Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam, prin cele ce urmeaza, propunerile aduse de proiectul de Hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003 - publicat in data de 12.07.2016
In prezent, regimul utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementat in prezent de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si respectiv de Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, asa cum se aminteste si in Nota de fundamentare a proiectului.De asemenea, la aceasta ora, in Romania se utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale echipate cu role jurnal pe suport de hartie (aparate de generatie veche) si memorie fiscala in care sunt stocate informatii precum denumirea si codul fiscal ale emitentului, adresa de la locul de instalare a aparatului, logotipul, seria fiscala a aparatului si datele de sinteza cu caracter fiscal provenite din rapoartele fiscale de inchidere zilnica, pe cand in tarile membre UE s-a trecut de mult atat la producerea cat si la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic securizat, folosind memorii energoindependente precum SDC sau MMC pentru inscrierea informatiilor din rola jurnal, sub forma unor fisiere electronice securizate.
Sunt amintite, de asemenea, si elementele de noutate aduse de OUG 91/2014, dintre care amintim
reglementarea autorizarii caselor de marcat cu jurnal electronic pe grupe de contribuabili; introducerea in sarcina utilizatorilor, a obligatiei de a asigura conectarea la distanta a aparatelor de marcat electronice fiscale, in vederea transmiterii de date fiscale catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala; avizarea tehnica a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic de catre o institutie publica /institutie de drept public, desemnata prin ordin al ministrului pentru societatea informationala; dotarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu dispozitive de salvare si comunicatie externa si blocarea functionarii lor cand sunt inactive oricare din dispozitivele controlate de modulul fiscal; etapizarea procesului de inlocuire treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic.
NOILE PROPUNERI pentru continuarea procesului de inlocuire a caselor de marcat vechi cu aparate de marcat de generatie noua, cu jurnal electronic:
Proiectul de act normativ cuprinde urmatoarele reglementari principale:
>> au fost clarificate activitatile care se incadreaza in exceptiile de la obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale prevazute la art. 2 din ordonanta de urgenta;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
SAF-T Ghid de raportare corecta
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
>> a fost introdusa in sarcina distribuitorului autorizat obligatia de a intocmi si actualiza lista unitatilor acreditate pentru comercializare si /sau service, pentru fiecare tip/model de aparat pentru care a obtinut aviz/autorizatie;
>> au fost descrise aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, ca fiind case de marcat ce au un hardware dedicat ce integreaza un modul fiscal controlat de un program unic pentru a permite una sau mai multe interfete pentru comunicatie sau salvare externa;
>> au fost stabilite conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru a putea fi supuse autorizarii :
Sa contina
- o memorie fiscala unic inscriptibila tip (E)PROM sau tip OTP;
- un dispozitiv de comunicatie externa care permite conectarea intr-un sistem informatic, folosind un canal public de comunicatie pe baza unui protocol TLS/SSL;
- un modul criptografic in conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 care sa stocheze un certificat digital intern X.509.V3 cu lungimea cheii RSA de cel putin 2048 biti, instalat de catre producatorul aparatului de marcat.
Sa permita
- inlocuirea certificatului digital prin descarcarea unui certificat emis de o Autoritate de Certificare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
- interpretarea profilurilor furnizate de sistemul informatic cu privire la o serie de parametrii cum ar fi: produse/servicii si/sau categorie de produse/servicii, ritmicitate, perioada;
- actualizarea/modificarea profilurilor furnizate de sistemul informatic, iar cerintele cuprinse de acestea vor putea fi schimbate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in functie de necesitatile identificate;
- primirea, interpretarea si crearea de fisiere in format XML pentru definirea profilurilor transmise.
