Tags: dezvoltare regionala, locuri de munca, proiect hotarare
Ministerul Finantelor Publice a publicat, in data de 17 iulie 2020, un nou Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.332/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investitiilor care promoveaza dezvoltarea regionala prin crearea de locuri de munca.
Astfel, conform Notei de Fundamentare, in data de 02 iulie 2017 Comisia Europeana a adoptat modificarea legislatiei comunitare in baza careia a fost elaborata schema de ajutor de stat instituita prin H.G. nr. 807/2014, astfel:
• Prin Regulamentul (UE) nr. 972/2020 al Comisiei din 02.07.2020 a fost modificat Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014. Conform prevederilor art. 59, al doilea paragraf, se prelungeste valabilitatea regulamentului pana la data de 31.12.2023.
• Prin Comunicarea Comisiei C(2020) 4355 final din data de 02.07.2020 au fost modificate Orientarile privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020 (care au stat la baza emiterii Deciziei Comisiei Europene C(2014) 2240 final prin care a fost aprobata Harta ajutoarelor regionale pentru perioada 2014-2020) si a fost prelungita perioada de aplicare a acestora.
In consecinta, este necesara actualizarea si corelarea prevederilor actuale ale H.G. nr. 332/2014 cu noile dispozitii prevazute de legislatia europeana.
Totodata, urmare a analizei derularii procedurii de selectie si evaluare a cererilor de acord pentru finatare a schemei de ajutor de stat s-a constatat necesitatea unor modificari ȋn vederea simplificarii si flexibilizarii prevederilor actului normativ, precum si revizuirii cadrului procedural specific recuperarii ajutorului de stat, precum si introducerii unor dispozitii care vizeaza asigurarea atingerii obiectivelor schemei de ajutor de stat, respectiv dezvoltarea regionala, dupa cum urmeaza:
- prelungirea a perioadei in care se pot emite acorduri pentru finantare pana in anul 2023, corespunzator prelungirii perioadei de valabilitate a Regulamentului 651/2014;
- prelungirea pana in anul 2028 a perioadei in care se poate efectua plata ajutorului de stat;
- introducerea mentiunilor privind stabilirea intensitatii brute a ajutorului de stat in perioada 2021-2023 prin hartile regionale aprobate de Comisia Europeana pentru aceasta perioada, conform prevederilor din Comunicarea Comisiei C(2020) 4355 final;
- inlocuirea sintagmei ”buget anual maxim” cu sintagma ”buget mediu anual” in vederea corelarii cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014;
- introducerea posibilitatii demararii proiectului de investitii dupa depunerea cererii pentru finantare;
- modificarea numarului de noi locuri de munca create la 100 locuri de munca pentru a incuraja investitiile si investitiile cu impact in economia locala si regionala;
- modificarea Listei sectoarelor de activitate pentru care nu se acorda ajutoare de stat in sensul eliminarii de la finantare a sectoarelor de activitate cu valoare adaugata redusa care nu contribuie la dezvoltarea regionala;
- eliminarea obligativitatii operatorului economic de a nu inregistra debite restante la bugetul general consolidat al statului la momentul depunerii cererii de acord pentru finantare, nu se mai solicita Cerificat de atestare fiscala la momentul depunerii cererii de acord pentru finantare. Aceasta obligatie ramane valabila la momentul platii ajutorului de stat;
- inlocuirea mecanismului de depunere a cererilor pentru finantare in sesiuni cu mecanismul de depunere continua si eliminarea selectiei pe baza de punctaj;
- introducerea posibilitatii depunerii certificatului constatator si in varianta electronica;
- stabilirea unui termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finantare pentru asigurarea surselor de finantare si demonstrarea situatiei juridice a locatiei, avand in vedere ca procesul de perfectare a documentelor juridice in contectul actual poate intarzia depunerea cererii de acord pentru finantare, precum introducerea unor prevederi privind revocarea acordului pentru finantare in cazul nerespectarii acestor termene;
