Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate are un contract de prestari servicii (inspectii tehnice) la obiective economice din Comunitatea Europeana. Serviciul este contractat prin intermediul altei societati care presteaza activitatile aferente in strainatate.
Va factura societatea respectiva cu TVA pentru societatea din Romania? De asemenea, cum va factura societatea din Romania catre firma rezidenta fiscal in comunitate?Raspuns:
Din intrebarea formulata, inteleg faptul ca au loc doua operatiuni distincte:
- inchirierea de personal specializat de la o firma stabilita pe teritoriul Romaniei;
- prestarea de servicii pentru diversi beneficiari stabiliti fie pe teritoriul comunitar, fie in afara teritoriului comunitar.
In prima situatie, se considera ca are loc achizitia unui serviciu pe teritoriul national al Romaniei, chiar daca personalul inchiriat lucreaza efectiv in afara teritoriului Romaniei. In acest caz, prestatorul stabilit pe teritoriul Romaniei care pune personal la dispozitia altei firme din Romania este obligat sa emita o factura cu TVA colectata prin aplicarea cotei standard TVA de 24%. Valoarea acestei facturi se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 22 cu preluarea sumei la randul 27.1 cat si prin declaratia informativa cod 394 cu simbolul A.
In cea de a doua situatie, daca obiectivele economice la care faceti referire reprezinta bunuri imobile (cladiri industriale, hale de productie, cladiri comerciale, etc.) se considera ca operatiunea este direct legata de un bun imobil. Din acest motiv, este aplicabila exceptia de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2). Aceasta exceptie este reglementata prin art. 133 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal si punctul 14 alineatul 2 litera b) din normele de aplicare si prevede ca taxare operatiunii se efectueaza la locul unde este stabilit bunul imobil. Valoarea serviciilor este neimpozabila in Romania si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal , din care: ". Prestarile de servicii efectuate asupra bunurilor imobile nu se incadreaza in categoria operatiunilor intracomunitare, motiv pentur care nu se raporteaza prin declaratia cod 390 in situatia in care beneficiarul este stabilit pe teritoriul unui stat membru.
Pentru executarea lucrarilor de constructii montaj pe teritoriul altui stat, trebuie sa analizati daca aveti obligatia sa va inregistrati cu sediu fix sau cu sediu permanent pe teritoriul altui stat. In acest caz, prestarile de servicii efectuate asupra acelui bun imobil nu se mai evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si jurnalul pentru vanzari intocmit pentru celelalte operatiuni economice realizate pe teritoriul Romaniei, ci prin evidenta fiscala care trebuie organizata conform cerintelor fiscale aplicabile pe teritoriul extern, comunitar sau extracomunitar. Din acest motiv, valoarea lucrarilor efectuate in Grecia nu se mai raporteaza prin decontul de TVA cod 300.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a contabilitatii 2026
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul statelor membre sau terte este conditionata de:
- durata de executie a lucrarilor;
- resursele umane de care dispune firma din Romania;
- resurselor materiale ale firmei din Romania (utilaje, materiale, etc.).
De exemplu, conform conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si Grecia reglementata prin legea nr. 25 din 12 martie 1992 privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere se considera sediu stabil un santier de de constructii sau montaj sau un proiect de instalatii cu o durata mai mare de 9 luni.
In alta ordine de idei, daca obiectivele economice la care faceti referire nu sunt de natura bunurilor imobile, pentru serviciile prestate este aplicabila regula generala de la art. 133 alin. (2). In acest caz, operatiunea este neimpozabila in Romania, dar impozabila la clientul intracomunitar sau extracomunitar. Valoarea serviciului prestat se raporteaza la randul 3 din decontul de TVA. Daca beneficiarul este o persoana impozabila din comunitate, operatiunea este o prestare intracomunitara de servicii care se raporteaza:
- la randul 3 din decontul de TVA cu preluarea sumei la randul 3.1;
- cu simbolul P din declaratia recapitulativa cod 390.
In concluzie, pentru aceste servicii prestate firma dvs. are urmatoarele obligatii fiscale:
- sa emita factura in valuta negociata, cu toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal ;
- sa nu colecteze TVA;
- sa inscrie pe factura mentiunea "neimpozabil in Romania" conform obligatiei de la articolul 155, alineatul 5, litera k);
- sa inregistreze factura in evidenta contabila la un echivalent in lei determinat prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii;
- sa evidentieze factura emisa in jurnalul pentru vanzari;
- sa raporteze operatiunea prin decontul de T.V.A. la randul 3 cu reportarea la randul 3.1 denumit "Prestari de servicii intracomunitare care nu beneficiaza de scutire in statul membru in care taxa este datorata";
- sa raporteze serviciul trebuie prin declaratia informativa cod 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" cu simbolul P daca beneficiarul este stabilit pe teritoriul unui stat membru.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Rambursarea TVA din UE prin formularul 318. Cum va proceda o societate neinregistrata in scop normal de TVA?Identificarea tratamentului TVA in cazul operatiunilor in sistem lohnSponsorizare PRESTARI SERVICII. Cum tratam din punct de vedere contabil si al TVA-ului?Sume inregistrate in contul 418 Clienti - facturi de intocmit. Termen emitere facturaColectam TVA pentru marfa degradata calitativ? Va oferim solutiaUltimele articole
Impozit pe venituri din alte surse. Cota aplicabila + conditii de incadrarePlatitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAPRESTARI SERVICII. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UENeplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
Vanzare constructii vechi. In ce conditii se poate beneficia de scutirea de TVA?In ce conditii se considera depasit plafonul de scutire a TVA?Depun declaratii online, rog seriozitate. Astept provinciaAplicarea sistemului TVA la incasare in 2014. Ce presupune aplicarea optionala?Intre 2021 si 2025 se aplica reduceri ale impozitului pe profit, impozitului pe veniturile micro si impozitului specific, conform OUG 153/2020Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Cursuri online. Declaratia recapitulativa cod 390 VIES. Tratament fiscal TVACare este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA pentru un transport ...Raportare prin decontul special de TVA si achizitii electronice. Cum vom proceda corect?Consilier TVA. Proceduri, controle, operatiuni - Obtine abonamentul GRATUIT!Achizitii intracomunitare facturate cu TVAUltimele articole
Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVADepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVACum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiDin 5 noiembrie 2023, pentru anumite contraventii, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



