Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: Suntem o societate platitoare de TVA din Romania - producator de articole tehnice din cauciuc care vinde unui client din Italia astfel de produse in anul 2009. Clientul din Italia le ...
Intrebare:Suntem o societate platitoare de TVA din Romania - producator de articole tehnice din cauciuc care vinde unui client din Italia astfel de produse in anul 2009. Clientul din Italia le revinde unui producator auto din Italia. Acesta din urma monteaza piesele pe masini care sunt vandute diversilor clienti in anul 2009 si 2010. In anul 2010 aceste piese se crapa provocand daune masinilor respective. Aceste masini au fost duse in service pentru remedieri, iar costurile prejudiciilor le-a achitat producatorul auto din Italia deoarece erau defectiuni aparute in termenul de garantie. Si piesele de la noi erau in termenul de garantie de 18 luni de la data fabricatiei.
In anul 2010 producatorul auto din Italia nu achita furnizorului sau (clientul nostru) anumite sume si-i spune ca va trebui sa suporte o suma de 150.000 euro reprezentand recuperare prejudiciu. S-au facut analize atat la laboratoare din Romania cat si din Italia asupra pieselor care au produs prejudiciul. Rezultatele acestora nu incrimineaza direct firma producatoare din Romania, desi realitatea aceasta este - firma din Romania poarta raspunderea ca urmare a unor erori de fabricatie la un lot de produse. In urma discutiilor dintre avocatii celor doua firme din Italia suma prejudiciului ramane la 80.000 EUR.
Clientul nostru din Italia doreste sa recupereze de la noi 60.000 EUR din aceasta suma, restul o suporta el.
Firma noastra din Romania a livrat clientului din Italia pe baza de comanda. Clientul nostru din Italia a livrat pe baza de contract producatorului auto din Italia. Este posibil sa se ajun-ga in instanta pentru recuperarea prejudiciului dar in acest moment are loc o mediere intre avocati pentru a ajunge la o intelegere pe cale amiabila.
De asemenea, clientul nostru din Italia doreste sa recupereze de la noi si onorariul avocatului, in valoare de 1.000 euro.
Locul prestarii in cele doua situatii este conform art.133, alin. (2) locul beneficiarului - Romania si deci sunt considerate servicii intracomunitare ce trebuie declarate in D390?
Raspuns:

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Lipsa unui contract incheiat nu afecteaza relatia juridica dintre firma din Italia in calitate de cumparator si firma din Romania in calitate de vanzator deoarece prin factura emisa si documentul de transport vanzatorul face dovada ca a livrat produsele in cauza. De altfel, comanda onorata tine loc de contract. Prin instructiunile de aplicare ale O.M.F.P. nr. 2222/2006 art. 1 alin. 2 lit. a) regasim precizarea ca "prin contract se intelege si comanda urmata de executarea acesteia".
Practic, exista dovada ca firma din Romania a efectuat o livrare intracomunitara raportata d.p.d.v. fiscal in decontul de TVA cod 300 si declaratia cod 390. In fapt, pentru justificarea incadrarii livrarii la operatiuni scutite cu drept de deducere TVA, s-au avut in vedere documentele enumerate prin O.M.F.P. 2.222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 3419 din 21 decembrie 2009 publicat in M.Of. nr. 915 din 28 decembrie 2009, sunt enumerate urmatoarele documente impuse pentru justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA:
- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: comanda de cumparare, documentul de asigurare.
Deci, in toate aceste documente enumerate se regasesc suficiente informatii cu privire la realizarea tranzactiei si la identificarea partilor participante.
Valoarea serviciului facturat de catre clientul dvs. din Italia pentru recuperarea sumei de 1.000 euro reprezentand onorariul avocatului care a prestat in beneficiul sau servicii pe teritoriul Italiei se incadreaza in categoria operatiunilor intracomunitare pentru ambele parti participante la tranzactie;
- pentru firma din Italia care dobandeste calitatea de prestator al unui serviciu intracomunitar. Prestatorul considera serviciul neimpozabil in Italia chiar daca serviciul a avut loc efectiv pe teritoriul Italiei.