>> a fost stabilita modalitatea de securizare a datelor din jurnalul electronic, dispozitiv care inlocuieste vechile role jurnal, in speta Secure Hash Algorithm 2;
>> au fost definite aparatele de marcat portabile ca fiind aparate de dimensiuni si greutate reduse, usor transportabile care pot fi utilizate in activitatile de comert/servicii prestate in regim ambulant, in mijloacele de transport si altele asemenea;
>> au fost introduse prevederi prin care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, in regim de raportare, tiparirea de rapoarte si emiterea pe un dispozitiv extern a fisierelor electronice cu numele seriei fiscale si extensia "JE", tiparirea de rapoarte cu initializarile jurnalului electronic, tiparirea de rapoarte cu modificarile inregistrarilor antetului bonului fiscal si a judetului de instalare etc;
>> au fost completate prevederile cu privire la datele care trebuie inregistrate si stocate in memoria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal;
>> a fost introdusa o prevedere potrivit careia aparatele de marcat electronice fiscale destinate statiilor de comercializare a carburantilor pot fi echipate cu doua echipamente fiscale distincte controlate de un singur program de aplicatie, acesta asigurand gestionarea distincta a vanzarilor de carburanti fata de celelalte produse;
Continuarea aici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF raspunde: Sanctionarea operatorilor economici aflati in imposibilitatea folosirii noilor CASE DE MARCATSe suspenda pana pe 1 septembrie 2025 obligatia de a avea CNP si cod QR pe bonurile fiscale, conform OUG 125/2024Solutii pentru problemele fiscale generate de schimbarile legislative in vigoare de la 1 ianuarieSocietatile au OBLIGATIA de a emite bon fiscal, indiferent de calitatea clientului, daca incasarea se face prin card de creditReminder ANAF: Utilizatorii de aparate de marcat electronice au obligatia de a depune formularul D4109Ultimele articole
Proiect: Bonurile fiscale vor fi acordate doar la solicitarea clientilor in cazul platilor cu cardulLivrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalSistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliA fost introdusa o noua exceptie de la obligativitatea folosirii caselor de marcatProiect OUG: Finantele propun noi exceptii de la obligativitatea utilizarii caselor de marcat electoniceArticole similare
Gestiune societate. Comert cu amanuntul si comert cu ridicata al produselorComunicat MFP: Prima extragere la loteria bonurilor fiscale, cu premii in valoare de 1 milion de lei ‎Schimbarea memoriei fiscale la punct de lucru nou, al aceluiasi utilizator – raspuns oficial ANAFNoi actiuni de control ale Directiei Antifrauda in weekend-ul 27-28 iunie a.c.Aparate de marcat: facilitati, obligatii si termene. Raspunsuri de la specialistii ANAF la cele mai importante intrebariUltimele articole
Firme care factureaza catre persoane juridice. Au obligativitatea de a achizitiona case de marcat?HG 355/2023: 7 modificari aduse la Normele metodologice ale caselor de marcatIncasari numerar de la persoanele fizice. Este obligatorie utilizarea caselor de marcat electronice?Exista cadru legal pentru obligativitatea contractelor de service pentru casele de marcat?Informare ANAF privind modificarile in legislatia caselor de marcat: Emiterea bonurilor fiscale nu e obligatorie pentru anumiti operatori economiciArticole similare
Declaratia F4109. Termen depunere si instructiuni de completareConsultanta oferita de ANAF cu privire la casele de marcat cu jurnal electronicArticole similare
Proiect MFP: societatile cu valori mobiliare admise la tranzactionare aplica Standardele Internationale de Raportare FinanciaraProiect de modificare a Normelor de aplicare a Codului fiscal: inregistrarea TVAPROIECT HOTARARE pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG 1/2016MFP: PROIECT HOTARARE pentru OUG nr.64 din 2007 privind datoria publicaHotararea 695/2020 modifica normele de implementare a programului „Prima Casaâ€Ultimele articole
Noi reglementari privind acordarea biletelor de tratament balnear pentru anul 2021 prin Casa de Pensii (PROIECT HOTARARE MMPS)MFP propune peste 20 de noi dispozitii pentru a modifica schema de ajutor de stat pentru dezvoltarea REGIONALAProiect nou pentru investitiile si afacerile care creeaza locuri de muncaMFP: Un nou proiect modifica normele Codului fiscalNou! Vezi ce proiect modifica structura MFP si ANAFAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"