Tags: dezvoltare regionala, locuri de munca, proiect hotarare
Ministerul Finantelor Publice a publicat, in data de 17 iulie 2020, un nou Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.332/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investitiilor care promoveaza dezvoltarea regionala prin crearea de locuri de munca.
Astfel, conform Notei de Fundamentare, in data de 02 iulie 2017 Comisia Europeana a adoptat modificarea legislatiei comunitare in baza careia a fost elaborata schema de ajutor de stat instituita prin H.G. nr. 807/2014, astfel:
• Prin Regulamentul (UE) nr. 972/2020 al Comisiei din 02.07.2020 a fost modificat Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014. Conform prevederilor art. 59, al doilea paragraf, se prelungeste valabilitatea regulamentului pana la data de 31.12.2023.
• Prin Comunicarea Comisiei C(2020) 4355 final din data de 02.07.2020 au fost modificate Orientarile privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020 (care au stat la baza emiterii Deciziei Comisiei Europene C(2014) 2240 final prin care a fost aprobata Harta ajutoarelor regionale pentru perioada 2014-2020) si a fost prelungita perioada de aplicare a acestora.
In consecinta, este necesara actualizarea si corelarea prevederilor actuale ale H.G. nr. 332/2014 cu noile dispozitii prevazute de legislatia europeana.
Totodata, urmare a analizei derularii procedurii de selectie si evaluare a cererilor de acord pentru finatare a schemei de ajutor de stat s-a constatat necesitatea unor modificari ȋn vederea simplificarii si flexibilizarii prevederilor actului normativ, precum si revizuirii cadrului procedural specific recuperarii ajutorului de stat, precum si introducerii unor dispozitii care vizeaza asigurarea atingerii obiectivelor schemei de ajutor de stat, respectiv dezvoltarea regionala, dupa cum urmeaza:
- prelungirea a perioadei in care se pot emite acorduri pentru finantare pana in anul 2023, corespunzator prelungirii perioadei de valabilitate a Regulamentului 651/2014;
- prelungirea pana in anul 2028 a perioadei in care se poate efectua plata ajutorului de stat;
- introducerea mentiunilor privind stabilirea intensitatii brute a ajutorului de stat in perioada 2021-2023 prin hartile regionale aprobate de Comisia Europeana pentru aceasta perioada, conform prevederilor din Comunicarea Comisiei C(2020) 4355 final;
- inlocuirea sintagmei ”buget anual maxim” cu sintagma ”buget mediu anual” in vederea corelarii cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014;
- introducerea posibilitatii demararii proiectului de investitii dupa depunerea cererii pentru finantare;
- modificarea numarului de noi locuri de munca create la 100 locuri de munca pentru a incuraja investitiile si investitiile cu impact in economia locala si regionala;
- modificarea Listei sectoarelor de activitate pentru care nu se acorda ajutoare de stat in sensul eliminarii de la finantare a sectoarelor de activitate cu valoare adaugata redusa care nu contribuie la dezvoltarea regionala;
- eliminarea obligativitatii operatorului economic de a nu inregistra debite restante la bugetul general consolidat al statului la momentul depunerii cererii de acord pentru finantare, nu se mai solicita Cerificat de atestare fiscala la momentul depunerii cererii de acord pentru finantare. Aceasta obligatie ramane valabila la momentul platii ajutorului de stat;
- inlocuirea mecanismului de depunere a cererilor pentru finantare in sesiuni cu mecanismul de depunere continua si eliminarea selectiei pe baza de punctaj;
- introducerea posibilitatii depunerii certificatului constatator si in varianta electronica;
- stabilirea unui termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finantare pentru asigurarea surselor de finantare si demonstrarea situatiei juridice a locatiei, avand in vedere ca procesul de perfectare a documentelor juridice in contectul actual poate intarzia depunerea cererii de acord pentru finantare, precum introducerea unor prevederi privind revocarea acordului pentru finantare in cazul nerespectarii acestor termene;
- introducerea posibilitatii emiterii de proiecte de acord pentru finantare dupa epuizarea bugetului anual alocat schemei; proiectele vor fi aprobate dupa aprobarea sau suplimentarea bugetului anual alocat schemei;
- flexibilizarea conditiilor pe care trebuie sa le ȋndeplineasca ȋntreprinderile ȋn activitate;
-eliminarea unor indicatori calitativi in vederea relaxarii conditiilor de accesare a finantarii nerambursabile;
- posibilitatea modificarii locatiei/locatiilor precum si a locurilor de munca aferente acestora in regiuni cu o intensitate a ajutorului de stat diferita de cea aprobata, anterior depunerii primei cereri de plata a ajutorului de stat;
- introducerea conditiei potrivit careia contributia intreprinderii la cresterea economica si dezvoltarea regionala trebuie sa fie cel putin egala cu valoarea ajutorului de stat solicitat;
- flexibilizarea procedurii de plata a ajutorului de stat, prin eliminarea conditiilor referitoare la crearea a minimum 10 locuri de munca la depunerea primei cereri de plata, precum si la numarul maxim de cereri care se pot depune intr-un an calendaristic;
- eliminarea formularelor si introducerea acestora in Ghidul solicitantului sau in Ghidul de plata;
-
introducerea unui termen de 30 zile lucratoare de la data primirii solicitarii, pentru transmiterea completarilor, in vederea reducerii termenului de solutionare a cererilor de plata a ajutorului de stat;
- asigurarea egalitatii de tratament pentru toate intreprinderile in sensul generalizarii obligatiei de a mentine locurile de munca create pentru o perioada de cel putin 5 ani de la data ocuparii fiecarui loc de munca, conform Regulamentului nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014;
- reglementarea situatiei in care este necesara restituirea de catre intreprinderi a sumelor incasate necuvenit.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Antecontracte apartamente
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate imobile noi, ca nu au fost utilizate sau constructii vechi intrucat au depasit termenul de 31...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raportare facturi in scop contabil in D394
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a declaratiei 394, pentru a evita dublarea TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre Societatea (A) din Cipru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere decizii de accesorii peste termenul legal. Contestare
Intrebare:
Societatea noastra a avut un cod de TVA pentru operatiuni intracomunitare in perioada 01.01.2015 - 31.07.2018. Incepand cu data de 01.08.2018 societatea devine platitoare de TVA prin depasirea plafonului pentru intreprinderi mici, deci, cu data de 01.08.2018 se anuleaza codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare.
Spre surpriza noastra, societatea primeste in data de 05.06.2025 prin SPV o decizie de calcul accesorii pentru obligatii fiscale accesorii aferente TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<