- pentru firma din Romania care dobandeste calitatea de cumparator al unui serviciu intracomunitar. Astfel, pentru firma dvs. operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara de servicii a carei valoarea se supune regimului de taxare inversa care se materializeaza prin formula contabila 4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata". Practic, serviciul este neimpozabil in Italia, dar impozabil in Romania la locul unde este stabilita firma dvs. In acest caz, este aplicabila regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. 2 din Codul fiscal. Prin aceasta regula armo-nizata cu art. 44 din Directiva CEE nr. 112/2006 modificata prin Directiva CEE nr. 8/2008 se prevede ca locul de taxare trebuie sa fie "locul in care are loc consumul", fiind respectat astfel principiul destinatiei serviciului.
Echivalentul in lei a sumei de 1.000 euro se determina prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre partenerul din Italia care are calitatea de cumparator - revanzator al unui serviciu de avocatura. Practic, cumpara pe numele sau un serviciu pe care ulterior il revinde firmei dvs. Operatiunea se raporteaza atat prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate cat si prin decontul de TVA cod 300 la randul 7 si 19. Acelasi tratament fiscal va fi aplicabil si "serviciului" de recuperare a onorariului avocatului care va reprezenta in instanta interesul clientului dvs. din Italia.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Buletin informativ: Noutati legislative cu incidenta in materia fiscalaFactura intocmita intr-o valuta si incasata in alta valuta | Curs valutar de schimbElemente obligatorii factura. Ce probleme pot aparea la inscrisurile despre produse?ANAF a aprobat noua procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVAOMFP 161/2015 si OMFP 162/2015 modifica procedura de comunicare intre ANAF si contribuabiliUltimele articole
Cota TVA locuinte. Ce cota de TVA se aplica in cazul vanzarii cu plata in rateD406 in 2025. Cum se face raportarea in D406 daca treceti la platitor de TVATVA locuinte 2025. Pana cand putea fi aplicata cota TVA de 9% la vanzarea de locuinteTransport marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIECe trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingArticole similare
Diferente intre soldul creantei din tabloul insolventei si reevaluarea lunara. Ce tratament fiscal aplicam?Impozit pe veniturile microintreprinderilor in anul 2018Achizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalAchizitie bun. Furnizor inregistrat in scopuri de TVA in Romania prin sediu fix. Cum inregistram factura?Cum se face impozitarea veniturilor din dividende distribuite DUPA data de 1 ianuarie 2025Ultimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiArticole similare
Corelatii intre decontul TVA si declaratia 394. Vezi opinia consultantului!Este obligata o persoana impozabila dintr-un alt stat membru sa se inregistreze in scopuri de TVA?TVA pentru un transport (import sau export) de marfa in afara UEInregistrare in scop de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri aflate in stocSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorUltimele articole
Platitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390Ajustare pozitiva a TVA. Cum sa procedati in cadrul unui leasing financiarCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Furnizor neplatitor TVA, factura cu TVA COLECTATAO noua obligatie pentru persoanele fizice ce obtin venituri din activitati independente - Registrul de evidenta fiscalaTVA credit-note. Obligatii declarativeTratament TVA pentru cumparator cu codul de TVA anulat din oficiuStudiu de caz: Regimul TVA aferent unei achizitii auto din GermaniaUltimele articole
e-TVA si Notificarea de conformare. Ce faci cand ai emis facturi fara TVAAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UESistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliArticole similare
Import bunuri in regim de consignatie. Regim TVALocul prestarii serviciilor de consultanta. Cum procedam privind intocmirea facturii?Anunt ANAF iunie: Aspecte cu privire la inregistrarea si anularea, din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVAFirme care achizitioneaza marfa non-UE si vor sa o revanda. Care sunt implicatiile fiscale?Limitarea dreptului de deducere - documentar fiscalUltimele articole
SAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406E-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?E-Factura in 2025. Ce noutati se aplica pentru E-Factura in acest anEmitere bon fiscal catre persoane fizice. Este obligatorie si factura?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"