Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom analiza mai jos cazul unei firme care are ca obiect de activitate cultura cerealelor. Firma are primite cu inchiriere de la terti urmatoarele: sediu firma, autovehicul folosit de inginer doar in interesul activitatii agricole (la punctul de lucru - langa terenurile cultivate), cladire ferma la punctul de lucru, un teren ce imprejmuieste cladirea, hala depozitare, put apa.
Vom vedea astfel daca aceasta cheltuiala cu chiria lunara este considerata cheltuiala indirecta si alocata proportional pe centrele de cost in postcalcul (lunar) sau daca se incadreaza la cheltuieli generale de administratie si nu se aloca pe centrele de cost in postcalcul (este doar o cheltuiala separata a perioadei).
Solutia consultantului:
Conform OMFP 1826 /2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune:
"Potrivit prevederilor Legii contabilitatii 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 629 din 26 august 2002, persoanele juridice prevazute la art. 1 alin. (1) din lege au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, inclusiv contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
Procedeele si tehnicile utilizate in contabilitatea de gestiune se stabilesc in functie de caracteristicile calitative ale informatiilor cerute de utilizatori, precum si de particularitatile activitatii desfasurate.
Calculatia costurilor presupune ansamblul lucrarilor efectuate intr-o forma organizata cu scopul de a obtine informatii privind costul bunurilor, lucrarilor, serviciilor, activitatilor sau altor obiecte de calculatie.

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Organizarea lucrarilor privind calculatia costurilor depinde de o serie de factori, cum ar fi: marimea unitatii, structura organizatorica a acesteia, tipul si modul de organizare a productiei, tehnologia de fabricatie, gradul de integrare a productiei, caracterul etc.
Cheltuielile directe sunt acele cheltuieli care se identifica pe un anumit obiect de calculatie (produs, serviciu, lucrare, comanda, faza, activitate, functie, centru etc.) inca din momentul efectuarii lor si ca atare se includ direct in costul obiectelor respective.
Cheltuielile directe cuprind: costul de achizitie al materiilor prime si materialelor directe consumate, energia consumata in scopuri tehnologice, manopera directa (salarii, asigurari si protectia sociala etc.), alte cheltuieli directe.
Cheltuielile indirecte sunt acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect de calculatie, ci privesc intreaga productie a unei sectii sau a persoanei juridice in ansamblul ei.
Cheltuielile generale de administratie pot fi incluse in costul bunurilor in masura in care reprezinta cheltuieli suportate pentru a aduce bunurile in forma si in locul in care se gasesc in prezent si se justifica luarea lor in considerare in anumite conditii specifice de exploatare".
Din aceste prevederi legale, rezulta urmatoarele:
1. calculatia costurilor depinde de specificul activitatii fiecarei unitati
2. avand in vedere faptul ca activele inchiriate de firma dumneavoastra participa indirect la obtinerea produselor finite, opinia mea este ca reprezinta cheltuieli indirecte de productie care se vor aloca proportional pe centrele de cost.
Exceptie fac cheltuielile cu chiriile pentru birouri, care se vor determina in functie de suprafata destinata si care reprezinta cheltuieli generale de administratie si nu se includ in costul de productie.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Tabel comparativ: Modificari aduse impozitului si contributiilor sociale obligatorii. OUG 88 din 2013In 2014, Finantele vizeaza extinderea bazei de impozitare si imbunatatirea colectariiPentru ce plati se ofera 425 milioane leiComunicat MFP: Recuperarea cheltuielilor de scolarizare prin executare silitaReinregistrarea in scopuri de TVA dupa incetarea situatiilor care au anulat inregistrarea. Cum procedam?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Cheltuieli cu chiria si TVA pentru un spatiu inchiriat. Cum procedam?Articole similare
Reglementari comunitare in domeniul transferului partilor sociale si al majorarilor capitalului socialAbordarea fiscala a returului de bunuri defecte, cu scopul repararii acestora de catre furnizorControl vamal si TVA. Cum inregistram in contabilitate plata diferentei de TVA?Cum a simplificat Comisia legislatia fiscalaUltimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeUltimele articole
Ghidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taFirme care fac achizitii intracomunitare. EXEMPLU util pentru completarea D390TVA la apartamente noi in 2025: 9%, 19% sau taxare inversa?Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorArticole similare
Noutati legislatie fiscala 14 - 18 septembrie 2009 - Monitorul OficialOperare contabila in WinMENTOR. Exemple practice si recomandariBunuri lipsa la receptie. Care va fi tratamentul fiscal?De ce vrea Fiscul inca 1,3 miliarde de lei de la companiile de statNoutati legislatie Fiscala 23-27 februarie 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
Stocuri si TVA majorat. Cum modifici GESTIUNEaNeplatitor de TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiScoatere din GESTIUNE stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"