Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Stabilirea perioadei fiscale tine cont de reglementarile aferente plafonului reprezentat de cifra de afaceri. In multe situatii, la depasirea plafonului, se comit erori din cauza nedepunerii la timp a notificarilor obligatorii sau ca urmare a facturarii cu TVA la incasare atunci cand nu mai este cazul. O astfel de situatie este si cea a unei firme infiintate in luna iunie 2013 si care depaseste plafonul de 65.000 euro cifra de afaceri in luna august, devenind astfel platitoate de TVA incepand cu data de 1 octombrie 2013.
Pentru perioada octombrie - decembrie 2013 societatea va depune decontul de TVA in luna ianuarie 2014. In luna decenbrie 2013 societatea depaseste plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri.
Urmeaza sa constatam cum va proceda societatea pentru schimbarea perioadei de depunere a decontului de TVA si cum se calculaza depasirea plafonului cifrei de afaceri pentru societatile infiintate in cursul anului, proportional cu perioada de la infiintare pana la sfarsitul anului.
Potrivit art. 156 indice 1 din Codul fiscal, perioada fiscala este luna calendaristica.
Prin exceptie, perioada fiscala este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania conform art. 132 si 133, dar care dau drept de deducere conform art. 145 alin. (2) lit. b), care nu a depasit plafonul de 100.000 euro al carui echivalent in lei se calculeaza conform normelor, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri.
Persoana impozabila care se inregistreaza in cursul anului trebuie sa declare, cu ocazia inregistrarii conform art. 153, cifra de afaceri pe care preconizeaza sa o realizeze in perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic. Daca cifra de afaceri estimata nu depaseste plafonul de 100.000 euro, recalculat corespunzator numarului de luni ramase pana la sfarsitul anului calendaristic, persoana impozabila va depune deconturi trimestriale in anul inregistrarii.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Intreprinderile mici care se inregistreaza in scopuri de TVA, conform art. 153, in cursul anului, trebuie sa declare cu ocazia inregistrarii cifra de afaceri obtinuta, recalculata in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg. Daca aceasta cifra de afaceri recalculata depaseste plafonul prevazut la alin. (2), in anul respectiv perioada fiscala va fi luna calendaristica. Daca aceasta cifra de afaceri recalculata nu depaseste plafonul, persoana impozabila va utiliza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala, cu exceptia situatiei in care a efectuat in cursul anului calendaristic respectiv una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri inainte de inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, in sensul art. 156 indice 1 alin. (2) din Codul fiscal, in orice situatie, echivalentul in lei al plafonului de 100.000 euro se determina pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru data de 31 decembrie a anului precedent, inclusiv pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal in cursul anului. La determinarea cifrei de afaceri prevazute la art. 156 indice 1 alin. (2) din Codul fiscal se cuprind inclusiv facturile emise pentru avansuri incasate sau neincasate si alte facturi emise inainte de data livrarii/prestarii pentru operatiunile prevazute la art. 156 indice 1 alin. (2) din Codul fiscal.
Alin. (5) al art. 156 stabileste ca, daca cifra de afaceri efectiv obtinuta in anul inregistrarii, recalculata in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg, depaseste plafonul de 100.000 euro prevazut la alin. (2) al acestui articol, in anul urmator perioada fiscala va fi luna calendaristica. Daca aceasta cifra de afaceri efectiva nu depaseste plafonul prevazut la alin. (2), persoana impozabila va utiliza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri.
Asadar, societatea care s-a inregistrat in cursul anului 2013 in scopuri de TVA,conform art. 153, in scopul stabilirii perioadei fiscale pentru anul 2014 va recalcula cifra de afaceri fiscala pentru anul 2013 in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg.
Daca cifra de afaceri astfel recalculata pentru anul 2013:
- depaseste plafonul de 100.000 EURO, in anul 2014 perioada fiscala va fi luna calendaristica;
- nu depaseste plafonul de 100.000 EURO, in anul 2014 perioada fiscala va fi trimestrul calendaristic, cu exceptia situatiei in care societatea efectueaza una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri.
