Tags: declaratia unica 2019, depunere declaratie unica, impozitul pe venit, oug 35/3019
In anul 2019 conform prevederilor art. 122 alin. (5) din Codul fiscal si Instructiunilor de completare a declaratiei unice aprobate prin OANAF 49/2019 declaratia unica se putea depune doar prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
UPDATE, 03 iun. 2019
Prin OUG nr. 35/2019 publicata in M.Of. nr. 427 din 30 mai 2019 au fost abrogate prevederile art. 122 alin. (15) din Codul fiscal astfel incat declaratia unica sa poata fi depusa si in format hartie. In acest sens este necesar sa se modifice corespunzator si instructiunile de completare a formularului.
Posibilitatea de depunere a declaratiei in format hartie a fost reintrodusa in scopul evitarii unor blocaje in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor declarative ale contribuabililor persoane fizice. Depunerea declaratiei exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta ar putea fi reintrodusa dupa modernizarea sistemului informatic al Agentiei Nationale de Administrare fiscala.
Reamintim ca, in anul 2019 termenul de depunere a declaratiei unice a fost prorogat prin O.U.G nr.15/2019 pana la data de 31 iulie 2019, inclusiv.
Articol initial, 18 ian. 2019
Prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019 din data de 16.01.2019 au fost aprobate modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice".
Termene de depunere
Declaratia se depune pana la data de 15 martie 2019 inclusiv, de catre persoanele fizice care au obligatia:
- declararii impozitului pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate in anul 2018;
- declararii impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din Romania in anul 2019;
- declararii venitului estimat pentru incadrarea ca platitor de contributii sociale pentru anul 2019 si, dupa caz, a declararii contributiilor sociale datorate in anul fiscal 2018.
Vezi AICI cum arata noul Formular!
In cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal si a celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole, silvicultura si piscicultura pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor incheiate intre parti in care chiria este exprimata in lei sau reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, depun declaratia in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, in situatia incetarii activitatii in cursul anului, respectiv a intreruperii temporare, sunt obligati ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna declaratia la organele fiscale competente si sa isi recalculeze impozitul pe venit.
In cazul incetarii sau suspendarii temporare a activitatii in cursul anului, contribuabilii care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, vor notifica evenimentul organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii acestuia, prin depunerea declaratiei si isi vor recalcula impozitul anual datorat.
Declaratia este structurata pe doua capitole, astfel:
• Capitolul I - "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate in anul 2018"
• Sectiunea 1 - "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania in anul 2018"
- Subsectiunea 1 - "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania, impuse in sistem real"
- Subsectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania, impuse pe baza de norme de venit, in cazul contribuabililor care au inceput activitatea in luna decembrie 2018"
- Subsectiunea a 3-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania de persoanele fizice, in perioada 1.01- 22.03.2018 inclusiv, ca urmare a participarii la jocuri de noroc la distanta si festivaluri de poker"
• Sectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate in anul 2018"
• Sectiunea a 3-a "Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate pentru anul 2018"
- Subsectiunea 1 - "Date privind contributia de asigurari sociale datorata"
- Subsectiunea a 2-a - "Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata"
• Sectiunea a 4-a "Stabilirea impozitului anual datorat pe venitul net anual impozabil realizat in anul 2018, din activitati independente si drepturi de proprietate intelectuala, impuse in sistem real"
• Sectiunea a 5-a Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate pentru anul 2018
• Sectiunea a 6-a "Destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul datorat pe venitul net/castigul net anual impozabil"
• Capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2019"
• Sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania in anul 2019"
- Subsectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real"
- Subsectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse pe baza de norme de venit"
- Subsectiunea a 3-a "Date privind impozitul pe veniturile estimate din activitati agricole, impuse pe baza de norme de venit"
• Sectiunea a 2-a "Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate estimate pentru anul 2019"
- Subsectiunea 1 "Date privind contributia de asigurari sociale estimata"
- Subsectiunea a 2-a - "Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata"
• Sectiunea a 3-a - Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul estimat si contributiile sociale estimate datorate pentru anul 2019
In acest an declaratia se depune exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, respectiv:
- prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual" (SPV);
- pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnatura electronica calificata.
![Irina Dumitrescu](https://infotva.manager.ro/images/autori//irina-dumitrescuautor_avatar.jpg)
de
Irina DumitrescuEconomist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Suntem o societate de expertiza contabila si am fost anuntati ca vom avea control de la Oficiul de spalare al banilor. Va rog sa ne ajutati cu continutul dosarului pe care ar trebui sa-l pregatim. Intelegem din experienta altor colegi ca ar trebui sa avem un dosar pentru fiecare client privind ONSPB.<br />
Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Pentru un salariat al societatii care este angajat cu Contract de Munca de 5 luni si care anterior a fost angajat in strainatate tot cu Contract de Munca se poate cumula venitul din Romania cu cel din strainatate pentru a beneficia de indemnizatie crestere copil sau stimulent de insertie?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Agro Oil Service (AOS) a incheiat un contract de prestare servicii de depozitare (grau) cu un beneficiar bulgar (cod TVA de Bulgaria). Marfa a intrat in depozitul AOS pe baza de avize de la parteneri romani, marfa origine Romania, loc de incarcare Romania. Bulgarul vine si ridica marfa si solicita AOS emiterea codului UIT pe motiv ca marfa sa este in tranzit si este obligatia depozitarului sa emita UIT. Atasez punctul nostru de vedere.<br />
<br />
Din situatia...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O societate comercializeaza si transporta cabluri de tractiune din otel cu rezistenta inalta (1770 N/MM2, 1960 N/MM2, 2160N/MM2 - (2 reprezinta mm patrat)). Mentionam ca nu este cablu electric, nu este cablu comercial si nu este cablu de amarare.<br />
Intrebarea este daca se incadreaza prin lege la bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.<br />
Va multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Administratorul societatii, fara contract de mandat, doar in statut este asociat si administrator, poate sa isi faca asigurare medicala privata? Este deductibila sau poate sa isi faca si sa fie cheltuiala nedeductibila? Multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Societatea noastra, cu activitate preponderent de productie, efectueaza multiple tranzactii intracomunitare si extracomunitare, atat ca fluxuri de intrare cat si de iesire. Bunurile NU sunt cu grad fiscal ridicat.<br />
In contextul e-Transport va rugam sa ne precizati daca este necesar cod UIT pentru urmatoarele cazuri:<br />
1. Colet sub 31.5 Kg, sub 10.000 RON, dar masina cu greutate peste 2.5 Tone;<br />
2. Marfa sub 500 KG, sub 10.000 RON, dar masina cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<