementelor de protectie mecanico-fizice a imobilelor si ale proiectelor sistemelor de alarmare, ocupatiile, tipul de formare, tematica programelor de formare profesionala) si nu la modul general. Dispoziíile art. 67 din lege stabilesc rangul actului normativ, respectiv hotarare a guvernului, prin care normele metodologice, prevazute de lege in mod expres, urmeaza sa fie aprobate.
HG nr. 301/2012 introduce notiunea de "elaborarea analizei de risc la securitate fizica", stabilind in art. 2 alin. 2 ca aceasta se face potrivit instructiunilor emise de ministrul de interne.
Hotararea anterioara HG nr. 301/2012, prin care au fost aprobate normele metodologice initiale de aplicare, respectiv HG nr. 1010/2004 nu utiliza/introducea notiunile de "analiza de risc la securitate fizica" sau "masuri de securitate".
CNIPMMR solicita abrogarea HG nr. 301/2012 privind aprobarea normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata si, implicit, a Instructiunii nr. 9/2013 a ministrului afacerilor interne privind elaborarea analizei de risc, avand ca efect eliminarea obligativitatii realizarii analizei de risc la securitate fizica, de catre toti agentii economici, acestia fiind in continuarea obligati sa asigure paza bunurilor si valorilor detinute, conform Legii nr. 333/2004.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Castigul din transferul titlurilor de valoare
Intrebare:
Un SRL avand un capital social de 4.000.000 ron are 2 asociati persoane fizice fiecare cu o cota de participare de 50%. Cei doi asociati decid sa vanda partile sociale la valoare nominala (valoarea capitalului social) catre o persoana juridica care astfel devine asociat unic. Suma de 4.000.000 ron (2.000.000 ron pentru fiecare asociat) este impozabila la asociatii persoane fizice? Care sunt obligatiile acestora din punct de vedere fiscal?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Pontaj salarizare soferi
Intrebare:
Suntem o firma de transport marfa avem intrebari legate de pontajul angajatiilor nostri soferi. Acestia lucreaza intr-un program flexibil, variabil respectand reglementarile legale pentru soferi conform tahograf.
Intrebarile noastre sunt urmatoarele:
1. Cum trebuie sa pontam corect orele lucrate de soferi: trebuie sa luam in considerare orele lucrate, conform tahografului, nu doar condusul) sau doar orele efective de condus?
Exemplu: Un sofer...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Livrare intracomunitara efectuata catre client neplatitor de tva
Intrebare:
Am facut o livrare intracomunitara si, deoarece banii au fost achitati in avans, marfa a fost trimisa inainte de verificarea datelor clientului extern. La verificare, s-a constatat ca acesta nu este platitor de TVA, fapt pentru care factura s-a emis cu TVA-ul romanesc de 19%. Livrarea a fost declarata si in e-transport. Cum inregistram aceasta livrare in decontul de tva si declaratia 394? Deoarece este purtatoare de tva pe teritoriul Romaniei, aceasta nu se inregistreaza in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie autoturism SH
Intrebare:
O persona juridica din Romania neplatitoare de TVA achiztioneaz din Germania un autoturism SH pentru uzul societatii de la o persoan fizica sau de la o persona juridica. Valoare achizitiei este mai mare de 10.000 eur.
Este obilgata societatea sa se inregistreze ca platitoare de TVA in fiecare dintre situatii ? Daca da, ce obligatii declarative are in ambele situatii?
Multumesc anticipat.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<CASS venituri din activitati independente
Intrebare:
O persoana fizica autorizata realizeaza in anul 2024 venituri in suma de 4560 lei sub plafonul celor 6 salarii minime. Persoana nu este asigurata nici d.p.d.v. al asigurarilor sociale de sanatate si nici in cel al asigurarilor sociale (pensii). Are obligatia de a achita CASS si CAS.
Cum se completeaza declaratia unica? Ce obligatii ar avea daca venitul ar fi zero sau pierdere? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<