Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom analiza mai jos cazul unei firme care are ca obiect de activitate cultura cerealelor. Firma are primite cu inchiriere de la terti urmatoarele: sediu firma, autovehicul folosit de inginer doar in interesul activitatii agricole (la punctul de lucru - langa terenurile cultivate), cladire ferma la punctul de lucru, un teren ce imprejmuieste cladirea, hala depozitare, put apa.
Vom vedea astfel daca aceasta cheltuiala cu chiria lunara este considerata cheltuiala indirecta si alocata proportional pe centrele de cost in postcalcul (lunar) sau daca se incadreaza la cheltuieli generale de administratie si nu se aloca pe centrele de cost in postcalcul (este doar o cheltuiala separata a perioadei).
Solutia consultantului:
Conform OMFP 1826 /2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune:
"Potrivit prevederilor Legii contabilitatii 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 629 din 26 august 2002, persoanele juridice prevazute la art. 1 alin. (1) din lege au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, inclusiv contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
Procedeele si tehnicile utilizate in contabilitatea de gestiune se stabilesc in functie de caracteristicile calitative ale informatiilor cerute de utilizatori, precum si de particularitatile activitatii desfasurate.
Calculatia costurilor presupune ansamblul lucrarilor efectuate intr-o forma organizata cu scopul de a obtine informatii privind costul bunurilor, lucrarilor, serviciilor, activitatilor sau altor obiecte de calculatie.

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Organizarea lucrarilor privind calculatia costurilor depinde de o serie de factori, cum ar fi: marimea unitatii, structura organizatorica a acesteia, tipul si modul de organizare a productiei, tehnologia de fabricatie, gradul de integrare a productiei, caracterul etc.
Cheltuielile directe sunt acele cheltuieli care se identifica pe un anumit obiect de calculatie (produs, serviciu, lucrare, comanda, faza, activitate, functie, centru etc.) inca din momentul efectuarii lor si ca atare se includ direct in costul obiectelor respective.
Cheltuielile directe cuprind: costul de achizitie al materiilor prime si materialelor directe consumate, energia consumata in scopuri tehnologice, manopera directa (salarii, asigurari si protectia sociala etc.), alte cheltuieli directe.
Cheltuielile indirecte sunt acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect de calculatie, ci privesc intreaga productie a unei sectii sau a persoanei juridice in ansamblul ei.
Cheltuielile generale de administratie pot fi incluse in costul bunurilor in masura in care reprezinta cheltuieli suportate pentru a aduce bunurile in forma si in locul in care se gasesc in prezent si se justifica luarea lor in considerare in anumite conditii specifice de exploatare".
Din aceste prevederi legale, rezulta urmatoarele:
1. calculatia costurilor depinde de specificul activitatii fiecarei unitati
2. avand in vedere faptul ca activele inchiriate de firma dumneavoastra participa indirect la obtinerea produselor finite, opinia mea este ca reprezinta cheltuieli indirecte de productie care se vor aloca proportional pe centrele de cost.
Exceptie fac cheltuielile cu chiriile pentru birouri, care se vor determina in functie de suprafata destinata si care reprezinta cheltuieli generale de administratie si nu se includ in costul de productie.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
A scazut numarul firmelor intrate in insolventaProiect nou: Accizele si legislatia comerciala se modificaConfederatie patronala: Legislatia fiscala este din ce in ce mai greu de inteles si aplicat, incurajeaza evaziuneaModificari foarte importante in Regulamentul de organizare si functionare al CECCARCAS in cazul unei intreprinderi individuale. Cum procedam?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Cheltuieli cu chiria si TVA pentru un spatiu inchiriat. Cum procedam?Articole similare
Cine poate beneficia de deducerea speciala pentru creditele restructurate?Provizion pentru concedii de odihna neefectuateSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileStudiu de caz: Reguli de functionare ale unei tombole si prevederi legaleLegea privind plafonarea dobanzilor - aviz favorabil de la Comisiile Camerei DeputatilorUltimele articole
Firme care fac achizitii intracomunitare. EXEMPLU util pentru completarea D390TVA la apartamente noi in 2025: 9%, 19% sau taxare inversa?Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorCum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieArticole similare
Bonuri fiscale. Deducere TVA. Cum consideram cheltuielile?Minus de inventar. Cum procedam privind deductibilitatea cheltuielilor cu TVA?Returnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?Active reevaluate. E obligatoriu transferul rezervelor din reevaluare pe masura amortizarii?TVA aferent facturilor de achizitie care se refera la spatiile unde am optat pentru scutireUltimele articole
Neplatitor de TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiScoatere din GESTIUNE stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?E-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UIT
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"