- introducerea posibilitatii emiterii de proiecte de acord pentru finantare dupa epuizarea bugetului anual alocat schemei; proiectele vor fi aprobate dupa aprobarea sau suplimentarea bugetului anual alocat schemei;
- flexibilizarea conditiilor pe care trebuie sa le ȋndeplineasca ȋntreprinderile ȋn activitate;
-eliminarea unor indicatori calitativi in vederea relaxarii conditiilor de accesare a finantarii nerambursabile;
- posibilitatea modificarii locatiei/locatiilor precum si a locurilor de munca aferente acestora in regiuni cu o intensitate a ajutorului de stat diferita de cea aprobata, anterior depunerii primei cereri de plata a ajutorului de stat;
- introducerea conditiei potrivit careia contributia intreprinderii la cresterea economica si dezvoltarea regionala trebuie sa fie cel putin egala cu valoarea ajutorului de stat solicitat;
- flexibilizarea procedurii de plata a ajutorului de stat, prin eliminarea conditiilor referitoare la crearea a minimum 10 locuri de munca la depunerea primei cereri de plata, precum si la numarul maxim de cereri care se pot depune intr-un an calendaristic;
- eliminarea formularelor si introducerea acestora in Ghidul solicitantului sau in Ghidul de plata;
-
introducerea unui termen de 30 zile lucratoare de la data primirii solicitarii, pentru transmiterea completarilor, in vederea reducerii termenului de solutionare a cererilor de plata a ajutorului de stat;
- asigurarea egalitatii de tratament pentru toate intreprinderile in sensul generalizarii obligatiei de a mentine locurile de munca create pentru o perioada de cel putin 5 ani de la data ocuparii fiecarui loc de munca, conform Regulamentului nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014;
- reglementarea situatiei in care este necesara restituirea de catre intreprinderi a sumelor incasate necuvenit.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Acordare apa si cafea pacientilor unei unitati spitalicesti
Intrebare:
Spital acorda apa si cafea pacientilor. Cheltuielile cu apa si cafeaua sunt inregistrate in contul 623 iar la calculul impozitului pe profit tin cont daca aceste cheltuilei depasesc 2% si la fac nedeductibile.
Intrebare: Trebuie sa am un document justificativ pentru inregistrarea apei si cafelei pe protocol in afara de factura de la furnizor? Este corect modul de tratare a acestor cheltuieli?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie intracomunitara urmata de livrare locala
Intrebare:
Societatea noastra intentioneaza sa achizitioneze din UE vending machines (i.e., distribuitoare automate vending), care vor fi vandute mai departe in Romania (ca marfa) catre unul dintre distribuitorii cu care colaboram. La randul sau, colaboratorul le va pune la dispozitie unor farmacii/magazine alimentare care le vor folosi pentru a comercializa produsele societatii, (vanzarea produselor noastre se face insa catre distributor, care le vinde mai departe farmaciilor/magazinelor...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere factura de avans achizitie autoturism
Intrebare:
Eu in calitate de persoana fizica doresc sa achizitionez o dacie de la RENAULT COMERCIAL ROUMANIE SRL.
In prezent masina costa 98.459 lei inclus cu tva. Am bon de comanda in valoare 19.309,50 eur.
Am primit avizare de plata in valoare de 3.600 lei, pe care i-am achitat.
In cazul in care se aproba programul rabla, se va scadea 10.000 lei din valoarea totata de 98.459 lei. Eu vreau sa mai achit un avans de 84.859 lei, si ramana cei 10.000 lei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regularizare avans si emitere factura finala dupa modificare cota TVA
Intrebare:
In Iulie 2025 s-a facturat un avans la un client in valoare de 10.000 (cu tva inclus) lei cu tva de 19%. Lucrarea se va finaliza doar in luna Septembrie. Valoarea finala a lucrarii este de 55000 lei (tva inclus). Avand in vedere ca tva-ul va fi de 21%, cum se va face factura finala? Si cum se va stinge avansul, ne referim la tva. Va rugam sa ne ajutati cu inregistrarile contabile si cu sumele aferente tva-ului. Noi pentru avans am facut urmatoarea inregistrare:
4111 =...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<