Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei firme care are ca obiect de activitate cultura cerealelor. Firma are primite cu inchiriere de la terti urmatoarele: sediu firma, autovehicul folosit de inginer doar in interesul activitatii agricole (la punctul de lucru - langa terenurile cultivate), cladire ferma la punctul de lucru, un teren ce imprejmuieste cladirea, hala depozitare, put apa.
Vom vedea astfel daca aceasta cheltuiala cu chiria lunara este considerata cheltuiala indirecta si alocata proportional pe centrele de cost in postcalcul (lunar) sau daca se incadreaza la cheltuieli generale de administratie si nu se aloca pe centrele de cost in postcalcul (este doar o cheltuiala separata a perioadei).
Solutia consultantului:
Conform OMFP 1826 /2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune:
"Potrivit prevederilor Legii contabilitatii 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 629 din 26 august 2002, persoanele juridice prevazute la art. 1 alin. (1) din lege au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, inclusiv contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
Procedeele si tehnicile utilizate in contabilitatea de gestiune se stabilesc in functie de caracteristicile calitative ale informatiilor cerute de utilizatori, precum si de particularitatile activitatii desfasurate.
Calculatia costurilor presupune ansamblul lucrarilor efectuate intr-o forma organizata cu scopul de a obtine informatii privind costul bunurilor, lucrarilor, serviciilor, activitatilor sau altor obiecte de calculatie.
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Organizarea lucrarilor privind calculatia costurilor depinde de o serie de factori, cum ar fi: marimea unitatii, structura organizatorica a acesteia, tipul si modul de organizare a productiei, tehnologia de fabricatie, gradul de integrare a productiei, caracterul etc.
Cheltuielile directe sunt acele cheltuieli care se identifica pe un anumit obiect de calculatie (produs, serviciu, lucrare, comanda, faza, activitate, functie, centru etc.) inca din momentul efectuarii lor si ca atare se includ direct in costul obiectelor respective.
Cheltuielile directe cuprind: costul de achizitie al materiilor prime si materialelor directe consumate, energia consumata in scopuri tehnologice, manopera directa (salarii, asigurari si protectia sociala etc.), alte cheltuieli directe.
Cheltuielile indirecte sunt acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect de calculatie, ci privesc intreaga productie a unei sectii sau a persoanei juridice in ansamblul ei.
Cheltuielile generale de administratie pot fi incluse in costul bunurilor in masura in care reprezinta cheltuieli suportate pentru a aduce bunurile in forma si in locul in care se gasesc in prezent si se justifica luarea lor in considerare in anumite conditii specifice de exploatare".
Din aceste prevederi legale, rezulta urmatoarele:
1. calculatia costurilor depinde de specificul activitatii fiecarei unitati
2. avand in vedere faptul ca activele inchiriate de firma dumneavoastra participa indirect la obtinerea produselor finite, opinia mea este ca reprezinta cheltuieli indirecte de productie care se vor aloca proportional pe centrele de cost.
Exceptie fac cheltuielile cu chiriile pentru birouri, care se vor determina in functie de suprafata destinata si care reprezinta cheltuieli generale de administratie si nu se includ in costul de productie.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.5 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Cine va depune declaratii de avere din 2014. Noi masuri de combatere a evaziunii fiscaleRambursarea TVA. Modificari si efecteUnde se duc fondurile UE pentru mediul rural cand se duc?Cofinantarea pentru zonele slab dezvoltate ar putea creste la 85 la sutaIn atentia institutiilor publice: Reguli noi pentru proiectul de angajament legalUltimele articole
TAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilEsti specialist in domeniul fiscal-contabil? Cunosti la perfectie legislatia? Rentrop& Straton te asteapta in echipa!Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETAArticole similare
Cheltuieli cu chiria si TVA pentru un spatiu inchiriat. Cum procedam?Articole similare
Ce masuri ia Comisia europeana pentru o piata unica pentru consumatori?Legea concurentei s-a schimbat. Firmele au sansa de a reduce amenzile!Subventii la accizele pentru combustibil acordate de Finante transportatorilor si distribuitorilor din Romania Achizitie servicii. Care e dovada pentru justificarea prestarii efective?MFP: Comunicat privind reorganizarea Agentiei Nationale de Administrare FiscalaUltimele articole
TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleFirme care primesc imprumuturi de la persoane fizice. Cum se stabileste dobandaCum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurCum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurNou! Ministerul Finantelor vrea sa introduca o aplicatie mobila pentru sistemul RO e-FacturaArticole similare
Sfera de aplicare TVA in cazul livrarii de bunuri. Norme in vigoareVanzare sub pret de achizitie. Ce documente sunt obligatorii?Zoom fiscal: Impunerea veniturilor din alte surse in anul 2016Proiect cu fonduri europene nefinalizat. Impozit pe profit si TVAStudiu de caz: Regimul TVA in cazul amenajarii unui sediu in proprietatea administratoruluiUltimele articole
TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleIn atentia persoanelor care NU mai detin carnetele de muncaSubventii la accizele pentru combustibil acordate de Finante transportatorilor si distribuitorilor din Romania Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateSistemul Garantie-Returnare devine functional. Cu ce dificultati se vor confrunta contabilii de la 30 noiembrie 2023?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"