Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Intocmire facturi in cazul intrarii in insolventa

de Infotva.ro la 06 Apr. 2010
Tags: taxare inversa, insolventa, tva

Dorim sa ne raspundeti la urmatoarea intrebare: avem o societate care in 2008 a intrat in stare de insolventa, a depus un plan de reorganizare care a fost aprobat prin sentinta judecatoreasca ...

Dorim sa ne raspundeti la urmatoarea intrebare: avem o societate care in 2008 a intrat in stare de insolventa, a depus un plan de reorganizare care a fost aprobat prin sentinta judecatoreasca incepand cu martie 2008. In aceasta situatie cum era corect de intocmit facturile de livrare marfa si receptie? cu TVA SAU TAXARE INVERSA ?

Solutie oferita de Serviciul de Consultanta al

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Beneficiaza si tu de consultanta personalizata detalii aici

 

Pentru anul fiscal 2008 si 2009 o firma pentru care s-a deschis procedura de insolventa a fost obligata sa emita facturi de livrare si sa solicite facturi de achizitie intocmite prin prin aplicarea masurilor de simplificare ca regim de taxare al operatiunilor derulate pe teritoriul national.

Aceasta obligatie a fost reglementata prin articolul 160 alineatul 2 litera b) din Codul fiscal care prevedea ca masurile de simplificare se aplica pentru ,, bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa, cu exceptia bunurilor livrate in cadrul comertului cu amanuntul;,,.

Pentru aplicarea masurilor de simplificare a fost necesara respectarea a doua conditii:

1. cei doi participanti la tranzactie sa fie inregistrati in scopuri de TVA;

Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

2. bunurile sa nu fie livrate de catre vanzator in cadrul comertului cu amanuntul.

De exemplu, pentru a aplica aceste masuri de simplificare denumite si ,,taxare inversa,, furnizorul trebuia sa comercializeze bunurile doar in regim de vanzare cu ridicata, indiferent de faptul ca bunurile erau cumparate pentru a fi vandute en-gross sau en-detail de catre cumparatorul care i-a adus la cunostinta faptul ca s-a deschis pe numele sau procedura de insolventa.

In situatia in care cumparatorul ii facea cunoscut furnizorului ca este in insolventa conform incheierii pronuntate de tribunal, furnizorul era obligat sa emita factura prin aplicarea masurilor de simplificare numai daca vindea bunurile in regim en-gross. Vanzatorul putea fi si un producator care vindea produsele sale obtinute din productia proprie.

Ca regula generala, in situatia in care ambii parteneri participanti la tranzactia economica erau inregistrati in scopuri de T.V.A., aplicarea masurilor de simplificare nu a avut un caracter optional, ci un caracter obligatoriu.

Legea nr. 85 din 5 aprilie 2006 privind procedura insolventei este aplicabila doar furnizorilor de bunuri si prestatorilor de servicii stabiliti in Romania, acesta fiind inca un motiv in plus sa consider ca masurile de simplificare au fost aplicabile doar pentru relatiile comerciale derulate intre parteneri persoane impozabile romane. Aceste masuri de simplificare au fost aplicabile pentru orice tip de operatiune, cu exceptia operatiunilor constand in comert cu amanuntul.

Comertul cu amanuntul este definit prin O.G. nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata aprobata prin Legea nr. 650/2002. Astfel, comertul cu amanuntul/de detail este activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

In baza aceluiasi act normativ, comertul cu ridicata/de gros este activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi.

Conditia de aplicare a acestui regim de taxare prin aplicarea masurilor de simplificare a rezultat si din prevederile punctului 82 alineatul 1 din normele de aplicare ale articolului 160 alineatul 1. In acest context, se mentiona ca masurile de simplificare se aplica numai pentru operatiuni realizate in interiorul tarii, cu respectarea a doua conditii:

1) atat furnizorul cat si cumparatorul sa fie persoane inregistrate in scopuri de TVA, caz in care raspunderea pentru respectarea legislatiei fiscale revine atat furnizorului/prestatorului cat si cumparatorului;

2) operatiunea efectuata sa fie taxabila.

Aplicarea acestui regim s-a concretizat prin colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile, procedura aplicata doar de catre cumparator in baza formulei contabile 4426 = 4427.

Aceasta procedura reprezinta pentru cumparator autolichidarea taxei pe valoarea adaugata, operatiune echivalenta cu plata taxei catre furnizor/prestator.

Masurile de simplificare au fost aplicabile si in situatia in care s-au incasat avansuri de catre furnizorii sau prestatorii pentru care s-a deschis procedura insolventei de la clienti declarati sau nedeclarati in stare de insolventa.

