Tags: analiza de risc, securitatea fizica, norme metodologice, masuri de securitate
Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, prevede la art. 2 alin. 1 ca: "Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice (...), societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de natura capitalului social, precum si alte organizatii care detin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite in prezenta lege unitati, sunt obligate sa asigure PAZA acestora."
Prin normele metodologice de aplicare a legii, aprobate prin HG nr. 301/2012[1], se prevede la art. 2 alin. 1 ca "Adoptarea masurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor prevazute de lege se realizeaza pe baza unei analize de risc la securitate fizica. (2) Elaborarea analizei de risc la securitate fizica se face potrivit instructiunilor emise de ministrul administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
Termenul initial privind obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica, stabilit pentru data de 1 ianuarie 2015, a fost prorogat prin HG nr. 877/2014 pana la data de 1 ianuarie 2016, iar prin HG nr. 1002/2015 pana la data de 1 iulie 2017, pentru societatile infiintate pana la data de 16 iunie 2012.
[1] HG nr. 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare
2. PROBLEMELE CREATE DE HG NR. 301/2012 PENTRU APROBAREA NORMELOR METODOLOGICE DE APLICARE A LEGII NR. 333/2003 PRIVIND PAZA OBIECTIVELOR, BUNURILOR, VALORILOR SI PROTECTIA PERSOANELOR
Societatile reglementate de Legea nr. 31/1990 sunt obligate SA ASIGURE PAZA bunurilor ori valorilor detinute cu orice titlu, conform Legii nr. 333/2003 si NU Sa ELABOREZE ANALIZA DE RISC la securitate fizica.
Din analiza HG nr.877/2014 si HG nr. 1002/2015 reise ca doar unitatile infiintate PaNa LA DATA de 16 iunie 2012, NU AU obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica. Rezulta ca UNITATILE INFIINTATE DUPA 16 iunie 2012 au obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica[1] (potrivit art. 4 alin. 1 it. d din HG nr. 301/2012, constituie contraventie incalcarea prevederilor referitoare la efectuarea analizei de risc la securitate fizica si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 al 20.000 de lei).
Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de "analiza de risc la securitate fizica [2]".
Acesta expresie este introdusa de HG nr. 301/2012 pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii nr. 333/2003, act juridic normativ subordonat legii, el adaugand prin aceasta notiune la lege.
Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de "masuri de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor", aceasta fiind de asemenea introdusa de HG 301/2012.
3. POZITIA CNIPMMR REFERITOARE LA REALIZAREA ANALIZEI LA RISC LA SECURITATE FIZICA
Avand in vedere faptul ca:
Legea nr. 333/2003 nu prevede emiterea de norme metodologice privind "analiza de risc la securitate fizica" sau "masuri de securitate".
Legea nr. 333/2003, republicata, prevede emiterea de norme metodologice pentru aspecte clar determinate[3] (modelul documentelor specifice serviciului de paza, cerintele privind mijloacele de transport, cerintele tehnice ale elementelor de protectie mecanico-fizice a imobilelor si ale proiectelor sistemelor de alarmare, ocupatiile, tipul de formare, tematica programelor de formare profesionala) si nu la modul general. Dispoziíile art. 67 din lege stabilesc rangul actului normativ, respectiv hotarare a guvernului, prin care normele metodologice, prevazute de lege in mod expres, urmeaza sa fie aprobate.
HG nr. 301/2012 introduce notiunea de "elaborarea analizei de risc la securitate fizica", stabilind in art. 2 alin. 2 ca aceasta se face potrivit instructiunilor emise de ministrul de interne.
Hotararea anterioara HG nr. 301/2012, prin care au fost aprobate normele metodologice initiale de aplicare, respectiv HG nr. 1010/2004 nu utiliza/introducea notiunile de "analiza de risc la securitate fizica" sau "masuri de securitate".
CNIPMMR solicita abrogarea HG nr. 301/2012 privind aprobarea normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata si, implicit, a Instructiunii nr. 9/2013 a ministrului afacerilor interne privind elaborarea analizei de risc, avand ca efect eliminarea obligativitatii realizarii analizei de risc la securitate fizica, de catre toti agentii economici, acestia fiind in continuarea obligati sa asigure paza bunurilor si valorilor detinute, conform Legii nr. 333/2004.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<