In situatia in care societatea a utilizat trimestrul ca perioada fiscala in anul 2013 si va avea drept perioada fiscala luna calendaristica in anul 2014 aceasta va depune la organele fiscale formularul 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica", pana la data de 31 ianuarie 2014.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Bun imobil din Romania si prestator din stat membru. Cum se va face inregistrarea TVA in Romania?Comunicat ANAF privind depunerea deconturilor de TVA restanteMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneMonografii contabile, piercing in spranceana si un inceput de artrita. Ce trebuie sa stie contabilii?Prinsa in noul Cod fiscal, cota de TVA de 19% depinde de rectificarea bugetara din iulieUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Deducere cheltuieli protocol cu partenerii de afaceri. Cum tratam facturile?A fost promulgata legea care prevede amanarea chiriilor in perioada starii de urgentaTratamentul fiscal al cheltuielilor de protocol: 37 de studii de caz cel putin lamuritoareOUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020Noul mod de calcul si retinere privind impozitul de 16% in Noul Cod fiscal 2016. Diurne si indemnizatiiUltimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in PLAFONUL de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru PLAFONUL de TVA aferent anului 2026?Depasirea PLAFONULui de scutire TVA. Facturarea tranzactiei prin care se depaseste PLAFONUL si regularizarea avansurilor platite inainte de depasire plafonExamen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatestiArticole similare
Notificare la iesirea din sistemul TVA la incasare. Cifra de afaceri in 2013Doua situatii in care se poate modifica PERIOADA FISCALA pentru TVA de la trimestru la lunaExigibilitatea TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuriCe declaratii trebuie sa depunem pana la 25 aprilie inclusivObligatiile declarative ale lunii octombrie. TermeneUltimele articole
Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Stabilirea si modificarea perioadei fiscale a TVA - TOT ce trebuie sa stiiAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalRetea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestratePlafon TVA depasit. Termen de trecere de la TVA trimestrial la TVA lunarArticole similare
Recalcul anual cheltuieli deductibile limitat la 2 la suta protocol si cheltuieli de sponsorizareEvidenta TVA devine obligatorie cand se atinge plafonulSfatul expertului: Paradoxul acordarii si suspendarii concomitente a codului de inregistrare in scopuri de TVAFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVACifra de afaceri de peste 2.250.000 lei | Neaplicarea sistemului TVA la incasareUltimele articole
DEPASIRE PLAFON TVA in 2025, constatare in 2026. TVA de platit si declaratii fiscaleCum sa iesi din sistemul TVA la incasare daca ai depasit plafonul de 4.500.00 leiDepasirea plafonului de TVA 395.000 lei. Ce riscuri apar si cum sa corectezi situatiaFirma cu TVA la incasare. Cum sa iesiti de la plata TVA daca depasiti plafonul de 395.000 leiFirme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroArticole similare
Ce declaratii depunem obligatoriu pana la 10 iulieANAF: Principalele obligatii declarative si de plata cu termene in luna iunie 2016Declaratii fiscale iunie 2014. Lista completa cu fiecare termen-limita stabilitLa 10 octombrie expira termenul pentru unele declaratiiInregistrarea in scopuri de TVA la depasirea plafonului de scutire - documentar fiscalUltimele articole
Persoana impozabila a carei cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de 300.000 lei poate aplica scutirea de TVAReminder ANAF! 31 martie 2023, termen limita de depunere a formularelor 700 si 010Microintreprindere in lichidare voluntara. Termenul de la care devine platitoare de impozit pe profitInregistrarea in scopuri de TVA a societatilor cu sediul activitatii economice in Romania(Legea societatilor nr. 31/1990)Contracte de mandat. Modificare vector fiscal. FORMULAR 010
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



