Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Urmeaza sa stabilim cum tratam la inregistrare cheltuielile omise in anii precedenti si daca vor fi inregistrate in contul 1174.
Din punct de vedere fiscal, conform pct. 12 si 13 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la stabilirea profitului impozabil sunt cele inregistrate in contabilitate potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala.
Daca acele cheltuieli au fost efectuate in scopul relizarii de venituri impozabile din anii precedenti, atunci sunt deductibile la calculul impozitului pe profit. Cheltuilile sunt enumerate la art. 21 din Codul fiscal. In functie de tipul de cheltuiala trebuie analizata deductibilitatea la calculul impozitului pe profit.
Deducerea TVA de pe facturi primite cu intarziere se poate exercita intr-un termen de 5 ani, incepand cu data de 01 ianuarie al anului urmator celui in care s-a exercitat exigibilitatea TVA, conform art. 147^1 alin. (2) din Codul fiscal. N se vor face deconturi rectificative de TVA pentru perioadele anterioare, ci in decontul lunii curente (la data constatarii omisiunii) aceste sume, baza si tva, vor fi completate in decontul de TVA (300) la randurile de regularizari taxa colectata (rd. 16) si taxa dedusa (rd. 30).
Potrivit pct. 63 alin (5) – (8) din OMFP 3055/2009, reglementari contabile conforme cu directivele europene:
"(5) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat.
Alerta PortalContabilitate.roDescarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Calendarul contabilului vesel 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
(6) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totusi, pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere erorile nesemnificative.
Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile.
Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale. Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala sau cumulata a elementelor.
(7) In notele la situatiile financiare trebuie prezentate informatii suplimentare cu privire la erorile constatate.
(8) Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii".
In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. Informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare, sunt prezentate in notele explicative".
Prin urmare, daca eroarile sunt semnificative, se vor inregistra pe seama contului 1174, iar daca nu sunt semnificative, se inregistraza pe seama cheltuililor din anul 2013, daca nu ati depus situatiile financiare.
Erorile constatate, se vor mentiona in notele explicative la situatiile financiare aferente anului 2013.
Daca inregistrati erorile constate pe seama rezultatului reportat (cont 1174) va trebui sa depuneti declaratii rectificative pentru impozitul pe profit (710, 101).
Practic, se va recalcula impozitul pe profit aferent trimestrelor la care s-au identificat erorile, se vor depune declaratii 394 (daca este cazul), 710 rectificative si declaratia rectificativa 101 pentru impozitul pe profit anual.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
INREGISTRARE ERORI materiale din decontul de TVA. Cum procedam?Articole similare
Sume uriase de recuperat | Ce planuri are Comisia EuropeanaIncasare partiala facturi. Cum tratam facturile?Achizitie autoturism. Deductibilitate cheltuieli si TVANoutati legislatie fiscala persoane fizice autorizate (PFA) in noul Cod fiscal 2016Documentar fiscal: Declaratia 307 privind sumele rezultate din ajustarea, corectia ajustarilor sau regularizarea TVAUltimele articole
Decont precompletat RO e-TVA si bonuri fiscale: cum tratezi diferenteleConsum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025SAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?SAF-T: Societatile pot fi amendate pentru depunerea repetata a D406 in perioada de gratie?Articole similare
Inregistrare factura asigurare auto cu dauna partiala. Impozit pe profitDatorii si creante ale societatii catre o societate radiata. Cum procedam la scoaterea din evidenta?Bunuri acordate gratuit. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Reduceri comerciale si financiare primite de la furnizor. Ce regim TVA se aplica si cum vom completa factura corect?Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA la retragerea optionala. Efecte fiscaleUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVATVA la incasare: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliate[GHID complet] Regimul special de TVA pentru livrarile de bunuri second-handManualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziArticole similare
Formularele 220 si 221 - Ce s-a intamplat cu ele? Unde se regasesc in prezent?Servicii inchiriere mijloc de transport. Ce tratament fiscal se aplica prestarii intracomunitare de servicii?E disponibila ultima versiune pentru Declaratia 220Anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVAControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVAUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce DECLARATII trebuie depuse daca NU esti platitor de TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaDeclaratia 394: 4 intrebari frecvente despre completare si depunereCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaArticole similare
Cum facem inregistrarile contabile pentru TVA-ul recuperat din UE?Guvernatorul BNR: O solutie pentru majorarea pensiilor ar fi imprumuturileFacturi fara drept de deducere in decontul de tvaSalariul minim in varianta guvernului - 640 lei, propunerea sindicatelor - 750 leiCompletarea D406 in mod gresit atrage sanctiuni de pana la 1.500 lei pentru contribuabili. Cazuri pentru care NU se aplica amendaUltimele articole
Decont precompletat RO e-TVA si bonuri fiscale: cum tratezi diferenteleConsum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025SAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?SAF-T: Societatile pot fi amendate pentru depunerea repetata a D406 in perioada de gratie?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



