Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Problema Avem doua deconturi cu optiunea de rambursare TVA, primul depasind termenul cu 80 de zile. Am facut deja doua notificari catre Administratia Financiara, in cea de a doua le solicitam chiar ...
Problema
Avem doua deconturi cu optiunea de rambursare TVA, primul depasind termenul cu 80 de zile. Am facut deja doua notificari catre Administratia Financiara, in cea de a doua le solicitam chiar si majorari de intarziere pentru depasirea celor 45 de zile. Cu toate acestea, nu-i putem determina sa vina sa verifice documentele si sa ne restituie suma solicitata. Ce mai putem face in aceasta situatie? Ii putem actiona in instanta?
Solutie
In baza dispozitiilor art. 70 din Codul de procedura fiscala, cererile depuse de contribuabili se solutioneaza de organul fiscal in termen de 45 de zile de la inregistrare. Potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, acest termen se poate prelungi cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate de la contribuabil in situatiile in care sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei de rambursare a taxei pe valoarea adaugata.
Art. 124 alin. (1) din acelasi Cod prevede faptul ca, pentru sumele de rambursat de la buget, contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 45 de zile. Acordarea dobanzilor se face doar in situatia in care contribuabilii solicita acest lucru expres printr-o cerere.
Art. 124 alin. (2) mentioneaza ca dobanda datorata este la nivelul majorarii de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala (0,1%/zi de intarziere) si se suporta din acelasi buget din care se restituie ori se ramburseaza, dupa caz, sumele solicitate de platitori.
Procedura de acordare a dobanzilor cuvenite pentru sumele rambursate cu depasirea termenului legal este stabilita prin O.M.F.P. nr. 1.899/2004.
Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se face conform metodologiei aprobate prin O.M.E.F. nr. 1.857/ 2007.
In conformitate cu prevederile capitolului din aceasta metodologie, deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare se solutioneaza, in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta fiecare persoana impozabila, astfel:
a) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic – prin emiterea deciziei de rambursare a TVA; Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 Cartea verde a Contabilitatii varianta online
b) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu – cu analiza documentara;
c) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare – cu inspectie fiscala anticipata.
Incadrarea fiecarei persoane impozabile intr-o categorie de risc fiscal se face in functie de comportamentul sau fiscal, precum si in functie de riscul pe care aceasta il prezinta pentru administratia fiscala, de catre compartimentul de analiza de risc.
Pentru nesolutionarea in termenul legal a cererii de rambursare va puteti adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, solicitand obligarea Administratiei Finantelor Publice la emiterea deciziei de solutionare a deconturilor de TVA privind deconturile de firma dumneavoastra.
Articol preluat din Newsletterul Contabilului 2010 nr. 3/ianuarie 2010
Articol adaugat la 11 ianuarie 2010
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Colectare deseuri. Inregistrari contabilePrestari servicii Elvetia. Decont TVA. Cum procedam cu inregistrarea contractului si cu obligatiile declarative?Fiscalitatea excesiva in turism influenteaza negativ competitia la nivel internationalAvansuri la contractele de leasing. Tratament contabil si fiscalComunicat ANAF privind noul proiect de aprobare a formularului 311Ultimele articole
Declaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVATVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDAPFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UERO e-TVA: De ce NU este bine sa ignorati Notificarile de conformare de la 1 iulie 2025Plafon TVA, MAJORAT la 395.000 lei. 3 reguli tranzitorii importante pentru contribuabiliArticole similare
Regim microintreprinderi 2017. Noi prevederi legale anuntate de ANAFRegimul deducerilor TVA pentru un ONG cu activitate economicaNormele metodologice ale Codului Fiscal se modifica! Vezi titlurile care se schimba!Care sunt obligatiile legale pentru infintarea unui punct de lucru?Se mai poate recupera TVA-ul daca firma a devenit neplatitoare de TVA de la 1 februarie?Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300SAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700ANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024Articole similare
Cifra de afaceri pentru stabilire perioada fiscala. Depunere DECONT DE TVAInventarierea stocului de marfa: Inregistrari contabile la ajustarea TVA. Completare D300Obligatia ajustarii TVA la anularea din oficiu a codului de TVA. Cum procedam?Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAPlafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici - documentar fiscal (partea a 2-a)Ultimele articole
Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingCodul CAEN. Corectarea codului CAEN in declaratiile fiscaleTrecere de la platitor la neplatitor de TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixeDepunere declaratii ANAF. Pana cand depui D300 si cum se corecteaza erorile materiale din formularNeclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utile
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"