Tags: analiza de risc, securitatea fizica, norme metodologice, masuri de securitate
Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, prevede la art. 2 alin. 1 ca: "Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice (...), societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de natura capitalului social, precum si alte organizatii care detin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite in prezenta lege unitati, sunt obligate sa asigure PAZA acestora."
Prin normele metodologice de aplicare a legii, aprobate prin HG nr. 301/2012[1], se prevede la art. 2 alin. 1 ca "Adoptarea masurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor prevazute de lege se realizeaza pe baza unei analize de risc la securitate fizica. (2) Elaborarea analizei de risc la securitate fizica se face potrivit instructiunilor emise de ministrul administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
Termenul initial privind obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica, stabilit pentru data de 1 ianuarie 2015, a fost prorogat prin HG nr. 877/2014 pana la data de 1 ianuarie 2016, iar prin HG nr. 1002/2015 pana la data de 1 iulie 2017, pentru societatile infiintate pana la data de 16 iunie 2012.
[1] HG nr. 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare
2. PROBLEMELE CREATE DE HG NR. 301/2012 PENTRU APROBAREA NORMELOR METODOLOGICE DE APLICARE A LEGII NR. 333/2003 PRIVIND PAZA OBIECTIVELOR, BUNURILOR, VALORILOR SI PROTECTIA PERSOANELOR
Societatile reglementate de Legea nr. 31/1990 sunt obligate SA ASIGURE PAZA bunurilor ori valorilor detinute cu orice titlu, conform Legii nr. 333/2003 si NU Sa ELABOREZE ANALIZA DE RISC la securitate fizica.
Din analiza HG nr.877/2014 si HG nr. 1002/2015 reise ca doar unitatile infiintate PaNa LA DATA de 16 iunie 2012, NU AU obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica. Rezulta ca UNITATILE INFIINTATE DUPA 16 iunie 2012 au obligatia elaborarii analizei de risc la securitate fizica[1] (potrivit art. 4 alin. 1 it. d din HG nr. 301/2012, constituie contraventie incalcarea prevederilor referitoare la efectuarea analizei de risc la securitate fizica si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 al 20.000 de lei).
Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de "analiza de risc la securitate fizica [2]".
Acesta expresie este introdusa de HG nr. 301/2012 pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii nr. 333/2003, act juridic normativ subordonat legii, el adaugand prin aceasta notiune la lege.
Legea nr. 333/2003 nu utilizeaza notiunea de "masuri de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor", aceasta fiind de asemenea introdusa de HG 301/2012.
3. POZITIA CNIPMMR REFERITOARE LA REALIZAREA ANALIZEI LA RISC LA SECURITATE FIZICA
Avand in vedere faptul ca:
Legea nr. 333/2003 nu prevede emiterea de norme metodologice privind "analiza de risc la securitate fizica" sau "masuri de securitate".
Legea nr. 333/2003, republicata, prevede emiterea de norme metodologice pentru aspecte clar determinate[3] (modelul documentelor specifice serviciului de paza, cerintele privind mijloacele de transport, cerintele tehnice ale elementelor de protectie mecanico-fizice a imobilelor si ale proiectelor sistemelor de alarmare, ocupatiile, tipul de formare, tematica programelor de formare profesionala) si nu la modul general. Dispoziíile art. 67 din lege stabilesc rangul actului normativ, respectiv hotarare a guvernului, prin care normele metodologice, prevazute de lege in mod expres, urmeaza sa fie aprobate.
HG nr. 301/2012 introduce notiunea de "elaborarea analizei de risc la securitate fizica", stabilind in art. 2 alin. 2 ca aceasta se face potrivit instructiunilor emise de ministrul de interne.
Hotararea anterioara HG nr. 301/2012, prin care au fost aprobate normele metodologice initiale de aplicare, respectiv HG nr. 1010/2004 nu utiliza/introducea notiunile de "analiza de risc la securitate fizica" sau "masuri de securitate".
CNIPMMR solicita abrogarea HG nr. 301/2012 privind aprobarea normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata si, implicit, a Instructiunii nr. 9/2013 a ministrului afacerilor interne privind elaborarea analizei de risc, avand ca efect eliminarea obligativitatii realizarii analizei de risc la securitate fizica, de catre toti agentii economici, acestia fiind in continuarea obligati sa asigure paza bunurilor si valorilor detinute, conform Legii nr. 333/2004.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul minim in constructii
Intrebare:
In cazul COD CAEN 4221 este obligatorie plata salariilor la nivelul salariului minim in constructii?
In cazul Administratorului cu care este incheiat un contract de administrare (nu contract individual de munca) indemnizatia trebuie sa fie egala cu salariul minim in constructii (4528 lei) sau poate sa fie platit la nivelul salariului minim (4050 lei).
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Intermediere activitate de transport
Intrebare:
Firma A din Romania, platitoare de TVA, transportator, doreste sa intermedieze un transport intracomunitar intre prestator B din Romania, platitor TVA si client din Polonia. Va rog respectuos sa ne comunicati daca trebuie sa primeasca factura de la transportator cu valoarea transportului si sa emita factura catre client polonez cu valoarea prestatiei la care adauga profitul firmei, sau poate sa factureze doar un comision catre client Polonia urmand ca transportatorul B sa factureze...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie etapizata servicii. Cota de tva
Intrebare:
O firma platitoare de TVA are un contract de prestari servicii de proiectare incheiat in anul 2024 cu o firma platitoare de TVA. In contract pe langa serviciile de proiectare sunt prevazute diferite avize de obtinut, acestea fiind in sarcina firmei prestatoare si decontate ulterior de client. Astfel, pe toata durata contractului firma prestatoare obtine si plateste avizele pe baza de facturi emise pe numele sau (TVA 19%). Ulterior, la sfarsitul contractului, toate avizele obtinute...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim fiscal penalitati comerciale
Intrebare:
Societatea noastra nu a achitat 2 facturi de la furnizor din 29.11. 20218 in valoare de 87.932,32 si din 30.12.2019 in valoare de 428.400 lei. Furnizorul a dat in judecata societatea noastra prin care pretinde plata sumei totale de 516.332 lei plus plus penalitati contractuale pentru neplata facturi in valoare de 300.000 lei, conform contract de prestari servicii.
Prin hotarare judecatoreasca s-au acceptat si penalitatile in valoare de 300.000 lei. Intrebarea este: sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<