Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare:Care sunt implicatiile fiscale ale constatarii plusului la inventar? Nu exista o evidenta analitica a stocurilor si am propus inventarierea acestora pentru a o reconstitui. Am constatat ...
Intrebare:Care sunt implicatiile fiscale ale constatarii plusului la inventar? Nu exista o evidenta analitica a stocurilor si am propus inventarierea acestora pentru a o reconstitui. Am constatat diferente in plus fata de sinteticul din balanta si listele de inventariere.
Raspuns:
Conform pct. 39 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.861/2009 pentru toate plusurile, ca si pentru lipsuri, deprecieri si pagube determinate de expirarea termenelor de prescripţie a creanţelor sau din alte cauze, comisia de inventariere trebuie sa solicite explicaţii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.
Pe baza explicaţiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispoziţiile legale, modul de regularizare a diferenţelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
Din punct de vedere contabil, plusurile se inregistreaza in contabilitate prin diminuarea cheltuielilor, prin inregistrari contabile in negru sau in rosu, in functie de politica contabila si de programul informatic utilizat, conform pct. 63 alin. 9 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009 (3xx = 6xx in negru sau 6xx = 3xx in rosu).
Prin urmare, tratamentul fiscal al plusurilor la inventar depinde de natura si provenienţa acestora.
Spre exemplu, daca este vorba de plusuri cantitative, ele pot fi urmarea unor riscuri de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii, caz in care se poate trece la compensarea cu minusurile stabilite in urma inventarierii, cu respectarea prevederilor pct. 40 din Normele aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.861/2009. Avand in vedere prevederile art. 19 alin. 1 din Codul fiscal si cele ale pct. 12 din Normele metodologice, conform carora veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la stabilirea profitului impozabil sunt cele inregistrate in contabile conform reglementarilor contabile, diminuarea cheltuielilor urmare inregistarii plusului constatat va avea ca efect majorarea profitului impozabil la momentul inventarierii.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Daca plusurile sunt urmare a descarcarii eronate a gestiunii in evidentele contabile care poate fi identificata in timp, devin aplicabile prevederile pct. 13 din Normele metotologice date in aplicarea art. 19 din Codul fiscal, conform carora veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii aparţin si depunerea declaratiei rectificative. Daca plusurile sunt neglijabile, atunci se poate considera ca ele nu reprezinta consecinta unor erori semnificative, pentru care ar fi nevoie de ajustarea profitului impozabil si depunerea declaraţiei semnificative, fiind suficienta inregistrarea lor in contabilitate la momentul inventarierii, ţinand cont de prevederile rt. 19 alin. 1 din Codul fiscal si cele ale pct. 12 din Normele metodologice coroborate cu cele ale pct. 63 alin. 1-6 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009.
Din punct de vedere al TVA nu sunt implicatii fiscale, plusurile de inventar nefiind, in general, consecinta unor livrari de bunuri pentru care nu s-au intocmit facturi conform art. 155 din Codul fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
D700 in 2023: Formularul NU se va mai depune in cazul firmelor care raman la impozitarea microSocietate fara activitate si cu sediu expirat. Dizolvarea si radierea societatii. Care e procedura?Cum se aplica din 2016 impozitul pe cladirile nerezidentiale?Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateAplicarea masurilor de simplificare a TVA - taxarea inversaUltimele articole
Cum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiCheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiFirme care primesc autofacturi de la clienti. Cine si cum face declararea in E-factura?Firme care primesc imprumuturi de la persoane fizice. Cum se stabileste dobandaSituatii financiare anuale. Mai au firmele obligatia de a depune bilantul ca sa ramana la regimul micro?Articole similare
Tratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Transport de bunuri. Exista obligativitatea stampilarii CMR-ului de catre ambele parti implicate pentru justificarea scutirii de TVA?Microintreprindere - Deducere TVA si cheltuieli aferente unui autoturism folosit in comodatCODUL FISCAL 2008 - Capitolul VII. Baza de impozitare - art. 137-139^1Restituire pensie. Calitate administrator - pensionarUltimele articole
Mari contribuabili in 2024. Cum se interpreteaza Ordinul 442/2016 cu privire la intocmirea dosarului preturilor de transfer?Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Cum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiTratamentul fiscal al chiriei platite in 2023 pentru 2024Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiArticole similare
Firmele pot ramane din 2023 la plata impozitului micro daca primesc salariati prin detasare de la o alta societate?Studiu de caz: Perioada de 5 ani in cazul dreptului de deducere TVAInstitutii publice. TVA ca element al costului de productieLista declaratii fiscale. Ce termene exista in luna martie 2016?Metoda cantitativ valorica. Formulare. Corectare bon fiscalUltimele articole
Masuri ITM pentru reducerea accidentelor de munca din constructii, in contextul venirii calduriiPana la finalul lui 2024 vor fi efectuate controale in activitatea de manipulare a coletelor si corespondenteiFirme care primesc autofacturi de la clienti. Cine si cum face declararea in E-factura?TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"