Raspunzatori pentru aplicarea corecta a regimului de taxare au fost atat furnizorul cat si beneficiarul asa cum rezulta din prevederile articolului 160 alineatul 5 ,,De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii/prestatorii, cat si beneficiarii. In situatia in care furnizorul/prestatorul nu a mentionat "taxare inversa" in facturile emise pentru bunurile/serviciile care se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator,,,

De asemenea, asa cum rezulta din articolul 151^2, alineatul 1 litera c) beneficiarul raspunde individual si in solidar pentru plata taxei, alaturi de furnizor, in situatia in care, in factura, furnizorul ,,nu mentioneaza valoarea taxei sau o mentioneaza incorect.,,.

Pentru vanzarea de bunuri, pentru aplicarea masurilor de simplificare, furnizorul aflat in stare de insolventa avea urmatoarele obligatii:

* referitor la emiterea facturii:

- sa emita factura doar cu valoarea totala (exclusiv T.V.A.) a bunurilor livrate;

- pe factura emisa sa nu inscrie valoarea T.V.A. aferenta bunurilor livrate. Iata un model de factura cu aplicarea masurilor de simplificare:

Nr. crt.

Denumire

U.M.

Cantit.

Pretul unitar (fara T.V.A.) - lei -

Valoare - lei -

Valoare T.V.A. - lei -

0

1

2

3

4

5

6

1

Produse electrocasnice Masuri de simplificare cf. articol 160, alin. 2, litera b) client in procedura de insolventa

buc.

120

135,00

16.200,00

Taxare inversa

2

Total factura (col. 5 + col. 6)

16.200,00

* referitor la evidenta contabila:

- sa inregistreze veniturile facturate pentru livrarea de marfuri in regim de vanzare cu cu ridicata prin formula contabila:

                    411                      =                   707

                 ,,Clienti,,                 ,Venituri din vanzarea marfurilor,,

- sa nu inregistreze suma T.V.A. aferenta operatiunii de livrare bunuri sau prestare de servicii prin formula contabila 4426 = 4427;

* referitor la exercitarea dreptului de deducere a T.V.A.:

- sa exercite dreptul de deducere a T.V.A. aferenta achizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii aferente operatiunilor supuse masurilor de simplificare.

* referitor la evidenta fiscala:

- sa inregistreze factura emisa in jurnalul pentru vanzari. Baza de impozitare a bunurilor livrate si a serviciilor prestate trebuia inscrisa fie in coloana 10 din jurnalul al carui model orientativ este reglementat prin O.M.E.F. nr. 1372 din 6 mai 2008 publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008., fie intr-o alta coloana, creata in mod expres si denumita ,,operatiuni supuse masurilor de simplificare,,;

* referitor la raportarea operatiunii prin decontul de T.V.A. reglementat prin

O.M.F.P. nr. 1746 din 16 decembrie 2008 :

- operatiunea evidentiata in jurnalul de vanzari trebuia preluata si declarata in decontul de T.V.A. la sectiunea ,,livrari de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii,, , randul 11;

* alte obligatii declarative:

Facturile emise in acest regim de taxare prin aplicarea masurilor de simplificare nu se raportau prin formularul ,,Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national,,, cod 394 reglementat prin O.M.F.P. nr. 702 din 14 mai 2007.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2010 nu se mai aplica masurile de simplificare pentru firmele aflate in insolventa in baza modificarilor efectuate prin O.U.G. nr. 109 din 7 octombrie 2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicata in M.Of. nr. 689 din 13 octombrie 2009 care a exclus cuprinsul alineatului 2 litera b) privind aplicarea masurilor de simplificare pentru livrarea de bunuri si prestarea de servicii de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa.

Totusi, in anul 2010 pot aparea situatii tranzitorii ca urmare a excluderii din categoria operatiunilor supuse masurilor de simplificare a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa. In astfel de situatii se aplica regimul de taxare in vigoare la data exigibilitatii de taxa.

De exemplu, o persoana impozabila pentru care s-a deschis procedura de insolventa a beneficiat in anul 2009 de aplicarea masurilor de simplificare pentru plata unui avans de 30% din valoarea unor mijloace fixe a caror livrare urma sa fie efectuata de catre furnizor esalonat, in anul 2010, conform graficului de livrare stabilit prin contract. In aceasta situatie, exigibilitatea taxei pentru 30% din valoarea echipamentelor a avut loc in anul 2009, dar faptul generator are loc in anul 2010, la data livrarii bunurilor.

Pentru avansul incasat in anul 2009, furnizorul a emis factura prin aplicarea masurilor de simplificare, fara sa colecteze TVA, dar cu inscrierea mentiunii ,,taxare inversa,,. In anul 2010, la livrarea bunurilor ca fapt generator furnizorul urmeaza sa aplice regimul normal de taxare prin colectarea TVA, aplicand cota standard de 19%, pentru diferenta de 70% din valoarea echipamentelor livrate.

L a regularizarea facturii de avans partial, furnizorul trebuie sa respecte regimul masurilor de simplificare aplicabil la data exigibilitatii taxei aferente avansului incasat in anul 2009.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Intocmire facturi in cazul intrarii in insolventa":
Rating:

Nota: 4.33 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016